Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 27-08 11:47
Vraagje over cold storage.

Ik ben een maand geleden ofzo op de XRP trein gestapt. En ik heb wat XRP en Doge gekocht op coinbase. Ik ben helemaal nieuw in de crypto wereld. Ik heb de BTC trein volledig gemist vandaar dat ik het nu met XRP wil proberen. Ik koop voor EUR 10 per dag op Coinbase (automatisch).

Ik heb nu iets van 740 XRP en 2000 DOGE. Maar ik lees dat het niet verstandig is dit op CB te laten staan, zeker niet nu de koers stijgt en het bedrag groter wordt (nu ongeveer 3200 euro totaal).

Nu wil ik een cold wallet aanschaffen, maar ik ben als de dood om die kwijt te raken en m'n coins te verliezen. Dus een aantal vraagjes:

- Welke cold wallet is de beste, meest betrouwbare?
- Hoe krijg ik mijn coins van coinbase op die cold wallet?
- Kan ik die cold wallet backuppen in de cloud, liefst op meerdere plekken, zodat als ik hem verlies ik toch mijn coins nog heb?

Ik ben echt als de dood om die coins te verliezen, zeker naarmate de waarde stijgt.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inTIMidate
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-09 15:39
Je moet een wallet kiezen die de munten ondersteund die je wil bewaren.

Je wallet heeft een of meerdere adresses per crypto currency waar je ze naar kunt versturen

- Kan ik die cold wallet backuppen in de cloud, liefst op meerdere plekken, zodat als ik hem verlies ik toch mijn coins nog heb?
De private key zit in de wallet zelf, die kun je niet backuppen, maar met een recovery phrase kun je altijd je wallet herstellen.

Dit staat er bij Ledger bijvoorbeeld
Misplaced your Ledger? It got stolen? Accidentally soaked it in water or dropped it from a considerable height? Don’t worry, losing your Ledger doesn’t mean losing your crypto.

Your assets are stored on the blockchain, which you can access using your Ledger. You can access, manage, and retrieve your assets as long as your secret recovery phrase is safe and accessible only to you. Simply get another Ledger Nano and restore accounts using your recovery phrase. And boom, you’re back in the game

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gelukszoekr
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-09 08:07
Welkom in cryptoland.

Ten eerste, het is nooit verstandig absolute bedragen te noemen. Daarnaast geeft je aan dat je bij dit bedrag wel als de dood bent dit te verliezen. Dit gevoel moet wel een beetje gaan zakken de komende periode. Los van werkelijk verlies van coins ga je nog wel flinke koersdalingen meemaken. Dat soort emoties moet je wel zien te gaan beheersen. Dat komt met de tijd, maar houd dit scherp in de gaten.

Er zijn veel wallets die allemaal betrouwbaar zijn. Je moet je denk ik eerst even verdiepen in wat zo'n wallet eigenlijk is en hoe het werkt. Je bent namelijk nooit afhankelijk van het apparaat zelf maar hoe veilig jij je seed opslaat. En dit wil je niet in een cloud doen maar offline. Anders is het namelijk ook geen cold wallet meer...

Bitcoin - A weapon of mass disruption

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marve79
Gelukszoekr schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:11:
Welkom in cryptoland.

Ten eerste, het is nooit verstandig absolute bedragen te noemen. Daarnaast geeft je aan dat je bij dit bedrag wel als de dood bent dit te verliezen. Dit gevoel moet wel een beetje gaan zakken de komende periode. Los van werkelijk verlies van coins ga je nog wel flinke koersdalingen meemaken. Dat soort emoties moet je wel zien te gaan beheersen. Dat komt met de tijd, maar houd dit scherp in de gaten.

Er zijn veel wallets die allemaal betrouwbaar zijn. Je moet je denk ik eerst even verdiepen in wat zo'n wallet eigenlijk is en hoe het werkt. Je bent namelijk nooit afhankelijk van het apparaat zelf maar hoe veilig jij je seed opslaat. En dit wil je niet in een cloud doen maar offline. Anders is het namelijk ook geen cold wallet meer...
Dank :)

Naja als de dood is een groot woord. Maar het zou wel zonde zijn. Ik investeer wel enkel wat ik ook kan missen. Maar ik wil niet dat XRP straks op $10K staat en ik in de krant kom dat ik ze verloren heb. Niet dat dat snel gaat gebeuren, maar hypotetisch ;) Maar mijn doel is heel lang te holden, met lang bedoel ik dan 4-5 jaar zeker of langer.

Daarom koop ik eigenlijk ook voor 10 per dag, zodat ik me geen zorgen hoef te maken over koersfluctuaties. En als ze op een cold wallet staan is het al een stuk moeilijker te emo-sellen.

En inderdaad, als ik de recovery code in een mailtje naar mezelf zet op gmail bijv is het niet veilig meer. Maar wat dan, thuis in een kluisje? Als er dan een inbreker komt ben je ook je crypto kwijt, dat zijn dan de dingen die ik aan het overwegen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marve79
inTIMidate schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:09:
Je moet een wallet kiezen die de munten ondersteund die je wil bewaren.

Je wallet heeft een of meerdere adresses per crypto currency waar je ze naar kunt versturen

De private key zit in de wallet zelf, die kun je niet backuppen, maar met een recovery phrase kun je altijd je wallet herstellen.

Dit staat er bij Ledger bijvoorbeeld

[...]
Ok dus Ledger is wat iedereen gebruikt, maar Ledger slaat jouw crypto dus ook op bij hen als ik het goed lees, dan is het toch geen cold wallet meer eigenlijk? Of kun je er ook bij als Ledger failliet of plat gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marve79
Gelukszoekr schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:11:
Welkom in cryptoland.

Btw, die seed code, schrijven jullie die op een papiertje of heb je echt ook zo'n recovery stalen plaat gekocht waar je hem in graveert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:05
Marve79 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:35:
[...]

Ok dus Ledger is wat iedereen gebruikt, maar Ledger slaat jouw crypto dus ook op bij hen als ik het goed lees, dan is het toch geen cold wallet meer eigenlijk? Of kun je er ook bij als Ledger failliet of plat gaat?
Ik zou je even goed inlezen. Je ledger moet je meer zien als de sleutel waarmee je toegang krijgt tot je crypto. Die staan op de blockchain dus je crypto kun je niet kwijtraken, je kan alleen de toegang er tot verliezen. Je recovery phrase is meer de blauwdruk om de sleutel te maken. Mocht ledger failliet gaan dan kun je die recovery phrase ook gebruiken om een andere wallet te maken (en dus een andere sleutel), om weer toegang te krijgen tot je crypto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gelukszoekr
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-09 08:07
Marve79 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:33:
[...]

Dank :)

Naja als de dood is een groot woord. Maar het zou wel zonde zijn. Ik investeer wel enkel wat ik ook kan missen. Maar ik wil niet dat XRP straks op $10K staat en ik in de krant kom dat ik ze verloren heb. Niet dat dat snel gaat gebeuren, maar hypotetisch ;) Maar mijn doel is heel lang te holden, met lang bedoel ik dan 4-5 jaar zeker of langer.

Daarom koop ik eigenlijk ook voor 10 per dag, zodat ik me geen zorgen hoef te maken over koersfluctuaties. En als ze op een cold wallet staan is het al een stuk moeilijker te emo-sellen.

En inderdaad, als ik de recovery code in een mailtje naar mezelf zet op gmail bijv is het niet veilig meer. Maar wat dan, thuis in een kluisje? Als er dan een inbreker komt ben je ook je crypto kwijt, dat zijn dan de dingen die ik aan het overwegen ben.
Wat je schrijf is de gedachtegang van veel mensen in deze space. Wat ik je wil meegeven is dat dit een wereld is waar emoties een grote rol spelen. Het gaat om (veel) geld, en er kan heel snel heel veel verdampen in waarde. De vraag is hoe je er dan mee omgaat. Je geeft aan dat het longterm is, dat lijkt zo makkelijk maar is in praktijk lastig. Wel goed om het te proberen.

Het is nu aantrekkelijk omdat het allemaal flink omhoog is gegaan, maar XRP en Doge kunnen makkelijk in een week 50% van de waarde verliezen, houd dit in gedachte. Onder de cryptocommunity word XRP niet serieus genomen. Doge is per definitie niet serieus, houd dit goed in gedachte. Ga dit avontuur aan, het is leuk, maar kan ook zenuwslopend zijn.

Lees je eerst even goed in wat een cold wallet eigenlijk is en hoe het werkt.

Bitcoin - A weapon of mass disruption

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:05
Marve79 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:44:
[...]

Btw, die seed code, schrijven jullie die op een papiertje of heb je echt ook zo'n recovery stalen plaat gekocht waar je hem in graveert?
Meerdere papiertjes, en dan bewaren op verschillende fysieke locaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marve79
Bartske schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:49:
[...]

Ik zou je even goed inlezen. Je ledger moet je meer zien als de sleutel waarmee je toegang krijgt tot je crypto. Die staan op de blockchain dus je crypto kun je niet kwijtraken, je kan alleen de toegang er tot verliezen. Je recovery phrase is meer de blauwdruk om de sleutel te maken. Mocht ledger failliet gaan dan kun je die recovery phrase ook gebruiken om een andere wallet te maken (en dus een andere sleutel), om weer toegang te krijgen tot je crypto.
Duidelijk, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marve79
Gelukszoekr schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:49:
[...]

Wat je schrijf is de gedachtegang van veel mensen in deze space. Wat ik je wil meegeven is dat dit een wereld is waar emoties een grote rol spelen. Het gaat om (veel) geld, en er kan heel snel heel veel verdampen in waarde. De vraag is hoe je er dan mee omgaat. Je geeft aan dat het longterm is, dat lijkt zo makkelijk maar is in praktijk lastig. Wel goed om het te proberen.

Het is nu aantrekkelijk omdat het allemaal flink omhoog is gegaan, maar XRP en Doge kunnen makkelijk in een week 50% van de waarde verliezen, houd dit in gedachte. Onder de cryptocommunity word XRP niet serieus genomen. Doge is per definitie niet serieus, houd dit goed in gedachte. Ga dit avontuur aan, het is leuk, maar kan ook zenuwslopend zijn.

Lees je eerst even goed in wat een cold wallet eigenlijk is en hoe het werkt.
Snap ik, maar ik heb lang geleden nog bitcoins gekocht toen die op $80-$200 stonden. En daarna uitgegeven. Dus ja daar jank ik nu ook niet over dus ik denk dat ik het wel kan handlen (hoop ik :P).

Ik snap dat DOGE niet serieus is, maar aangezien Musk dat support verwacht ik dat die nog wel gaat stijgen. Maar die zou ik ook zeker niet voor de lange termijn houden. Ik heb mijn zinnen vooral op XRP gezet, ik weet dat het niet serieus wordt genomen maar er zijn al banken die er gebruik van maken. Dus het heeft ook echt een specifiek doel itt tot Bitcoin. Maar het zal natuurlijk altijd een beetje gokken blijven natuurlijk welke crypto je ook koopt.

Maar ik heb lang de boot afgehouden en niet meegedaan met crypto exact om de redenen die je noemt. We gaan het zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marve79
Ik weet het maar online verzuip je in de info en dan moet je maar weten of het betrouwbare info is. Aangezien het om waarde gaat vraag ik het dan liever even hier.
Pagina: 1