Family PC, €2K

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• papav81
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02-07 16:54
Hoi,

First time poster, long time lurker hier.
We hebben nood in ons gezin aan een familie pc, maar de laatste pc die ik zelf gebouwd heb was misschien 20 jaar geleden. Dus ik ben niet meer op de hoogte van de laatste hardwares.
Ik heb zelf een mix opgesteld uit de BBG 4k en 1440p.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Family PC: Internet, mail, huiswerk kids, jonge kids games.
Voor mezelf: development playground, mild gaming(GTA 5, Witcher 3, ...)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max: € 2.000

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Niets

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
64Gb RAM? Om evt virtual machines te runnen voor dev playground

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Processing snelheid vind ik belangrijk. Max/Ultra graphics is nice-to-have, geen prio.
Absoluut geen RGB.

Ga je overklokken?
Neen

Wat verwacht je van ons?
Sanity check dat mijn verroestte hardware kennis toch niet in de nineties is blijven steken :)
En eventueel wat advies over de pc effectief bouwen, indertijd heb ik misschien niet echt de regels van de kunst gevolgd en daar wil ik, gezien het hogere budget, geen kemels mee schieten :)
Ik heb wat vragen, mag ik die in dit topic stellen of eerder in een ander forum?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Boxed€ 359,-€ 359,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 169,-€ 169,-
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 7800 XT 16GB GDDR6€ 519,-€ 519,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 94,99€ 94,99
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6€ 49,90€ 49,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5€ 116,90€ 116,90
1VoedingenNZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart€ 129,90€ 129,90
1SSD'sSK hynix Platinum P41 2TB€ 129,-€ 129,-
Totaal€ 1.567,69

Beste antwoord (via papav81 op 15-01-2025 21:28)

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:12
Heel gek advies hierboven. Je lijstje is eigenlijk al perfect. Je hebt nu wel 32GB RAM gekozen. Ik zou meteen een set van 2 sticks 32GB nemen, 64GB totaal. 4 sticks kan problemen geven met stabiliteit.

Afhankelijk van je developer benodigdheden zou je evt kunnen kijken naar een 16-core CPU. uitvoering: AMD Ryzen 9 7950X Boxed . Of 12-core uitvoering: AMD Ryzen 9 7900X Tray
Natuurlijk duurder, en 0,0 sneller voor gaming. Puur voor VMs of whatever you need.

NZXT voeding is prima, maar is een bedrijf dat doet aan anti-consument praktijken. Wellicht is een Phanteks alternatief iets? 8 jaar garantie, respectabel, degelijke componenten. 750W is meer dan voldoende en scheelt je een paar tientjes. uitvoering: Phanteks AMP GH 750W, Zwart .

Vragen over de PC bouwen zou ik een separaat topic voor maken. Maar op YouTube een follow-along video bekijken kan ook al veel helpen.

[ Voor 38% gewijzigd door Dekar op 15-01-2025 08:27 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:54

franssie

Save the albatross

serieus? Bouw een BBG pc voor de helft van het geld.
Begin met een iGPU en kijk later of je een dedicated GPU echt nodig hebt.
Je voeding lijkt redelijk toekomstbestendig.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Family PC: Internet, mail, huiswerk kids, jonge kids games.
Voor mezelf: development playground, mild gaming(GTA 5, Witcher 3, ...)
Daar heb je echt geen GPU van 500 euro voor nodig lijkt me. Koop er desnoods eentje van VA en upgrade later.

[ Voor 46% gewijzigd door franssie op 14-01-2025 23:41 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papav81
franssie schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:39:
serieus? Bouw een BBG pc voor de helft van het geld.
Begin met een iGPU en kijk later of je een dedicated GPU echt nodig hebt.
Je voeding lijkt redelijk toekomstbestendig.

[...]

Daar heb je echt geen GPU van 500 euro voor nodig lijkt me. Koop er desnoods eentje van VA en upgrade later.
Mmm..liefst geen iGPU.
Ik heb misschien mijn gaming gedeelte wat te licht uitgedrukt. Ik heb nog wat games achterstand in te halen die de afgelopen 20 jaar in mijn Steam library zijn blijven steken en dat zijn vooral oudere games. Maar, de idee is wel, als er eens een goeie sale op Steam is, dat ik nieuwere games zonder problemen kan runnen :)

Wat bedoel je met VA?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 17-09 13:18
Vraag & Aanbod vermoed ik. De marktplaats afdeling hier voor tweede hansjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:54

franssie

Save the albatross

Dat inderdaad, ik zou eerder voor een oudere gpu gaan (ik heb er nog wel eentje liggen als je wil) en dan pas als je het echt nodig hebt een krachtige kopen.

edit: en zo ook de processor, hoeft niet snel, regel wel een moederbord dat alles in de toekomst aankan, en wellicht nu ook al het snelle geheugen.

[ Voor 32% gewijzigd door franssie op 15-01-2025 00:20 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • Beste antwoord
  • +8 Henk 'm!

• Dekar
Heel gek advies hierboven. Je lijstje is eigenlijk al perfect. Je hebt nu wel 32GB RAM gekozen. Ik zou meteen een set van 2 sticks 32GB nemen, 64GB totaal. 4 sticks kan problemen geven met stabiliteit.

Afhankelijk van je developer benodigdheden zou je evt kunnen kijken naar een 16-core CPU. uitvoering: AMD Ryzen 9 7950X Boxed . Of 12-core uitvoering: AMD Ryzen 9 7900X Tray
Natuurlijk duurder, en 0,0 sneller voor gaming. Puur voor VMs of whatever you need.

NZXT voeding is prima, maar is een bedrijf dat doet aan anti-consument praktijken. Wellicht is een Phanteks alternatief iets? 8 jaar garantie, respectabel, degelijke componenten. 750W is meer dan voldoende en scheelt je een paar tientjes. uitvoering: Phanteks AMP GH 750W, Zwart .

Vragen over de PC bouwen zou ik een separaat topic voor maken. Maar op YouTube een follow-along video bekijken kan ook al veel helpen.

[ Voor 38% gewijzigd door Dekar op 15-01-2025 08:27 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:30

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

franssie schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 00:18:
Dat inderdaad, ik zou eerder voor een oudere gpu gaan (ik heb er nog wel eentje liggen als je wil) en dan pas als je het echt nodig hebt een krachtige kopen.

edit: en zo ook de processor, hoeft niet snel, regel wel een moederbord dat alles in de toekomst aankan, en wellicht nu ook al het snelle geheugen.
Wat is dit voor raar advies, meneer wilt gewoon een pc waar hij ook op kan gamen.
Zijn keuzes zijn zo gek niet, en dan ga jij hem adviseren om een slome cpu te kopen alsmede een slome gpu?

Zijn budget is 2000 en zijn lijstje komt rond de 1600.
Dekar schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:16:
Heel gek advies hierboven. Je lijstje is eigenlijk al perfect.
Eens.

[ Voor 12% gewijzigd door CrankyGamerOG op 15-01-2025 08:24 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:55
Volgensmij zien mensen het woord "Family PC" en denken ze gelijk huis tuin en keuken pc. Eens met @CrankyGamerOG. Raar advies om een oudere GPU te nemen als meneer gewoon aan geeft te willen gamen in zijn vrije tijd. Het gaat hier gewoon om een game pc dus.

@papav81 Mooie lijst.
De product: AMD Ryzen 7 7700 is iets van 6-7% langzamer, maar meer dan 100 euro goedkoper en even zuinig. Lijkt me de moeite waard.

De uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE (goedkoper via amazon) is net iets beter dan de Mugen en goedkoper.

Die Corsair kast is momenteel ietwat duur voor wat hij is
uitvoering: Fractal Design Pop Air Black TG Clear
uitvoering: Chieftec APEX AIR
Ik heb wat vragen, mag ik die in dit topic stellen of eerder in een ander forum?
Ja, alles omtrent deze build is relevant

[ Voor 6% gewijzigd door youridv1 op 15-01-2025 09:10 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34
Een slecht moment om nu een GPU te kopen. nVidia en AMD hebben net niet nieuwe modellen aangekondigd, maar nog niet verkrijgbaar. Zodra deze te koop zijn doet dat wat met de markt. De huidige modellen zullen dalen en op de tweedehands markt komt de vorige generatie in grotere getale op de markt. Houdt dit in je achterhoofd. Als je de GPU even een maand kunt uitstellen, zou ik dit doen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:30

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Jumpman schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:14:
Een slecht moment om nu een GPU te kopen. nVidia en AMD hebben net niet nieuwe modellen aangekondigd, maar nog niet verkrijgbaar. Zodra deze te koop zijn doet dat wat met de markt. De huidige modellen zullen dalen en op de tweedehands markt komt de vorige generatie in grotere getale op de markt. Houdt dit in je achterhoofd. Als je de GPU even een maand kunt uitstellen, zou ik dit doen.
Zeker maar aan de andere kant, als je er nu een wil zou ik het niet laten, ik verwacht dat de hype snel afneemt met de 50 serie namelijk, performance per watt is namelijk niet zo heel veel beter dan de 40 serie. Het is meer de framegen2 wat het beter maakt, en ik verwacht niet gezien zijn topicstart dat meneer high end wil gamen.

Ja de prijs zal idd even zakken, dus als je wat wil besparen vooral even wachten, maar als het je niet boeit gewoon lekker aankopen.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:55
Jumpman schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:14:
Je kan even op Nvidia wachten tot het einde van de maand. Wat AMD gaat doen is maar de vraag en de beschikbaarheid van AMD kaarten is altijd schijt na launch en heeft weken nodig om op te bouwen.

De verkoop van de RTX 5000 serie start op 30 januari om 15.00 CET.

Maar ik betwijfel of de 7800XT heel snel onder de 500 euro gaat zakken.

[ Voor 8% gewijzigd door youridv1 op 15-01-2025 11:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom Vertommen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:56
Ik wil toch ook even de meningen hierboven steunen dat je met dat budget en die wensen niet een traag tweedehands systeem zonder garantie moet gaan samenstellen. Als je kan zou ik even wachten tot de nieuwe GPU's gearriveerd zijn. Waarschijnljk gaan er hier en daar wel wat prijzen schuiven of misschien blijken er tussen de nieuwe kaarten goeie opties te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svennd
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-08 10:35
Persoonlijk zou ik ook wat meer storage nemen, vm's en games nemen wel wat plek in, eventueel een 2.5" SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papav81
Alvast bedankt voor de goede adviezen, allemaal.

Wachten op de nieuwe GPU's is zeker nog mogelijk, want de desktop kan er pas komen als mijn nieuwe desk er is, en die komt pas tweede week van februari. Dus nog even de kat uit de boom kijken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juiced01
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:50
youridv1 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:08:
De uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE (goedkoper via amazon) is net iets beter dan de Mugen en goedkoper.
Uit nieuwsgierigheid en interesse: wat maakt 'm beter? Stiller, betere koelpeestaties, of beide? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
De peerless Assassin is net iets beter in koelen. Dat wordt doorgaans gecheckt door de fans te laten draaien zodat het geluid in dB gelijk is. Maar het scheelt niet heel veel, dus het zal niet uitmaken in CPU performance.
https://pcanalytics.com/p...assin-120/scythe/mugen-6/

Maar de Mugen 6 is daarentegen beter beschikbaar in meer shops, en alle hoogtes RAM past volgens mij altijd. Ook een hele goeie keuze.

[ Voor 12% gewijzigd door Dekar op 16-01-2025 08:38 ]

Pagina: 1