Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-05 11:00
Ik koop, als eenmanszaak, regelmatig bijvoorbeeld twee of drie verschillende producten met een zakelijk account bij Amazon, in één bestelling. Je betaalt dat als één totaalbedrag – meestal inclusief btw, maar niet altijd, ligt er aan wie de verkoper is, lijkt het – en krijgt dan een paar dagen later de btw teruggestort, in twee of drie verschillende betalingen: één btw-terugbetaling per product. Ook klopt het vaak net niet. Het is vaak net een paar cent meer dan de 21% die je verwacht.

Bovendien zijn die totaalbedragen / betalingen van gecombineerde producten zoals ze op je bankrekening staan, in het Amazon besteloverzicht niet terug te vinden, alleen de losse bestellingen. Je kunt bijvoorbeeld ook niet zien met welke rekening je betaalt hebt (ik heb meerdere bankrekeningen).

Ik begrijp niet waarom Amazon niet gewoon de btw meteen verrekent op de factuur en de totaalbedragen niet gewoon laat zien bij Bestellingen, want hierdoor krijg je een zeer onoverzichtelijke chaos op je bankafschrift.

Op zich niet zo boeiend maar het maakt het lastig / tijdrovend de bedragen te controleren voor de omzetbelasting. Heeft iemand enig idee waarom dit zo gaat?

Als ik hier een verklaring voor probeer te vinden kom ik allerlei berichten tegen van mensen die gewoon zakelijk bestellen en gewoon 0% btw in één keer op de factuur hebben staan. Ook bij Amazon op de site kan ik hier geen verklaring voor vinden. Dit moeten toch massa's andere klanten zich ook afvragen, denk ik dan? Weet iemand dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

wut? bij amazon.nl? of bijv .fr of .de?
Bij die laatste reken ik de BTW sowieso niet af.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Controleer voor je ok geeft op een bestelling of de toegepaste BTW de Nederlandse is. Is het dat niet, koop dan niet, of gebruik een ander account waarbij je instelt dat BTW verlegd wordt naar Nederland.

Als eenmanszaak maakt het niet uit of je wel of niet een zakelijk account gebruikt. Je kunt dus een privé account gebruiken voor aankopen en die zakelijk boeken. Het zakelijke account kun je gebruiken om BTW te laten verleggen.

BTW verleggen vereist wel dat je de aangifte correct uitvoert. Meestal zal het een intracommunautaire verwerving zijn, waarbij je die BTW afdraagt en meteen terugvraagt zodat je netto niets betaald. Het is verplicht zo'n aanschaf correct te registreren. Doe je dat niet, dan kun je een grote correctie (meestal € 5000) en een boete verwachten.

Zodoende ben je niets kwijt aan buitenlandse BTW. Terugvorderen is bij relatief kleine bedragen problematisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
@paQ Eerst kocht ik gewoon bij Amazon.nl en dan vroeg ik de btw gewoon terug zoals bij elke andere aankoop.

Later bestelde ik soms bij Amazon.de omdat het in Nederland niet te krijgen was en dan zit je (inderdaad zoals @mrmrmr in de laatste zin schrijft, met een hoop administratief gedoe om een klein btw-bedrag terug te krijgen. Dat wilde mijn boekhouder niet eens doen omdat het duurder was dan het opleverde.

Vandaar een zakelijk eh.. bedrijfsaccount ervan gemaakt door mijn btw-nummer te koppelen.

Als ik nu iets bestel (bijvoorbeeld op 30 juli een SD-geheugenkaartje voor € 21,99) en vanaf mijn zakelijke rekening betaal, wordt er € 21,99 afgeschreven, krijg ik een factuur van € 18,17 en wordt op 2 augustus € 3,82 (exact het 21% btw-bedrag) teruggestort door Amazon. Dit komt ongetwijfeld doordat de verkoper "Amazon EU S.à r.l., Niederlassung Deutschland" is.

Dus dan vind ik het vreemd dat die € 3,82 niet gelijk bij betalen wordt verrekend, want dat kan gewoon en dat doen allerlei bedrijven waar ik wel eens software of zo koop in een ver buitenland ook gewoon.

Dit is nog is redelijk overzichtelijk allemaal, maar als ik meerdere verschillende producten koop in één betaling, krijg ik dus één bedrag op mijn bankafschrift, meerdere btw-bedragen teruggestort en wordt het onoverzichtelijk als er hier of daar iets niet helemaal klopt.

En het gebeurt best regelmatig dat er iets niet helemaal klopt omdat er allerlei verkopers zijn die in allerlei EU-landen zitten, die allerlei verschillende btw-tarieven moeten toepassen voor verschillende landen en dat vinden ze blijkbaar niet zo eenvoudig. Ik heb al een paar keer een 17%-tarief ontdekt terwijl we dat in Nederland niet kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Vreemd. Bij mij wordt die BTW nooit in rekening gebracht. Is dat niet gewoon een setting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:47
laptopleon schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:33:
@paQ Eerst kocht ik gewoon bij Amazon.nl en dan vroeg ik de btw gewoon terug zoals bij elke andere aankoop.

Later bestelde ik soms bij Amazon.de omdat het in Nederland niet te krijgen was en dan zit je (inderdaad zoals @mrmrmr in de laatste zin schrijft, met een hoop administratief gedoe om een klein btw-bedrag terug te krijgen. Dat wilde mijn boekhouder niet eens doen omdat het duurder was dan het opleverde.

Vandaar een zakelijk eh.. bedrijfsaccount ervan gemaakt door mijn btw-nummer te koppelen.

Als ik nu iets bestel (bijvoorbeeld op 30 juli een SD-geheugenkaartje voor € 21,99) en vanaf mijn zakelijke rekening betaal, wordt er € 21,99 afgeschreven, krijg ik een factuur van € 18,17 en wordt op 2 augustus € 3,82 (exact het 21% btw-bedrag) teruggestort door Amazon. Dit komt ongetwijfeld doordat de verkoper "Amazon EU S.à r.l., Niederlassung Deutschland" is.

Dus dan vind ik het vreemd dat die € 3,82 niet gelijk bij betalen wordt verrekend, want dat kan gewoon en dat doen allerlei bedrijven waar ik wel eens software of zo koop in een ver buitenland ook gewoon.

Dit is nog is redelijk overzichtelijk allemaal, maar als ik meerdere verschillende producten koop in één betaling, krijg ik dus één bedrag op mijn bankafschrift, meerdere btw-bedragen teruggestort en wordt het onoverzichtelijk als er hier of daar iets niet helemaal klopt.

En het gebeurt best regelmatig dat er iets niet helemaal klopt omdat er allerlei verkopers zijn die in allerlei EU-landen zitten, die allerlei verschillende btw-tarieven moeten toepassen voor verschillende landen en dat vinden ze blijkbaar niet zo eenvoudig. Ik heb al een paar keer een 17%-tarief ontdekt terwijl we dat in Nederland niet kennen.
Volgens mij zit er een verschil tussen digitale producten/diensten en fysiek. Bij digitaal moet de aanbieder de btw berekenen op basis van land van de koper en daar afdragen. Bij fysiek is dat volgens mij niet zo en geldt het land waar het artikel vandaan komt. En dus is dat ook lastiger om in je btw aangifte te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
paQ schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:38:
Vreemd. Bij mij wordt die BTW nooit in rekening gebracht. Is dat niet gewoon een setting?
Die kan ik in ieder geval nergens vinden.

Elders een site genaamd amazonadvies.nl gevonden, ziet er uit als een adviesbureau wat los staat van Amazon, die een pagina over btw hebben. Die kun je ook whatsappen. Zelfde vragen gesteld en die reageren:
Goedendag.

Amazon hanteert dit systeem om verschillende redenen die te maken hebben met hun boekhoudkundige processen en wettelijke verplichtingen:

Gescheiden verwerking per product: Amazon werkt vaak met verschillende verkopers op het platform (Marketplace Sellers). Wanneer je meerdere producten in één bestelling plaatst, kan het zijn dat de producten van verschillende verkopers afkomstig zijn. Hierdoor worden de betalingen en btw-teruggaven gescheiden verwerkt, omdat elke verkoper verantwoordelijk is voor zijn eigen btw-afhandeling.
Btw-teruggave proces: Voor zakelijke accounts met btw-vrijstellingen (bijvoorbeeld via het Amazon Business-programma), wordt de btw in eerste instantie berekend en later terugbetaald. Dit is waarschijnlijk een standaardproces om te voldoen aan btw-regels in meerdere landen en om ervoor te zorgen dat de terugbetalingen afzonderlijk en correct worden verwerkt.

Met vriendelijke groet,

Noud
Amazon Advies
Wat op zich wel aannemelijk klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

laptopleon schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:50:
[...]

Die kan ik in ieder geval nergens vinden.

Elders een site genaamd amazonadvies.nl gevonden, ziet er uit als een adviesbureau wat los staat van Amazon, die een pagina over btw hebben. Die kun je ook whatsappen. Zelfde vragen gesteld en die reageren:

[...]

Wat op zich wel aannemelijk klinkt.
Behalve enkele Chinese verkopers, gaat het vrijwel altijd zo bij mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBdoiVBf2cJqc2x30qJ8WIxapFQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qKMSkaUWdvk88yVxKDDf11ci.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fIMxVJ6UVQlN66GWvKwUMDBRaqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lvV8PJrX3zQeFJmf0t5Wbsod.jpg?f=fotoalbum_large

7,55 wordt automatisch afgeschreven van mijn bankrekening, en dat was dat.

Ik heb wel een prime account, maar kan me haast niet voorstellen dat het daar in zit?

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 15-01-2025 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Bijvoorbeeld bij amazon.de kies je voor "Your Business Account". Omdat ik e.e.a. al lang geleden heb aangepast weet ik niet hoe het verder gaat, maar amazon.de heeft in ieder geval je BTW nummer nodig en bedrijfsnaam. Daar kun je waarschijnlijk kiezen voor verleggen van de BTW of er wordt voor je gekozen.

Vandaar dat ik ook een gewoon account heb, dan wordt doorgaans automatisch 21% BTW berekend.

Zie voor een uitleg hier.

Ze zullen het BTW nummer in VIES controleren.

Het verwarrende is dat Amazon soms erbij zet "Order Totals include VAT", terwijl dat niet zo is. De BTW is dan 0,00 ("See details").

Andersom komen er ook verkeerde weergaven voor van 0,00 BTW terwijl die in de prijs aanwezig is. Het enige dat in een onzeker geval bijna altijd helpt is inloggen met zowel een consumenten- als zakelijkaccount. Dan zie je het verschil.

Je kan een "private window" of "incognito window" openen in je browser om de twee accounts gescheiden te houden. Of gebruik een andere browser voor een van de accounts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Dat btw-nummer registreren etc is allemaal het probleem niet.

Op zich werkt het allemaal wel, maar het is elk kwartaal weer een zoekplaatje omdat een klembord van Amazon dan van Amazon Duitsland wordt verkocht voor € 4,99 op de site. Dat komt als € 4,12 op de factuur te staan met nul euro btw.

Maar op mijn bankafschrift staat dan dus € 4,99 en twee of drie dagen later weer een terugstorting van € 0,87. En zo gaat het steeds. Vooral als je meerdere zaken op dezelfde dag besteld is dat nogal onoverzichtelijk terugzoeken. Ik begrijp niet waarom ze dit zo doen, al een paar jaar intussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Als je je gewone private account gebruikt zou je hier weinig last van moeten hebben. Dan wordt doorgaans Nederlandse BTW berekend. Je kan proberen een extra gewoon account te maken als je privé en zakelijk gescheiden wil houden.

Amazon is onduidelijk in haar berekeningen. Ik moet het ook altijd controleren. Soms laat ik een aanschaf gaan omdat er aan het eind van bestelprocedure kosten bijkomen of als BTW niet wordt verrekend. C'est la vie. Leveranciers zijn niet wettelijk verplicht mee te werken aan BTW verleggen. Er valt dus ook niks af te dwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:40
@mrmrmr Als je met een prive account zakelijk gaat bestellen krijg je idd de NL BTW gerekend. Probleem is alleen dat als ze iets uit Duitsland, Spanje of Frankrijk versturen het BTW nummer op de factuur een buitenlandse is. Je kunt het dan niet zomaar opvoeren bij de aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Het gaat om het geval dat Nederlandse BTW in rekening wordt gebracht, die kun je gewoon terugvragen als voorbelasting. Plan A.

Er is dan geen verschil met een aanschaf bij de handel op de hoek van de straat.

Als er geen Nederlandse BTW in rekening wordt gebracht, val je terug op plan B (BTW verleggen).

Lukt dat ook niet, dan koop je niet bij een kleine aanschaf onder drempelbedragen of je accepteert het verlies. Plan C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Ik heb er een klantenservice chat aan gewaagd. Daarin is me een reactie van 'de desbetreffende afdeling' toegezegd, per mail, waar je als klant geen contact mee op kan (mag) nemen. Ik verwacht er niets van maar als ik een zinnige reactie krijg, zal ik die hier toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:40
mrmrmr schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:42:
Het gaat om het geval dat Nederlandse BTW in rekening wordt gebracht, die kun je gewoon terugvragen als voorbelasting. Plan A.

Er is dan geen verschil met een aanschaf bij de handel op de hoek van de straat.

Als er geen Nederlandse BTW in rekening wordt gebracht, val je terug op plan B (BTW verleggen).

Lukt dat ook niet, dan koop je niet bij een kleine aanschaf onder drempelbedragen of je accepteert het verlies. Plan C.
Het Nederlandse percentage wordt in rekening gebracht, maar als de factuur vanaf Amazon DE, FR, ES of welke andere vestiging wordt gestuurd met bijbehorende BTW nummer kan jij nog zo mooi die voorbelasting terugvragen, maar bij een controle zal de belastingdienst dat niet accepteren.

Met externe verkopers wordt het nog leuker, dan int Amazon de BTW maar doe je zaken met een chinees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Dit staat op de factuur van amazon.nl:
"Btw die door Amazon in rekening wordt gebracht in het land van levering van goederen of dienstverlening. Amazon rapporteert de btw die in rekening wordt gebracht onder zijn Luxemburgse
btw-registratienummer via de rapportagevereenvoudiging van Union One Stop Shop.
"

Dat staat ook op de factuur van amazon.de:
"Amazon hat im Land der Lieferung von Waren oder der Erbringung von Dienstleistungen  Mehrwertsteuer erhoben. Amazon meldet die erhobene Mehrwertsteuer unter seiner luxemburgischen
Umsatzsteuer-Identifikationsnummer über die Meldevereinfachung Union One Stop Shop.
"

Amazon maakt gebruik van de EU One Stop Shop (OSS) methode onder haar Luxemburgse BTW nummer.

Amazon draagt de ontvangen Nederlandse BTW af aan de Nederlandse Belastingdienst via het OSS platform. Dat kan via een betaling aan de lokale Belastingdienst gaan. Nederlandse BTW kan worden teruggevraagd van de Nederlandse Belastingdienst.

OSS is wel bedoeld voor consumenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IDtenT
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
martin_v_z schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:42:
[...]

Volgens mij zit er een verschil tussen digitale producten/diensten en fysiek. Bij digitaal moet de aanbieder de btw berekenen op basis van land van de koper en daar afdragen. Bij fysiek is dat volgens mij niet zo en geldt het land waar het artikel vandaan komt. En dus is dat ook lastiger om in je btw aangifte te verwerken.
Bij fysieke producten wordt er gewoon BTW geheven (mits je boven een bedrag zit waar Amazon binnen 2 minuten al boven zal zitten) in het land van bestemming.
Als je bv een product verkoopt als NL website aan Italië, moet je 22% BTW rekenen, Duitsland 19% etc.

Slave of Thieves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:47
IDtenT schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:30:
[...]

Bij fysieke producten wordt er gewoon BTW geheven (mits je boven een bedrag zit waar Amazon binnen 2 minuten al boven zal zitten) in het land van bestemming.
Als je bv een product verkoopt als NL website aan Italië, moet je 22% BTW rekenen, Duitsland 19% etc.
Ah oke. Dan heb ik dat blijkbaar verkeerd onthouden.
Pagina: 1