Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15-05 18:00
Mijn vraag
Ik woon in een jaren 30 woning met nog een aantal grote ronde glazen. Sinds een tijd hebben wij een intergas 36/30 ketel met de bijbehorende thermostaat.
Wat mij opvalt is dat de vlam op de thermostaat eigenlijk om de 5 minuten gaat branden.
De radiatoren in de woonkamer en de slaapkamer staan open. In de keuken en badkamer hebben we vloerverwarming.
Deze manier van verwarmen met het om de 5 minuten aangaan lijkt me alles behalve zuinig en dat zien we ook terug in het verbruik 250m3 in december bij 19.5 graden na werk en 17 bij afwezig.
Ook duurt het heel erg lang voordat de woonkamer op temperatuur komt.

Heeft iemand een idee waarom de intergas op deze manier verwarmt in dit geval en wat ik eventueel zou moeten aanpassen om dit beter te krijgen.
De huidige instellingen van de ketel zijn standaard.

Beste antwoord (via JDV808 op 15-01-2025 12:26)

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:39
_JGC_ schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:26:
[...]

Je installatie in kaart brengen en waterzijdig inregelen (is verplicht bij plaatsen nieuwe ketel, maar zal vast niet toegepast zijn vanwege maas in die verplichting?)

Een ketel kies je niet op vermogen om te verwarmen, maar op tapwater capaciteit. Met een 24/18 had je het ook gered. Waarschijnlijk heb jij nml geen 18KW aan radiatoren hangen.
Er is geen verplichting in waterzijdig inregelen.

Er is een hele lobby voor geweest en de overheid heeft een bureau een groot en kundig onderzoek laten doen.
Het bleek dat waterzijdig inregelen ten eerste bijna nooit enige meetbare energie-efficiënte oplevert.
En ten tweede vaak zelfs negatieve efficiency oplevert.

Waterzijdig inregelen: normaliter staan alle inregelkranen vol open. Het knijpen van bepaalde kranen, op wat van grond dan ook, theoretisch, delta T enz zorgt alleen maar voor meer pompenergie en een lagere totale flow dus slechtere efficiëntie in het algemeen.

Enige zaak die iets kan verbeteren (slechte aanleg wegnemen) is een kleine radiator met te dikke leidingen dicht bij de warmtebron. Als je deze iets knijpt zorgt dat ervoor dat de retour niet onnodig warm terugkomt.

Een normaal en goed aangelegde installatie is zo ontworpen dat in de leidingen overal dezelfde snelheid van water optreedt en daardoor zal de flow zich natuurlijk verdelen over de afgifte. Daar zit heel weinig in.

Heb je bv een 28 mm leiding die niet verjongd na de eerste 2 radiatoren dan kan het nut hebben ze uit te balanceren.

Echter in een woning is normaliter op de b.g.g. in de woonkamer en keuken, wc en soms hal en vaak badkamer alles open. En de rest dicht.

Wat doet de inregelaar, volgens het boekje.
Alles open.
En dan blijkt er een radiator op een slaapkamer die nooit openstaat slechte flow te hebben (misschien vervuild, lange leiding met slechte bocht) nu gaat hij alles knijpen zodat deze toch flow krijgt.
Op papier is de delta T nu overal gelijk. Klant blij rapport erbij.
Iemand zet de radiatoren boven weer dicht, want daar is geen warmte nodig.
En nu staan beneden de radiator geknepen en hebben een lagere gemiddelde oppervlaktetemperatuur. Maar door de uitleg en hoge factuur is er wel meer bewustzijn met het stoken dus de gewenste temp gaat omlaag:
Klant denkt dat inregeling heeft geholpen.
Inregelaar krijgt dikke factuur betaald.

Dit is de praktijk.

Wat wel nuttig is, kijk naar de afgifte, is deze ontworpen op 80/60? Ga dan radiatoren geschikt maken voor LTV. Ga naar 50/30 of lager nog.
Dan werkt de CV ketel in zijn optimale rendement.

Reken de ruimtes die verwarmd worden door. Kijk naar het vermogen en de temperatuur.
Begrens de ketel op het ontwerpvermogen en temp van de nieuwe radiatoren (en evt isolatie van het huis)
Dat is bij voorkeur een max ketelaanvoer van 50C (of lager) en het vermogen begrenst naar bv max 30%.
Dan kun je verbeteren en kijken of je naar 45C kunt verlagen.
Zodoende kun je je huis ook toekomst gericht voorbereiden op een LTV bron zoals een warmtepomp

[ Voor 11% gewijzigd door Technician- op 14-01-2025 23:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:22

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

JDV808 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:27:
Mijn vraag
Ik woon in een jaren 30 woning met nog een aantal grote ronde glazen. Sinds een tijd hebben wij een intergas 36/30 ketel met de bijbehorende thermostaat.
WElke thermostaat? Toevallig nog kans dat deze als aan/uit thermostaat aangesloten is?
Deze manier van verwarmen met het om de 5 minuten aangaan lijkt me alles behalve zuinig en dat zien we ook terug in het verbruik 250m3 in december bij 19.5 graden na werk en 17 bij afwezig.
Wat is het verbruik wat je verwacht had? Wat was je gasverbruik vorig jaar in deze periode?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDV808
Question Mark schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:30:
[...]
WElke thermostaat? Toevallig nog kans dat deze als aan/uit thermostaat aangesloten is?

[...]

Wat is het verbruik wat je verwacht had? Wat was je gasverbruik vorig jaar in deze periode?
Gaat om de comfort touch thermostaat. Hoe kan ik checken of deze als aan/uit is aangesloten?

Het verbruik van vorige winter kan ik niet vergelijken met nu omdat er toen meer personen in de woning woonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
JDV808 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:33:
[...]

Gaat om de comfort touch thermostaat. Hoe kan ik checken of deze als aan/uit is aangesloten?

Het verbruik van vorige winter kan ik niet vergelijken met nu omdat er toen meer personen in de woning woonden.
250m3 in december.
Ja is wel ronde glazen gezien wel veel als het in een week was maar ja tja een maand hè en kerst er ook bij, kakoenen worden er dan gegeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDV808
Vergeten te vermelden dat we maar met zijn 2en zijn en dat het een woning van 100m2 betreft.
De grote ronde glazen zijn enkel glas.
Ik had het idee dat de 250m3 een behoorlijk stevig verbruik was met zon recente ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:45

pistole

Frutter

Als je woning niet zuinig (=geïsoleerd) is, dan maakt een nieuwe zuinige ketel niet veel goed.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 02:15
Wat heb je aan radiatoren hangen en hoe zit die vloer aangesloten?
Je hebt een knoepert van een ketel laten ophangen, in combinatie met een thermostaat die waarschijnlijk te zuinig vraagt waardoor je CV ketel steeds uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDV808
_JGC_ schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:32:
Wat heb je aan radiatoren hangen en hoe zit die vloer aangesloten?
Je hebt een knoepert van een ketel laten ophangen, in combinatie met een thermostaat die waarschijnlijk te zuinig vraagt waardoor je CV ketel steeds uitschakelt.
Deze ketel is gekozen op basis van de zeer slechte isolatie en de grote enkele glazen, in de woonkamer is zelfs een gedeelte nog glas in lood.

Maar mocht dit het geval zijn wat zou dan een setting zijn die ik moet aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
JDV808 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:07:
[...]

Deze ketel is gekozen op basis van de zeer slechte isolatie en de grote enkele glazen, in de woonkamer is zelfs een gedeelte nog glas in lood.

Maar mocht dit het geval zijn wat zou dan een setting zijn die ik moet aanpassen?
Je installatie in kaart brengen en waterzijdig inregelen (is verplicht bij plaatsen nieuwe ketel, maar zal vast niet toegepast zijn vanwege maas in die verplichting?)

Een ketel kies je niet op vermogen om te verwarmen, maar op tapwater capaciteit. Met een 24/18 had je het ook gered. Waarschijnlijk heb jij nml geen 18KW aan radiatoren hangen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
_JGC_ schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:26:
[...]

Er is geen verplichting in waterzijdig inregelen.

Er is een hele lobby voor geweest en de overheid heeft een bureau een groot en kundig onderzoek laten doen.
Het bleek dat waterzijdig inregelen ten eerste bijna nooit enige meetbare energie-efficiënte oplevert.
En ten tweede vaak zelfs negatieve efficiency oplevert.

Waterzijdig inregelen: normaliter staan alle inregelkranen vol open. Het knijpen van bepaalde kranen, op wat van grond dan ook, theoretisch, delta T enz zorgt alleen maar voor meer pompenergie en een lagere totale flow dus slechtere efficiëntie in het algemeen.

Enige zaak die iets kan verbeteren (slechte aanleg wegnemen) is een kleine radiator met te dikke leidingen dicht bij de warmtebron. Als je deze iets knijpt zorgt dat ervoor dat de retour niet onnodig warm terugkomt.

Een normaal en goed aangelegde installatie is zo ontworpen dat in de leidingen overal dezelfde snelheid van water optreedt en daardoor zal de flow zich natuurlijk verdelen over de afgifte. Daar zit heel weinig in.

Heb je bv een 28 mm leiding die niet verjongd na de eerste 2 radiatoren dan kan het nut hebben ze uit te balanceren.

Echter in een woning is normaliter op de b.g.g. in de woonkamer en keuken, wc en soms hal en vaak badkamer alles open. En de rest dicht.

Wat doet de inregelaar, volgens het boekje.
Alles open.
En dan blijkt er een radiator op een slaapkamer die nooit openstaat slechte flow te hebben (misschien vervuild, lange leiding met slechte bocht) nu gaat hij alles knijpen zodat deze toch flow krijgt.
Op papier is de delta T nu overal gelijk. Klant blij rapport erbij.
Iemand zet de radiatoren boven weer dicht, want daar is geen warmte nodig.
En nu staan beneden de radiator geknepen en hebben een lagere gemiddelde oppervlaktetemperatuur. Maar door de uitleg en hoge factuur is er wel meer bewustzijn met het stoken dus de gewenste temp gaat omlaag:
Klant denkt dat inregeling heeft geholpen.
Inregelaar krijgt dikke factuur betaald.

Dit is de praktijk.

Wat wel nuttig is, kijk naar de afgifte, is deze ontworpen op 80/60? Ga dan radiatoren geschikt maken voor LTV. Ga naar 50/30 of lager nog.
Dan werkt de CV ketel in zijn optimale rendement.

Reken de ruimtes die verwarmd worden door. Kijk naar het vermogen en de temperatuur.
Begrens de ketel op het ontwerpvermogen en temp van de nieuwe radiatoren (en evt isolatie van het huis)
Dat is bij voorkeur een max ketelaanvoer van 50C (of lager) en het vermogen begrenst naar bv max 30%.
Dan kun je verbeteren en kijken of je naar 45C kunt verlagen.
Zodoende kun je je huis ook toekomst gericht voorbereiden op een LTV bron zoals een warmtepomp

[ Voor 11% gewijzigd door Technician- op 14-01-2025 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

"Instellingen staan standaard", laat me raden aanvoer minimaal boven de 70 graden?

Heb je een IR thermometer? Hoe heet zijn je radiatoren in de huiskamer en wat voor type?

Lekker ingepakt in een mooie omkasting of kunnen ze hun warmte wel kwijt?

Heb je een P1 meter in je meterkast? Kan je het gasverbruik in een grafiekje tonen?

En grote ketels ik hou mijn hart vast als deze cv boeren Warmtepomp boeren worden. Gooien overal een zware ketel in onder het motto je hebt geen vloerverwarming.

Ik heb ook hemel en aarde moeten bewegen om een kleine ketel (extreme 30) te laten installeren. Nu brandt mijn (volgens vele installateurs) te kleine ketel met 50 graden aanvoer continue op de laagste modulatie. En heb ik 20% lager verbruik dan ik daarvoor had.

Trouwens minder mensen in huis is != Lagere stookkosten. SWW wel, maar paar mensen in je woonkamer er bij zorgen bij mij dat de kachel niet meer aanslaat door hun warmteafgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDV808
Barrycade schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:37:
"Instellingen staan standaard", laat me raden aanvoer minimaal boven de 70 graden?

Heb je een IR thermometer? Hoe heet zijn je radiatoren in de huiskamer en wat voor type?

Lekker ingepakt in een mooie omkasting of kunnen ze hun warmte wel kwijt?

Heb je een P1 meter in je meterkast? Kan je het gasverbruik in een grafiekje tonen?

En grote ketels ik hou mijn hart vast als deze cv boeren Warmtepomp boeren worden. Gooien overal een zware ketel in onder het motto je hebt geen vloerverwarming.

Ik heb ook hemel en aarde moeten bewegen om een kleine ketel (extreme 30) te laten installeren. Nu brandt mijn (volgens vele installateurs) te kleine ketel met 50 graden aanvoer continue op de laagste modulatie. En heb ik 20% lager verbruik dan ik daarvoor had.

Trouwens minder mensen in huis is != Lagere stookkosten. SWW wel, maar paar mensen in je woonkamer er bij zorgen bij mij dat de kachel niet meer aanslaat door hun warmteafgifte.
Betreft in de woonkamer nog "dubbele" radiatoren.
Waarvan 1 met ombouw.
De woning had oorspronkelijk natuurlijk geen cv installatie. Echter zijn de leidingen zo aangelegd dat er meer bochten zijn dan op de Nürburgring.

Een ir thermometer heb ik nog niet maar zal ik even bestellen.
Een gokje zou zijn 50 graden bovenin en 30 onder.

De temperaturen op de ketel zal ik eens controleren.
Wat zou dit volgens jullie ongeveer moeten zijn om dit probleem te verkleinen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:22

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

JDV808 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:33:
[...]
Nou ja, als je toen met meer mensen was en een lager verbruik had is het gedrag wat je nu ziet vreemd. Als je toen een nog hoger verbruik had kan het huidig verbruik prima in lijn liggen. :)

Daarnaast.... Ongeveer 8 m3 verbruik per dag in een zeer slecht geisoleerde woning met enkel glas klinkt mij als niet heel vreemd...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
JDV808 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 00:39:
[...]

Waarvan 1 met ombouw.
De woning had oorspronkelijk natuurlijk geen cv installatie. Echter zijn de leidingen zo aangelegd dat er meer bochten zijn dan op de Nürburgring.

Als je aanvoer 50 is en je retour 30 terwijl je ketel om de 5 minuten uitschakelt en de temperatuur niet bereikt is heb je een probleem met de doorstroming.

Wat je kunt doen is je maximale vermogen van de ketel naar beneden zetten en de minimale pompsnelheid omhoog zetten.

Maar nogmaals: maak je installatie inzichtelijk en meet welke temperaturen er in- en uitgaan. Dan kan je gericht kijken welke maatregelen er genomen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:36

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Technician- Om "verplicht" WZI kan altijd prima omheen gewerkt worden - dat klopt.
Staat ook zo op de website van de RVO beschreven. De verplichting is in feite dan vrijblijvend O-) :Z .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
dunklefaser schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:54:
@Technician- Om "verplicht" WZI kan altijd prima omheen gewerkt worden - dat klopt.
Staat ook zo op de website van de RVO beschreven. De verplichting is in feite dan vrijblijvend O-) :Z .
Dat klopt.
Het zou een verplichte erkende maatregelen worden voor bedrijven en instellingen.

Zie hier:
https://www.bouwwereld.nl...h-geen-erkende-maatregel/

KIWA heeft berekend dat de terugverdientijden gemiddeld tussen 31 en 84 jaar liggen bij statisch inregelen. Dynamisch inregelen iets beter maar dat kan niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

JDV808 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 00:39:
[...]

Waarvan 1 met ombouw.

Zo'n ombouw is killing voor de temperatuurafgifte maar meestal het gevolg van de WAF (wife acceptance factor). Maar je temperaturen zijn echt wel key hier. Heb je boven wel een radiator in de badkamer en staat die wel open? Om een bypass uit te sluiten. Als je leidingwerk wat ouder is kan er ook nog een ringset up in je huis zitten en dan helpt het niet om radiatoren te sluiten.

En niet ergens thermostaatkranen in de kamer waar de thermostaat hangt?

Temperatuur van de ketel kan je meestal gewoon op de ketel aflezen.
Voor op je radiatoren is een IR meter super handig.

En als je een slimme meter hebt, denk ook eens aan een P1 meter, zoals die van Homewizard. Dan kan je zien wat je gasverbruik doet per minuut.

Want in dit geval eerst meten, anders niets weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:55
Als het langzaam opwarmt terwijl de ketel pendelt, kan hij zijn warmte niet kwijt, of staat ingesteld op een te lage max temp. Als de ketel op defaults staat, klinkt het eerder als kan warmte niet kwijt. Dat kan ook komen door een kort circuit met weinig weerstand op enig punt.

Het lijkt me overigens nogal een hoog vermogen ketel voor een huis van 100 m2. Monimum-vermogen is 7 kW, terwijl Intergas ook modellen heeft die tot 3,5 terug kunnen.

Maar vermoedelijk is warmte niet kwijt kunnen het grotere probleem.
Pagina: 1