Temperatuurmeting meerlaagse drinkwaterleiding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mccollet
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-02 16:23
Hi, mijn naam is Marc. Ik ben op zoek naar een oplossing om redelijk nauwkeurig en actueel de temperatuur in een waterleiding te meten. Ik gebruik Henco, Teceflex en Uponor doorgaans in DN25, DN20 en DN16. Nu is mijn vraag of iemand een product kent waarmee je de watertemperatuur kunt meten KIWA goedgekeurd uiteraard. De meetwaarden wil ik inlezen in een smarthome systeem middels ofwel 1-wire, modbus, m-bus of mp-bus. Iemand ervaring? _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:33
Als het voor de leuk is:
Ik heb de 1wire sensoren met (flink) alutape op de leidingen met daarover een stuk buisisolatie.
De sensoren zijn tov elkaar vergeleken ivm de onderlinge afwijking.

Zo heb ik het ook met de vloerverwarming, CV en tapwater gedaan. Je hebt wel duidelijk afwijking tussen meten op kunstofbuis en ijzer/koper.

Met ijzer/koper heb je ook duidelijk verschil met op de buis meten en in de buis meten.

Belangrijkste is weten waar je meetafwijkingen zitten om te kunnen verrekenen.

Verder alles gelogged in Home Assistant draaiend op een RPi4. (en een RPi3b voor de OWFS).

In de diverse topics is er ook een hoop over te vinden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:02

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

mccollet schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:30:
redelijk nauwkeurig (..) in een waterleiding te meten.
Wat is redelijk nauwkeurig, wanneer ben je tevreden?
Ik gebruik Henco, Teceflex en Uponor doorgaans in DN25, DN20 en DN16.
Even voor mensen die wel verstand hebben van sensoren, maar niet alle soorten merken leidingen en hun eigenschappen kennen: dit zijn dus geen normale waterleidingen waar je aan de buitenkant een sensor op kunt plakken? In je topictitel heb je het over meerlaags, is dat isolatie?
Nu is mijn vraag of iemand een product kent waarmee je de watertemperatuur kunt meten KIWA goedgekeurd uiteraard.
Zelf nog niks gevonden? Ook geen producten die in de buurt komen, maar net niet helemaal geschikt zijn? Door dat te delen kunnen anderen je meer gericht helpen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 14:33

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hier hetzelfde gedaan, direct op de koperleiding geplakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9I9CSODZetFy0f2fk10wzYEqLQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TIOZoX8YUu4srqGcb5QmHsWD.png?f=user_large

in detail geeft dat dan bijv dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2UfF_qKd6ZGPjXIZwi03BWWcy7I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IdZSnPlOAKu9bgkVZnt6SmPi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door NeFoRcE op 16-01-2025 12:40 ]

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:02

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@NeFoRcE ja, ik ook op de verwarmingsbuizen. Maar TS lijkt dus geen koperen leidingen te hebben.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 21:05
Als het nauwkeurig moet dan is de juiste manier om een sensor ergens in een koppeling te schroeven. Halverwege een leiding zou je daar b.v. een T-stuk voor moeten monteren.

Daar zijn allerlei sensors voor verkrijgbaar in de vakhandel.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelsie
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 06-09 19:54
JukeboxBill schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:50:
Als het nauwkeurig moet dan is de juiste manier om een sensor ergens in een koppeling te schroeven. Halverwege een leiding zou je daar b.v. een T-stuk voor moeten monteren.

Daar zijn allerlei sensors voor verkrijgbaar in de vakhandel.
Ik ben zelf ook bezig om iets soortgelijks te doen, om de watertemperatuur in de leiding te meten.
Ik zou het graag op deze manier doen, maar heb geen idee waar ik op moet zoeken om dit soort sensors te vinden. Kun je mij misschien opweg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 20:56
Puur uit interesse, met welke intentie wil je de watertemperatuur meten?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelsie
Ik vraag mij af of ik mijn elektrische boilers goed heb afgesteld, dat wil zeggen dat ze lang genoeg aan staan om heet water te maken.
Ik stuur mijn elektrische boilers (2 maal 400lt) via homeassistant aan, en op basis van hoe veel stroom wij verwachten te produceren gaat hij eerder of later uit. Maar ik vraag me dus af of het water lang genoeg heet blijft.
Er zit een thermometer in de boiler, maar die zit +/- 50cm onder de uitloop van de boiler. Dus als die aangeeft dat het water koud is zou het nog prima zo kunnen zijn dat er 50-100 liter heet water in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 21:05
Jelsie schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:52:
[...]

Ik ben zelf ook bezig om iets soortgelijks te doen, om de watertemperatuur in de leiding te meten.
Ik zou het graag op deze manier doen, maar heb geen idee waar ik op moet zoeken om dit soort sensors te vinden. Kun je mij misschien opweg helpen?
Je vind ze onder de naam schroefsensor of inbouwsensor, b.v. hier
Of als bestellen bij Ali geen bezwaar is, lekker goedkoop.

Om een PTC of NTC uit te lezen in HA heb je nog wel een stukje elektronica nodig die de weerstandswaarde digitaliseert en eventueel draadloos doorgeeft.
Dat kan met een ESP module, zoals bv. hier wordt beschreven.

[ Voor 7% gewijzigd door JukeboxBill op 21-05-2025 18:47 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
koop een ds18b20 met schroefdraad en een esp32
Zet adres van ds in de esp en klaar.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelsie
jack zomer schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 19:13:
koop een ds18b20 met schroefdraad en een esp32
Zet adres van ds in de esp en klaar.
Bedankt voor deze gouden tip, ik wist van het bestaan van de ds18b20 (heb er al een in gebruik samen met een shelly add-on), maar ik was zelf nog niet op het idee gekomen om er eentje te zoeken met schroefdraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Jelsie schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:51:
[...]

Bedankt voor deze gouden tip, ik wist van het bestaan van de ds18b20 (heb er al een in gebruik samen met een shelly add-on), maar ik was zelf nog niet op het idee gekomen om er eentje te zoeken met schroefdraad.
Ik ook niet... Maar inmiddels een stuk of 8 in gebruikt bij het zwembadje

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:45
gezien de topicstart over meerlaagse buizen gaat, zal je een 2 stuk er in moeten knijpen en verloop naar koper en afdekdop. Schroef daar ntc sensor er in en dan goed vast draaien.

Meerlaags vanaf de buitenkant meten schiet niemand wat mee op.

[ Voor 3% gewijzigd door torretje2012 op 24-05-2025 22:18 ]

Pagina: 1