Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:50
Ik zat me iets af te vragen, namelijk:

Stel dat mijn cpu het beste presteert met ram op 6000MHz. Zou ik dan in theorie de beste timings kunnen behalen met bijv een setje van 8000MHz die ik dan onderklok naar 6000MHz?

Dit omdat ik aanneem dat ram met hogere frequenties betere chips gebruiken?

Of maakt het geen hol uit?

Kan ik dan beter een goedkopere set van bijv 5400MHz kopen en die overklokken naar 6000MHz en ongeveer (loterij) dezelfde timings kunnen halen?

Sony A1II • Sony A7RV • Sony 14mm F/1.8 GM • Sony 28-60mm F/5-6.3 • Sony 35mm F1.4 GM • Sony 70-200mm F/2.8 GM II • Sony 135mm F/1.8 GM • Sony 400-800mm • Laowa 85mm 2:1 macro • Sigma 105mm F/2.8 Macro • Laowa Aurogon 10-50x • Hobby Fotograaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:56
welke cpu gaat het om?

Zou als het om een amd setje gaat,vooral kijken of deze expo heeft en compatible is met het moederbord.

En er zijn 6000 setjes die gewoon a die of m die chips hebben,die veel goedkoper zijn en ook gewoon die timings halen

Ik zou persoonlijk gaan voor een 6000 setje in dit geval,omdat je garantie hebt dat het geheugen in elk geval die snelheid haalt en het is een klap goedkoper als een 8000 set

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 14:01

M2M

medicijnman

RAM geheugen...

Garantie op een werkende combinatie van XMP of EXPO op snelheden boven de specs van de processor, of het geheugen (whichever is lower) heb je eigenlijk nooit.

Vervolgens heb je te maken met een combinatie van:
- frequentie
- timings
- voltage
- voltage geheugen controller
- snelheid geheugen controller
- temperatuur geheugencontroller
en eventueel de temperatuur van het RAM geheugen.

En dat is nog al een waslijst. Er achter komen of iets 'stabiel' is, is eigenlijk een zeer traag proces. Overnacht memtest draaien en een burntest in Windows, per keer dat je iets wijzigt aan de instellingen.

Meestal is het de moeite niet om te fanatiek te werk te gaan, gooi je de boel op EXPO en check je of het werkt. Is het instabiel, dan gooi je wat extra prik op de geheugencontroller of zet je EXPO wat minder strak. Meestal betreft het enkel een meetbaar verschil in perfomance, niet een merkbaar verschil.

Ow, en zorg er vooral voor dat je geheugenreepjes neemt met de juiste fabrikant chips en niet meer dan 2 reepjes in je moederbord duwen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
M2M schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:44:
RAM geheugen...

Garantie op een werkende combinatie van XMP of EXPO op snelheden boven de specs van de processor, of het geheugen (whichever is lower) heb je eigenlijk nooit.

Vervolgens heb je te maken met een combinatie van:
- frequentie
- timings
- voltage
- voltage geheugen controller
- snelheid geheugen controller
- temperatuur geheugencontroller
en eventueel de temperatuur van het RAM geheugen.

En dat is nog al een waslijst. Er achter komen of iets 'stabiel' is, is eigenlijk een zeer traag proces. Overnacht memtest draaien en een burntest in Windows, per keer dat je iets wijzigt aan de instellingen.

Meestal is het de moeite niet om te fanatiek te werk te gaan, gooi je de boel op EXPO en check je of het werkt. Is het instabiel, dan gooi je wat extra prik op de geheugencontroller of zet je EXPO wat minder strak. Meestal betreft het enkel een meetbaar verschil in perfomance, niet een merkbaar verschil.

Ow, en zorg er vooral voor dat je geheugenreepjes neemt met de juiste fabrikant chips en niet meer dan 2 reepjes in je moederbord duwen.
goeie, temp van ram is zeker aan de orde met ddr5, mijn 6000 setje wil wel warm worden op 6000 met strakkere timings.

Koeler erop is dan zeker aan te raden,scheelde in mijn geval gewoon 15 a 20 c

En alles wat je zegt klopt,het hangt van de cpu en het moderbord af ook of die snelheid gehaald word,zeker geen 4 reepjes nemen maar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:50
freaky35 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:31:
welke cpu gaat het om?

En er zijn 6000 setjes die gewoon a die of m die chips hebben,die veel goedkoper zijn en ook gewoon die timings halen
Theoretische vraag, was benieuwd of wat je zegt a die of m die chips meer voorkomen op ram met een hogere frequentie en ik ze daardoor betere timings zou kunnen geven.

Dus het is inderdaad een loterij en mocht ik dan 6000MHz willen ik gewoon een 6000MHz setje zou moeten kopen als dat de goedkoopste optie zou zijn.

Sony A1II • Sony A7RV • Sony 14mm F/1.8 GM • Sony 28-60mm F/5-6.3 • Sony 35mm F1.4 GM • Sony 70-200mm F/2.8 GM II • Sony 135mm F/1.8 GM • Sony 400-800mm • Laowa 85mm 2:1 macro • Sigma 105mm F/2.8 Macro • Laowa Aurogon 10-50x • Hobby Fotograaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
ik heb een kingston setje,wat zeker niet het duurste setje is en dat is gewoon A die en een ander setje is m die die ik heb,beide zijn 6000 setjes,niks exotisch aan zeg maar.

Ook op lagere setjes zitten vaak gewoon a of m die
Pagina: 1