Mos op dakpannen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vervloet
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-04 21:44
Wij hebben een mooi tuinhuis in de tuin staan. Er liggen betonnen sneldekpannen op en aan de westzijde groeit hier ontzettend veel mos op. Ik heb het drie jaar geleden helemaal kaal gekrabd maar het is nu net zo erg weer terug.
Ik denk dat het hier zo groeit omdat het tuinhuis aan de westzijde aan een rijtje bomen grenst waardoor dit deel van het dak in de zomer de hele dag in de schaduw staat. En sowieso is het op het dak een rommel door wat er allemaal uit de bomen valt.
Misschien is de verwarming ook een factor? Stoken gebeurt er maar 1 a 2 dagen in de week. (thuiswerkplek). De rest van de tijd heerst er binnen gewoon de buitentemperatuur.

Het mos stoort mij verder niet, maar ik wil geen schade aan de dakconstructie. Als ik het zo laat, hoe lang duurt het dan voordat de pannen het begeven? Ik lees namelijk dat de wortels van mos de pannen indringen en dan bij vrieskou de boel uit elkaar kan drukken.

Mocht ik de pannen vervangen, komt het mos dan niet net zo snel weer terug op de nieuwe pan, ivm de omstandigheden die er heersen?

Vanaf de oostzijde gezien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_s7eMP4-31Npn9NZR8aVR4zjkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u9rfocoENpikyVAPPO7eVPvh.jpg?f=fotoalbum_large

Mos op de westzijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UgUWxjEUbqCzQKk7DsKL9FKX42Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4OmUSIxp6vqOqe80Tb6aXDnz.jpg?f=fotoalbum_large

Het meeste veeg ik er zo af maar wat er dan blijft zitten zit ook echt goed vast. De pan voelt ook erg poreus en er ligt ook altijd veel rood gruis in de dakgoot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AmCpVCi_nQkIb7BmHRa5XhjvECY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7KdeCpUTE7CtypO1l5cvQXxA.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het tuinhuisje staat onder een boom. Dat is je oorzaak.

Je kan de pannen vervangen door geglazuurde pannen, maar mos blijf je houden. Stoken is onzinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
de enige oplossing is dat huisje verplaatsen of de bomen weghalen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:24
Het is toch juist mooi dat hij groen dak krijgt? Helpt tegen de ergste hitte in zomer, en geeft ook mooier uitzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:42
Ligt er een folie onder? Dan kun je heel lang doorgaan.

Anders eerder pannen vervangen (waarbij je ook folie aanbrengt).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

99ruud99 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:11:
Het is toch juist mooi dat hij groen dak krijgt? Helpt tegen de ergste hitte in zomer, en geeft ook mooier uitzicht.
Dat wel, maar dit is niet de manier. Want zo te zien worden de pannen aangetast door het mos. Gaat jaren ongetwijfeld goed, maar dat mos blijf je houden en uiteindelijk moet je pannen eerder vervangen.

Dan eerder heel het dak doen: https://www.sedumdakbedekking.nl/sedum-op-schuin-dak
Kost een stukje meer, kan ook met sedum pannen. Is vaak wel subsidie voor te krijgen. En idd, dan is het in de zomer koeler en verwacht ik dat mos ook weinig kans meer zal krijgen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
The Eagle schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:18:
[...]

Dat wel, maar dit is niet de manier. Want zo te zien worden de pannen aangetast door het mos. Gaat jaren ongetwijfeld goed, maar dat mos blijf je houden en uiteindelijk moet je pannen eerder vervangen.

Dan eerder heel het dak doen: https://www.sedumdakbedekking.nl/sedum-op-schuin-dak
Kost een stukje meer, kan ook met sedum pannen. Is vaak wel subsidie voor te krijgen. En idd, dan is het in de zomer koeler en verwacht ik dat mos ook weinig kans meer zal krijgen :)
Gelukkig kun je deze pannen dagelijks overal in Nederland via Marktplaats voor niks ophalen dus geen probleem. Stuk spinvlies onder die pannen en dan blijft het ook waterdicht als er eens een pannetje stuk is zonder dat je het weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-06 21:38
Vervloet schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:58:

Het meeste veeg ik er zo af maar wat er dan blijft zitten zit ook echt goed vast. De pan voelt ook erg poreus en er ligt ook altijd veel rood gruis in de dakgoot
Mos zorgt ervoor dat de pan poreus wordt omdat het de pan verzwakt. Het groeit in de porieën en met vriesweer zet vocht zich daarin uit. Na vriesweer zullen de zwakke pannen scheuren. Enige oplossing is ze vervangen voor nieuwe pannen, die gaan langer mee dan je tuinhuisje verwacht ik ;)

Hier eenzelfde situatie, alleen dan het dak van onze woning waardoor we genoodzaakt zijn ons dak te vervangen. Die pannen liggen daar echter wel al >50 jaar op, dus dat mag ook wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-06 20:35

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Gratis een groendak, wat wil je nog meer? 👍 Het hout zal eerder zijn weggerot dan dat de pannen het begeven door mosgroei.

[ Voor 46% gewijzigd door Jan Workum op 16-01-2025 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:53

mrc4nl

Procrastinatie expert

Dit is gewoon een inherent probleem aan betonpannen.Die zijn poreus en mos hecht er goed op. De omstandigheden hier zijn natuurlijk gunstig voor mos om te groeien, maar mijn huis in een woonwijk met weinig bomen heeft ook last van mos.
Gelukkig Is het nou ook weer niet zo dat bij de eerste vrieskou je meteen al je pannen kapot zijn.

Helemaal voorkomen kan je niet, geglazuurde pannen helpen wel veel, maar ook die worden door je jaren heen slechter.
Als je bang bent voor waterschade zou je onder de pannen folie kunnen aanbrengen.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:16
Snelle zoektocht vind ik het volgende
. Beter nog is het behandelen van de dakpannen met Terraseal Pro waardoor algen, mos en vuil zich niet meer kunnen hechten.
bron: https://www.123vochtbestr...svsCYT_0SbVAYXL7R9gg_dinK

ergo, wil je niet gewoon een keer het dak helemaal schoonmaken en vervolgens impregneren met iets zodat aanhechting een stuk minder snel gaat dan nu?

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

DonJunior schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:24:
Snelle zoektocht vind ik het volgende

[...]

bron: https://www.123vochtbestr...svsCYT_0SbVAYXL7R9gg_dinK

ergo, wil je niet gewoon een keer het dak helemaal schoonmaken en vervolgens impregneren met iets zodat aanhechting een stuk minder snel gaat dan nu?
Natuurlijk zegt de verkoper dat het perfect werkt. De reviews op Bol zeggen wel wat anders.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:16
CodeCaster schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:30:
[...]

Natuurlijk zegt de verkoper dat het perfect werkt. De reviews op Bol zeggen wel wat anders.
oh hahha. zo ver had ik niet gekeken. Maar mijn eerste gedachte was, moet je die pannen niet gewoon impregneren ..

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:29
Ik zit met hetzelfde probleem. Met een staalborstel op steel haal ik het ergste weg (al kom ik niet overal bij) en ik ben van plan om een telescopische steel met wasborstel te kopen (gewoon via Bol te koop, euro of 70) om 1-2 keer per jaar wat schoner te boenen. Helemaal schoon zal het niet worden, maar waarschijnlijk voldoende om schade te voorkomen.

Met jouw dak lijkt het me dat je met een ladder en een staalborstel op steel wel overal bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jm2th2
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 13:55
Als je toegang hebt tot een grondwaterpomp zou je je dak daarmee ook regelmatig kunnen besproeien. Mos houd namelijk niet van ijzerrijk water en gaat er op den duur dood van. Pas wel op voor je bestrating en tuinstoelen, dezen willen namelijk ook nog wel eens een rode gloed krijgen nadat ze in aanraking zijn gekomen met grondwater.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01:03
Vincm schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:34:
Ik zit met hetzelfde probleem. Met een staalborstel op steel haal ik het ergste weg (al kom ik niet overal bij) en ik ben van plan om een telescopische steel met wasborstel te kopen (gewoon via Bol te koop, euro of 70) om 1-2 keer per jaar wat schoner te boenen. Helemaal schoon zal het niet worden, maar waarschijnlijk voldoende om schade te voorkomen.

Met jouw dak lijkt het me dat je met een ladder en een staalborstel op steel wel overal bij kan.
Met een staalborstel bereid je de pannen alleen maar voor op nog betere hechting door de nieuwe mosplantjes.

Ik zou zeggen, gewoon niets doen en i.p.v. na 35 jaar vervang je de pannen nu na 30 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:27
Wat is de hellingshoek van je dak? Mos groeit vaak goed als je dak vrij vlak is, dan spoelt t slecht weg met regen.

Met vrieskou kan t bevriezen en vervolgens uitzetten. Je pannen kunnen dan scheuren. Nou beweren veel mensen dat maar gebeurt hier niet. Ik haal dan wel jaarlijks t mos weg met een borstel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08:24
Elke twee jaar besproeien met een geschikt middel. Wel nu even de mos eraf halen met een grashark. Gaat heel makkelijk, zeker als het goed droog is (dus warm of vorst). Als je niets doet vriezen ze stuk (vraag me hoe ik dat weet, heel dak in een nacht met -14 naar de gallemiese).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:06

Compizfox

Bait for wenchmarks

Zo is natoer.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09:48
Besproeien met anti-mos (voor terrastegels) dat verkrijgbaar is bij tuincentra. Misschien een paar keer herhalen totdat het mos helemaal bruin en dood is, daarna kun je het heel makkelijk verwijderen.
Als het dak helemaal schoon en droog is zou ik het impregneren met spul waar je de muren waterafstotend maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vervloet
Dank voor de reacties.
Het mos hoeft van mij niet weg, ik ben alleen bezorgd over ongemerkt gescheurde pannen inderdaad. Ik lees hier een paar keer over folie en dat lijkt me dan de meest geschikte optie. Breng je dat folie dan onder de panlatten aan?
jm2th2 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:08:
Als je toegang hebt tot een grondwaterpomp zou je je dak daarmee ook regelmatig kunnen besproeien. Mos houd namelijk niet van ijzerrijk water en gaat er op den duur dood van. Pas wel op voor je bestrating en tuinstoelen, dezen willen namelijk ook nog wel eens een rode gloed krijgen nadat ze in aanraking zijn gekomen met grondwater.
Dit vond ik nog wel een interessant idee. Want we hebben inderdaad een grondwaterpomp. Geeft dit snel effect?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Vervloet schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 21:41:
Dank voor de reacties.
Het mos hoeft van mij niet weg, ik ben alleen bezorgd over ongemerkt gescheurde pannen inderdaad. Ik lees hier een paar keer over folie en dat lijkt me dan de meest geschikte optie. Breng je dat folie dan onder de panlatten aan?

[...]

Dit vond ik nog wel een interessant idee. Want we hebben inderdaad een grondwaterpomp. Geeft dit snel effect?
Pannen eraf en panlatten eraf, dan waterdichte dampopen folie, spinvlies, dakfolie, dan latten en pannen er weer op. Dan kunnen je pannen lekken of wegwaaien, je huisje blijft droog,
zoiets: https://www.isolatiemater...kleefstrook-15x50m1-75-m2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-05 15:33
Zou er lekker niks aan doen.
Een betonnen scheurt echt niet zomaar.
Hier thuis liggen al 55 jaar sneldekkers en die zijn nog prima.
Worden wel wat dunner door erosie maar heb er recent voor een nieuw dakraam nog een paar moeten slijpen en dat ging prima zonder dat ze uit elkaar vielen.
Mijn huis staat ook onder een boom dus de pannen zitten ook onder het mos

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jm2th2
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 13:55

Niet heel snel, door de verkleuring van het mos stop je de fotosynthese en sterft het langzaam af. Ook zal de mos niet meer doorgroeien of ontkiemen op je pannen.

Wij besproeiden ons rietgedekte huis welke ook onder veel bomen stond ongeveer 2x per jaar en hebben eigenlijk nooit mosgroei gehad, terwijl het rietgedekte huis van de buren die nooit sproeiden een moskwekerij konden beginnen aan de zuidwestkant van hun huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09:48
Dank voor de reacties.

[...]

Oppassen met ijzerhoudend grondwater, voordat je het weet zit alles (muren, deuren, kozijnen) onder de roestbruine kleur!
Ook never nooit je auto wassen met grondwater!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:09
mrmrmr schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:06:
Het tuinhuisje staat onder een boom. Dat is je oorzaak.

Je kan de pannen vervangen door geglazuurde pannen, maar mos blijf je houden. Stoken is onzinnig.
Niet waar: als je die boom in je houtkachel propt is een oorzaak van je probleem weg 🫡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vervloet
jm2th2 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:31:
[...]

Niet heel snel, door de verkleuring van het mos stop je de fotosynthese en sterft het langzaam af. Ook zal de mos niet meer doorgroeien of ontkiemen op je pannen.

Wij besproeiden ons rietgedekte huis welke ook onder veel bomen stond ongeveer 2x per jaar en hebben eigenlijk nooit mosgroei gehad, terwijl het rietgedekte huis van de buren die nooit sproeiden een moskwekerij konden beginnen aan de zuidwestkant van hun huis.
Ok, leuk om te weten, kan het nog relatief natuurlijk bestreden worden ook. Hoewel ik hier regelmatig even tuinmeubels afspoel met grondwater maar dat laat nooit iets achter. Er zal dan wel niet zo veel ijzer in water zitten.
Pagina: 1