Advies dual monitor setup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-09 07:50
Ik zoek
2 nieuwe monitoren voor een dual set-up. Ik ben een Macbook gebruiker en maak gebruik van Caldigit TS3 plus Thunderbolt docking.

Wat is je budget?
Ik heb +/- €300-€400 over per monitor.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben niet gebonden aan een merk. Ik wil echter geen curved schermen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Voor op mijn kantoor heb ik een nieuw bureau besteld (Secretlab magnus pro XL). En hiermee wil ik ook mijn monitor set-up veranderen.

Mijn huidige situatie is een IKEA zit-sta bureau, met een monitorarm waarop mijn Samsung LC43J890
(43" ultra wide) hangt. Ik heb behoefte aan meer ruimte, vandaar een groter bureau. Nu wil ik van een enkel scherm naar 2 schermen (laptop open - scherm 1 - scherm 2).

Omdat ik deze set-up vooral gebruik voor werk, maar incidenteel wil ik mijn Playstation 5 op 1 van de schermen aan kunnen sluiten.

Ik heb nu nog geen idee over het beeldformaat per scherm, ik neig naar 27" maar misschien is dit te klein en is 2x 32" een betere keuze.

Zelf heb ik het eea onderzocht, uiteraard de best buy guide bekeken, daar springt de uitvoering: Dell UltraSharp U2723QE Zilver mij positief in het oog (op de prijs na, lichtelijk boven budget).

Uit de review: Knallen voor driehonderd ballen - Vijf 27"-wqhd-gamingschermen getest komt de uitvoering: Dell G2724D Zwart ook zeer positief uit de test.

Positief hieraan vind ik dat het geen echt gaming scherm is (qua uiterlijk in elk geval) en de prijs is goed.
Maar twijfel, op de negatieve punten. En daardoor wederom door de bomen het bos niet meer zien.

Ik koop echter mijn spullen voor een lange termijn, en wil hier goed over nadenken, en idealiter geen spijt hebben :). Vandaar dat ik mijn mede-Tweakers als mede-denktank in wil zetten :+.

Al het advies, hulp word gewaardeerd :*)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
na meerdere dubbel scherm setups, was ik 2 jaar geleden aan het kijken naar een nieuwe setup.

ik dacht 2 49 pc schermen boven elkaar. Maar uiteindelijk ben ik voor een 48 inch lg tv gegaan.
Nooit en Nooit meer ga ik voor een dubbel monitor setup na deze.
Hooguit groter of beter...

Is dit een optie voor je?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-09 07:50
jack zomer schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:48:
na meerdere dubbel scherm setups, was ik 2 jaar geleden aan het kijken naar een nieuwe setup.

ik dacht 2 49 pc schermen boven elkaar. Maar uiteindelijk ben ik voor een 48 inch lg tv gegaan.
Nooit en Nooit meer ga ik voor een dubbel monitor setup na deze.
Hooguit groter of beter...

Is dit een optie voor je?
En waarom was de dubbele monitor set-up voor je het niet? Waarom nooit en nooit meer?

Je post zet mij wel aan het denken, ik heb nu een enkel 43" scherm, en dat wordt met o.a. development snel een 'zooi'. Ik denk met een dubbele set-up meer overzicht/scheiding te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:59
Ik gebruik WindowGrid om mijn vensters op mijn 5k scherm te managen. Helemaal eens met @jack zomer dat een groot scherm veel fijner is dan een dual screen setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
the-edge schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:48:
[...]

En waarom was de dubbele monitor set-up voor je het niet? Waarom nooit en nooit meer?
ik game.
ik gebruik mijn pc+scherm voor films en series
ik vind de rand in het midden helemaal niks
ik irriteer mij er aan als de schermen ten opzichte van elkaar net niet goed uitgelijnd zijn.
ik irriteer mij als 1 scherm net minimaal donkerder/helderder is dan de ander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06:07

RoamingZombie

Watching the sheeple...

jack zomer schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:04:
[...]

ik game.
ik gebruik mijn pc+scherm voor films en series
ik vind de rand in het midden helemaal niks
ik irriteer mij er aan als de schermen ten opzichte van elkaar net niet goed uitgelijnd zijn.
ik irriteer mij als 1 scherm net minimaal donkerder/helderder is dan de ander
Dan zou je gek worden van mijn dual setup. Eén curved 2k en één platte 1080p. :+

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

4K 27"is wel relatief kleine lettertjes, dan zou ik toch eerder neigen naar 32", maar 2x 32" is wel heel groot.

Ik heb zelf alle variaties gehad; eerst 2x 21", toen 2x 21" met een 27" ertussen, toen 2x 27" naast elkaar met daarboven 2x 21", toen een 34" ultrawide met 2x 27" ernaast, toen diezelfde setup maar die 27" portrait ipv landscape.
Uiteindelijk ben ik beland op 34" ultrawide met 1x 27" ernaast, zodat ik echt een primaire monitor heb en eentje aan de zijkant voor de extra dingen en 'opslag' van dingen als Teams en Spotify.

Net als @Lone gebruik ik WindowGrid om mijn vensters te beheren op mijn primaire scherm, en dat werkt zo verrekte vloeiend dat het bijna native is. Als je dat eenmaal in je vingers hebt zitten is zelfs de tiling van PowerToys niet meer nodig, maar die heb ik er ook nog bij draaien om vlug een browser op 720p of 1080p te zetten voor webdev.
Mijn volgende upgrade gaat een ~48" 4K (of 5 of 8K, als dat ooit betaalbaar wordt) TV zijn. Misschien dat ik daarna nog mijn 27" in portrait ga houden, maar misschien dat dat ook helemaal niet meer nodig is.

Het hebben van één scherm dat écht groot genoeg is moet je niet onderschatten. Dan is je nek breken om naar een tweede scherm te kijken bijna nooit nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:15
Lone schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:56:
Ik gebruik WindowGrid om mijn vensters op mijn 5k scherm te managen. Helemaal eens met @jack zomer dat een groot scherm veel fijner is dan een dual screen setup.
welk 5k scherm heb je? En hoe bevalt dat?

Zelf werk ik met 4k 32", met ernaast een 25" scherm. De 25" voegt net te weinig toe en de 4k is net niet breed genoeg. Ben zelf aan het kijken naar een 40" 5K 21:9 scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
RoamingZombie schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:07:
[...]

Dan zou je gek worden van mijn dual setup. Eén curved 2k en één platte 1080p. :+
jup.

vorig jaar had ik een nieuwe tv nodig. En ik had een interim klusje voor een maand of 2.
De nieuwe tv besteld, laten leveren op de werkplek.
de 2 monitor setup vervangen voor mijn setup. En 2 maanden heerlijk gewerkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:59
jopie schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:18:
[...]

welk 5k scherm heb je? En hoe bevalt dat?

Zelf werk ik met 4k 32", met ernaast een 25" scherm. De 25" voegt net te weinig toe en de 4k is net niet breed genoeg. Ben zelf aan het kijken naar een 40" 5K 21:9 scherm.
Ik heb in 2020 de MSI Prestige PS341WU gekocht en hij bevalt super goed. Als ik nu een monitor zou moeten kopen zou ik wel voor een 40" variant gaan want ik draai windows op 100% scaling en dat is soms wel wat klein op dit scherm. Maar eigenlijk alleen een probleem voor applicaties die je niet in de applicatie zelf kan schalen.
Pagina: 1