Hulp bij Nas & ander servers maken van consumer apparatuur

Pagina: 1
Acties:
  • 253 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robinTrapman
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-04 01:53
Ik zoek tips voor het maken van mijn eigen NAS en andere consumer level server systemen (Voornamelijk gemaakt van Desktop systemen).

Ik maak momenteel een AM4 platform NAS alleen weet niet super goed waar ik allemaal voor moet opletten bij het bouwen van mijn nieuwe NAS.

Mijn doelstelling is;

1. Uitbreidbaarheid (vooral kwa hoeveelheid Hardeschijven, sata ssds en m.2 drives)

2. Upgradeability (mogelijkheid voor betere hardware in de toekomst zonder het hele systeem te upgraden)

3. Betrouwbaarheid (Is het bijna even betrouwbaar als een enterprise solution of kunnen we er in de buurt komen?)

4. Relatief efficient (het is nooit zo efficient als een bijf. N100 Board maar welke CPU en hardware maakt het meer efficient)

5. Mogelijkheid om andere Services te runnen ( Genoeg ram kunnen instaleren voor andere services, CPU headroom voor andere services en mogelijk een GPU voor het draaien van een LLM)

6. Betaalbaarheid (Welke onderdelen moeten nieuw zijn en welke kunnen tweede hands? Is het beter om voor oudere hardware te kiezen of relatief nieuwe?)

Geef mij en andere lezers tips voor het bouwen voor hun eigen systeem met een laag budget.
Dankjewel alvast voor de reacties en tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

1. Ga eens leren wat M.2 is. Want je kan ook "gewoon" SATA-storage over M.2 interfaces aansluiten. Los daarvan; wil je 1TB? 30TB? 850TB aan storage?

2. Upgrade van wat? CPU? RAM? Cache? Storage? Networking? Welke bottleneck denk je het eerste te bereiken als je "nu" een systeem neerzet en wat verwacht je er de komende tijd / maanden / jaren mee te willen uitbreiden? Alles heeft een cascading/domino-effect dus daar zal je goed over moeten nadenken.

3. Een beetje Synology NAS (purpose built) staat op V&A zelfs nog werkend met meer dan 8+ jaar aan 24/7 aanstaan. Is Synology betrouwbaar? Vast. Is NetApp betrouwbaar? Vast. Kan je uitdrukken wat jij onder "betrouwbaar" verstaat?

4. Efficiency is afhankelijk van je kosten (electra) vs. opbrengst (performance van PC). Een beetje NAS staat 20 uur van de 24 uit zijn neus te eten. Dan zou ik dus zeker kijken naar hardware en software waarmee je bepaalde disks / volumes zou kunnen uitschakelen / downspinnen of energy-saving kan toepassen?

5. Zie punt 2

6. Ook hier; je kan een NAS bouwen van een 50 Euro Pc van de kringloop maar dan kan je LLM, 10Gbit networking, hyperthreading etc wel vergeten. Dus tja; wat vind je betaalbaar? Ikzelf heb al jaren Synology staan (puur als NAS voor documenten en foto's dus heeeel statisch). Kost me, inclusief disks, 750 Euro per 7 jaar aan aanschaf. Vind ik zat. Is het veel? Geen idee; ik verdien een redelijk salaris dus lig er niet van wakker.

Vergeet ook niet dat "betaalbaarheid" ook in TCO uitgedrukt kan worden: dus een combinatie van al jouw vragen en levensduur van hardware mag voor jou maximaal x-duizend Euro in zoveel jaar kosten? Budgetteer dat, zoek naar vervangingsprijzzen, etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:57

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit! gemist? Schopje naar Desktop koopadvies zit er alleen nog niet in want ik mis eigen inzet en uitzoekwerk. Welke zelfbouw NAS heb je zelf voor ogen?

Open eventueel een nieuw topic op de goede plek gebruik makend van het standaard template dat automatisch in beeld komt, plaats je eigen voorzet erbij, eventueel aangevuld door aanvullende vragen voor specifieke input.

Dit topic is gesloten.