Kan dit ondergebracht worden als zakelijke ritten?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggfish
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 26-03 00:46
Ik rij nu voor het eerst de auto volledig op de zaak als ZZP-er en wordt via een OBD dongle automatisch elke rit precies geregistreerd. Zijn de volgende situaties zakelijke ritten?

1) De laadpaal van de bus staat in een zijstraat. Als ie vol is wordt ik geacht deze te verplaatsen en rij ik hem naar onze voordeur of zo dicht mogelijk naar ons huis. Zakelijke aan te merken of niet?

2) Ik wil in het dorp wat (kleins) kopen voor de zaak met de bedrijfsauto. Ik bewaar de parkeerbon en bon van de aankoop.

3) Ik haal iemand op om te carpoolen (collega) en rij daardoor een klein stukje om. Dan samen naar het werk. Is de hele rit zakelijk?

4) Omrijden om onderweg elektrisch bij te laden indien noodzakelijk.

5) Ik rij naar een zakelijke afspraak. Op de terugweg rij ik een heel klein stukje om privé ergens op bezoek te gaan. Is de rit van het privébezoek terug naar huis dan ook volledig privé?

[ Voor 13% gewijzigd door Oggfish op 14-01-2025 21:46 ]

Beste antwoord (via Oggfish op 14-01-2025 22:14)

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Oggfish schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:10:
[...]

Dus het is volgens jou privé ookal werkt hij met mij?
Gaat over punt 5, dat is toch een privé afspraak?

Edit:
Dacht dat je iemand (privé) ophaalde, maar je gaat ergens langs. Maar afspraak blijft privé, dus de extra km zijn privé.

[ Voor 22% gewijzigd door ZeRoC00L op 14-01-2025 22:14 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
betaal je bijtelling voor prive gebruik? zo ja: dan boeit het allemaal niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggfish
Leipo schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:46:
betaal je bijtelling voor prive gebruik? zo ja: dan boeit het allemaal niet :P
Nee geen bijtelling daarom doe ik dit hele geleuter ook. Ik mag maar 500km per jaar privé rijden. Sommige situaties die ik schetste zijn voor mij onduidelijk en kon het niet online vinden..

[ Voor 20% gewijzigd door Oggfish op 14-01-2025 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Op zich lijken mij alles op punt 5 na zakelijk.

Punt 5, daar zijn de extra kilometers, privé kilometers, dus daarvan mag je er per jaar 500 maken.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggfish
ZeRoC00L schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:52:
Op zich lijken mij alles op punt 5 na zakelijk.

Punt 5, daar zijn de extra kilometers, privé kilometers, dus daarvan mag je er per jaar 500 maken.
Ja, de extra. dus niet vanuit privéadres naar huis. In mijn geval is de afstand van huis naar zakelijke afspraak op ene paar honderd meter na even ver dan van privé bezoek naar huis. Is de HELE rit van privéadres tot huis zakelijk of niet? Ik moest hoe dan ook toch vanuit zakelijk adres naar huis toe rijden.

Dus:

Huis >> Zakelijke afspraak (is zakelijk)
Zakelijke afspraak >> Privéadres zeer dichtbij (privérit)
Privéadres >> huis (???)

[ Voor 11% gewijzigd door Oggfish op 14-01-2025 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Oggfish schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:55:
[...]

Ja, de extra. dus niet vanuit privéadres naar huis. In mijn geval is de afstand van huis naar zakelijke afspraak op ene paar honderd meter na even ver dan van privé bezoek naar huis. Is de HELE rit van privéadres tot huis zakelijk of niet? Ik moest hoe dan ook toch vanuit zakelijk adres naar huis toe rijden.
Dit is toch niet de fijnmazigheid waarmee de belastingdienst werkt? In een van je andere voorbeelden: als jij een hele dag gaat shoppen in Amsterdam vanuit Maastricht en je koopt 1 bic pen voor de zaak, is het dan een zakelijke rit?

Volgens mij gaat het erom dat ze vragen gaan stellen als jij als ict-zzp’er op zaterdagochtend met die auto bij de Gamma staat, of als je met je caravan bij Hazeldonk de grens wil passeren. Verder valt de afronding onder die 500 kilometer lijkt me…

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggfish
Ugchel schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:59:
[...]

Dit is toch niet de fijnmazigheid waarmee de belastingdienst werkt? In een van je andere voorbeelden: als jij een hele dag gaat shoppen in Amsterdam vanuit Maastricht en je koopt 1 bic pen voor de zaak, is het dan een zakelijke rit?

Volgens mij gaat het erom dat ze vragen gaan stellen als jij als ict-zzp’er op zaterdagochtend met die auto bij de Gamma staat, of als je met je caravan bij Hazeldonk de grens wil passeren. Verder valt de afronding onder die 500 kilometer lijkt me…
Owja dat denk ik ook. Ik was gewoon benieuwd hoe ik sommige ritten zelf moest zien. Je zit anders zo aan die 500km.

Ik heb toevallig 120 bic pennen gekocht op de zaak vandaag met de zakelijke bus. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Oggfish op 14-01-2025 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Nogmaals: de extra (kilo)meters zijn privé.

Als je normaal 11 km naar huis maakt (normaal gezien de kortste route), en door iemand op te halen (privé) 11,5km. Dan is 500m privé.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggfish
ZeRoC00L schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:06:
Nogmaals: de extra (kilo)meters zijn privé.

Als je normaal 11 km naar huis maakt (normaal gezien de kortste route), en door iemand op te halen (privé) 11,5km. Dan is 500m privé.

[ Voor 4% gewijzigd door Oggfish op 14-01-2025 22:12 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Oggfish schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:10:
[...]

Edit:
Dacht dat je iemand (privé) ophaalde, maar je gaat ergens langs. Maar afspraak blijft privé, dus de extra km zijn privé.

[ Voor 22% gewijzigd door ZeRoC00L op 14-01-2025 22:14 ]

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggfish
ZeRoC00L schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:12:
[...]

Edit:
duidelijk! bedankt.
Pagina: 1