Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-09 15:58
Beste Tweakers,

Vandaag is onze elga aangesloten (10 jaar oude elga met carrier die ik van een tweaker hier op het forum over heb kunnen nemen). Dit heb ik grotendeels zelf gedaan en een stek-monteur heeft het koelmiddel gedaan. Nu zijn er geen storingsmeldingen, maar wanneer er warmtevraag is schakelt de elga eerst de pomp in maar gaat dan na 1 of 2 minuten over op de cv ketel en wordt de buitenunit niet aangezet, het groene lampje gaat ook niet branden. Het storingslampje brand niet. De dipswitches staan als volgt ingesteld:

A1 stooklijn normaal
A2 Duo-inzet
A3 stooklijn radiatoren
A4 bij verlaagde temperatuur elga en cv-ketel inzetbaar
A5 slaapstand uitgeschakeld
A7 kamerthermostaat type opentherm
A8 cv-ketel type opentherm regeling

Ook op de kamerthermostaat is de buiten temperatuur af te lezen dus er lijkt wel contact te zijn met de buitenunit.

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door Djvdb op 15-01-2025 16:19 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:40
Hoe heb je B8 staan en eventueel P62

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
hanev001 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:20:
Hoe heb je B8 staan en eventueel P62
b8 staat op OFF, in de handleiding staat bij b8 NVT. P62 heb ik niet want het is een elga met carrier buitenunit. Maar de 4 graden begrenzing is er wel afgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
Djvdb schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:28:
[...]

b8 staat op OFF, in de handleiding staat bij b8 NVT. P62 heb ik niet want het is een elga met carrier buitenunit. Maar de 4 graden begrenzing is er wel afgehaald.
Ik heb een Toshiba en daar moet B8 op ON staan voor constant werken waarbij P62 genegeerd wordt.
Misschien toch even proberen?

Dit staat bij mij in de handleiding:
Met de dipswitch op ON wordt de Elga niet meer uitgeschakeld onder de ingestelde buitentemperatuurgrens (standaard 4°C). Als de dipswicht op OFF staat dan zal de Elga onder de buitentemperatuurgrens alleen de ketel aanzetten. De buitentemperatuurgrens van de warmtepomp kan doormiddel van parameter P62 de buitentemperatuur per graad naar beneden worden af-gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
hanev001 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:47:
[...]

Ik heb een Toshiba en daar moet B8 op ON staan voor constant werken waarbij P62 genegeerd wordt.
Misschien toch even proberen?

Dit staat bij mij in de handleiding:
Met de dipswitch op ON wordt de Elga niet meer uitgeschakeld onder de ingestelde buitentemperatuurgrens (standaard 4°C). Als de dipswicht op OFF staat dan zal de Elga onder de buitentemperatuurgrens alleen de ketel aanzetten. De buitentemperatuurgrens van de warmtepomp kan doormiddel van parameter P62 de buitentemperatuur per graad naar beneden worden af-gesteld.
Net gedaan maar knalt helaas direct weer meteen de CV aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
Djvdb schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:59:
[...]

Net gedaan maar knalt helaas direct weer meteen de CV aan.
Ik heb nog 2 dingen die je kan proberen.

Zet A4 op ON en stel de gewenste waarde in met P70
Stel een waarde in voor P63

Met beide kan je forceren dan de ketel niet aanslaat als niet aan de voorwaarde van de P-parameters wordt voldaan

Als dat ook niet werkt kan ik je niet verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
hanev001 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:44:
[...]

Ik heb nog 2 dingen die je kan proberen.

Zet A4 op ON en stel de gewenste waarde in met P70
Stel een waarde in voor P63

Met beide kan je forceren dan de ketel niet aanslaat als niet aan de voorwaarde van de P-parameters wordt voldaan

Als dat ook niet werkt kan ik je niet verder helpen.
Helaas heeft de elga met carrier unit die parameters niet in de thermostaat..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-09 20:09

DIY

Bij te lage temp van het cv water kan het zijn dat de Elga niet opstart. Je zou eerst een paar uur op de ketel kunnen draaien en dan nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
@mkleinman misschien nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
DIY schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:10:
Bij te lage temp van het cv water kan het zijn dat de Elga niet opstart. Je zou eerst een paar uur op de ketel kunnen draaien en dan nog eens proberen.
Top ga ik doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
update:

het lijkt erop dat de buitenunit probeert op te starten wanneer ik de spanning erop zetten. Of de compressor probeert te starten of er wordt een poging ondernomen om de vloeistof rond te pomp? echter na 1 minuut stop het geluid in de buitenunit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-09 20:09

DIY

Je moet wat geduld hebben want het gaat bij de Elga allemaal niet zo snel. Dus spanning erop, thermostaat omhoog en over een uurtje nog eens proberen als het cvwater lekker op temperatuur gebracht is door de ketel.

Je kunt dan in de tussentijd de installatiehandleiding (nog eens) helemaal rustig doorlezen. Er zijn ook parameters die bepalen of de elga of ketel voorrang moet krijg obv Co2 uitstoot, energie verbruik of kosten. Dis even checken of die niet aanstaat.

Als de Elga straks echt aanslaat hoor je een suizend geluid in de koelleidingen, dat is niet te missen. Het klikken van de buitenunit en (even) opstarten van de pomp bij spanning inschakelen is normaal. Als er geen foutmelding is komt het wel goed.
Enige wat ik wel meegemaakt heb was dat een klant de aanvoer en retour cvleiding had omgedraaid, daar kwam bij die oude Technea Elga geen foutmelding van maar hij starte niet op behalve in de geforceerde modus.

[ Voor 63% gewijzigd door DIY op 15-01-2025 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Djvdb schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:03:
Beste Tweakers,

Vandaag is onze elga aangesloten (10 jaar oude elga met carrier die ik van een tweaker hier op het forum over heb kunnen nemen). Dit heb ik grotendeels zelf gedaan en een stek-monteur heeft het koelmiddel gedaan. Nu zijn er geen storingsmeldingen, maar wanneer er warmtevraag is schakelt de elga eerst de pomp in maar gaat dan na 1 of 2 minuten over op de cv ketel en wordt de buitenunit niet aangezet, het groene lampje gaat ook niet branden. Het storingslampje brand niet. De dipswitches staan als volgt ingesteld:

A1 stooklijn normaal
A2 Duo-inzet
A3 stooklijn radiatoren
A4 bij verlaagde temperatuur elga en cv-ketel inzetbaar
A5 slaapstand uitgeschakeld
A7 kamerthermostaat type opentherm
A8 cv-ketel type opentherm regeling

Ook op de kamerthermostaat is de buiten temperatuur af te lezen dus er lijkt wel contact te zijn met de buitenunit.

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?
Meerdere mogelijkheden wat dit kan veroorzaken. Heb je trouwens de ELGA/Carrier of ELGA/Toshiba combinatie?

1. Lucht in warmtewisselaar
De originele ELGA is gevoelig voor lucht in de wisselaar en pomp. Stekker er uit, ontluchten via nippel, pomp weer starten met warmtevraag, en dit herhalen totdat je de pomp niet meer hoort ploegen door lucht heen.

2. 4/7 graden vorstbeveiliging
Standaard wordt de ELGA geleverd met vorstbeveiliging. Bij +4 graden en lager gaat de ELGA uit en bij +7 gaat de buitenunit weer aan.

Bij de nieuwere ELGA/Toshiba kan je dit volgens mij met een dipswitch uit zetten maar bij de originele ELGA/Carrier en eerste generatie met Toshiba buitenunit kon dit alleen met een firmware aanpassing waar je om moest vragen.

Dit zijn de meest 2 waarschijnlijke :-)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
mkleinman schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:41:
[...]

Meerdere mogelijkheden wat dit kan veroorzaken. Heb je trouwens de ELGA/Carrier of ELGA/Toshiba combinatie?

1. Lucht in warmtewisselaar
De originele ELGA is gevoelig voor lucht in de wisselaar en pomp. Stekker er uit, ontluchten via nippel, pomp weer starten met warmtevraag, en dit herhalen totdat je de pomp niet meer hoort ploegen door lucht heen.

2. 4/7 graden vorstbeveiliging
Standaard wordt de ELGA geleverd met vorstbeveiliging. Bij +4 graden en lager gaat de ELGA uit en bij +7 gaat de buitenunit weer aan.

Bij de nieuwere ELGA/Toshiba kan je dit volgens mij met een dipswitch uit zetten maar bij de originele ELGA/Carrier en eerste generatie met Toshiba buitenunit kon dit alleen met een firmware aanpassing waar je om moest vragen.

Dit zijn de meest 2 waarschijnlijke :-)
Het gaat om een elga met carrier buitenunit waarvan de 4/7 graden begrenzing is verwijderd. Warmtewisselaar heb ik ontlucht via de nippel maar zal het nog eens proberen. Als ik de warmtepomp op koelen zet blijft de circulatie pomp wel draaien maar gaat het gele lampje van de warmtepomp niet branden en de buitenunit dus ook niet aan. Het lijkt wel alsof er geen signaal naar de buitenunit wordt gestuurd om op te starten. Ik heb ook naast de buitenunit gestaan bij warmte/koelvraag maar hoor dan niks in de buitenunit. Alleen als ik de spanning eraf haal en er weer opzet hoor ik wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Djvdb schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 06:46:
[...]

Het gaat om een elga met carrier buitenunit waarvan de 4/7 graden begrenzing is verwijderd. Warmtewisselaar heb ik ontlucht via de nippel maar zal het nog eens proberen. Als ik de warmtepomp op koelen zet blijft de circulatie pomp wel draaien maar gaat het gele lampje van de warmtepomp niet branden en de buitenunit dus ook niet aan. Het lijkt wel alsof er geen signaal naar de buitenunit wordt gestuurd om op te starten. Ik heb ook naast de buitenunit gestaan bij warmte/koelvraag maar hoor dan niks in de buitenunit. Alleen als ik de spanning eraf haal en er weer opzet hoor ik wat.
Welke temperatuur lees je af van je klokthermostaat? ( buitentemperatuur ) toch geen 10 graden?

Weet je zeker dat je de kabel van binnen naar buiten correct hebt aangesloten. Deze kabels moeten op de juiste wijze worden aangesloten anders krijg je ook geen werkend systeem. Stuursignalen worden over de stroomaders verstuurd namelijk.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
mkleinman schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:15:
[...]

Welke temperatuur lees je af van je klokthermostaat? ( buitentemperatuur ) toch geen 10 graden?

Weet je zeker dat je de kabel van binnen naar buiten correct hebt aangesloten. Deze kabels moeten op de juiste wijze worden aangesloten anders krijg je ook geen werkend systeem. Stuursignalen worden over de stroomaders verstuurd namelijk.
Idd geen 10 graden. Ik heb de kabels gisteren nog nagekeken. Zal het nog eens loshalen en opnieuw aansluiten. De gele led op het display gaat ook niet branden (alleen heel even als ik spanning op de unit zet) dus wellicht dat het idd iets met de sturing is. Ik dacht dat de sturing over de zwarte kabel (3) ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Djvdb schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:35:
[...]

Idd geen 10 graden. Ik heb de kabels gisteren nog nagekeken. Zal het nog eens loshalen en opnieuw aansluiten. De gele led op het display gaat ook niet branden (alleen heel even als ik spanning op de unit zet) dus wellicht dat het idd iets met de sturing is. Ik dacht dat de sturing over de zwarte kabel (3) ging.
Het is voor mij ook even geleden, maar ik weet dat bij de installatie van de buitenunit de bekabeling aardig kritiek is. De nummering moet binnen en buiten exact hetzelfde zitten, anders krijg je communicatieproblemen en mogelijk een 10 graden melding op je thermostaat.

Welke thermostaat heb je hangen, wel de Honeywell Chronotherm touch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
mkleinman schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:02:
[...]

Het is voor mij ook even geleden, maar ik weet dat bij de installatie van de buitenunit de bekabeling aardig kritiek is. De nummering moet binnen en buiten exact hetzelfde zitten, anders krijg je communicatieproblemen en mogelijk een 10 graden melding op je thermostaat.

Welke thermostaat heb je hangen, wel de Honeywell Chronotherm touch?
Ja dat had ik idd op je blog al gelezen en extra op gelet. Misschien dat er een toch niet helemaal goed verbonden is. Op de juiste plek zitten ze wel. Ik gebruik idd de honeywell chronotherm touch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Djvdb schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:26:
[...]

Ja dat had ik idd op je blog al gelezen en extra op gelet. Misschien dat er een toch niet helemaal goed verbonden is. Op de juiste plek zitten ze wel. Ik gebruik idd de honeywell chronotherm touch.
En je ziet echt een andere temperatuur dan +10 graden op je thermostaat? Je hebt dus geen last van de 10 graden bug waarbij de binnenunit nooit meer fatsoenlijk wil starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
mkleinman schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:39:
[...]

En je ziet echt een andere temperatuur dan +10 graden op je thermostaat? Je hebt dus geen last van de 10 graden bug waarbij de binnenunit nooit meer fatsoenlijk wil starten?
Jup, temperatuur veranderd ook gewoon door de dag/nacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djvdb
@DIY @mkleinman Opgelost! Het bleek een flowstoring te zijn. Tijdens het monteren had ik de flowsensor een kwartslag gedraaid. Toen ik nog een keer rustig de handleiding aan het lezen was, kwam ik de status-LED van de flow tegen. Ik zag dat die niet brandde en besefte toen dat ik de sensor een kwartslag had gedraaid. De Elga draait nu!

Pagina: 1