Webwinkel weigert retour wegens verpakking

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faifz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 15:48
Hallo,

Ik had een Asus Z890P non-WiFi versie besteld en hiervoor heb ik een retour aangevraagd. Ik dacht dat de binnenverpakking (zwarte karton + plastic cover) niet nodig was dus die heb ik niet opgestuurd.

Wanneer zij het moederbord hebben ontvangen, zeiden ze dat het product niet compleet was omdat de verpakking ontbrak. Dus ik stuurde de zwarte karton + plastic cover op.

Ze weigeren het, want ze tonen een video van de Z890P Wi-Fi versie die een witte verpakking heeft.

YouTube: ASUS Prime Z890-P WiFi unboxing

De non Wi-Fi versie heeft de witte verpakking niet. Ik heb de juiste verpakking opgestuurd en het product was volledig.

Is dit wel wettelijk toegelaten om een retour te weigeren terwijl het product + verpakking er waren? Ze willen maar niet begrijpen dat de non Wi-Fi versie de zwarte verpakking heeft en niet de witte verpakking.

[ Voor 6% gewijzigd door Faifz op 14-01-2025 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tattooboy1985

volgens mij zou je een waarde vermindering op je retour kunnen krijgen..

maar ze zeggen ook dat het altijd volledig in originele verpakking retour moet zijn.

Hopelijk kom je er alsnog uit, waarom zou je denken dat het zwarte karton en plastic niet nodig is ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Ze kunnen (mogen) een waardevermindering toepassen voor het ontbreken van de verpakking, maar de mogen de retour niet weigeren.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:26
tattooboy1985 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:19:
volgens mij zou je een waarde vermindering op je retour kunnen krijgen..

maar ze zeggen ook dat het altijd volledig in originele verpakking retour moet zijn.

Hopelijk kom je er alsnog uit, waarom zou je denken dat het zwarte karton en plastic niet nodig is ?
paQ schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:21:
Ze kunnen (mogen) een waardevermindering toepassen voor het ontbreken van de verpakking, maar de mogen de retour niet weigeren.
Volgens mij lezen jullie het beiden verkeerd. TS heeft de oorspronkelijke (zwarte) verpakking er achteraan gestuurd, winkel zegt dat het een witte doos moet zijn.

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 14-01-2025 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Ze mogen sowieso niet weigeren, ongeachte welke verpakking er is. En als de juiste verpakking er (ook) is, dan is er eigenlijk helemaal geen probleem natuurlijk.
Het antwoord op de vraag blijft sowieso :nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tattooboy1985

danslo schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:23:
[...]

[...]

Volgens mij lezen jullie het beiden verkeerd. TS heeft de oorspronkelijke (zwarte) verpakking er achteraan gestuurd, winkel zegt dat het een witte doos moet zijn.
nee hoor wel gelezen maar verwacht dat je dat in 1 keer mee terug stuurt , en niet achteraf:)

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 14-01-2025 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik heb de naam van de webwinkel uit de titel en een reactie verwijderd zoals ook in het Shopping Forum Beleid staat.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faifz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 15:48
Na een discussie met hun senior retourneren medewerker, heeft hij het moederbord terug opgestuurd naar mij. Dus ze hebben het volledig geweigerd.

Verder is de prijs van het moederbord gedaald van 300 eur naar 230, dus als ik het 2dehands verkoop - maak ik enorm verlies.

Terwijl het product volledig is met verpakking…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Faifz schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:37:
Na een discussie met hun senior retourneren medewerker, heeft hij het moederbord terug opgestuurd naar mij. Dus ze hebben het volledig geweigerd.

Verder is de prijs van het moederbord gedaald van 300 eur naar 230, dus als ik het 2dehands verkoop - maak ik enorm verlies.

Wanneer je binnen de zichttermijn bent (de retour binnen de termijn retour hebt gemeld), is er niets te weigeren.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 14-01-2025 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tattooboy1985

dan toch op je strepen gaan staan en opnieuw aanmelden en gelijk compleet terug sturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

paQ schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:21:
Ze kunnen (mogen) een waardevermindering toepassen voor het ontbreken van de verpakking
Toen je dit bericht plaatste, was de naam van de winkel nog niet genoemd. Die informatie heb je wel nodig om dit te kunnen stellen. Om een waardevermindering in rekening te mogen brengen moet er aan twee voorwaarden worden voldaan:
1. De consument moet bij de behandeling van de zaak verder zijn gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen.
2. De handelaar moet overeenkomstig 230m lid 1, onderdeel h, informatie over het recht van ontbinding verstrekken.

Aan de eerste voorwaarde is voldaan wanneer TS de oorspronkelijke verpakking zoekmaakt. De tweede voorwaarde moet je nog wel nalopen.

Je hebt een sterke zaak omdat de verkoper moet bewijzen dat het karton in de geleverde doos niet zwart was. Een filmpje van een ander product in een andere afzetregio is daarvoor onvoldoende.

De retour mag in geen geval worden geweigerd, ook niet als er een stukje karton ontbreekt.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

fopjurist schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:59:
[...]

Toen je dit bericht plaatste, was de naam van de winkel nog niet genoemd. Die informatie heb je wel nodig om dit te kunnen stellen. Om een waardevermindering in rekening te mogen brengen moet er aan twee voorwaarden worden voldaan:
1. De consument moet bij de behandeling van de zaak verder zijn gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen.
2. De handelaar moet overeenkomstig 230m lid 1, onderdeel h, informatie over het recht van ontbinding verstrekken.

Aan de eerste voorwaarde is voldaan wanneer TS de oorspronkelijke verpakking zoekmaakt. De tweede voorwaarde moet je nog wel nalopen.

[...]

Je hebt een sterke zaak omdat de verkoper moet bewijzen dat het karton in de geleverde doos niet zwart was. Een filmpje van een ander product in een andere afzetregio is daarvoor onvoldoende.

De retour mag in geen geval worden geweigerd, ook niet als er een stukje karton ontbreekt.
Het is dezelfde als in het vorige topic over weigering retour vanwege ontbreken van een deel van de verpakking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

paQ schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:04:
[...]

Het is dezelfde als in het vorige topic over weigering retour vanwege ontbreken van een deel van de verpakking.
Met dit soort cryptische omschrijvingen is niemand geholpen. Als de naam relevant is, mag je hem in mo-tags zetten.

Beschermheer van het consumentenrecht

Pagina: 1