Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wamor
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16-01 12:44
Hallo,

Ik heb een vraag over mijn Internet aansluiting en wil de Genexis 7840 tussen mijn NTU en Linksys EA8500 uit halen.
De NTU is een Genexis Element NT (Model Element-P1132) en heeft 2 RJ45 aansluitingen.
1 van deze RJ45 aansluitingen zit nu aangesloten op de WAN-interface van de Genexis 7840 waarop dan weer de Linksys EA8500 zit aangesloten (LAN1). Op de EA8500 draait OpenWRT.
Mijn vraag is of het mogelijk is om de Genexis er tussen uit te halen?
Als dat mogelijk is hoe ik de EA8500 dan moet instellen om alles werkend te krijgen.

Alvast bedankt voor jullie meedenken en hulp.

Beste antwoord (via Wamor op 16-01-2025 11:26)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:07

nelizmastr

Goed wies kapot

Dat ligt aan je internetprovider en onderliggende infra.

Om gebruik te maken van het recht op eigen apparatuur moet je wel zelf de informatie ophalen bij je provider m.b.t. de juiste configuratiegegevens, deze moet je dan vertalen naar de instellingen van jouw router.

Of een 10 jaar oude consumentenrouter ook je geadverteerde lijnsnelheid haalt is dan weer afhankelijk van je abonnement, het komt nog wel eens voor dat je bij een gigabit of sneller abonnement een sneller apparaat nodig hebt.

Qua config is het vaak een VLAN tag en/of PPPoE gegevens en dan is het gaan met die banaan.

Let wel dat je voor support van je provider dan wel de oorspronkelijke apparatuur weer moet aansluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door nelizmastr op 15-01-2025 16:11 ]

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Dat ligt aan je internetprovider en onderliggende infra.

Om gebruik te maken van het recht op eigen apparatuur moet je wel zelf de informatie ophalen bij je provider m.b.t. de juiste configuratiegegevens, deze moet je dan vertalen naar de instellingen van jouw router.

Of een 10 jaar oude consumentenrouter ook je geadverteerde lijnsnelheid haalt is dan weer afhankelijk van je abonnement, het komt nog wel eens voor dat je bij een gigabit of sneller abonnement een sneller apparaat nodig hebt.

Qua config is het vaak een VLAN tag en/of PPPoE gegevens en dan is het gaan met die banaan.

Let wel dat je voor support van je provider dan wel de oorspronkelijke apparatuur weer moet aansluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door nelizmastr op 15-01-2025 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wamor
Hallo nelizmastr,

Bedankt voor je snelle reactie.
De instellingen voor Internet van mijn provider zijn: Vlan: 1011 IP configuratie: DHCP.
In de switch-configuratie van OpenWrt heb ik de default Vlan (2) voor wan en wan6.
Is het voldoende om dit in 1011 te veranderen? En dan de interface op tagged te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Waarschijnlijk wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wamor
Ok,

Dank je voor je antwoord. Ik zal dit zo uitvoeren/proberen.
Nog een vraag om het beter te begrijpen.
Is het dan zo dat alle internet-verkeer van mijn FTU/NTU naar de router altijd "ge-tagged" is met 1011 en dat de router dit dan "un-tagged" om het verder op het netwerk te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

De VLAN tag wordt er op de WAN interface van jouw router weer afgehaald inderdaad.
Verkeer op andere interfaces doet verder niets met het VLAN en kent het bestaan ook niet.

Wanneer verkeer weer terug moet het internet op wordt de tag door de router op de WAN interface weer toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wamor
Duidelijk.
Bedankt voor je hulp!
Pagina: 1