Dolby Surround via PC naar HiFi set vraagje

Pagina: 1
Acties:

• Eeruku
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 17:42
Hallo, ik ben van plan een 5.1 Dolby Surround versterker te gaan kopen, en ik vroeg me af of ik via mijn PC ook het Dolby Surround van mn versterker kan gebruiken.
Ik heb een Soundblaster Live! 1024

zou iemand dit weten :?

BVD

Power corrupts. Knowledge is power. Study hard. Be evil.

Verwijderd

euhh als ge 5 uitgangen hebt op je geluidskaart dan wel?
heb je ook een subwoofer uit?
das nog mooier
maar het kan wel.
bv JVC of SONY hebben een paar mooi receivers/versterkers/

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:21

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dolby prologic signaal zit in je stereo signaal verwerkt (zie faq)

Als je dus gewoon je front aansluiting op je stereo plugt, heb je dolby surround (mits dat in het signaal zit).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Op vrijdag 14 september 2001 19:37 schreef JvS het volgende:

Als je dus gewoon je front aansluiting op je stereo plugt, heb je dolby surround (mits dat in het signaal zit).
hmzz is dat zo?
heb je geen geluidskaart met 5 uitgangen nodig?

• Eeruku
Op vrijdag 14 september 2001 19:37 schreef JvS het volgende:

ah... dus ik moet een dolby prologic versterker kopen en dan kan ik met de standaard aansluiting dolbysurround krijgen ?

DANK :P

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 14 september 2001 19:39 schreef The-ZeroCool het volgende:

[..]

hmzz is dat zo?
heb je geen geluidskaart met 5 uitgangen nodig?
Dat heb je alleen nodig voor dolby digital (wat dan alleen op DVD films staat).

Voor dolby pro-logic heb je aan een stereouitgang genoeg:
Wat is Dolby surround?

Dolby surround is de huidige standaard voor surround geluid op VHS films en alle andere bronnen waarmee alleen een stereo kanaal weergegeven kan worden. Dit Systeem werkt met vier kanalen, namelijk Links, Center, Rechts en een tot 8Khz frequentiebeperkt kanaal: Het achterkanaal. Deze kanalen worden "verzonnen" aan de hand van de aanwezige twee kanalen van de stereo bron, door de dolby prologic decoder.

Terug naar index
Hoe werkt dolby ProLogic?

De vier kanalen zitten in een zogenaamde "matrix" in het stereokanaal. Met deze techniek kunnen in het stereosignaal 4 kanalen gecodeerd worden.

Het centerkanaal is heel eenvoudig te verklaren. Dit is gewoon al het geluid dat mono is opgenomen en uit beide speakers evenhard komt. De decoder zal dat herkennen en zal het geluid naar het centerkanaal sturen.
Het surround kanaal is een kanaal dat met van een fase verschuiving in het gewone signaal is gemixed. De decoder zal ook dit signaal herkennen en het naar het achterkanaal sturen. Dit signaal is een beperkt kanaal omdat anders de hoge tonen, waarvoor het gehoor veel gevoeliger is voor fase fouten, te veel gestoord worden. Ook de allerlaagste tonen worden niet weergegeven door het achterkanaal omdat bij deze lange golven een faseverschuiving zeer gemakkelijk leidt tot het uitdoven van de lage tonen. Dit verhaal kan je zelf nagaan door je stereo speakers uit fase aan te sluiten. De hoge tonen, die de meeste richtingsinformatie bevatten, lijken uit alle plekken te komen, behalve uit je speakers.

Verwijderd

Op vrijdag 14 september 2001 19:35 schreef 3CLipZ het volgende:
Hallo, ik ben van plan een 5.1 Dolby Surround versterker te gaan kopen, en ik vroeg me af of ik via mijn PC ook het Dolby Surround van mn versterker kan gebruiken.
Ik heb een Soundblaster Live! 1024

zou iemand dit weten :?

BVD
maar als ik jouw as zal ik gaan voor dolby pro logic is toffer vind ik

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 11:15

DaRoot

Some say...

Als je een Dolby Digital cq. 5.1 versterker koopt, let er dan op dat je er 1 koopt met een Digital In. Daar kun je dan de SP/DIF van je Live!1024 (de gele jack connector) erop aansluiten en heb je Dolby Digital via je versterker...

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• Eeruku
Op vrijdag 14 september 2001 19:45 schreef DaRoot het volgende:
Als je een Dolby Digital cq. 5.1 versterker koopt, let er dan op dat je er 1 koopt met een Digital In. Daar kun je dan de SP/DIF van je Live!1024 (de gele jack connector) erop aansluiten en heb je Dolby Digital via je versterker...
ah.. is dat betere geluidskwaliteit t.o.v. dolby prologioc :?

Verwijderd

jah idd digitaal in is beter

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

:D

Ik denk dat je bedoelt: een coaxiale digitale ingang. "Een" digitale ingang hebben ze allemaal, anders komt er zo moeilijk een dolby digital signaal in de decoder :P.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 14 september 2001 19:46 schreef 3CLipZ het volgende:

[..]

ah.. is dat betere geluidskwaliteit t.o.v. dolby prologioc :?
Ga nou eens die AV faq lezen man. |:(

Staat het allemaal in.

• Eeruku
Op vrijdag 14 september 2001 19:47 schreef JvS het volgende:

[..]

Ga nou eens die AV faq lezen man. |:(

Staat het allemaal in.
ooooow sorry ik ziet het al..
domme ik |:( :P

http://gathering.tweakers.net/misc?action=faq&id=1#A16

ik kwam niet verder dan de uitleg van dolby prologic |:(

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 11:15

DaRoot

Some say...

Op vrijdag 14 september 2001 19:47 schreef JvS het volgende:

[..]

:D

Ik denk dat je bedoelt: een coaxiale digitale ingang. "Een" digitale ingang hebben ze allemaal, anders komt er zo moeilijk een dolby digital signaal in de decoder :P.
You are soooo right... excuses voor de involledigheid... is inderdaad logisch...

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• Eeruku
is de Technics SA-DX940 een goede :?
edit:

als ik dat mag vragen :?
Prijs f 949
Product eigenschappen
Afmetingen hxbxd (cm) 15,8x43,0x24,5
Totaal uitgangsvermogen (Watt) 5x100
Aantal Audio In/Uit nb/nb
Aantal Video In/Uit nb/nb
S-Video In/Uit 0/0
Digitaal In 1Coax/2Optisch
Digitaal Uit 0
Phono Ingang
Subwoofer uitgang 1
Dolby 5.1 Ingang
RDS
Afstandsbediening/LCD Ja/Nee
Type Decoder Dolby Digital, DPL, DTS
Opgenomen vermogen (Watt) nb
Gewicht (Kg) 9,7
Kleur Grijs

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 14 september 2001 20:00 schreef 3CLipZ het volgende:
is de Technics SA-DX940 een goede :?
edit:

als ik dat mag vragen :?

[..]
ga er eens naar luisteren (als ik dat nog steeds zeggen mag). Kwalitatief (bouw degelijkheid etc) zal er vrij weinig mis mee zijn... Geluid ken ik niet.

Verwijderd

Mijn broertje heeft een Dolby Digital versterker (Denon), die heb ik even om info grvraagd.

Als je inderdaad 5.1" wilt gebruiken is dit Dolby Digital of DTS, hiervoor ben je een Digitale uitgang op de geluidskaart voor nodig (Coax of Glasvezel) en natuurlijk een Digitale ingang op de versterker. (en de versterker moet Dolby Digital en DTS ondersteunen natuurlijk)

Gewoon Dolby pro logic kan al gauw met een gewoon stereo torentje met 4 of 5 boxen en dit signaal zit inderdaad gewoon in het "stereo signaal" en heb je ook geen digitale aansluitingen voor nodig, maar dit is zeer zeker niet 5.1".

• Eeruku
Op vrijdag 14 september 2001 20:11 schreef malfa het volgende:
Mijn broertje heeft een Dolby Digital versterker (Denon), die heb ik even om info grvraagd.

Als je inderdaad 5.1" wilt gebruiken is dit Dolby Digital of DTS, hiervoor ben je een Digitale uitgang op de geluidskaart voor nodig (Coax of Glasvezel) en natuurlijk een Digitale ingang op de versterker. (en de versterker moet Dolby Digital en DTS ondersteunen natuurlijk)

Gewoon Dolby pro logic kan al gauw met een gewoon stereo torentje met 4 of 5 boxen en dit signaal zit inderdaad gewoon in het "stereo signaal" en heb je ook geen digitale aansluitingen voor nodig, maar dit is zeer zeker niet 5.1".
cewl.. thx.... de AVReciever die ik op het ook heb (Technics SA-DX940) heeft ondersteuning voor DD + DTS, en heeft ook nog es 1 coax ingang :7

Verwijderd

Op vrijdag 14 september 2001 20:02 schreef JvS het volgende:

[..]

ga er eens naar luisteren (als ik dat nog steeds zeggen mag). Kwalitatief (bouw degelijkheid etc) zal er vrij weinig mis mee zijn... Geluid ken ik niet.
Een versterker en boxen kun je inderdaad niet op specifiekatie kopen je moet er eerst naar geluisterd hebben.
Mijn broertje heeft zelfs een tweetal systemen eerst mee naar huis gehad voordat hij wat gekocht heeft.

Hij heeft o.a. dat systeem van BOSE thuis gehad met die boxjes ter grote van melkpakjes, daar zit dan een grote subwoofer bij, je mist dan een heel stuk midden gebied, ik vond dat echt bagger klinken met wat hij uiteindelijk heeft gekocht.

Een Denon Dolby digital versterker 5 of 6 ? X 75 Watt Nom.
met voorlopig 4 B&W boxen, dit klinkt vele malen beter.

Specifiekaties en type nummers weet ik zo niet.

Ik raad een ieder dus aan als je iets dergelijks gaat kopen (waar meestal veel geld voor neergeteld moet worden)ga eerst verschillende systemen beluisteren... er zijn ook winkels met speciale opstellingen en studio's om dit te doen...

suc6
Pagina: 1