APK afkeur 'canvas zichtbaar' second opinion.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 14:30
[OPLOSSING GEVONDEN: banden zijn van 2010 (!), ik zie nog steeds geen canvas maar ze moeten z.s.m. vervangen worden. Uitleg verderop.]

Oude bericht:

Auto pre keuring en zou niet door keuring komen vanwege canvas zichtbaar.

Ik snap er niets van, ben ik gek of hebben ze de term 'canvas zichtbaar' gebruikt om een ander defect van de band op te merken maar geen zin gehad om dat uit te leggen? De close-ups zijn van iets wat een beetje op barstjes lijkt maar van canvas is geen enkele sprake volgens mij. Zijn geen 'retreads' of hoe het ook heet (gewoon nieuw gekocht, geen oude banden met nieuwe rubberlaag). Michelin Primacy's van hoogstens 5 jaar oud, waarschijnlijk minder.

Eén van de twee banden is afgekeurd, de andere moest ik maar meteen mee vervangen. Benieuwd of jullie weten welke er is afgekeurd (en alles dat niet zichtbaar is op de foto's is er echt niet slechter aan toe). Konden ze wel vervangen voor 331euro (zwager heeft balanceerapparaat dus kan dit zelf voor max. de helft). Betreffende garage heeft me altijd (>10 jaar) uitstekend behandeld ondanks dat ze geen cent aan me verdienen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGNmHWB0V4mpIPINmX5IdYx8lio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qpyZ26mcVAdI76WAWU2ZIZIk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Rrd6c_3mEk8QeV7UT6ym7lsrmI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tO2WfjaDVwU1N9Ax8LqrgJWb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzwAZ9PBQ-3YTDtyIpBiXHeXAvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X6mYEIH27P3OrIbPkn8UBD7I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHPmWDXYXGkLSXejucGIwr7w93k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tC81rnY08COXaqrfIDe78xPl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door R-P op 15-01-2025 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 15:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

zie geen foto's?

Edit - nu wel

[ Voor 36% gewijzigd door CrankyGamerOG op 15-01-2025 12:17 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
Snorry, poosje geleden dat ik foto's had gepost, had ze wel geüpload maar nog niet in thread geplakt. Mijn fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik denk dat lijntje scheurtje, dicht bij de wang?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

R-P schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:16:
Auto pre keuring en zou niet door keuring komen vanwege canvas zichtbaar.

Ik snap er niets van, ben ik gek of hebben ze de term 'canvas zichtbaar' gebruikt om een ander defect van de band op te merken maar geen zin gehad om dat uit te leggen?
Dan vraag je toch om uitleg aan ze?
De close-ups zijn van iets wat een beetje op barstjes lijkt maar van canvas is geen enkele sprake volgens mij.
De profieldiepte lijkt me voldoende echter de wang van de banden ziet er wel verdroogd uit. Als je daar nou eens flink wat kracht op zet (net alsof ze onder de auto zouden zitten); zie je dan ook niets wat zorgen baart?

Het is een pre-keuring. Dus alle tijd op een third opinion te vragen? Ik snap dat Tweakers een logische plaats is maar een APK-keurmeester heeft bepaalde richtlijnen en werkwijze; de enige die jou daadwerkelijk het antwoord kan geven is degene die nu de banden heeft afgekeurd.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:58
Ik zou om een second opinion vragen... uiteraard geen keurmeester, maar die banden zien er wat mij betreft nog prima uit. Je hebt wat 'rimpels' op de rand van de want zitten, maar zo te zien zijn dat geen scheuren... wss veroorzaakt doordat je met wat te zachte banden hebt gereden, misschien uitlijning, dat mag geen afkeuring zijn. Er in ieder geval geen sprake van canvas... heel misschien wat @MAX3400 zegt, maar op de foto's kan ik dat niet zien, zou ook wel wat vreemd zijn bij banden van 5 jaar oud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-05 09:57
R-P schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:16:
. Betreffende garage heeft me altijd (>10 jaar) uitstekend behandeld ondanks dat ze geen cent aan me verdienen.
Ik was vooral getriggerd door dit deel. Dus je bent er al 10 jaar klant, maar je besteed er geen geld? Dan zou ik er als garage ook wel een keer klaar mee zijn om iemand altijd maar van gratis advies te moeten voorzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicGlou
Twardt schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:35:
[...]

Ik was vooral getriggerd door dit deel. Dus je bent er al 10 jaar klant, maar je besteed er geen geld? Dan zou ik er als garage ook wel een keer klaar mee zijn om iemand altijd maar van gratis advies te moeten voorzien.
TS zal het kunnen uitleggen, maar ik denk dat TS vooral bedoelt dat hij nooit wat heeft met de auto... dus van beurtje naar beurtje en apk naar apk gaat zonder problemen. En dat is wat je in principe als garage graag ziet lijkt mij... dat betekent nl. dat klant en monteur goed voor de auto zorgen.

[ Voor 11% gewijzigd door MicGlou op 15-01-2025 12:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

[...]

Kan ook zijn dat ie bedoelt: we hebben een goede verstandhouding en nooit meer aan de auto's gedaan / versleuteld dan noodzakelijk. Dat in tegenstelling tot een *kuch* BMW die 89 Euro ex montage rekent voor een setje wisserbladen die inkoop 32 zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik mag hopen dat een pre-APK check niet gratis door ze gedaan wordt. ;) Ik vermoed daarom dat eea wel wat genuanceerder is dan dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
CH4OS schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:38:
[...]
Ik mag hopen dat een pre-APK check niet gratis door ze gedaan wordt. ;) Ik vermoed daarom dat eea wel wat genuanceerder is dan dit.
De meeste garages die goede service leveren zullen dit altijd gratis voor je doen als jij normaal gesproken ook je beurtjes e.d. bij ze doet... ik kom al 15 jaar bij dezelfde garage en nog nooit voor (pre)APK hoeven betalen, alleen de afmeldingskosten.

[ Voor 3% gewijzigd door MicGlou op 15-01-2025 12:40 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

MicGlou schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:30:
Ik zou om een second opinion vragen... uiteraard geen keurmeester, maar die banden zien er wat mij betreft nog prima uit.
Dan mag jij een bril kopen imho. Die bandjes zien er absoluut niet prima uit. Of ze afkeur zijn geen idee, maar ik zou hier niet mee willen rijden.

Dit is het enige contact dat je hebt met de weg, banden moet je niet mee lopen kloten/op beknibbelen.

[ Voor 9% gewijzigd door CrankyGamerOG op 15-01-2025 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
CrankyGamerOG schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:49:
[...]

Dan mag jij een bril kopen imho. Die bandjes zien er absoluut niet prima uit. Of ze afkeur zijn geen idee, maar ik zou hier niet mee willen rijden.

Dit is het enige contact dat je hebt met de weg, banden moet je niet mee lopen kloten.
Leg dan ook even uit wat er in jouw ogen mis mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Twardt schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:51:
[...]

De verdroging op de wangen, rubber ziet er gewoon niet meer top uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Twardt schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:51:
[...]

De overgang: wang -> loopvlak; daar zitten allerlei barstjes in.

@R-P zou je eens de DOT-markering van de banden willen posten ivm de produktie-datum? Je zegt dat ze net aan 5 jaar oud zijn maar iets zegt me dat ze al eerder geproduceerd zijn? https://www.michelin.com....s/tyre-markings-explained en dan even naar beneden scrollen over het datum-veldje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:42

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Wandjes zien er wat uitgedroogd uit, hoe oud zijn de banden?

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex Boom
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-01 12:54
als ik hier een garage op zou moeten adviseren dan zie ik niet waarom die band afgekeurd zou moeten worden, droogte scheurtjes komen bij sommige merken al binnen een paar jaar. echter van Michelin zou ik dit niet verwachten bij een band van 5 jaar oud. Ik verwacht dan ook dat de dot van deze band ouder is (ergens van voor 2018) de wang van de band ziet er ook droog uit. kwa profiel zou hij nog wel 5000-10000 (minimum diepte is 1.6mm ) maar ik zie nergens canvas, en komt ook niet eens in de buurt om het canvas te kunnen zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 20:45
CrankyGamerOG schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:52:
[...]

Ik zou eerder zeggen: deze banden zijn OKisch.
Zou prima door de APK mee moeten komen, maar vanwege droogtescheuren wellicht handig om te vervangen.
Sommige merken/typen (Michelin) vertonen binnen 3 jaar al dergelijke scheurtjes terwijl ze nog lang niet op of APK afkeur zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:32

me1299

$ondertitel

Niks mis mee

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Profiel ziet er prima uit en er is zo zonder spanning erop niks speciaals te zien behalve die scheuren, maar het feit dat die er zitten zou ik wel verontrustend vinden. Ik zou dan liever op een setje in Duitsland afgekeurde 4-seizoensbanden rijden dan deze..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex Boom
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-01 12:54
ik zou deze gewoon oprijden, en dan over een maandje of 2 nieuwe halen Primancy's in 195 zijn wel verkrijgbaar maar niet in grote hoeveelheden (=duurder dan normaal) inkoop liggen die op dit moment afhankelijk van de uitvoering tussen de 90 en 120 euro ongeveer als je een paar maanden wacht gaat die prijs een stuk omlaag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:32

me1299

$ondertitel

Kleine haarscheurtjes is geen APK afkeur, wel als het canvas zichtbaar wordt maar de lijkt hier geen sprake van als ik naar de fotos kijk.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
CrankyGamerOG schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:49:
[...]

Dit is het enige contact dat je hebt met de weg, banden moet je niet mee lopen kloten/op beknibbelen.
CrankyGamerOG schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:52:
[...]

Ik denk dat jij het toch wel enigszins overdrijft... die banden zien er helemaal niet uitgedroogd uit? Er is alleen wat ongelijke slijtage waardoor je die rimpels op de rand van de wang hebt... dat zijn geen scheuren.

Banden zien er echt nog prima uit. Geen sprake van scheuren op de foto's en al helemaal geen canvas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-05 07:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@MicGlou op de overgang van loopvlak naar wang zie ik toch echt gleuven die er niet horen. Dat voorspelt weinig goeds voor de algehele staat van de band. Inderdaad benieuwd naar de productie datum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:18
De banden zijn inderdaad wat uitgedroogd, maar super schokkend is het ook niet. Heb het wel een stuk erger gezien dan dit en ik zou m’n auto er ook niet per direct voor stilzetten.

Maar een APK keurmeester krijgt gewoon een strafpunt als hij/zij een canvas over het hoofd ziet. Het lastige is dat dat op het eerste gezicht (zo ook nu) soms niet direct zichtbaar is. Maar als er een stukje rubber opzij getrokken wordt met een schroevendraaier en het canvas is dan zichtbaar dan is het gewoon een afkeur. Dat kan hier heel goed mogelijk zijn.

Ik zou de garage gewoon vragen om dit te laten zien. Als je er al 10 jaar komt lijkt me dat niet een al te grote moeite.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
MikeyMan schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:18:
@MicGlou op de overgang van loopvlak naar wang zie ik toch echt gleuven die er niet horen. Dat voorspelt weinig goeds voor de algehele staat van de band. Inderdaad benieuwd naar de productie datum.
Ik zie geen gleuven, daar is het rubber wat aangevreten... zoals ik al eerder zei wss door rijden met te zachte banden of uitlijning van de auto, zie je ook wel eens op banden van bestuurders die van het betere bochtenwerk houden of met regelmaat iets te dicht op de stoeprand parkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MicGlou schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:53:
[...]

Ik zie geen gleuven, daar is het rubber wat aangevreten... zoals ik al eerder zei wss door rijden met te zachte banden of uitlijning van de auto, zie je ook wel eens op banden van bestuurders die van het betere bochtenwerk houden of met regelmaat iets te dicht op de stoeprand parkeren.
Hoe wou je dit noemen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0c8CpuTCTL12lOLglgAPTsmirhs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a1Ek8Bh6kkw3AK6YQRy0qoKz.png?f=fotoalbum_large

En zo zie ik er meerdere.

Als het mijn banden waren, waren ze een jaar geleden al vervangen.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 15-01-2025 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-P
Zal productiedatum bekijken (wanneer auto weer thuis is). Ik heb niet de factuur kunnen vinden maar met Corona e.d. zijn ze waarschijnlijk ouder dan ik in eerste instantie dacht: ik heb er ooit 8 gekocht zodat mijn Volvo en mijn Prius op dezelfde banden stonden maar voor de Volvo toch weer terug gegaan naar de all seasons en de Primacy's iedere keer per 2 op de Prius gezet als de oude op waren. Maar zoals gezegd: datum volgt.

Tevens zal ik eens in de 'scheurtjes' porren om de tijken of daar misschien het canvas onder zichtbaar wordt terwijl ze onder de auto zitten (en dus onder druk staan). Dan zou de conclusie van de garage terecht zijn. Daar gaat dit draadje ook over: wat mis ik of overdrijft de garage? Het slijtpatroon is denk ik uitlijning: buitenkant is meer versleten dan binnenkant. Of inderdaad lekker de bocht door (dat doet een Prius 2 best aardig en BMW's die vinden dat ik niet hard genoeg rijd en graag in de tweebaans bocht willen inhalen mogen dat van mij proberen).

En de garage gebruik ik alleen voor APK en ik beschouw de band die ik met ze heb als prima: ik laat daar mijn oude barrels keuren en ze weten dat ik onderhoud zelf doe. Ik heb gewoon voor deze 'pre' APK betaald.

[ Voor 5% gewijzigd door R-P op 15-01-2025 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:00:
[...]

Hoe wou je dit noemen?

[Afbeelding]

En zo zie ik er meerdere.

Als het mijn banden waren, waren ze een jaar geleden al vervangen.
dat is zo te zien precies de overgang van wang naar loopvlak dus dat vertekend wat op de foto.
lijkt me meer iets opgeruld rubber en niet zozeer scheurtjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

R-P schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:19:
En de garage gebruik ik alleen voor APK en ik beschouw de band die ik met ze heb als prima: ik laat daar mijn oude barrels keuren en ze weten dat ik onderhoud zelf doe. Ik heb gewoon voor deze 'pre' APK betaald.
En de garage denkt waarschijnlijk 'ik te weinig monteurs en heb het druk zat met klanten waar ik wel wat aan verdien' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Daar heb ik het ook over... dat zit alleen maar oppervlakkig, dat zijn geen diepe scheuren/krassen/gleuven, niets zorgelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:36
Banden zien er niet heel slecht uit. Het mooiste is er wel af, maar zou niet weten waarom dit APK afkeur zou moeten zijn. Aan het loopvlak te zien zijn dit zomerbanden. Wellicht handig om de winterbanden er nog onder te schroeven, of gewoon 4 nieuwe all seasons te monteren. Zou zonde zijn als er nog sneeuw komt en je straks meer mag vervangen dan alleen je banden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Laatst online: 23:32

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

In plaats van vier foto's op Tweakers te zetten, kun je m.i. beter naar de garage gaan om te vragen waar het canvas precies te zien is :) Weet je ook meteen of het zo'n goede garage is als dat je denkt.

Een oordeel van Tweakers, niet zijnde -APK-keurmeesters, die hun oordeel baseren op foto's van zo ongeveer 1/3e van de band, zou ik sowieso ter zijde schuiven.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 11:50
Scheurtjes mag gewoon hoor en de scheurtjes die ik op de foto zie zijn geen enkel probleem. Als ie afgekeurd is op 'canvas zichtbaar' dan heb je scheuren van een dikke centimeter of meer diep want je moet dan echt het canvas IN de band kunnen zien.

Ik vind het loopvlak van de band er wel wat gek uit zien. Die band is warm geweest, door circuit gebruik burnouts of te lang met te lage bandenspanning rijden, te lage bandenspanning kan haast niet als ik de slijtage over de breedte van het loopvlak zo zie overigens.

Ik heb met mijn vorige auto altijd (9 jaar lang) op Primacy's gereden, eerst de 3, later de 4. Nooit zulke rare randen op de overgang van loopvlak naar wang gezien.

[ Voor 31% gewijzigd door FastFred op 15-01-2025 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:25

-tom-562

Oliesjeik

FastFred schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:15:
Scheurtjes mag gewoon hoor en de scheurtjes die ik op de foto zie zijn geen enkel probleem. Als ie afgekeurd is op 'canvas zichtbaar' dan heb je scheuren van een dikke centimeter of meer diep.

Ik vind het loopvlak van de band er wel wat gek uit zien. Die band is warm geweest, door circuit gebruik burnouts of te lang met te lange bandenspanning rijden.
Ja, aardig "versmeerd". Iets wat je eerder verwacht bij een setje goed gebruikte (semi)slicks of b.v. een motor waarmee flink doorgereden wordt :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 11:50
@-tom-562 sorry, ninja-edit, je quote klopt niet meer :P

Persoonlijk zou ik ze vervangen, maar puur vanwege de droogtescheurtjes. Die scheurtjes zijn een indicatie dat het rubber aan het uitdrogen is, dat gebeurd over de hele band. Droog rubber is harder en geeft minder grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:44
Zou ook de wangen ff bekijken of daar geen hap rubber weg is of los zit komt ook wel eens voor en als je het dan openmaakt zie je de koordjes zitten en is afkeur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:29

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik zie een lijn/scheur op de eerste foto lopen banuit het profiel naar de wang. Dat is eigenlijk al een red flag.

Daarnaast zie ik hier en daar echt droogte-kenmerken in de band, welke enigszins verbloemd raken door halfnatte banden.

Bij een keuring wordt de volledige band nagekeken: rondom, zijkanten, vorm.. dat is met deze foto’s niet goed te doen.

Als een keurmeester met een schroevendraaier zachtjes het rubber heen en weer kan bewegen waardoor het canvas zichtbaar is, dan is het gewoon afkeur.
Tijdens het rijden komen er grotere krachten op te staan.. (dus ik heb het niet over woest prikken met de schroevendraaier, maar rustig het rubber ‘voelen’ bij vermoeden van slecht rubber).

Ik had deze banden ook een jaartje eerder vervangen.

Mocht je er langer mee willen doen, dan kun je deze klachten (droogte aan zijkant) bij een nieuwe set banden voorkomen door af en toe een goede bandengel (geen bandenzwart) te gebruiken. Dan kun je ze netjes oprijden tot de slijtageindicator (en liever iets hiervoor al vervangen..)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Sowieso wachten we even de datum ode af...

Maar kans is aanwezig dat ze te oud beginnen te worden volgens je garage.. Maar dat eigenlijk niet willen zeggen en een ander argument opgeven...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 23:28
SMSfreakie schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:55:
Sowieso wachten we even de datum ode af...

Maar kans is aanwezig dat ze te oud beginnen te worden volgens je garage.. Maar dat eigenlijk niet willen zeggen en een ander argument opgeven...
De datumcode zegt niets voor de apk toch? Enige wat er toe doet is de staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:29

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

418O2 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:05:
[...]

De datumcode zegt niets voor de apk toch? Enige wat er toe doet is de staat
(Te) Oude banden met droogtescheuren (en mogelijk zichtbaar canvas, wat sowieso afkeur is) afkeuren, kan iemands leven redden. Zo sta ik erin tenminste :)

En hetis idd de staat.

Advies van Michelin zelf: https://www.michelin.nl/a...mijn-autobanden-vervangen

[ Voor 17% gewijzigd door Michael Knight op 15-01-2025 20:11 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Michael Knight schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:08:
[...]

(Te) Oude banden met droogtescheuren (en mogelijk zichtbaar canvas, wat sowieso afkeur is) afkeuren, kunnen iemands leven redden. Zo sta ik erin tenminste :)
* SMSfreakie ook!

onder de sleurhut komen ook elke 7~8 jaar nieuwe bandjes...
en die hebben dan max 3000KM op zitten...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Michael Knight schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:08:
[...]

(Te) Oude banden met droogtescheuren (en mogelijk zichtbaar canvas, wat sowieso afkeur is) afkeuren, kan iemands leven redden. Zo sta ik erin tenminste :)

En hetis idd de staat.

Advies van Michelin zelf: https://www.michelin.nl/a...mijn-autobanden-vervangen
Ja ik weet hoe het werkt, maar dat is "in casu" niet relevant

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R-P
Mea culpa.

Hoe het precies is gebeurd weet ik niet, maar ter verdediging wil ik aanvoeren dat ik ergens gedurende het in bezit hebben van deze banden ik ernstig ziek ben geweest en daardoor last heb van chemo brain (ik vergeet nogal eens wat).
Situatie is als volgt:setje Primacy's heb ik in 2018 gekocht, de voorbanden zijn 205's met een DOT code van 1018. Iets meer dan de max 5 jaar die ik dacht maar met Corona correctie komt het aardig in de buurt.

Achterbanden blijken niet de gelijk gekochte 205 Primacy's te zijn maar 195 Energy Savers van DOT 4410.

Ik kan nog steeds geen canvas vinden, ook niet met wegduwen rubber met schroevendraaier maar ik ga ze in ieder geval binnen een week vervangen.

Alles hierna is gokwerk omdat ik het gewoon niet zeker weet: deze auto eind 2011 gekocht, mogelijk alle 4 de banden vervangen omdat er ééntje echt lek was, 2 redelijk goede bewaard en deze zijn na 10+ jaar in de berging ooit erop gezet in de veronderstelling dat het de 2018 Primacy's waren en niet opgelet. Vorig jaar zijn ze van voor naar achteren gegaan (weer niet opgelet) omdat de achterbanden maar net door de APK kwamen (en dat rijdt niet lekker in de winter). De nieuwe Primacy's (<1000km met de Volvo) van de Volvovelgen op de Prius velgen gezet en vanwege meeste profiel op de voorkant gezet.

Hartelijk dank voor al jullie antwoorden!!!!! Dankzij alle (vaak verschillende) meningen heb ik mijn eigen dommigheid boven water gekregen en hoewel ik nog steeds ga vragen wat precies hun probleem was, waar het canvas te zien is, is het vervangen uiteraard geen welles-nietes meer.

[ Voor 9% gewijzigd door R-P op 15-01-2025 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Goeiedag, dik 14 jaar oud dus... Dat lijkt me reden genoeg om te vervangen. Je gaat ze serieus vragen wat daar het probleem mee was?

En wmb is apk en bandenprofiel echt bespottelijk. Als je in de buurt van 1.6mm komt moet je er al niet meer mee willen rijden. Door de regels ziet men het als "meer dan 1.6mm dus je kan er een jaar mee door"

[ Voor 25% gewijzigd door 418O2 op 15-01-2025 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
418O2 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:38:

En wmb is apk en bandenprofiel echt bespottelijk. Als je in de buurt van 1.6mm komt moet je er al niet meer mee willen rijden. Door de regels ziet men het als "meer dan 1.6mm dus je kan er een jaar mee door"
klopt.. gelukkig zijn er ook bandenhandels / garages die het wel netjes doen...
tis ook een beetje hoe je APK valt..

zit je net voor de bandenwissel (zomer/winter v.v.) kan het wel eens zijn dat je rond de 1.6 gaat.. dan rijd menig mens nog door tot de wissel, en dan bij de terug wissel pas nieuwe bandjes.. scheelt toch weer "op de plank" liggen ;)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-P
418O2 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:38:
Goeiedag, dik 14 jaar oud dus... Dat lijkt me reden genoeg om te vervangen. Je gaat ze serieus vragen wat daar het probleem mee was?
Natuurlijk! Ze zeggen "canvas" en ik kan geen canvas vinden. Wellicht kunnen ze het me laten zien en heb ik weer wat geleerd. Als ze niet "canvas" hadden gezegd maar "uitgedroogd door ouderdom" was het een ander verhaal geweest.
Het vervangen staat (zoals al aangegeven) niet meer ter discussie, alleen als er wat te leren valt wil ik het ook weten ook. (Vandaag nieuwe set binnen gekregen).

[ Voor 14% gewijzigd door R-P op 21-01-2025 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Ik ben echt verbaasd hoeveel mensen hier gewoon zeiden dat het nog prima banden waren, deze mensen mogen zichzelf echt in de spiegel aankijken en accepteren dat ze het wellicht toch niet zo goed zien en gevaarlijk bezig zijn, nogmaals, de banden zijn je enige contact met de weg, daar moet je niet mee lopen kloten / op beknibbelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
14 jaar oude B-merk banden is zonder banden gezien te hebben al reden om te vervangen :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
SniperGuy schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:45:
14 jaar oude B-merk banden is zonder banden gezien te hebben al reden om te vervangen :Y
Ik zou Michelin toch niet als B merk willen bestempelen. En de initiële informatie was dat het 5 jaar oude banden betrof, niet 14.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

SniperGuy schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:45:
sws al B merk banden, brrrrr, het zal wel overdreven zijn, maar ik ga echt niet op Landsail oid rondrijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Twardt schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:50:
[...]

Ik zou Michelin toch niet als B merk willen bestempelen. En de initiële informatie was dat het 5 jaar oude banden betrof, niet 14.
Ik zie idd dat energy savers van Michelin zijn :Y

[ Voor 15% gewijzigd door SniperGuy op 22-01-2025 16:56 ]

Pagina: 1