Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AytacFx
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 18-05 22:05
Beste Tweakers,

Graag hoor ik jullie ervaringen en meningen.

Hiervoor gebruikte ik een Apple Watch SE, maar ik wil graag overstappen naar Android. Daarom ben ik op zoek naar een beter alternatief.

Garmin 165
Voordelen:
- AMOLED-scherm
- Goede batterijduur
- Hike-profiel

Nadelen:
- Geen mountainbike-profiel
- Geen dual-channel GPS (maar doet het nog steeds prima zag ik!)
- Duurder dan de Garmin 255

Garmin 255
Voordelen:
- Uitstekende batterij
- Hike-profiel
- Mountainbike-profiel
- Goedkoper dan de Garmin 165

Nadelen:
- MIP-scherm
- Verouderd; 2,5 jaar geleden aangekondigd

Ik doe al mijn sporten puur voor plezier. MTB doe ik voornamelijk als hobby, en hiken vooral tijdens vakanties, dus slechts een paar weken per jaar, maar wel intensief. Ik wil binnenkort wel beginnen met lange wandelingen in de Veluwe, maar ik ben niet van plan om te gaan rennen (voorlopig).

Ik neig meer naar de Garmin 255, omdat je er veel voor terugkrijgt (waarschijnlijk heb ik hier weinig aan?) en goedkoper. Echter, ik heb nog nooit een horloge gehad met een MIP-scherm. De Garmin 165 is daarentegen een nieuwere horloge, maar mist een MTB-profiel. Is er veel verschil tussen normale cycling en MTB profiel?

Voor welk horloge zouden jullie kiezen, en waarom? =)

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Amoled of MIP is wel een vrij fundamentele keuze. Ik zou nooit voor een MIP scherm gaan, omdat ik het er ontzetten gedateerd uit vind zien. Anderen hebben juist liever een MIP scherm. Dit zul je dus voor jezelf moeten afwegen.

Mbt het MT profiel, zie oa https://www.reddit.com/r/...fferent_bike_profiles_do/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:29
Sportprofielen zelf veranderen niet zo veel, dus wat dat betreft maakt het niet uit dat een model wat ouder is.

MIP of Amoled (touchscreen) is wel een fundamentele keuze, want een MIP scherm is always on en toch lange batterijduur, maar minder heldere kleuren.
En volgens mij hebben de MIP schermen geen touch bediening maar sommige Amoled schermen wel.

Let wel op, Garmin is een sporthorloge. Dus ten opzichte van je Apple smartwatch ga je wel wat zaken inleveren in bediening en functionaliteiten.
Probeer in een winkel eens te doen wat je wil en of dat kan en hoe. Of scoor een tweedehands model en probeer het daarmee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:56
Het ligt eraan waarvoor je het horloge wilt gebruiken. Als het hoofddoel sporten en GPS tracking is zou ik de 255 pakken. Als je echt een vervanger zoekt voor jouw Apple Watch (toch meer een accessoire) dan zou ik de 165 nemen vanwege het scherm.

FWIW: ik zocht vorig jaar een horloge voor hardlopen en heb toen precies dezelfde afweging als jij gemaakt. Ik heb uiteindelijk de 255 gekozen en ben daar heel tevreden mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AytacFx
Bedankt voor al jullie reacties.

Ik wilde juist af van alle slimme functies van een horloge vanwege mijn concentratie.

De onderstaande link vond ik nog op de website van Garmin. Het lijkt erop dat je er twee extra gegevens bij krijgt. Leuk, maar niet essentieel.
https://support.garmin.com/en-US/?faq=l0E8ob2qv000h0bYWEha17
* De Garmin 255 staat ook niet in de compatibiliteitslijst =)

Na het uitsluiten van het MTB-profiel blijven er nu nog maar 1 keuze over:

- MIP en lange batterijduur
- AMOLED

Persoonlijk kan ik me eraan irriteren dat het scherm altijd aanblijft bij bij amoled i.v.m. batterij, maar bij MIP is dat juist een voordeel. Tijdens het fietsen is het namelijk handig dat het scherm continu aan blijft, zodat ik niet met mijn neus het scherm hoef aan te tikken xD

De keuze wordt een stuk eenvoudiger na het uitsluiten van MTB profiel. Ik laat jullie weten welke het uiteindelijk wordt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Een kleine correctie, bij Amoled hoeft je scherm niet per se aan te blijven. Dat is een keuze die je kunt maken, die inderdaad invloed heeft op de accuduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AytacFx
Momenteel wordt de Garmin 255 door een webshop in België (net over de grens) verkocht voor slechts €170.
Ik had de voorkeur voor een MIP-scherm, omdat het scherm continu aan kan blijven, maar dan is het formaat 46 mm. Er is ook een optie, de Garmin 255s, met een formaat van 41 mm, maar die is dan weer net te klein en de batterij gaat ook iets minder lang mee, vergelijkbaar met de Garmin 165.

Daarom kies ik uiteindelijk toch voor de Garmin 165, ondanks het prijsverschil (€230 vs. €170) en het feit dat het scherm niet continu aan kan blijven. Maar als het aan staat, ziet het er wel mooier uit. Ik denk dat 43 mm comfortabeler zal zijn voor dagelijks gebruik.

Ik wil jullie allemaal nogmaals bedanken voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Gefeliciteerd met je keuze :)

Maar... Ook de 165 kan gewoon het scherm altijd aan hebben. Dat is gewoon een setting. Je zult alleen moeten bepalen of de accuduur met always on display voor jou acceptabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AytacFx
RoD schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:08:
Gefeliciteerd met je keuze :)

Maar... Ook de 165 kan gewoon het scherm altijd aan hebben. Dat is gewoon een setting. Je zult alleen moeten bepalen of de accuduur met always on display voor jou acceptabel is.
Ja, natuurlijk kan het aanblijven, maar het zou me irriteren omdat ik weet dat het constant de batterij verbruikt. Daarom zet ik het meestal uit, of ik wil dat het aangaat wanneer ik het aanraak, of wanneer ik mijn arm ophef. Ik hou niet echt van deze functie, omdat het telkens scherm aan en uit gaat terwijl ik richting geef tijdens het autorijden b.v. Ik weet het, ben een lastige man.. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

AytacFx schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:51:
[...]

Ja, natuurlijk kan het aanblijven, maar het zou me irriteren omdat ik weet dat het constant de batterij verbruikt. Daarom zet ik het meestal uit, of ik wil dat het aangaat wanneer ik het aanraak, of wanneer ik mijn arm ophef. Ik hou niet echt van deze functie, omdat het telkens scherm aan en uit gaat terwijl ik richting geef tijdens het autorijden b.v. Ik weet het, ben een lastige man.. :9
Ik snap het gevoel, maar daar wen je wel aan :)
Pagina: 1