Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-06 12:35

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Topicstarter
Een kleine 3kwart jaar geleden is de verbouwing hier afgerond en heb ik vloerverwarming. Alles netjes opgestookt volgens het protocol etc allemaal geen problemen. Ivm de gas-prijs heb ik deze winter gedacht "laat ik eens kijken hoe warm het blijft met alleen de WTW (WarmteWinner)". Nou dat was een leuk experiment maar als het buiten < 5gr is dan houd die dat niet bij. Is ook niet te verwachten hoor maar was benieuwd.

Al eigenlijk de hele winter periode dus de CV losgekoppeld gehad van de thermostaat dus alleen voor warm water. Nou dacht ik laatst laat ik de CV weer aan gaan sluiten en kijken hoeveel extra comfort dat geven (en tegen welke kosten haha).

Maar nu is er iets vreemds aan de hand:

Ketel is Remeha Avanta Ace 28C

De CV springt aan, warmt op (ik zie de temp oplopen), warmt nog meer op, en nog meer en slaat dan uit (of schiet zelfs in storing). De aanvoer (en retour) blijven "koud". Ok vreemd, dus ik reset de ketel, hop hoor water suizen en de aanvoer is even heet!

Naja na een herstart krijg ik precies hetzelfde. Het lijkt alsof de ketel zijn warmte niet kwijt raakt en daardoor uit slaat. Lees ik parameter AM010 uit (pomptoerental) dan staat die op "45%". Dus de pomp zou gewoon moeten draaien.

Dan denk je misschien: joh misschien is de pomp stuk, echter bij een ketel-reset of wanneer ik de "schoorsteenvegerstand" gebruik werkt het wél! De ketel slaat niet uit en de leiding wordt warm.

Voor zover bij mij bekend zijn er geen gekke instellingen op de ketel behalve dat ik het toerental ventilator (dus: het vermogen) heb beperkt. De ketel staat op max ca 7kW. De reden hiervoor is dat de vloer toch langszaam op moet warmen dus waarom vol gas branden.

Heb expres ook even de radiator in de badkamer en slaapkamer opengezet maar dat maakt ook niet uit.

De vloerverwarming is een mengverdeler en voor zover ik weet werkt dat ook gewoon goed, tenslotte staat al maanden de WarmteWinner te draaien en die kan zijn warmte toch echt ergens kwijt.

Heeft iemand een idee wat ik hier zou kunnen controleren / testen? Pomp toerental verhogen? Verlagen? Vermogen toch weer terugzetten? Of nog verder omlaag?

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Ik vermoed lucht in je systeem. Heb je alles (inclusief de groepen van de vloerverwarming) recent ontlucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-06 10:06

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Zou het kunnen zijn dat de thermostaat niet gedeeld is en hierdoor de ketel een lagere temperatuur ziet en hierdoor volle bak gaat stoken, maar omdat de WTW ook al warm water geeft dat deze prio heeft? Ik heb het laatst ook gehad, wij zijn ook aan het verbouwen, en de ketel kon alleen op 1 circuit zijn warmte kwijt en viel ook uit, zelfde storing als jij. Bleek dat de thermostaat op verkeerde plek stond en hierdoor warmte bleef pushen zonder dat hij de warmte goed kwijt kon.

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-06 12:35

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Topicstarter
Bedankt voor de suggesties!
Jk_W schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:30:
Ik vermoed lucht in je systeem. Heb je alles (inclusief de groepen van de vloerverwarming) recent ontlucht?
Alles is toen met het opstoken compleet ontlucht (en heeft toen ook tot het weer warmer werd prima gewerkt met de vloerverwarming). Ik sluit niet uit dat er ergens lucht in zit maar waarom als ik de "schoorsteenveger" stand aan zet werkt het wel?

Als ik nu bij het expansie vat controleer zit daar in elk geval geen lucht.
KingTenteehje schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:31:
Zou het kunnen zijn dat de thermostaat niet gedeeld is en hierdoor de ketel een lagere temperatuur ziet en hierdoor volle bak gaat stoken, maar omdat de WTW ook al warm water geeft dat deze prio heeft? Ik heb het laatst ook gehad, wij zijn ook aan het verbouwen, en de ketel kon alleen op 1 circuit zijn warmte kwijt en viel ook uit, zelfde storing als jij. Bleek dat de thermostaat op verkeerde plek stond en hierdoor warmte bleef pushen zonder dat hij de warmte goed kwijt kon.
Ik denk niet dat dit het geval is, ik voel de leiding 10cm na de ketel en daar blijft het koud dus het komt echt de ketel niet uit. De WarmteWinner is maar 300w electrisch dus die zorgt niet voor echt een hoge water temperatuur. En badkamer / slaapkamer volledig open gezet zodat er capaciteit moet zijn (die zijn ook net aan lauw). In theorie zou de ketel warmte kwijt moeten kunnen.

Deze ruimte is te huur!