Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHaverkate
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-02 20:36
Mijn zoontje van drie heeft diabetes. Ik vroeg me af of er eventueel een smartwatch is waar we de app Libre 3 op kunnen gebruiken.

De app behoeft NFC voor het koppelen van de sensor. De data wordt middels Bluetooth naar de smartwatch gepushed. Daarna is het de bedoeling dat deze middels een ingebouwde simkaart de data naar de cloud brengt.

Hiermee zouden we zijn bloedsuiker kunnen monitoren en hoeft hij geen mobiele telefoon bij zich te hebben.

Ik heb zo geen smartwatch gevonden die hier aan voldoet. Is dit überhaupt mogelijk of zijn hier technische onmogelijkheden?

Hoor het graag.

[ Voor 6% gewijzigd door RHaverkate op 15-01-2025 20:18 ]

Beste antwoord (via RHaverkate op 05-02-2025 22:53)

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
RHaverkate schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:16:
Ik heb zo geen smartwatch gevonden die hier aan voldoet. Is dit überhaupt mogelijk of zijn hier technische onmogelijkheden?
Met wat hackwerk is het mogelijk om een FSL2 te koppelen aan een Android-watch, maar voor de FSL3 heb ik daar nog niet van gehoord. (Althans: er zijn mogelijkheden, maar die vereisen altijd dat het toestel in de buurt is.)

De Dexcom G7 heeft echter tegenwoordig wél een Direct to Watch functie die ook werkt als het toestel niet in bereik is. (https://www.dexcom.com/nl...eeks-met-mijn-apple-watch) Ik heb daar zelf nog niet mee gespeeld, want ik zit op de G6 (met hacks). Maar het schijnt best lekker te werken, geen idee hoe hard de alarmen zijn. Gezien je kind recht heeft op rt-CGM, en dat al heeft met de Libre 3, is een overstap naar de Dexcom G7 een van de mogelijkheden die je zou kunnen overwegen. Je kan Dexcom om een proefexemplaar vragen. Meestal zeggen ze nee, maar via je DvK of als je ze uitlegt wat de situatie is dan zijn ze nog weleens bereid om er één op te sturen.

Dit werkt op het moment enkel met de Apple Watch en minimaal series 6. Gelukkig zijn de Series 6 tegenwoordig niet zo heel gek duur op de tweedehandsmarkt. (Alleen als je meerjarige support wil kun je beter een wat recenter model kopen... Maarja... Kind van 3... :P)

Alleen... Volgens mij stuurt ook dit helaas vanaf de Watch geen data door naar Dexcom Clarity en Dexcom Follow (hun cloudservice om op afstand te kunnen monitoren); zelfs niet op 4G/5G-modellen van de Apple Watch. Dat zou je even na moeten vragen, want ik ben slechts 99% zeker.

Anders zijn er wel oplossingen te verzinnen, maar die blijven constant draaien om een (mini-)telefoon bij 't kindje in de buurt houden. Een Watch die én de BG-data toont en alarmeringen geeft én het upload naar een clouddienst (of Nightscout) is volgens mij nog niet op de markt. Maar ik zal voor de zekerheid nog eens rondsnuffelen bij onze Android-collega's.

[ Voor 16% gewijzigd door WhatsappHack op 25-01-2025 20:07 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:38
Zou er geen rekening mee houden:

https://www.freestyle.abb...vrPU4KvGb-cG67eRl0xcxh5I0

https://freestyleserver.c...RT43193-006_rev-X-pub.pdf

Je hebt alsnog een mobiele telefoon nodig om de meldingen door te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:26
Een telefoon is 'verplicht'. De Libreapp leest de sensor uit dmv BT, en inderdaad een 1e koppeling met NFC. Ik ken geen horloge met die functionaliteit.

Het is een heel gedoe om daarna alles op een smartwatch te krijgen, met bijv. xdrip.

De Libreapp heeft een 'companion' modus waarop anderen (bijvoorbeeld de ouders) kunnen meekijken met de glucosewaarden.

De DVP weet hier eea van, en op internet/YT zijn heel wat tutorials over een geschikte smartwatch/telefoon combi.

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHaverkate
Bedankt voor jullie reacties, maar over het koppelen van een smartwatch icm een mobiel had ik ook al het één en ander gezien. Het gaat mij juist om het standalone systeem, anders heeft de watch geen toegevoegde waarde in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:00
Wil je dan je zoontje met een smartwatch rond laten lopen? Het gaat nog vele jaren duren voordat je kind zelf zijn glucosewaardes in de gaten kan houden, tot die tijd loop je toch constant rond met alle benodigdheden die bij een diabeet horen. Daar is een smartphone of vergelijkbaar apparaat geen grote factor in hoor. Het lijkt niet supported te zijn door de leverancier van de Libre app, dus als je het werkend krijgt, dan gaat het een hack zijn of een vreemd, niet origineel supported apparaat van een onbekende leverancier. Mijns inziens neem je dan een aardig risico met de gezondheid van je kind. Maar dat is wellicht een mening die niet helemaal in deze discussie thuishoort, waarvoor excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHaverkate
Vreemd hoe jij doorredeneert… Ik zou daar geen moment risico in nemen!

Alleen zou ik het handig vinden als er niet constant een telefoon met BT in de buurt hoeft te zijn om de waarden door te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
uit interesse.. Hoe ga je dat doen als het kind naar school/opvang o.i.d. is
wat is er 'mis' met een ouderwets prikje

Libre 2 is misschien een optie. Die heeft een 'losse reader' die geeft echter alleen een melding vanaf 6 meter binnen het apparaat en sensor. Zou in een klas wel geschikt kunnen zijn.

https://www.freestyle.abb...aign=google_shopping_feed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:26

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit heeft niks te maken met computerhardware. Schopje naar Smartwatches, sporthorloges en overigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
Er lijkt wat onduidelijkheid te zijn over hoe de freestyle libre werkt, dus als bezitter van het systeem (van v2, v3 werkt zeer vergelijkbaar):

Je krijgt een sensor, gebruikelijk op je arm, met een naaldje. Is een soort puk, blijft twee weken zitten en daarna doe je een nieuwe op je andere arm, je wisselt steeds.

De sensor leest met een interval steeds je glucose niveau. Je kunt de sensor koppelen aan je smartphone of via de Libre View Reader. De sensor+uitlezer vervangen dus het prikken!
het opstarten van de zender met een telefoon vereist NFC. Vanaf dat punt ben je middels bluetooth verbonden.

Indien je suiker te laag raakt (bijv <4) dan stuur de sensor een signaaltje naar een mobiel of naar de reader. Deze gaat dan alarmeren, bijvoorbeeld door de piepen. Dan kijk je op je apparaat en eet je iets oid.

Wat @RHaverkate dus vraagt is: I.p.v. een Libre Reader of Smartphone, is er een SmartWatch die we kunnen gebruiken als ontvanger? Een smartwatch is makkelijker om bij een driejarige om te doen dan een mobieltje mee te geven. Bovendien zou je bijvoorbeeld iets kunnen instellen dat er dan een mobiel een bericht ontvangt. Het kind kan het inderdaad niet in de gaten houden, maar op deze manier ontstaat er wel een zekere bewegingsvrijheid.

Of de vraag nog breder getrokken: Is er een manier dat het sensor bij het kind wordt uitgelezen en er een (bij voorkeur instelbaar) persoon een melding komt zodat er naar gehandeld kan worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Martijn.C.V op 16-01-2025 16:40 ]

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
@RHaverkate Waarom niet gewoon met de Libre Reader? Die is best klein, kun je zo meenemen in de tas. KDV of oppas of whatever instrueren wat ze moeten doen indien piep.

Wat is het probleem waar je een oplossing voor zoekt?

Je zou een goedkope smartphone kunnen scoren en die verbinden en meenemen ipv de reader. Zeker met de nieuwe update hoef je niet eens te scannen, de sensor en telefoon communiceren continu! Best netjes. Ja, het is een toestel extra, maar een reader minder. En volgens mij zijn er mogelijkheden dat de ouders met dezelfde sensor verbinden, al meen ik dat er maar 1 toestel de continu updates krijgt.

[ Voor 46% gewijzigd door Martijn.C.V op 16-01-2025 16:38 ]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHaverkate
Bedankt voor de opheldering @Martijn.C.V ! Dit is inderdaad waar ik naar op zoek ben.

Als ouders gebruiken wij nu LibreLinkup om de Libre 3 app te volgen die geïnstalleerd is op de gekoppelde telefoon. Zo hebben wij en de opvang/oppas allen de actuele data bij de hand.

Het gaat me niet echt om de grootte van de telefoon, maar te meer om de bewegingsvrijheid. Wellicht komt deze oplossing er nog eens…

Bedankt voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
RHaverkate schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:57:
Bedankt voor de opheldering @Martijn.C.V ! Dit is inderdaad waar ik naar op zoek ben.

Als ouders gebruiken wij nu LibreLinkup om de Libre 3 app te volgen die geïnstalleerd is op de gekoppelde telefoon. Zo hebben wij en de opvang/oppas allen de actuele data bij de hand.

Het gaat me niet echt om de grootte van de telefoon, maar te meer om de bewegingsvrijheid. Wellicht komt deze oplossing er nog eens…

Bedankt voor jullie input!
Maar als je eerst de App verbind, kun je daarna nog steeds de Libre Reader verbinden geloof ik. Dan hoeft kind enkel de reader mee? Of mis je dan functionaliteit?

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapnooit
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-10 18:56
@RHaverkate Ik heb onlangs als test de Libre v2 geprobeerd en deze via de niet-officiele! opensource app Shuggah data direct naar mijn apple watch laten sturen.

Je hebt dan initieel een iPhone nodig om te koppeling te maken maar in de twee weken daarna is er een directe bluetooth verbinding tussen de Libre en de apple watch. Mogelijk dat als de apple watch een 5G verbinding heeft de mobiele app ook bijgewerkt wordt en vanuit daar pushnotificaties bij bepaalde grenswaarden kunnen worden ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
aapnooit schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:30:
@RHaverkate Ik heb onlangs als test de Libre v2 geprobeerd en deze via de niet-officiele! opensource app Shuggah data direct naar mijn apple watch laten sturen.
Voor de duidelijkheid: xDrip4iOS is opensource. Shuggah gebruikt de broncode van xDrip4iOS, gooit daar wat eigen wijzigingen overheen (zoals het (halfslachtig) veranderen van de naam en credits, het verzamelen van "donaties" (die vloeien niet naar het ontwikkelteam van xDrip4iOS, het is onbekend wat ze ermee doen) en een blokkade voor alle telefoons die op het Russisch staan ingesteld) en publiceren het in de App Store. Shuggah is dus ook niet opensource, het is ook niet bekend welke wijzigingen nog meer gemaakt worden aan de broncode.
Je hebt dan initieel een iPhone nodig om te koppeling te maken maar in de twee weken daarna is er een directe bluetooth verbinding tussen de Libre en de apple watch. Mogelijk dat als de apple watch een 5G verbinding heeft de mobiele app ook bijgewerkt wordt en vanuit daar pushnotificaties bij bepaalde grenswaarden kunnen worden ingesteld.
xDrip4iOS/Shuggah legt geen directe link met de Libre vanaf de Apple Watch. De app op de telefoon stuurt de data naar de companion app op de Apple Watch. Hiervoor is dus een verbinding met de telefoon vereist en de telefoon moet in bereik zijn van de sensor. Er is op dit moment geen manier om de FSL rechtstreeks aan de Watch te koppelen met die apps.

[ Voor 3% gewijzigd door WhatsappHack op 25-01-2025 20:02 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
RHaverkate schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:16:
Met wat hackwerk is het mogelijk om een FSL2 te koppelen aan een Android-watch, maar voor de FSL3 heb ik daar nog niet van gehoord. (Althans: er zijn mogelijkheden, maar die vereisen altijd dat het toestel in de buurt is.)

De Dexcom G7 heeft echter tegenwoordig wél een Direct to Watch functie die ook werkt als het toestel niet in bereik is. (https://www.dexcom.com/nl...eeks-met-mijn-apple-watch) Ik heb daar zelf nog niet mee gespeeld, want ik zit op de G6 (met hacks). Maar het schijnt best lekker te werken, geen idee hoe hard de alarmen zijn. Gezien je kind recht heeft op rt-CGM, en dat al heeft met de Libre 3, is een overstap naar de Dexcom G7 een van de mogelijkheden die je zou kunnen overwegen. Je kan Dexcom om een proefexemplaar vragen. Meestal zeggen ze nee, maar via je DvK of als je ze uitlegt wat de situatie is dan zijn ze nog weleens bereid om er één op te sturen.

Dit werkt op het moment enkel met de Apple Watch en minimaal series 6. Gelukkig zijn de Series 6 tegenwoordig niet zo heel gek duur op de tweedehandsmarkt. (Alleen als je meerjarige support wil kun je beter een wat recenter model kopen... Maarja... Kind van 3... :P)

Alleen... Volgens mij stuurt ook dit helaas vanaf de Watch geen data door naar Dexcom Clarity en Dexcom Follow (hun cloudservice om op afstand te kunnen monitoren); zelfs niet op 4G/5G-modellen van de Apple Watch. Dat zou je even na moeten vragen, want ik ben slechts 99% zeker.

Anders zijn er wel oplossingen te verzinnen, maar die blijven constant draaien om een (mini-)telefoon bij 't kindje in de buurt houden. Een Watch die én de BG-data toont en alarmeringen geeft én het upload naar een clouddienst (of Nightscout) is volgens mij nog niet op de markt. Maar ik zal voor de zekerheid nog eens rondsnuffelen bij onze Android-collega's.

[ Voor 16% gewijzigd door WhatsappHack op 25-01-2025 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHaverkate
Allen bedankt voor de reacties en suggesties. De Dexcom gaat helaas niet op gezien hij binnenkort over gaat op Simplera sensoren ivm het krijgen van een pomp.

Mochten daar ontwikkelingen voor zijn t.a.v. een smartwatch, houd ik me warm aanbevolen. Ik ga nu denk ik op zoek naar een kleine telefoon die daarmee koppelen kan. Iemand nog suggesties of goede ervaringen ?
Pagina: 1