Ventilatie gaten in dakbeschot dicht of open?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel1985!
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 18-01 23:46
Ik wil graag mijn dak aan de binnenkant gaan isoleren. Het gaat om een hellend dak die aan de buitenzijde is bekleed met shingles. Het is mijn bedoeling om de binnenzijde te gaan isoleren met glaswol en dan met klimaatfolie luchtdicht te maken. Er zat 2cm piepschuim tegen het dakbeschot met een viertal open ventilatie gaten in het dakbeschot. Zie foto. Nu weet ik niet goed waar ik hiermee aan moet. Dichtmaken met purschuim of aftimmeren met hout? Dampopen folie ervoor zodat er geen water in de isolatie kan komen maar het wel kan ventileren? Wat ook een optie is er natuurlijke ventilatie van te maken voor de zolder door een ventilatie buis te plaatsen en na het aftimmeren van de het dak ventilatieroosters te plaatsen. Wat is jullie advies hierin?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDegCC_SKtCcWbELQqr7rd_eNtU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LveOIvFLDawU0g36ukTf0cFp.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Of laten zitten of op het dak dichtwerken met een rondje bitumen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinytinnie
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-06 16:21
Als na betere isolatie er geen vochtige damp meer in komt, en je hebt wat luchtstroom vanwege bijvoorbeeld warmteverschillen met beneden, inderdaad buitenop dichtmaken. Als het een onverwarmde ruimte is zonder ventilatie ga je op den duur problemen krijgen. Dus eerst kijken of en hoe je dan wel ventileert voor je alles dichtmaakt. Het is van tweeën een: of je isoleert volledig en maakt een andere ventilatie oplossing, of je zorgt via al dan niet kleinere gaten voor wat ventilatie. Geen ventilatie is energietechnisch interessant maar vragen om moeilijkheden, of het nu vocht en schimmel is of slechte luchtkwaliteit of beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel1985!
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 18-01 23:46
Buiten zitten deze kappen op de ventilatie gaten. Zie foto. Het is een verwarmde zolder met 2 draai/kiep ramen in de dakkapel en een dakraam. Die kunnen voor ventilatie zorgen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QcOm4FEv7c0rg8hBocOGj50M9xk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1oNlvy1JpaiqouN0i0ARl4H2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinytinnie
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-06 16:21
Dan lijkt me, als je die ramen ook daadwerkelijk open doet soms, er geen reden te zijn om die ventilatiegaten te behouden. Maar zoals gezegd: wel buitenaf goed dichtmaken, anders komt er zoveel vocht naar binnen dat je op langere termijn wel een probleem krijgt.