XML naar MQTT

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-09 20:46
Hallo,

Ik heb een vraag misschien dat iemand een idee heeft.
Nu stuurt dit devices een xml naar een server, dit kan ik via een raw socket opvangen op een server en dit verwerk ik in een sql database.
Werkt prima, maar dit wil ik eigenlijk in een mqtt broker hebben.
Heeft iemand een idee hoe ik een xml dat ik over tcp verstuur via bijvoorbeeld een mqqt client in mijn mqtt broker kan krijgen?
Er draait inmiddels een mosquitto broker waarin ik diverse zaken binnen laat komen werkt mooi.
Nu de xml nog.

Een andere vraag, is het mogelijk om berichten die reeds binnen gekomen zijn in mijn mqtt broker aan te passen.
Als voorbeeld, er komt een bericht binnen en ik wil daar wat in toevoegen en weer terug zetten in de broker.
waarom zou je zeggen stuur het gelijk op de goede manier, helaas kan dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Maar hoe zet je nu XML om in iets naar je db? Heb je dat zelf geschreven? Want dan moet je dat toch ook om kunnen schrijven.

En heb je ook controlle over het device? Want zo niet lijkt het me niet heel nuttig om het dus eerst als raw socket naar iets op je server te sturen en dan weer over MQTT op dezelfde server te pushen.

Daarnaast is MQTT alleen een protocol, hoe de berichten er zelf uit zien staat je vrij. Dit kan dus ook gewoon XML zijn. MQTT is dus geen vervanger voor XML maar voor de raw socket.

En MQTT levert alleen berichten af, wat je daarna met de berichten doet is aan jezelf. Dus binnen MQTT bestaat er niet zoiets als een vorige bericht of heeft daar geen weet meer van. Enige is dat er retained berichten zijn die onthouden worden zodat ze direct bij een subscribe afgeleverd kunnen worden.

Dus als jij een bericht wilt aanpassen, prima, dan doe je dat. Maar dat zelf je dan zelf moeten schrijven. En je kunt er niet tussen gaan zitten, dan zou je er gewoon twee topics voor moeten maken. Eén waar je device naar stuurt en je toevoeg-applicatie op subscribed is en dan een tweede topic waar die het dan naar toe stuurt.

Dus al met al missen er wat details wat je nu precies denkt te bereiken. En waar je zelf toe in staat bent om te programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:13
Je zou dit prima in Node-RED kunnen regelen. Daar kun je het webrequest ontvangen, converteren naar JSON en diverse manipulaties toepassen. Zie: https://cookbook.nodered.org/basic/convert-xml

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:49
Nu je het toch over mosquitto hebt, met de cli mosquitto_pub kun je op de server eenvoudig berichten publiceren.

Mijn GPS-collectie