USB sticks die tegen veel schrijven bestand zijn

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wild_dog
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-09 13:02
Hoi Allen,

Ik ben 2 NASjes aan het maken met HexOS, en heb tweedehands HPE Microservers op de kop kunnen tikken als de machines om ze op te draaien.
Net zoals sommige grote servers, hebben deze een interne USB poort.
Als je de server voornamelijk voor VMs gebruikt, kan je hier een klein USB stickje met de hypervisor/hostOS zetten, en dan alle SATA poorten/bays/PCIe lanes etc. gebruiken om opslag te verbinden.

Hypervisors schrijven niet zo veel weg naar de OS schijf, dus verslijt een standaard USB stickje niet zo snel.
Bij HexOS is dit niet het geval, die, en TrueNAS, schrijven wel veel naar de OS schijf.
De HPE Microservers hebben een extra interne SATA poort en ruimte voor een SSD, maar deze zou ik het liefste als cache disk gebruiken i.p.v. OS.

Maar dan nu dus de vraag: kent iemand USB disks die wel tegen veel schrijven bestand zijn, waar ik een OS op zou kunnen draaien?
Je hebt M.2 naar USB adapters zoals deze: link, waarmee ik dus een gewone M.2 SSD daar in kan steken.
Maar ik kan me haast niet voorstellen dat er geen alternatieven zijn waarbij dit al in 1 paket zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:01

br00ky

Moderator Harde Waren
Tenzij je de boel dichttimmert met images van je OS, zou ik hier persoonlijk geen USB-stickjes aan willen verbranden. Die zijn notoir onbetrouwbaar en wat mij betreft alleen geschikt om bestanden die je ook al elders hebt van A naar B te verplaatsen wat niet via een clouddienst (????) kan, maw ik gebruik die nooit meer.

Tenzij je het leuk vindt je zelfbouw NAS weer up en running te krijgen na een crash, zou ik naar een andere oplossing kijken.

[ Voor 16% gewijzigd door br00ky op 15-01-2025 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kan je geen (gebruiktte) expansion-card op de kop tikken voor de HPE's en daar extra storage aan koppelen? Dan hou je de SATA-poort op je moederbord vrij/over voor cache?

Ik keek even snel naar je gelinkte adapter maar als je dan NVME wil gaan gebruiken als storage over USB; waarom dan niet een nette enclosue kopen? Natuurlijk is het spielerij en wil je de kosten besparen maar dat gelinkte artikel ziet er imho heel fragiel uit.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Maar uuuh, je kostbare data en dan gaan vertrouwen op iets wat steunt op USB?
Dat wordt (gerekend over jaren, niet weken) toch hartstikke onbetrouwbaar?
Wil je dat wel?

[ Voor 4% gewijzigd door Renault op 15-01-2025 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiMMiX
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:56
Is HexOS niet gewoon een linux distro? Dat betekent dat het schrijven waarschijnlijk om de logfiles gaat.
Kan je dan niet beter gewoon zorgen dat er minder logfiles geschreven worden? Of logfiles niet naar OS disk schrijven maar elders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

usb --> 2.5" (of nvme) SSD enclosure. Probleem opgelost :)

[ Voor 9% gewijzigd door M2M op 16-01-2025 00:02 ]

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-09 18:22

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

wild_dog schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:19:
Je hebt M.2 naar USB adapters zoals deze: link, waarmee ik dus een gewone M.2 SSD daar in kan steken.
Maar ik kan me haast niet voorstellen dat er geen alternatieven zijn waarbij dit al in 1 paket zit.
Zo'n SSD aangesloten via USB werkt prima.

En ja, natuurlijk zijn d'r kant en klare USB-SSD's, maar ik snap niet echt wat het voordeel daarvan zou moeten zijn.

Als je usb adapter stuk gaat, kun je bij een losse SSD deze nog makkelijk omwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02:45
Je kan evt. ook de extra interne sata gebruiken voor je OS-disk en dan een PCIe-kaart pakken met een M.2-SSD als cache (of een met meerdere M.2-slots). Verder kan je ook eerst kijken of je überhaupt wel een cache-SSD nodig hebt.
Anders zou ik idd voor een USB-SSD gaan (kant-en-klaar, dan wel een met losse enclosure).
Pagina: 1