Lekkage Badkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnv
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 26-09 08:29
Goedemorgen alle,

Wij hebben vorig jaar lekkage in de badkamer gehad (afvoer was losgeschoten) waardoor er liters water de vloer in zijn gelopen op de 1e verdieping.

Wegens drukte hebben we de nieuwe vloer pas na 8 maanden na de lekkage gelegd, toen we de oude vloer eruit haalde merkte wij dat de onderzijde van de vloer nog heel erg nat was. na een paar uur trokken deze vochtvlekken weg en hebben wij de nieuwe vloer erin gelegd. nu een paar weken later trok de nieuwe vloer weer krom. deze heb ik vanochtend verwijderd en zie ik dezelfde vochtplekken als vorige keer.

Had ik na het verwijderen van de oude vloer eerst een aantal weken moeten wachten tot al het vocht uit de vloer was getrokken?

En is het normaal dat 8 maanden na de lekkage en het weghalen van de vloer het er nog zo nat is? (ik kan mij voorstellen dat het vocht geen kant op kon door de vloer en het daarom nog nat is)

Ik hoor graag van jullie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4Yz5fs3tFcJlSnFXEuAmcuBPTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A0gLUguclcyars9cz4TMN7FN.jpg?f=fotoalbum_large

Groetjes

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:09

Agent47

I always close my contracts.

Heb je na de lekkage even flink gestookt?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnv
Nee de vloerverwarming staat eigenlijk altijd uit op de 1e verdieping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:52

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Martijnv schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:13:
Had ik na het verwijderen van de oude vloer eerst een aantal weken moeten wachten tot al het vocht uit de vloer was getrokken?
Kijk in de leginstructies van je vloer.... Voor laminaat lees ik dat het vochtpercentage dan maximaal 2% mag zijn, al verschilt het per merk.

En ja, als je het vocht wat nog in de vloer zit direct opsluit met een nieuwe vloer, dan kan het natuurlijk geen kant op.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is de lekkage wel 100% opgelost?

Niet dat "in de badkamer" er bij wijze van spreken een buisje vervangen is en dat door de vervanging nu de druk elders in het traject is komen te staan (dus ergens onder de vloer)?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:42
Het vocht heeft al die tijd opgesloten gezeten. Toen je de oude vloer weghaalde kon de toplaag een beetje drogen, de rest van het vocht is er gewoon in blijven zitten.

Vloer eruit, vloerverwarming opstoken en ventileren (paar dagen), dan pas verder kijken naar een nieuwe vloer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:10
grinnik, paar dagen.. Bij ons heeft er 2 weken lang 24/7 een vochtontrekker en een blazer in het huis gestaan* om het vocht uit de vloer en muur te trekken. Met een paar daagjes ventileren zul je de bovenkant droog hebben maar daar onder is het nog steeds nat. Zou een professioneel bedrijf om advies vragen

*dat kon omdat ons huis toen leeg was ivm verhuizing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnv
Al duurt het een paar maanden, de eerste verdieping staat bij ons leeg omdat we alleen de bg en de zolder gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnv
Dit gaat wel even duren ben ik bang. Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTSJFDi2_X2wHVFIpiR_grKR02I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bSUx8L6cGeGEniXKBg0BaAFY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGe_qX8JJDy2RP3uIxtZQGHfoaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Ypvx6cD49u9wkwvuzCbUypg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Dat getal zegt niet veel, wat is de waarde helemaal aan de andere kant waar geen vocht is gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnv
@Holk 4-7%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Dat is dan best vochtig inderdaad. En het nadeel is die muur. Is de muur eerst gezet en toen de dekvloer of andersom? Want het water kan dan onder de muur door.. Als je dan de ruimte waar je nu zit droogt kruipt het water weg en komt terug als die apparatuur weg is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnv
Deze muur grenst aan de badkamer waar de lekkage was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Bereid je maar vast voor dat de badkamervloer er uit mag, zeg ik uit ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnv
Waar baseer je dat op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Situatie 1: Afvoerleiding in de slaapkamer naast de badkamer had een lek door slechte verlijming. Water opbouw in de slaapkamer en uiteindelijk uiting in de muur beneden (vochtplek). Badkamer niet meer in gebruik, lek opgespoort, dekvloer tot de kanaalplaat vloer er uit gehaald rond de leiding, leiding vervangen en drogers er op. Vloeren droog (~4% vochtigheid gemeten door extern bedrijf) en muur beneden weer droog. Vloer dicht, laminaat er op en door. 1 maand later weer vocht uiting beneden, laminaatvloer er weer uit in de slaapkamer; 30-40% vocht. Dat riedeltje 2 keer gedaan totdat de verzekeraar etc besloot om de tegelvloer van de badkamer er uit te halen, enorme vochtophoping in de dekvloer van de badkamer. maand drogen en toen pas was alle vocht weg. Door een tegel is niet te meten met een vochtmeter..

Vocht bleek vanuit de vloer slaapkamer naar de warme badkamer te zijn getrokken door de muur (muur was eerst geplaatst, toen pas de dekvloeren gelegd dus die hadden geen contact). Drogen was alleen oppervlakkig, daarna trok het water de dekvloer van de slaapkamer weer in. Al met al bijna een jaar zonder badkamer gezeten omdat we niet stonden te springen op het eruit halen van de tegels

Situatie 2: warmwater leiding koppeling niet goed dicht / open geroest, water vanuit de badkamer wat dezelfde route als situatie 1 volgde. Weer uiting beneden, badkamer gestopt te gebruiken, twee tegels er uit, lek uiteindelijk gevonden, opgelost etc. Maar ook in de slaapkamer er naast (die van situatie 1) vocht in de vloer omdat water kruipt. Na oplossen probleem 2 weken lang professionele drogers gehad in een leegstaand huis en daarmee was alles pas weg.

Tussen S1 en S2 zat 5 jaar.

Badkamers en vocht, ik heb er geen goede ervaringen mee en met de hoeveelheid die je nu nog meet zou ik me op het ergste voorbereiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnv
Hi!

De lekkage is ruim een jaar oud omdat de afvoer van de douchebak was losgeschoten en al het water rechtstreeks de vloer in ging inplaats van de afvoer. Dus die lekkage is al lang opgelost.

Vanochtend meete ik 22 procent terwijl dit gister 33% was. Dus dit is wel het teken dat het vocht minder wordt en er geen "actieve lek" is.

Wel kan ik mij inderdaad voorstellen dat al het vocht onder de tegelvloer in de badkamer geen kant op kan dus dat die er wellicht uit moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnv
Ook hebben wij het geluk dat we beneden geen vochtplekken hebben, zelfs niet na een jaar. Dus het betreft alleen de 1e verdieping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Martijnv schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:47:
Ook hebben wij het geluk dat we beneden geen vochtplekken hebben, zelfs niet na een jaar. Dus het betreft alleen de 1e verdieping
Bij ons kon het water tussen twee kanaalplaten door naar beneden, was toeval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19:50
Als je de 1e verdieping (nog) niet gebruikt zou ik de vloer nog even open laten liggen totdat het buiten beter weer wordt. In de lente zou ik dan de hele bovenverdieping een paar dagen goed laten doorluchten en daarna pas de vloer dichtmaken. Voor laminaat zou ik een waterdichte ondervloer leggen dan gaat het gegarandeerd in de toekomst niet meer kromtrekken door optrekkend vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnv
De hele vloer is er sinds 1 week uit, hoelang kan het ongeveer duren voordat het droog is. De vloerverwarming staat aan.

Ik meet ongeveer 10% vocht in de vloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Martijnv schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:22:
De hele vloer is er sinds 1 week uit, hoelang kan het ongeveer duren voordat het droog is. De vloerverwarming staat aan.

Ik meet ongeveer 10% vocht in de vloer
Als je actief vocht opneemt (vochtvreter) en er een ventilator op staat dan kan het wel hard gaan, maar zou toch 2 weken nemen om zeker te zijn. Die ene week gaat dan ook het verschil niet meer maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijnv
@Holk Er is een schadeexpert langsgeweest, ze gaan kijken of er bouwdrogers neergezet kunnen worden. omdat het heeeeeel erg langzaam gaat.
Na ruim een maand is het vocht misschien 2% gezakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12
Martijnv schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:53:
@Holk Er is een schadeexpert langsgeweest, ze gaan kijken of er bouwdrogers neergezet kunnen worden. omdat het heeeeeel erg langzaam gaat.
Na ruim een maand is het vocht misschien 2% gezakt.
Wat is het percentage vocht nu?
En meet je wel met de juiste stand? De foto eerder in dit topic laat namelijk op de Brennenstuhl de stand 'hout' zien in plaats van 'steen'.

De gemeten waarde valt niet binnen het toegestane bereik? De gemeten waarde op de probleemplek is nog steeds veel hoger dan een referentie plek?
Pagina: 1