Netwerk ugrade, nu last van disconnects

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:20
Goedemorgen Tweakers,

De laatste tijd heb ik steeds vaker last van instabiele WiFi verbinding en begint het vooral bij thuiswerken te hinderen in de kantoorruimte.

Situatie:
- Ik woon in een tussenwoning van 2 verdiepingen (+/- 50m2 per verdieping)
- Aansluiting is een gbit glasvezel aansluiting (ODF)

Momenteel komt de glasverbinding binnen op een Huawei ONT (odido geleverd) waar mijn hoofd deco M4 achter hangt in router modus. Achter de deco hangt een 8 poorts TP link switch vanwaar een cat-6 kabel richting de achterkant van de woonkamer loopt waar de 2e deco bedraad aangesloten is. Ook loop er vanaf de switch een cat-6 kabel naar boven waar op een slaapkamer een 3e deco staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2y2t4Jkcr-c6bqeyPfbwUYVQ5f4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/av9v4bQhTVvUhXhNhpIbjvgv.png?f=fotoalbum_large

Nu ervaar ik disconnects op het moment dat ik in mijn kantoorruimte zit te werken, deze ruimte is tegenover de slaapkamer waar de satteliet deco staat en het signaal moet hierdoor door 2 muren, de deco in de meterkast staat eigenlijk direct onder het trapgat waardoor ook deze het signaal bij de kantoor ruimte krijgt. Ik vermoed dat hierdoor mijn probleem ontstaat van interferentie/access point hoppen. In de woonkamer is dit in mindere mate ook aanwezig. Kan het zo zijn dat ik momenteel met 3 accesspoints op een te kleine ruimte teveel interferentie in mijn eigen netwerk, en zo dus de disconnects creëer?

Ik heb met de deco's op dit moment niet de mogelijkheid om terug te gaan naar 2 accesspoints vanwege de locatie van de accesspoints en zit dus te kijken om het netwerk aan te passen.

Mij idee is om Unifi in-wall accespoints op de UTP dozen in de slaapkamer te plaatsen en de odido zyxel modem terug te plaatsen met WiFi uitgeschakeld. Zou dit mijn probleem op kunnen lossen en zou ik met alleen Unifi AP's genoeg configuratiemogelijkheden hebben? Of is het nodig om direct een gateway in de meterkast te hangen achter de ONT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Om te beginnen, welke frequenties gebruik je? En kunnen jouw AP's aangeven hoe de bezetting is op die frequenties?

Indien je gebruik maakt van de 5GHz band: Woon je op een plek waar af en toe vliegtuigen overvliegen? Want in dat geval kun je last hebben van DFS en zijn alleen de volgende frequenties bruikbaar:
- 20 MHz: 36, 40, 44, 48
- 40 MHz: 38, 46
- 80 MHz: 42
Voor de overige frequenties geldt dat je router/AP de radio moet uitzetten zodra hij een vliegtuigradar detecteert.

Wat betreft Unifi, die bieden genoeg configuratiemogelijkheden, maar dat zou ik enkel overwegen als je je hele netwerk naar Unifi over gaat zetten. Anders werkt het niet zo super. Het kán wel, je kunt programma downloaden op je PC waarmee je de AP's kunt bedienen en instellen en nadien kun je het programma ook weer afsluiten. Maar het is er eigenlijk op gemaakt dat dat programma op een Unifi controller draait en blijft draaien. Dus zit je eigenlijk vast aan een Unifi router of soortgelijk.

Zelf heb ik een Ubiquiti Dream Machine als router direct op de ONT aangesloten. Verder bestaat mijn netwerk uit een stapel switches en 2 AP's, waarvan er een met 6GHz band. Er zijn hier namelijk best wel veel buren met een AP die op de laagste frequenties van de 5 GHz band actief zijn dat ik zelf met 1 AP op kanaal 46 (40 MHz) zit. Het andere AP zit op kanalen 102 (5 GHz, 40 MHz in DFS-range) en 47 (6 GHz, 160 MHz). Tel daarbij op dat de apparatuur die er toe doet ook op 6 GHz kan werken en ik merk weinig meer van de disconnects waar ik eerder veel last van had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
RiDo78 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:01:
Om te beginnen, welke frequenties gebruik je? En kunnen jouw AP's aangeven hoe de bezetting is op die frequenties?

Wat betreft Unifi, die bieden genoeg configuratiemogelijkheden, maar dat zou ik enkel overwegen als je je hele netwerk naar Unifi over gaat zetten. Anders werkt het niet zo super. Het kán wel, je kunt programma downloaden op je PC waarmee je de AP's kunt bedienen en instellen en nadien kun je het programma ook weer afsluiten. Maar het is er eigenlijk op gemaakt dat dat programma op een Unifi controller draait en blijft draaien. Dus zit je eigenlijk vast aan een Unifi router of soortgelijk.

Zelf heb ik een Ubiquiti Dream Machine als router direct op de ONT aangesloten. Verder bestaat mijn netwerk uit een stapel switches en 2 AP's, waarvan er een met 6GHz band. Er zijn hier namelijk best wel veel buren met een AP die op de laagste frequenties van de 5 GHz band actief zijn dat ik zelf met 1 AP op kanaal 46 (40 MHz) zit. Het andere AP zit op kanalen 102 (5 GHz, 40 MHz in DFS-range) en 47 (6 GHz, 160 MHz). Tel daarbij op dat de apparatuur die er toe doet ook op 6 GHz kan werken en ik merk weinig meer van de disconnects waar ik eerder veel last van had.
Ik heb de 2.4gHz en 5gHz frequenties aan staan en kan via de configuratie de deco's wel automatisch een rustig kanaal laten zoeken, heb alleen geen inzicht in welke dit zijn en hoe druk deze alsnog zijn. Er vliegen hier wel vliegtuigen over, wat deels de verklaring kan zijn.

Wat betreft het Unifi eco-systeem ben ik inderdaad wel op de hoogte van alle producten en hoopte ik in delen over te kunnen stappen. (vind de protect suite namelijk ook interessant ter vervanging van onze huidige camera setup).

Wat betreft de AP's koppelen achter een andere router, heb ik met alleen de AP's wel de mogelijkheden om een beeld te krijgen of dit mijn problemen oplost? Ik ben namelijk een beetje bang dat ik straks een hele nieuwe netwerkinstallatie wegzet (Gateway,switch en AP's van 8-900 euro) en alsnog met de problemen zit. Waar ik dus eigenlijk naar op zoek ben is een simpelere manier om een soort van proof of concept te hebben dat mijn oplossing ook het gewenste effect gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Nieuwe apparatuur kopen kan altijd nog maar ik zou eerst even kijken wat er aan de hand is :)

DFS kun je iig al uitsluiten, Dat kan deze deco niet.

Makkelijkste eerste stap is te analyseren hoe je verbonden bent, en dan het liefst op het moment dat de vebinding slecht is. Dit kan vanuit de deco app maar ook windows:

CMD: netsh wlan show interfaces

Wat altijd goed is om te controleren of de Deco wel daadwerklijk de ethernet verbinding ziet. Kun je eens een screenshot van je homescherm van de deco platasen?

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 15-01-2025 11:57 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
laurens0619 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:56:
Nieuwe apparatuur kopen kan altijd nog maar ik zou eerst even kijken wat er aan de hand is :)

DFS kun je iig al uitsluiten, Dat kan deze deco niet.

Makkelijkste eerste stap is te analyseren hoe je verbonden bent, en dan het liefst op het moment dat de vebinding slecht is. Dit kan vanuit de deco app maar ook windows:

CMD: netsh wlan show interfaces

Wat altijd goed is om te controleren of de Deco wel daadwerklijk de ethernet verbinding ziet. Kun je eens een screenshot van je homescherm van de deco platasen?
De deco’s hebben inderdaad de ethernet backhaul correct geactiveerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_54ZOdCQteBiS6HidH8pxh-PP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6KvhNCJSFkz7QuQKI8d3afcF.jpg?f=fotoalbum_large

Disconnects gebeuren vaak op de 5gHz band maar wat me ook opvalt is dat veel apparaten connecten naar de ‘gang’ deco (de hoofd unit) terwijl de andere 2 AP’s dichterbij staan en/of minder obstakels hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Connecten ze dan via de 2.4 of 5ghz band naar de verkeerde?
Ik zou beginnen met dat netsh commando dan weet je hoe goed het signaal daar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-09 13:23

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Zou het kunnen zijn dat er iets met Meshing niet goed staat en dat de AP ruzie met elkaar hebben? heb ik namelijk thuis gehad met Unify AP die vrolijk elkaar aan het overnemen waren waardoor mijn verbinding super instabiel was.

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
laurens0619 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:32:
Connecten ze dan via de 2.4 of 5ghz band naar de verkeerde?
Ik zou beginnen met dat netsh commando dan weet je hoe goed het signaal daar is
Volgens de deco app ben ik momenteel met het juiste AP verbonden, het command geeft een 82% signaal met radio type 802.11ac.
KingTenteehje schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:36:
Zou het kunnen zijn dat er iets met Meshing niet goed staat en dat de AP ruzie met elkaar hebben? heb ik namelijk thuis gehad met Unify AP die vrolijk elkaar aan het overnemen waren waardoor mijn verbinding super instabiel was.
Hier lijkt het inderdaad op, zodra de hoofd deco in de meterkast denkt even goed signaal te hebben lijkt het alsof het device daar naartoe geforceerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
saikol schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:58:
[...]

Volgens de deco app ben ik momenteel met het juiste AP verbonden, het command geeft een 82% signaal met radio type 802.11ac.

[...]

Hier lijkt het inderdaad op, zodra de hoofd deco in de meterkast denkt even goed signaal te hebben lijkt het alsof het device daar naartoe geforceerd wordt.
Dat is -59 RSSI wat dikke prima is

Mbt naar ander device forceren: Dan overschat je wat een accesspoint kan

De client is in control en bepaalt met welk AP die gaat verbinden.
Het enige wat het AP kan doen is:
- Een client van een AP afkicken en hopen dat die daarna opnieuw gaat nadenken waar die heen moet
- Informatie over anders accesspoints aanleveren via 802.11vk
- Wat slims doen met 5ghz verbergen voor bandsteering

Uiteindelijk is het aan de client wat die doet.

Vanuit bereik zie ik niet in waarom je device zou gaan roamen naar een ander apparaat. Wat je kunt proberen, maakt het vaak wat stabieler, is om met 5ghz only SSID't te werken.
De deco kan helaas geen 2e SSID aanmaken maar je kunt het Gast hiervoor misbruiken.
Maak je gastenwifi aan, nieuw SSID alleen op de 5ghz en zet je netwerksegmentatie uit.
VErvolgens gebuik je dat apparaat op je 5ghz capable apparaten

edit:
Nu ik je titel opnieuw lees. Je hebt het over upgrade? Wat is er precies veranderd en had je het ervoor niet?

Je post met Odido & Huawei triggered mij ook. Zou het niet kunnen dat je hier last van hebt ipv wifi?
https://community.odido.n...-avond-wba-netwerk-365921

Heb je het al eens bekabeld getest?

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 15-01-2025 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
laurens0619 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:48:
[...]

edit:
Nu ik je titel opnieuw lees. Je hebt het over upgrade? Wat is er precies veranderd en had je het ervoor niet?

Je post met Odido & Huawei triggered mij ook. Zou het niet kunnen dat je hier last van hebt ipv wifi?
https://community.odido.n...-avond-wba-netwerk-365921

Heb je het al eens bekabeld getest?
De backhaul wat eerst wireless, toen bestonden deze problemen ook maar deze dacht ik op te lossen door deze via ethernet te laten lopen.

Het topic waar je naar linkt gaat specifiek over Odido klanten op het KPN glas net, bij ons is het door ODF gelegd en heeft Odido het eerste jaar/jaren alleenrecht gehad.

wat betreft de aparte 5gHz WiFi ga ik dat proberen om uit te sluiten dat het hoppen van frequentie het probleem veroorzaakt. Voor de lange termijn ben ik niet zo'n fan daarvan namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:23
Ik lees je openingspost nog eens en je HOOFD deco is een M4.
Dit is niet de meest krachtige unit die er is en is over het algemeen beter als losse AP units te gebruiken.

Mijn vermoeden is dat door het gebrek aan performance van de M4 dat je hierdoor disconnects hebt.
Ik zou adviseren om je hoofd Deco unit te vervangen door een x50 of beter.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
saikol schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:05:
[...]

De backhaul wat eerst wireless, toen bestonden deze problemen ook maar deze dacht ik op te lossen door deze via ethernet te laten lopen.

Het topic waar je naar linkt gaat specifiek over Odido klanten op het KPN glas net, bij ons is het door ODF gelegd en heeft Odido het eerste jaar/jaren alleenrecht gehad.

wat betreft de aparte 5gHz WiFi ga ik dat proberen om uit te sluiten dat het hoppen van frequentie het probleem veroorzaakt. Voor de lange termijn ben ik niet zo'n fan daarvan namelijk
Ok helder :)

Toch zou ik tijdelijk even een utp kabel uitrollen en kijken of je het nog steeds hebt.
Hoe vaak heb jet het probleem? IS het meetbaar )(met bv (smoke)ping?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saikol
OPGELOST: Probleem trad op tijdens het spelen van (mobiele) spelletjes. Uiteindelijk heb ik het op kunnen lossen en was het teveel aan accesspoints het probleem.

Uiteindelijk heb ik alle mesh sattelieten een eigen 'netwerk' in de deco app gegeven. De deco in de meterkastruimte is in router modus gezet met een afwijkend SSID. Die in de woonkamer en slaapkamer zijn beiden in accesspoint modus gezet op aparte netwerken met hetzelfde SSID als voorheen.

Ik merk nu geen disconnects meer en de snelheid is stabiel rond de 500mbps. We hebben een gbit glaslijn liggen dus theoretisch kan het nog omhoog, maar voor nu is de snelheid voldoende en is de stabiliteit belangrijker dan die extra snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 12:14
Je zou nog is kunnen proberen door de DCO's in AP modus te zetten en de router functies door de router/modem van je ISP te laten doen. Hier ook 1x hoofd DECO en 2x satteliet, maar wel in AP Modus en wert perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 14:52
Deco in de gang uitzetten lijkt me het meest voor de hand liggende.
Drie AP's op dezelfde verdieping in meestal overkill tenzij je binnen muren van gewapend beton hebt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:24

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ben(V) schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:50:
Deco in de gang uitzetten lijkt me het meest voor de hand liggende.
Drie AP's op dezelfde verdieping in meestal overkill tenzij je binnen muren van gewapend beton hebt.
Of als de software van de APs goed genoeg is om de juiste kanalen te kiezen en overlap daarin binnen 1 gebouw in te perken. Mijn fritz mesh draait ook in overkill mode, maar FritzOS verdeelt het allemaal mooi over verschillende frequenties en de devices kunnen stabiel internetten 👌.

In dit geval lijkt een AP minder passender.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 14:52
Normaal gesproken zal elk mesh systeem verschillende kanalen kiezen voor elk AP, maar waar je last van kunt krijgen is dat je devices onnodig tussen AP's heen en weer gaat hoppen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
Bedankt voor alle reacties, maar het probleem is inmiddels opgelost. Ik postte de reactie met de oplossing meer zodat anderen die hoer voa zoeken zouden komen ook de oplossing zouden kunnen vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
saikol schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:49:
Bedankt voor alle reacties, maar het probleem is inmiddels opgelost. Ik postte de reactie met de oplossing meer zodat anderen die hoer voa zoeken zouden komen ook de oplossing zouden kunnen vinden
Sorry, maar ik denk niet dat je het probleem hebt opgelost. Je hebt enkel de symptomen bestreden. En ik ben blij voor je dat het voor jouw werkt, maar voor anderen werkt het wellicht niet.

Door drie aparte netwerken te creëren heb je waarschijnlijk ook drie verschillende IP-reeksen. Dus een laptop die zich op het ene AP aanmeldt krijgt een IP adres uit een andere reeks dan een laptop die zich op een ander AP aanmeldt. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn en als je router goed is ingesteld dan kunnen beide laptops elkaar prima bereiken.

Maar je gaat problemen hebben met een laptop die van de ene AP naar de ander overschakelt. Doordat het SSID hetzelfde is kan dat zomaar gebeuren. En dan is de vraag wat er dan gebeurt.
• Vraagt die laptop meteen een nieuw IP adres aan dan zullen alle bestaande verbindingen worden verbroken en (afhankelijk van de app) weer worden opgezet vanaf het nieuwe IP adres.
• Gaat je laptop er vanuit dat het onderliggende netwerk hetzelfde is, dan zal er geen nieuw IP adres worden aangevraagd. In dat geval zullen alle verbindingen verbroken worden en blijven. Net zo lang tot de laptop weer terug gaat naar het oorspronkelijke AP of dat hij op een andere manier getriggered wordt om een nieuw IP adres aan te vragen.

Dus stel je voor dat je al videobellend van de ene naar de andere AP loopt, dan raak je gewoon je gesprek kwijt zodra het signaal van het oude AP te zwak wordt.

De kracht van een goed netwerk is juist dat het niet uitmaakt waar je naar toe gaat. Zodra het signaal van het ene AP te zwak wordt, wordt razendsnel een verbinding met het andere AP opgezet. En wel zo dat alle verbindingen intact blijven en de gebruiker er niets van merkt. Misschien op een kort hikje na dan.
Pagina: 1