Uponor perskoppelingen in vloer en wand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderwolf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:43
Bij de verbouwing van onze badkamer ga ik gebruik maken van Uponor S-Press Plus 16mm perskoppelingen. Deze komen te liggen in de vloer (vrijstaande badkraan en vvw) en wanden (wastafel- en douchekraan).

Ik hoor verschillende meningen of de koppeling afgetaped moeten worden met ducktape of niet. Dit ivm de werking van het cement en lijm wanneer dit de pershuls raakt. Door de temp verschillen zouden deze koppelingen vochtig kunnen worden.

Benieuwd wat jullie ervaring / mening is of je er beter wel of geen ducktape omheen kan doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 27-07 19:15
De uponor buizen moeten in een mantel liggen in beton.

Als je van deze mantel een afvalstukje pakt en die over de lengte open knipt kan je die over de koppeling heen zetten.

Ducktape is dan een beetje voor je eigen gevoel nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:02

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
vanderwolf schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:13:
Bij de verbouwing van onze badkamer ga ik gebruik maken van Uponor S-Press Plus 16mm perskoppelingen. Deze komen te liggen in de vloer (vrijstaande badkraan en vvw) en wanden (wastafel- en douchekraan).

Ik hoor verschillende meningen of de koppeling afgetaped moeten worden met ducktape of niet. Dit ivm de werking van het cement en lijm wanneer dit de pershuls raakt. Door de temp verschillen zouden deze koppelingen vochtig kunnen worden.

Benieuwd wat jullie ervaring / mening is of je er beter wel of geen ducktape omheen kan doen!
Uponor zegt zelf dat je ze moet tapen, henco mag je van henco zo in de vloer stoppen. als je je spullen nog moet aanschaffen is dat wellicht een overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-07 14:46
Ik gebruik uitsluitend Henco koppelingen en verwerk deze in principe naakt in de wanden vloer.
Ook de buis overigens altijd zonder mantel.
Heeft in 15 jaar tijd geen problemen opgeleverd

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderwolf
Ik beschik al over de Uponor koppelingen en leidingen zijn zonder mantel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderwolf
twain4me schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:00:
[...]

Uponor zegt zelf dat je ze moet tapen, ..
Ik heb ernaar gezocht maar niet kunnen vinden dat Uponor dit voorschrijft. Staat dit ergens op info van Uponor zelf? Het heeft nl. mijn voorkeur dus zou mooi zijn het zo zeker te weten dat tapen met ducktape de juiste manier is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:02

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
vanderwolf schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:09:
[...]

Ik heb ernaar gezocht maar niet kunnen vinden dat Uponor dit voorschrijft. Staat dit ergens op info van Uponor zelf? Het heeft nl. mijn voorkeur dus zou mooi zijn het zo zeker te weten dat tapen met ducktape de juiste manier is.
Ze hebben het mij ooit verteld toen ik het heb gevraagd op de beurs.

Hier zegt iemand van uponor te zijn en zegt het zelfde, zelf heb ik de documentatie van uponor niet recent gelezen.

https://www.bouwinfo.be/b...etonvloer-storten.342168/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderwolf
Het gegeven argument om het (tapen) niet te doen zou zijn dat vocht wat op de koppeling kan komen door de ducktape niet wegkan en dat daardoor de persring gaat oxideren/rotten en naar verloop van tijd het lekkage gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:22

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Zijn koppelingen standaard in Nederland? (Gewoon een vraag, geen aanval ofzo ;) )

Maar in België is het de gewoonte om naar elke kraan een aparte leiding te leggen, ook naar de 2 wc kraantjes in de badkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4UC78lo8tkDJwuUsCSpguktMKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cm2WM28Ez30MxfDM3IKNO5L6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3eKhzFAMZ_6scQ_wYO9QpAxJxw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AFvSVusSMJvCwI6f9rhfNkwh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kcBBS_Emx-R_Et8xHvVglJBUzMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kdlMsWlU6r8A6JMrxDdUeHac.jpg?f=fotoalbum_large

Niet de meest duidelijke fotos uiteindelijk, maar dit is bij mij, elke kraan apart naar de collector.

Geen kans op lekken ondergronds door koppelingen.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-07 14:46
Klopt wij kennen het systeem met een verdeler in NL amper.
Hier wordt een hoofdleiding gebruikt en dan wordt er per afneempunt afgetakt met een T-stuk.
Jullie systeem is uiteraard veel beter.
In NL is installatiewerk helaas altijd iets waar niet teveel geld aan mag worden uitgegeven.
Zo gebruiken wij ook veel staal voor cv terwijl jullie veel meer koper gebruiken. De rest van de landen om ons heen ook overigens.

Ik gebruik zelf bij voorkeur ook koper bij mijzelf en bij mij klanten, veel duurzamer, het ziet er beter uit en het buigt veel fijner.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderwolf
Ik heb het nu toch kunnen vinden bij Uponor!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZArXRlQVTE1CTYb-0HkM_UQ4aG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZIqLAecrMSYHR9F6yeZYLjgz.jpg?f=fotoalbum_large
Bron: https://www.uponor.com/nl...ppeling#section-documents

Conclusie is dan dat tapen idd voorgeschreven is. Ik neem aan dat ducktape prima is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortest
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-07 08:51
Enkel voorgeschreven als: 'Bij permanente of langdurige inwerking van vocht en tegelijkertijd een pH-waarde die groter is dan 12,5 moeten de metalen Uponor installatiefittingen van een geschikte ommanteling bijvoorbeeld met isolatieband of krimpmof worden voorzien.'

Langdure inwerking, pH-waarde groter dan 12,5 én je de metalen Uponor gebruikt. Je kan natuurlijk ook de kunststof-installatiefittingen gebruiken; die mogen direct in beton (en zijn goedkoper.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderwolf
Het zal ongegrond zijn maar ik ben wat huiverig met kunststof koppelingen.
Vwb langdurige inwerking van vocht; de koppelingen zou vocht op komen te staan door de temp verschillen. Het lijkt mij dat dit vooral bij de koudwaterleiding kan gebeuren wanneer de wand of vloer warmer is.

Anders gevraagd; los van ph en vochtinwerking, zou het tapen met ducktape überhaupt kwaad kunnen?
Pagina: 1