Hoe vloerverwarmingsverdeler opereren en interpreteren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleepie
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-09 12:08
Hallo,

Tijdje terug tijdens de verbouwing een vloerverwarming laten plaatsen. Die werkt, maar ik weet niet hoe deze zelf te opereren. Bestanden die ik heb ontvangen kom ik niet uit en navraag bij vloerplaatsen en bij de vloerverwarmingsplaatser levert alleen maar meer vragen op.

Wat we hebben:
  • CV Ketel van Intergas (net nieuw) (specifieke type weet ik nu niet zou ik vanavond moeten bekijken)
  • Zo'n ronde honeywell home thermostaat in de woonkamer
  • Vloerverwarmingsverdeler
  • Wilo pomp
(plaatje is oud, tekst is actueel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzvU5-Er5cu-JelBan04DTQDtoY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7DqJ1Wq0f5bno4HB1PvhrUtA.png?f=fotoalbum_large

Momenteel hebben we de thermostaat in de woonkamer op 21 graden staan, maar de temperatuur in de woonkamer is 15 graden en wordt ook niet warmer dan dat. De thermostaatkraan van de vloerverwarming staat op 40 graden. Op het metertje op de verdeler staat 21 graden. Volgens de vloerenlegger die de PVC heeft gelegd is dit de retourwater meter?

Volgens die zelfde man kan je ook water temperatuur in de ketel regelen? In ieder geval is de temperatuur nu net iets te koud. Volgens de PVC boer mag het water in de leidingen niet warmer worden dan 30 graden. Nu wil ik de temperatuur in de woonkamer naar 18 - 20 graden krijgen, maar heb géén idee hoe ik dat doe, zonder boven die 30 graden in de leiding te gaan.

Als ik aan die thermostaatkraan draai vermoed ik dat ik het waarschijnlijk wel warmer krijg in huis? Maar of dat goed is voor de vloer? En de temperatuur op het retourwatermetertje, is dat dan de temperatuur van het water in de leiding? Kan ik er van uit gaan als die niet boven de 30 graden komt de vloer heel blijft?

Wat zijn mijn opties op dit moment op de temperatuur omhoog te krijgen in de woonkamer zonder dat ik de PVC vloer kapot maak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:36
Dit lijkt niet goed te functioneren.

Ik ben geen expert, maar de pomp tussen de 2 verdelerblokken zorgt voor de menging van het hete CV water met retourwater zodat er water met de juiste temperatuur (minder dan 40 graden celcius) de vloer in gaat. De temperatuur boven de pomp zou de temperatuur van de warme invoerzijde moeten weergeven. Als deze op dit moment maar 21 graden aangeeft gaat er dus geen warmte de vloer in.

Hoe wordt de pomp aangestuurd. Via een een pompschakelaar met een eigen thermometer om hem aan te laten slaan of is deze direct in een stopcontact gestoken? of wordt deze door de cv geschakeld?
Verder kan ik het niet heel goed zien op de thermostaatkraan maar deze lijkt op 20 graden celcius te staan ipv 40?

Verder voor jouw begrip, je ziet vanuit de thermostaatkraan een metalen voelertje komen die in het bovenste verdelerblok ingeprikt zit. Dit is hoe de kraan weet welke temperatuur er de vloer in gaat en waarop deze dus open en dicht gestuurd wordt.

[ Voor 30% gewijzigd door Qaatloz op 15-01-2025 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:24
Kan je een duidelijke foto maken van het leidingwerk onder de pomp? En ook laten zien wat de pers -en zuigzijde is van de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Zit er achter de pomp boven de witte thermostaatkraan ook nog een inregelventiel?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeGerrit83
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:28
Temperatuurmeter zit in je aanvoer, dus geen retour temperatuur! Als die op 21 blijft staan betekend dus dat er geen warmte je vloer in gaat. Wordt 1 van de 2 leidingen die uit de vloer komen wel warm?

Pomp draait de goede kant op?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDTQTIhdWvBplkm2qX5rARojme4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CJyhulluJbELmu5KKVjzK8vy.jpg?f=user_large

[ Voor 36% gewijzigd door GekkeGerrit83 op 15-01-2025 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:36
Nu ik er trouwens over nadenk. Als het zwarte doosje in de kabel van de pomp de voeler van de pomp is. Dan zit deze op de verkeerde plek. De pomp slaat nu niet aan omdat hij geen warmte voelt. En de warmte komt niet in dat deel van de verdeler omdat de pomp niet aangeslagen is. Als dat zwarte blokje nog steeds op die plek vast zit veroorzaakt dat waarschijnlijk dat de pomp niet draait.

Deze voeler moet op de aanvoerleiding geplaatst worden (waarschijnlijk die met de rode afsluiter)

[ Voor 11% gewijzigd door Qaatloz op 15-01-2025 13:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkeGerrit83
Qaatloz schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:04:
Nu ik er trouwens over nadenk. Als het zwarte doosje in de kabel van de pomp de voeler van de pomp is. Dan zit deze op de verkeerde plek. De pomp slaat nu niet aan omdat hij geen warmte voelt. En de warmte komt niet in dat deel van de verdeler omdat de pomp niet aangeslagen is. Als dat zwarte blokje nog steeds op die plek vast zit veroorzaakt dat waarschijnlijk dat de pomp niet draait.

Deze voeler moet op de aanvoerleiding geplaatst worden (waarschijnlijk die met de rode afsluiter)
Is geen voeler om de pomp te laten draaien, is de maximaal beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleepie
Qaatloz schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:50:

Hoe wordt de pomp aangestuurd. Via een een pompschakelaar met een eigen thermometer om hem aan te laten slaan of is deze direct in een stopcontact gestoken? of wordt deze door de cv geschakeld?
Die pompkabel gaat direct in het stopcontact erboven. De verdeler staat op de benedenverdieping en de CV op de zolder.
Qaatloz schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:50:

Verder kan ik het niet heel goed zien op de thermostaatkraan maar deze lijkt op 20 graden celcius te staan ipv 40?
Dat klopt dit is een oude foto die ik nog op mn mobiel had staan, maar zal vanavond even nieuwe duidelijke foto's maken.
Ronald.42 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:56:
Zit er achter de pomp boven de witte thermostaatkraan ook nog een inregelventiel?
Volgens mij niet maar dat moet ik vanavond ff dubbel checken
GekkeGerrit83 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:59:
Temperatuurmeter zit in je aanvoer, dus geen retour temperatuur! Als die op 21 blijft staan betekend dus dat er geen warmte je vloer in gaat. Wordt 1 van de 2 leidingen die uit de vloer komen wel warm?

Pomp draait de goede kant op?
De achterste leiding die uit de vloer komt levert warm water. De leiding is flink warm. Ook de buizen die onder de vloer verdwijnen (onder die 5 blauwe dopjes) voelen lauw aan. Eerder toen alles uitstond was het aanzienlijk kouder in de woonkamer. Nu merk je wel dat de woonkamer warmer is geworden. Ik denk dat die 15 graden op de honeywell thermostaat wel accuraat is.

Ik zal vanavond eens duidelijkere foto's gaan maken en hier plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:51

Pizzalucht

Snotneus.

Hoe staat de pomp ingesteld? En staan de groepen aan beide kanten open?
Is de leiding die naar de verdeler gaat (met het rode kraantje) warm voor de verdeler? Of bedoelde je die met "De achterste leiding die uit de vloer komt"?

[ Voor 55% gewijzigd door Pizzalucht op 15-01-2025 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleepie
Pizzalucht schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:13:
Hoe staat de pomp ingesteld? En staan de groepen aan beide kanten open?
Is de leiding die naar de verdeler gaat (met het rode kraantje) warm voor de verdeler? Of bedoelde je die met "De achterste leiding die uit de vloer komt"?
De leiding met de groene pijl is flink warm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BY-zgjLVGKQdk-DRSl-akYZXCf4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lxz2Gv0Lhb4hbmbEvdNnqCao.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:51

Pizzalucht

Snotneus.

bleepie schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:19:
[...]

De leiding met de groene pijl is flink warm:

[Afbeelding]
Dat is op zich een goed teken, dan:
- Werkt je thermostaatkraan niet, of
- Werkt je pompt niet, of staat hij niet goed ingesteld, of
- Staan je groepen dicht

Voor het eerste kan je even de draaiknop eraf halen en handmatig het pinnetje indrukken om te kijken of de temperatuur op de meter oploopt.

Voor het tweede kan je even kijken of er een lampje aan staat en op welke modus hij staat,

Voor het derde kan je even kijken of je de groepen open kan draaien.

Zou het misschien nog kunnen dat je ergens anders een kraan hebt zitten op de retour en dat die dicht zit?

[ Voor 6% gewijzigd door Pizzalucht op 15-01-2025 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:16
wat geven de flowmeters aan?
Krijgt iedere groep flow?

plaatje gejat van internet:
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/125476_61A1F52ADDC247638CDC4D60742B7E32_1.jpg
(groep 1 krijgt 1,5l/min, groep 2 0, groep 3 0.3l/min)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleepie
Hierbij wat fotos. Als test hebben we even deze middag de thermostaatkraan op 45 gezet. De temperatuur in de woonkamer wordt dan 16 graden volgens de Honeywell meter. De temperatuur van het water is dan ineens 29 graden. Dus veel meer spelen met die thermostaatkraan is niet echt een optie want dan wordt het water in de vloer te warm voor de PVC vloer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ix88DkYfaT3aR_3dhVPxaEOBa3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ns52taKoDTS9EfYqmprMtEqu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9j4ijFfeuk60mj9Q-Mishtth-4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8JRdW0ehxG59VXzsWrcYIilm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHthFCnoyGRELG08mOmUqGlixS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OgLEF6KW0XDvPVjSn4S2s0UB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ok6K0WfQxwht3z6duUuW28vU67M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jxe5lNXOqGRsk2q2HDTAffSu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IemuMKotIDTwsGfgt__ySAutaeE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wHOC2RM5Alg9pdWKj6sI0UpA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYFdCux5mUEngF4VPXT98WkZh3Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8tpeqigP5mCQ1z57xLFathy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iakifhLpjtGoefKUr8g8rQqZBF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hhWfwU5FRy824UpRK9ZbbsdN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JrPzk-A_SmisSbo1sSr-gEG_w-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fqOkTqhRuJvxiXtp0sD56bHE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHzTyYd9f9yGzvGphxVmTT4PNFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqdoGWbzXqfGT0rdgyq74d1A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZaCdlX9LIcE11qIluYz1X81Aj-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fkPBAqS6cVUe8YTHFevUeITv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

bleepie schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:41:
Tijdje terug tijdens de verbouwing een vloerverwarming laten plaatsen. Die werkt, maar ik weet niet hoe deze zelf te opereren.
Nou.. kennelijk doet de vloerverwarming het niet...
Bestanden die ik heb ontvangen kom ik niet uit en navraag bij vloerplaatsen en bij de vloerverwarmingsplaatser levert alleen maar meer vragen op.
Dat snap ik niet zo goed... Als je belt met de installateur en aangeeft dat de zaak niet werkt, dan moet hij toch simpelweg langskomen om de boel alsnog werkend op te leveren? Laat hem desnoods via een video-gesprek samen met jou wat instellingen controleren.

Linksom of rechtstom is de boel niet werkend opgeleverd.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:04
Kun je dat draadje even voorzichtig weg buigen bij alle metalen oppervlakken? Volgens mij is het niet de bedoeling dat deze andere dingen aanraakt, want dat kan invloed hebben op de temperatuur.

Controleer daarnaast of de thermostaatkraan strak is aangedraaid (handvast, niet met gereedschap). Overigens kan de thermostaatkraan natuurlijk ook een defect hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:30
@bleepie een vraag: is jouw thermostaat een Honeywell Round Modulation ?
Je kunt dat zien wanneer er op de voorkant duidelijk 'modulation' staat.

Wanneer je een modulerende (OpenTherm) thermostaat hebt, heb je kans dat die een probleem veroorzaakt in jouw verwarmingssysteem bestaande uit radiatoren en een mengverdeler (verdeler met pomp). Een modulerende thermostaat en een mengverdeler zijn niet altijd een goede combinatie.
Een modulerende thermostaat vraagt doorgaans lage en wisselende aanvoertemperaturen aan de cv-ketel. Voor radiatoren is dat prima, maar voor een mengverdeler niet.

Een mengverdeler functioneert het best bij een constante aanvoertemperatuur van ca 60°C of meer. Als de aanvoertemperatuur lager is, moet de flow vanaf de ketel omhoog. Bij aanvoertemperaturen minder dan 50°C kom je dan al op een instelling voor de pompcapaciteit richting 100%.
En een modulerende thermostaat regelt wel de aanvoertemperatuur bij de ketel, maar niet de pompcapaciteit. Dat mag de ketelregeling zelf oplossen.
Een te lage pompcapaciteit op de ketel levert dan te weinig flow voor de noodzakelijke mengverhouding in de mengverdeler.

Bij een Honeywell Round Modulation is er overigens een instelling om de modulerende regeling om te zetten naar een vaste regeling.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GekkeGerrit83
Verdiep je eerst in hoe een verdeler werkt, maar nog beter, laat de installateur de boel nakijken en zorgen dat het werkt. Je kijkt naar temperatuur op de aanvoer, 29 graden, veel te koud! Dat is niet de temperatuur die de vloer in gaat, dat is de water temperatuur die in de verdeler gemengd wordt. Koop een infrarood thermometer en meet de temperatuur die door de leidingen je vloer in gaat. Maar nogmaals, 29 graden je verdeler in is niet te warm.

Ten tweede, jij denkt dat je direct resultaat hebt als je de thermostaat hoger zet. Het is vloerverwarming, trage verwarming…. Zet je thermostaat op de gewenste temperatuur, niet meer aan of uitzetten, en kijk morgen in de loop van de dag wat er gebeurd.

Wat je ook nog zou kunnen doen is de aanvoer temperatuur van je cv ketel op bijvoorbeeld 50 graden zetten, en de thermostaat van de vloerverwarmigsverdeler maximaal open. Heb je gelijk een bypass.

[ Voor 34% gewijzigd door GekkeGerrit83 op 15-01-2025 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:45

m-vw

Dus?

Ik sluit mij aan bij @GekkeGerrit83 en @arpeggio de aanvoertemperatuur is erg laag en je bent te ongeduldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:04
Je vloerverwarmingsverdeler mist een regelbaar mengventiel, dus je kunt niet bepalen hoeveel nieuw water wordt opgenomen. Dat is jammer voor verdere inregeling, maar niet onoverkomelijk (heb ik ook).

---

Je mist veel informatie over je cv ketel, zoals stookgedrag en maximum temperatuur. Dat je 20 graden in de woonkamer vraagt wil inderdaad niet zeggen dat de ketel 50 graden water stuurt totdat 20 graden bereikt is.

Je zegt dat je een verbouwing hebt gedaan, heb je nog een oude ketel? Jij wil een constante aanvoer met warmte, wat oude ketels niet graag doen.

Mijn oude ketel stookte tot 50 graden, ging daaraan voorbij omdat de vloer te weinig warmte kon opnemen. Ketel ging uit, pompte nog een paar minuten na, daarna stopte hij en wachtte hij tot het water in de ketel onder de 30 graden kwam. Dan stookte hij weer een minuutje of 2 en daarna was hij weer te warm. De vloerverwarmingsverdeler kwam zo nooit op temperatuur en zodra de ketel stopte, zakte de temperatuur weer snel in. Uiteindelijk kreeg ik met een verhoogde max van 60 graden wel een minimum temperatuur van 35, waardoor de verdeler temperatuur fatsoenlijk steeg.

Verifiëer wat jouw ketel doet. Meet niet alleen de aanvoertemperatuur bij de verdeler. Indien de ketel stopt met pompen stroomt daar het hete water niet meer door.

---

Duidelijk is dat er te weinig warmte van de cv ketel aangeleverd wordt (of teveel koud water bijgemengd).

Je ketel moet langer draaien op lagere temperatuur zonder pauzes (makkelijkst bij nieuwe ketels), of op hogere temperatuur, zodat de warmteafname genoeg is om door te blijven stoken.

Indien de pompsnelheid van de ketel omhoog kan worden gezet, zou je hiermee meer warmte naar de verdeler kunnen sturen, waardoor minder koud water bijgemengd wordt en de temperatuur in de verdeler stijgt.

---

Je mist informatie over je vloer. Voorbeeld van Google:
  • De maximale temperatuur van de cement dekvloer mag de 32 0C niet overschrijden.
  • De oppervlakte temperatuur van de PVC-vloer mag de 28 0C niet overschrijden.
  • De gemiddelde doorstroomtemperatuur van het water in de leidingen dient rond de 40°C te zijn en mag de 45°C niet overschrijden. Een te hoge temperatuur zal schade aan uw vloer veroorzaken.
Bron

Zoals je ziet zijn er meerdere temperaturen om op te sturen. 40 graden zal zeker genoeg zijn voor je situatie in de verdeler, zodra je dat kunt bereiken. En onthoud; 30 graden in de verdeler betekent nog niet dat de vloer ook 30 graden wordt. Echter, meten is weten.

---

Begrijp de thermostaatkraan. Deze knijpt de thermostaat steeds verder dicht wanneer hij in de buurt van de 40 graden komt. Dit betekent ook minder warm water afname voor je ketel, waardoor deze wederom moeilijker zijn warmte kwijt komt.

Wanneer jij deze op 45 zet, draai je hem verder open en komt er meer warm water in de verdeler... maar:

Je mist een zoneklep; een afsluiter voor wanneer de woonkamer warm genoeg is. Dus wanneer je vloer straks warm is, terwijl een andere kamer in het huis warmte vraagt via een 2e thermostaat (indien aanwezig), dan blijft de verdeler en vloer dus maar doorverwarmen. In die situatie wil je de thermostaatkraan niet voorbij de 40 inregelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bleepie
Bedankt voor alle input allemaal. Ik heb een infrarood thermometer gekocht en de vloer/leidingen komen niet boven de 18 graden uit. Heb dus ook gebeld naar het installatiebedrijf en die sturen een mannetje. Ik zal het topic updaten als duidelijk is waar de oorzaak nu precies lag.

[ Voor 0% gewijzigd door bleepie op 16-01-2025 09:17 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:21
@arpeggio ik heb een modulerende thermostaat en combi vloerverwarming en radiatoren, werkt perfect.
@GekkeGerrit83 vreemd advies, als je een bypass nodig hebt dan moet je een bypassventiel plaatsen, zodat die enkel ingrijpt als alles dichtgelopen is (en je geen rendement verknalt).

Ik heb mijn radiatoren waterzijdig ingeregeld, zodat die niet teveel flow afnemen; uiteraard hebben ze een thermostaatkraan zodat ze ook dichtlopen als het op temperatuur is. Beneden loopt de vloerverwarming dan rustig op lage temperaturen als er weinig moet verwarmd worden; de modulerende thermostaat zal hogere temperaturen vragen als het langer duurt om op te warmen (koud is buiten). Maximaalthermostaat op verdeler staat ergens rond de 35°C (vloer met keramisch parket, dus kan wel wat warmte hebben; vergeet ook niet dat het vloeroppervlak kouder is dan de watertemperatuur; je stop het meest warmte in de vloer als de kamer koud is).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bleepie
Tussentijdse update: De installateur vermoed dat het een defecte thermostaatkraan is en heeft een nieuwe besteld. Als "workaround" hebben we met de thermostaatkraan lopen spelen totdat het vloeroppervlak rond de 29 graden is. Dat is ongeveer 60 graden op de thermostaatkraan. Dan verwarmd de ruimte gewoon op richting de 20 graden die ook is ingesteld op de thermostaat in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:13
Toevallig ook de temp. van de slangen gemeten die de vloer in gaan ?

Beetje vreemd : we vermoeden dat ... dus laten we hem maar op 60 graden zetten want dan wordt het wel warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleepie
Truffeltje schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:44:
Toevallig ook de temp. van de slangen gemeten die de vloer in gaan ?

Beetje vreemd : we vermoeden dat ... dus laten we hem maar op 60 graden zetten want dan wordt het wel warm.
De temperatuur van de slangen die de vloer in gingen was tussen de 30 a 40 afhankelijk van hoe er met de thermostaatkraan gespeeld werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:30
@bleepie
Twee punten van aandacht. Misschien is het geen probleem, maar ik wil ze voor de zekerheid even noemen.

Op één van de foto's was te zien dat de temperatuurvoeler die is verbonden aan de thermostaatknop, niet volledig in de zijkant van de verdeler zat. Er stak nog een stukje van het koperen deel uit. Deze voeler (het koperen deel daarvan) moet volledig aan de zijkant (in de dompelbuis) in de verdeler worden gestoken. Alleen het metalen draadje naar de thermostaatkraan is dan zichtbaar.

Is de thermostaatknop op een correcte manier op de kraan gemonteerd? Dat moet met enig beleid gebeuren:
Draai de radiatorknop naar de hoogste stand en monteer deze daarna op de radiatorkraan. Zo blokkeert de knop niet tegen de stift van de radiatorkraan.
Pagina: 1