Aanleg oprit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny7_15
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16-01 22:11
Hallo iedereen.

Deze zomer ga ik een nieuwe oprit aanleggen met Kandla platines van 5-7cm.
Ik ben er al aan uit wat de ondergrond en zo moet zijn maar na veel opzoekwerk kom ik voor de straatlaag altijd 2 dezelfde voorstellen tegen. En ik twijfel wat ik ga doen. Zoals gezegd is het voor een oprit waar 1 of soms 2 auto's op staan.

* Inkloppen in straatlaag van stabilise (5cm) op fundering van stabilise (15 - 20cm) met kasseihamer.
* In mortelbed (2cm) leggen na een fundering van stabilise (15cm) en chape (5cm).

Er is ook sprake van een uitzetvoeg die je moet opspuiten met silicone maar ik las dat er elastisch voegsel is dat ook wordt gebruikt voor platines. Polymeervoegsel. Dit zou ook beter zijn voor de hechting en tegen het onkruid.

Graag een aantal professionele meningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Volg de verwerkingsvoorschriften van de fabrikant zou ik zeggen, die zijn duidelijk m.i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-06 20:28
Voor het voegen van een terras met keramische tegels heb ik Otto-seal S70 (siliconen) gebruikt, in allerlei kleuren leverbaar.
https://www.otto-chemie.com/nl/bouw/ottoseal-s-70
Net vorig jaar gevoegd, hoe het zich houd kan ik nu nog niet zeggen.
Eis was dat onkruid niet kan groeien, en dat mieren geen nesten onder de tegels kunnen maken.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:36
Kenny7_15 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:54:
Graag een aantal professionele meningen.
Dit is een forum. Ik denk dat je beter een professional of de leverancier kunt bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-06 10:12
Ah... de situatie is in België. Het is even de vraag wat een een beetje standaard is in België. Een stabilisatielaag van zand/cement (stabilisé) kan ook erg goed. Dat is in Nederland niet altijd gebruikelijk. In Nederland is tegenwoordig een gebruik om opritten uit te voeren met een menggranulaat / puinlaag van 20 tot 30cm dik. Daar dan een straatlaag op om de stenen te leggen. Al dan niet onder de hamer. Vraag het na aan een stratenmaker.

Voor de verwerking van je stenen: Kijk op de verwerkingsvoorschriften van de leverancier. Of vraag het de leverancier.