Advies voor tweede auto: benzine of elektrisch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odysseus87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:01
Dag,

Door een verhuizing hebben wij straks een tweede auto nodig voor woonwerk verkeer (denk aan 130km per week á 42 weken)

Nu heeft het huis genoeg zonnepanelen voor ons, 16 stuks en een oprit met EV lader. Ben dus aan het uitzoeken of we een klein benzine autootje kopen á 7500€ of iets meer uitgeven en gaan voor een klein elektrische auto á 11000€. We hebben op dit moment een benzine SUV en die bevalt prima als eerste auto en voor de caravan ritjes.
Heb zelf een mitsubishi spacestar gevonden en de renault zoe. Deze tegen elkaar afgezet op de tool van de anwb: https://www.anwb.nl/auto/autokosten/autokosten

Voor de spacestar ziet dat er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZJi9AF5HI0a053-_-BZ9PDr2LU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qJuahvLTYqGJ8sEWZYhVGXY2.png?f=fotoalbum_large

Voor de renault zoe ziet dat er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1waJb58dDLxVToJnsib6uJRC9n4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s1N8Qkt7m1FZQblzSp6fWdyo.png?f=fotoalbum_large

Nu is de renault zoe 100 per maand duurder, zie ik dingen over het hoofd? Is de brandstof hier al in meegenomen?
Ik heb ook geen idee of ze in de berekening de nieuwe regels mbt wegenbelasting bij elektrisch rijden al meenemen.

Graag hoor ik tips of informatie waar ik nog niet aan heb gedacht of rekening mee moet houden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

MRB voor electrisch gaat in 2026 maal 3, dus dat kun je beter ook alvast mee nemen.
die gaat van 25% naar 75% betalen per 1 jan 2026 in de laatste update dacht ik, weet niet of je voorbeeld rekentool dat ook al mee neemt?

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 14-01-2025 14:25 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 09:06
Als het niet al te luxe hoeft te zijn, dan zou ik ook eens naar de elektrische Citigo/Mii/E-up kijken. Die kan je ook vinden voor rond de € 11K. heb zelf een Citigo met ruim 130dkm erop. Auto rijdt prima, en is erg zuinig. Ook zal hij wat lichter zijn dan een Zoë dus dat scheelt ook in de MRB.
Afgelopen jaar heb ik over 21dkm een gemiddeld verbruik gehad van 12.7kWh/100km. Daarvan ongeveer 30% snelweg kilometers.
Accudegradatie zal er ongetwijfeld zijn, maar merk daar in de praktijk nog erg weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TjibbeBuijsman
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12:00
Als ik zo naar de rekentool van de ANWB kijk, zie ik bij de vaste kosten best een verschil in prijs (per km). Nu weet ik niet hoe de ANWB dit precies berekent, maar de vaste kosten die uit de rekentool komen verschillen behoorlijk.
Wellicht is het toch een idee om de vaste kosten nog even na te rekenen in bedrag per maand in plaats van per km, zodat duidelijk(er) wordt waar dit verschil vandaan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Odysseus87 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:13:
Nu is de renault zoe 100 per maand duurder, zie ik dingen over het hoofd? Is de brandstof hier al in meegenomen?
Ik heb ook geen idee of ze in de berekening de nieuwe regels mbt wegenbelasting bij elektrisch rijden al meenemen.
Nee, het verschil van bijna 100 Euro zit bijna 100% in de vaste kosten. En als je in de screenshots kijkt, is de Zoe bijna 50% duurder in verzekering (zegt ANWB) en ook nog eens 60% meer afschrijving per kilometer (zegt ANWB). Daarnaast is er een component MRB waar de ANWB berekent dat de Zoe bijna 200% duurder is dan de Spacestar (14 cent ipv 5 cent).

En ik gok zomaar dat de ANWB uitgaat van reguliere ritten maar als jij (aanname) 4x per week moet rijden naar werk en totaal is dat 130km, is dat enkele reis 16km en dat is (in de praktijk) waarschijnlijk een onzuiniger kostenpost qua brandstof-berekening. En waarschijnlijk (aanname) moet je ook een hoger bedrag reserveren voor onderhoud want korte ritten = relatief meer slijtage = relatief meer onderhoud.

/edit: laten we aannemen dat jouw voorgestelde budget & ANWB-overzichtjes kloppen. Dan is de casus voor een benzine-stoker dus overduidelijk: aanschaf ongeveer 3K minder en jaarlijkse kosten ongeveer 1K minder.

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 14-01-2025 15:23 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 09:06
Ik zou sowieso even zelf kijken bij je verzekeraar wat de beoogde autos in de verzekering moeten gaan kosten. Dit kan flink afwijken (+ of -) met de bedragen die de ANWB calculator hanteert.
De brandstof kosten voor de Zoë lijken me ook wat aan de hoge kant. Denk dat je eerder aan 4.5ct per kilometer komt dan 8.4ct. En dan neem ik nog niet eens in beschouwing dat je overcapaciteit op je zonnepanelen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Mbt brandstofkosten voor electrisch, dit is afhankelijk of je zelf kunt laden (dan zijn de kosten gelijk aan je stroomprijs), of aan straat, dan betaal je een (flinke) opslag, of zonnestroom, dan is het plaatje alweer anders.
Daar zit wel veel verschil in, waardoor electrisch goedkoper kan uitkomen.

(Zit de accu bij de aankoopprijs van de Zoe?)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dario_D_Best
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19-01 13:38
Ik heb twee benzine auto's gereden (op het moment rij ik niet meer) en dat beviel mij prima. Het waren wel tweedehands auto's dus het verbruik ging wel een beetje snel. Maar stel nou dat je een nieuwe auto koopt die op benzine rijd dan denk ik dat het verbruik bij jou heel erg mee zal vallen. En tegenwoordig is de benzine niet euro95 meer. Maar E10. Dus dat is eigenlijk toch een stuk beter voor het milieu, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Dario_D_Best schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:09: En tegenwoordig is de benzine niet euro95 meer. Maar E10. Dus dat is eigenlijk toch een stuk beter voor het milieu, toch?
:? Euro 95/98 is toch de zogenaamde klopvastheid van een brandstof? En E10/E5 is de maximale hoeveelheid ethanol die in een brandstof mag zitten? De verbrandingswaarde van Euro95 ligt op ongeveer 33MJ per liter terwijl de aangelengde E10 in de boeken staat voor ongeveer 3% minder verbrandingswaarde.

Overigens moet er ook nog energie geinvesteerd worden om E10 te maken; het is intensiever om te maken dan Euro95. De exacte waarden / hoeveelheden weet ik niet maar ik vraag me terdege af of de uitstoot-besparing, van bron tot uitlaat (en zeker voor de auto van @Odysseus87 met ongeveer 5500km/jaar) hierbij dan een beslissende factor moet zijn.

Weet trouwens uit ervaring dat een Spacestar 1.2 zeer stabiele verbruikcijfers laat zien bij Nederlandse temperaturen (van -5 tot +30 graden buitentemperatuur). De 11,4 cent per kilometer brandstof van de ANWB vind ik dus zeer negatief ingeschat; die wagentjes rijden rustig 1 op 16 in de stad tot 1 op 22 op snelweg als je het groene rijden aandruft

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 14-01-2025 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dario_D_Best
MAX3400 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:37:
[...]

:? Euro 95/98 is toch de zogenaamde klopvastheid van een brandstof? En E10/E5 is de maximale hoeveelheid ethanol die in een brandstof mag zitten? De verbrandingswaarde van Euro95 ligt op ongeveer 33MJ per liter terwijl de aangelengde E10 in de boeken staat voor ongeveer 3% minder verbrandingswaarde.
Ja klopt, dat wist ik al.
Overigens moet er ook nog energie geinvesteerd worden om E10 te maken; het is intensiever om te maken dan Euro95.
En hoezo is het intensiever om Euro95 te maken versus E10?
De exacte waarden / hoeveelheden weet ik niet maar ik vraag me terdege af of de uitstoot-besparing, van bron tot uitlaat (en zeker voor de auto van @Odysseus87 met ongeveer 5500km/jaar) hierbij dan een beslissende factor moet zijn.
Dat moet de TS geheel zelf weten uiteraard. Maar ik persoonlijk zou hem een gewone bezine auto adviseren. En omdat bezine tegenwoordig E10 is zou je kunnen zeggen dat je toch wat schoner rijdt. En het beter is voor het millieu. Omdat er toch 10 ethanol in zit. Oftwel alcohol.

[ Voor 3% gewijzigd door Dario_D_Best op 14-01-2025 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Dario_D_Best schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:43:
[...]
En hoezo is het intensiever om Euro95 te maken versus E10?
Omdat het niet uit dezelfde olie-put van Shell komt? Maar ethanol/alcohol is een landbouw-produkt; er moet graan/mais (maandenlang) verbouwd, besproeid, onderhouden worden, binnengehaald (met mooie diesel-trekkers), vervoerd, vergist, transporteren naar de raffinaderij van Shell, bijmengen met "benzine" en dan pas naar jouw auto als E10.
En omdat bezine tegenwoordig E10 is zou je kunnen zeggen dat je toch wat zuiniger rijdt.
Het rijdt niet zuiniger. Theoretisch (op verbrandingswaarde op moleculair niveau) moet je 100 liter Euro95 tanken vs 103 liter E10 om dezelfde afstand af te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dario_D_Best
MAX3400 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:50:
[...]

Omdat het niet uit dezelfde olie-put van Shell komt? Maar ethanol/alcohol is een landbouw-produkt; er moet graan/mais (maandenland) verbouwd, besproeid, onderhouden worden, binnengehaald (met mooie diesel-trekkers), vervoerd, vergist, transporteren naar de raffinaderij van Shell, bijmengen met "benzine" en dan pas naar jouw auto als E10.
Maar dat gebeurde ook met de oude euro95 van vroeger, er zat immers al 5% ethanol in. Dus toen vond dat hele proces ook al plaats. Dus ik geloof er eerlijk gezegd geen moer van dat dat proces nu opeens veel meer belastender moet zijn voor het onderhouden, binnenhalen, met trekkers vervoerd, vergist, getransporteerd, worden naar Shell.
Ik geloof wel dat iedereen die nu met 5% meer ethanol in de tank rondtijdt zeker een verschil maakt kwa schonere uitlaatgassen.

[...]
MAX3400 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:50:
Het rijdt niet zuiniger. Theoretisch (op verbrandingswaarde op moleculair niveau) moet je 100 liter Euro95 tanken vs 103 liter E10 om dezelfde afstand af te leggen.
Ik heb ook nooit beweerd dat het zuiniger rijd. (edit dat had ik wel gezegd inderdaad, ik bedoelde eigenlijk ''schoner'') Ik heb beweerd dat het schoner rijd.

Maar goed, ik adviseerde TS dus een benzineauto. Voor de rest ga ik niet meer in op deze discussie met jou.

[ Voor 6% gewijzigd door Dario_D_Best op 14-01-2025 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odysseus87
ZeRoC00L schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:01:
Mbt brandstofkosten voor electrisch, dit is afhankelijk of je zelf kunt laden (dan zijn de kosten gelijk aan je stroomprijs), of aan straat, dan betaal je een (flinke) opslag, of zonnestroom, dan is het plaatje alweer anders.
Daar zit wel veel verschil in, waardoor electrisch goedkoper kan uitkomen.

(Zit de accu bij de aankoopprijs van de Zoe?)
Laad inderdaad thuis met panelen. Volgens de advertentie is de Zoe met koopaccu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:21
Ik rij in een Zoe en laad in de wijk, een volle lading kost me hier 13 euro en daar kan ik 300 km op rijden (makkelijk, in de zomer veel meer). Dus volgens mij kost de brandstof me 0,04 per km. Ik heb echt een domme ongunstige en dure all risk verzekering (nieuwe auto) en daar betaal ik 80 per maand voor met 5 schade vrije jaren. Onderhoud heeft me gemiddeld 200,- per jaar gekost.

Wegenbelasting heb ik nog geen rekening van gezien, zal na Q1 wel komen.

Om je even wat praktijk info te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odysseus87
ex87 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:30:
Ik rij in een Zoe en laad in de wijk, een volle lading kost me hier 13 euro en daar kan ik 300 km op rijden (makkelijk, in de zomer veel meer). Dus volgens mij kost de brandstof me 0,04 per km. Ik heb echt een domme ongunstige en dure all risk verzekering (nieuwe auto) en daar betaal ik 80 per maand voor met 5 schade vrije jaren. Onderhoud heeft me gemiddeld 200,- per jaar gekost.

Wegenbelasting heb ik nog geen rekening van gezien, zal na Q1 wel komen.

Om je even wat praktijk info te geven.
Ah super! Bedankt voor de input. Je had een nieuwe, dus vermoed dat onderhoud bij een tweedehands wel iets meer zou zijn. Accu zal ook wel iets minder zijn / worden. Maar ik ga dit eens meenemen in de berekening.
Had je nog andere kleine elektrische auto's overwogen, naast de Zoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 12:06

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Wat ik mis in de discussie is dat de EV niet geladen kan worden met de zonnepanelen.... de EV is overdag juist weg. Ook in de winter gaat dat sowieso niet werken omdat je zonnepanelen veel te weinig opwekken.....

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Sparhawk schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:41:
Wat ik mis in de discussie is dat de EV niet geladen kan worden met de zonnepanelen.... de EV is overdag juist weg. Ook in de winter gaat dat sowieso niet werken omdat je zonnepanelen veel te weinig opwekken.....
Alleen als er 80uur per week wordt gewerkt inclusief het weekend. 130km/week is prima te doen met 1x laden per week. Een dag parttime/thuiswerken en je kunt doordeweeks laden.
Los daarvan hoeft zo'n auto niet dagen geladen te worden. Als je een 11kW lader hebt, dan ben je in een uurtje al een heel eind, als hij leeg is 4 uur.
Wat effectief betekent dat als je thuis komt en direct begint te laden en je niet direct weer weg moet hij alweer vol is voordat je het door hebt.

@Odysseus87 kijk wel uit met flink verschillende auto's te vergelijken via dit soort tools. Er zitten allerlei aannames in die niet hoeven te kloppen.
Als je EV <> EV vergelijkt heb je alvast iets meer idee dat je appels met appels vergelijkt. Bijvoorbeeld sommige tools nemen standaard een percentage snellader (=duur) mee, of gaan uit van openbare laadpalen.
Op de ANWB site vind ik niet eens de kWh prijs of het verwacht verbruik. Daarmee kan ik niet zien of dat reëel is.

Als laatste tip:
We gaan richting EV, we zitten nu op het kantelpunt van EV's stimuleren naar ICE ontmoedigen.
Houd er rekening mee dat er de komende jaren nog flink wat regels gaan veranderen om de overgang naar EV te bespoedigen. Ik zie nog wel dat km vergoedingen gaan differentiëren, de milieuzones gaan nu richting zero emission (auto's misschien al in 2030).
Nu een ICE kopen betekent hem oprijden/naar de sloop brengen. Want over ~5 jaar zal de markt gok ik gaan instorten. Dan mag je de grote steden niet meer in en exporteren zal dan ook weinig zin meer hebben als de andere EU landen ook over gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

TheGhostInc schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:37:
[...]
...en exporteren zal dan ook weinig zin meer hebben als de andere EU landen ook over gaan.
Ik snap de rest van je redenatie over EV / opladen etc; goede observatie & argumenten.

Echter, export (zelfs nu al) van zelfs APK-afgekeurde auto's gaat linea recta naar Afrika. En met alle nuance en goede trouw voor het klimaat; ik durf bijna te zeggen dat in 2030 er nog geen enkel Afrikaanse (hoofd-)stad enige vorm van milieuzones heeft die van dusdanig belang zijn dat je daar je klasse 6 auto niet meer kwijt zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
MAX3400 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:41:
Echter, export (zelfs nu al) van zelfs APK-afgekeurde auto's gaat linea recta naar Afrika. En met alle nuance en goede trouw voor het klimaat; ik durf bijna te zeggen dat in 2030 er nog geen enkel Afrikaanse (hoofd-)stad enige vorm van milieuzones heeft die van dusdanig belang zijn dat je daar je klasse 6 auto niet meer kwijt zou kunnen.
Ze willen daar ook grenzen aan stellen, anders dumpen we alle zooi daar. Er zijn landen die bezig zijn om >10 jaar oud niet meer te importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:21
Odysseus87 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:36:
[...]

Ah super! Bedankt voor de input. Je had een nieuwe, dus vermoed dat onderhoud bij een tweedehands wel iets meer zou zijn. Accu zal ook wel iets minder zijn / worden. Maar ik ga dit eens meenemen in de berekening.
Had je nog andere kleine elektrische auto's overwogen, naast de Zoe?
Zeker, maar ik wilde iets kleins, comfortabels en met goede range. Ik kreeg toen 3k subsidie en 3k korting bij Renault, goede 2de hands Zoe's toen waren zo'n 25k en ik heb uit eindelijk nieuw voor mijne 29k betaald. Vond het verschil klein genoeg om toch voor nieuw te gaan.

Ben er al 3 jaar zeer tevreden mee, ben er helemaal mee naar Kroatië gereden vorige zomer :D

Onderhoud wordt niet echt duurder, remmen slijten heel langzaam (vanwege het remmen op de accu) en me accu pakket was nog op 100% de laatste beurt. Misschien is nieuwe banden na 5 jaar.. Maar verder verwachten ze niks. Bij een EV is er ook vrij weinig wat er stuk kan wat beweegt vertelde Renault me.

[ Voor 16% gewijzigd door ex87 op 16-01-2025 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
TheGhostInc schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:53:
[...]

Ze willen daar ook grenzen aan stellen, anders dumpen we alle zooi daar. Er zijn landen die bezig zijn om >10 jaar oud niet meer te importeren.
Bron?

prima als dat landen als Spanje/Frankrijk/duitsland zijn, volgens mij gaat het meeste richting het oosten van europa. het meerendeel is wel 10 jaar of ouder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Only five of the continent’s 54 countries had a complete ban on the import of used vehicles, while 22 countries had no restrictions on the import of second-hand vehicles, according to the report.

The remaining 27 countries have age restrictions on the import of used vehicles. These range from 3-15 years. Fifteen countries, with and without age restrictions, impose additional taxes on vehicles imported older than a certain age, ranging from 3-10 years, according to the study.
https://www.downtoearth.o...d-for-africa-report-72141

en nog vele andere hits als je op Google zoekt...
Pagina: 1