HELP! Ik heb een Vaillant hybride geoTHERM VWL 35/4 S!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weirdo12
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23-09 10:18
Geen clickbait, ik begin een beetje wanhopig te worden.
We hebben inmiddels al een jaar of zeven een geoTHERM
VWL 35/4 S 230 V, VWL 3/4 SI warmtepomp, samen met een Vaillant ecotek ecoTEC plus VHR 25-30/5-5 CW-4 en een sensocomfort systeem thermostaat

Eigenlijk is het probleem niet de WP, maar de ketel. onderstaand plaatje schetst het probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaIScxiSU90kY3W-3pSLGgpE-Pg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ykQIWwpaGz6hsodlevjZRGfA.jpg?f=fotoalbum_large

Als de WP alleen draait (90% van de tijd) is er geen enkel probleem. Met een flowtemp van ongeveer 32 graden, wordt ons huis in 90% van de tijd prima warm gehouden. Als de WP het niet meer aan kan (is maar 3 KW) dan schakelt de CV (ketel) in, maar begint extreem te pendelen en de opgewekte warmte bereikt het afgiftesysteem niet/nauwelijks Je ziet dat de flowtemp daalt als de CV bijspringt.

Als ik de WP uitzet (stekker eruit) en de CV solo aanstuur (aan /uit); geen enkel probleem. Het hele afgiftesysteem wordt snel en behaaglijk warm.

Wat is hier aan de hand? het enige wat ik kan bedenken is dat de circulatiepompen van CV en WP elkaar tegenwerken, wat zorgt voor onvoldoende flow over de warmtewisselaar van de CV. WP en CV zijn parallel op elkaar aangesloten (zonder open verdeler). De circulatiepomp van de WP draait als er warmtevraag is, dus ook als de CV aan de beurt is. Volgens mij kan dit niet uitgezet worden. Er zijn terugslagkleppen geïnstalleerd in WP en CV.

De installateur stuurt elke keer een andere monteur en niemand heeft er verstand van. Als particulier kan ik niet bij Vaillant terecht voor technische ondersteuning. |:(

Is er misschien een Vaillant expert die een idee heeft? instellingen? de CV met een open verdeler aansluiten ipv parallel? WP en CV scheiden en deze afzonderlijk aansturen met Home Assistant?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:48

Cr3ator

1 bar is geen bar

Beide circulatiepompen aan is vragen om problemen met een parallel systeem. Als de warmtepomp-pomp toch blijft lopen, zou je dit waarschijnlijk het makkelijkste kunnen oplossen met een openverdeler. Maar dat ligt eraan waar de leidingen bij elkaar komen. Alternatief zou je een drukverschilregelaar kunnen plaatsen die de warmtepomp de ruimte biedt om z'n water rond te blijven pompen, maar dan in een kleiner circuit dat de ketel niet dwars zit.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:45
Wat is de setpoint (doeltemperatuur) van de CV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weirdo12
Cr3ator schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:10:
Beide circulatiepompen aan is vragen om problemen met een parallel systeem. Als de warmtepomp-pomp toch blijft lopen, zou je dit waarschijnlijk het makkelijkste kunnen oplossen met een openverdeler. Maar dat ligt eraan waar de leidingen bij elkaar komen. Alternatief zou je een drukverschilregelaar kunnen plaatsen die de warmtepomp de ruimte biedt om z'n water rond te blijven pompen, maar dan in een kleiner circuit dat de ketel niet dwars zit.
De WP en CV hangen naast elkaar Hierbij de schematische weergave van het afgiftesysteem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oUAbf3jkM6wEw7ytzRoNtIwzCA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rzL03AfYVT19ClqJdzjNVdIM.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-09 20:38
Je hebt hiervoor een open verdeler nodig. Dat is hardware matige verandering in de hyrdauliek.
Bijvoorbeeld deze https://www.techniekwebsh...jjJkUoiyHP3ZoIWOa0h42dp8s

Je kunt ook je wp uitschakelen wanneer cv gevraagd word. Zou gewoon instelling moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weirdo12
mijgmae schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:31:
Wat is de setpoint (doeltemperatuur) van de CV?
Zowel de WP als de CV worden door de systeemthermostaat aangestuurd op basis van stooklijn. Ik denk dat deze op dit moment 40 graden of zo? (LTV) ALs ik de ketel solo op aan/uit laat draaien, is de flowtemp stabiel op een graad of 45. (Zoals hieronder weergegeven)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPZgckihEGaH0qPbwGswkZ7Hj9Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tWeFkcf2IUx15GQ7QoHcc0HM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:45
Want anderen al zeggen: open verdeler. Maar ik krijg ook het gevoel dat de combi WP + CV met een laag setpoint er voor zorgt dat de CV snel zijn setpoint al bereikt. Pendelt de ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weirdo12
mijgmae schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:08:
Want anderen al zeggen: open verdeler. Maar ik krijg ook het gevoel dat de combi WP + CV met een laag setpoint er voor zorgt dat de CV snel zijn setpoint al bereikt. Pendelt de ketel?
Dat kan je wel zeggen. De gele kartellijn in mijn oorspronkelijke post, is de temp van de CV uitgang. Hij brandt maximaal een paar minuten achter elkaar en er komt vrijwel geen warmte in het afgiftesysteem. De "flow temperatuur" zoals uitgelezen door Vaillant, komt niet eens in de buurt van het setpoint. Waar zou deze sensor zitten? WP of CV?

De installateur doet net of hij water ziet branden als ik over een open verdeler begin. Ik ziet het probleem niet. Het kan toch ook niet direct kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weirdo12
runeazn schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:01:
Je hebt hiervoor een open verdeler nodig. Dat is hardware matige verandering in de hyrdauliek.
Bijvoorbeeld deze https://www.techniekwebsh...jjJkUoiyHP3ZoIWOa0h42dp8s

Je kunt ook je wp uitschakelen wanneer cv gevraagd word. Zou gewoon instelling moeten zijn.
Ik heb een dergelijke instelling niet kunnen vinden (ook niet in de installatiehandleidingen van Vaillant) Ik kan alleen pompsnelheden instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weirdo12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkC27X-8ZPzEXA7islCN9VFd5mE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3Bhbn5kpYyM7SX3y69MSTpxz.png?f=user_large

Dit lees ik in de installatiehandleiding van Vaillant. Ik interpreteer dit als : plaats een open verdeler bij "alternatief CV-bedrijf"! Bij het bijhorende installatieschema staat echter geen open verdeler ingetekend... vandaar de verwarring (ook bij de monteur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-09 20:38
Weirdo12 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:25:
[Afbeelding]

Dit lees ik in de installatiehandleiding van Vaillant. Ik interpreteer dit als : plaats een open verdeler bij "alternatief CV-bedrijf"! Bij het bijhorende installatieschema staat echter geen open verdeler ingetekend... vandaar de verwarring (ook bij de monteur)
Niet? Staat er niet twee keer een variabel druk icoontje getekend?

Misschien is hij op een andere manier gekoppeld dan de alternatieve cv bedrijf opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weirdo12
runeazn schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:01:
[...]

Niet? Staat er niet twee keer een variabel druk icoontje getekend?

Misschien is hij op een andere manier gekoppeld dan de alternatieve cv bedrijf opstelling?
Sorry; geen expert. Dit zou het installatieschema moeten zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eTquYIRVHdZz1A3byfDjzZ5Sias=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LEbGDyJKluulA9lZFDh0VSsl.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1