Bruikbaarheid 4:3 monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 21:56
Mijn vraag
Om een paar redenen willen wij deze monitor gebruiken: uitvoering: Iiyama ProLite T1521MSC-B2 Zwart
Het is een 4:3 scherm. Het is de bedoeling om dit scherm te gebruiken voor navigatie op een schip. De te gebruiken software is nog onbekend, maar ik vraag me af of alle software wel gebruikt kan worden op een 4:3 scherm.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 11 op een Gigabyte barebone

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via Rocketman op 14-01-2025 18:01)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

De resolutie is geen probleem. Voor iets aan boord een schip zal ik me eerder zorgen maken om:

- Het is een TN scherm, de kijkhoek zal erg slecht zijn, in principe: recht er voor, of vertekend voorbij praktisch. Zeker voor een navigatie toepassing is dat mogelijk niet wenselijk
- Heeft het scherm de juiste input?
- Ik kon niks vinden over de werkelijke helderheid, let daar wel op. Zeker als er een CCFL backlight in zit (gezien TN en VGA denk je "oud" maar de touch laag lijkt weer nieuw te zijn -- vaag product) raakt hij bovendien naar verloop helderheid kwijt. Voor iets wat in potentieel zonlicht afleesbaar moet zijn zal ik 500cd/m2 en een goede anti-reflectie laag STERK aanraden.
- Let op dat de touch input compatible is met de software en het OS wat je wilt gebruiken

4:3 verhouding is doorgaans erg fijn, afhankelijk van variant komt dit scherm zo te zien in 1024*768 of 1280*1024. Dat waren lange tijd gangbare resoluties. Vanuit een OS perspectief is het geen probleem, maar ik kan me voorstellen dat bepaalde (semi-web tech gebaseerde) navigatie apps misschien een bepaalde ratio aannemen tussen navigatie elementen/kaartweergave.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:55
Windows kan op die resolutie draaien, maar het zal toch afhankelijk zijn van welke software je gaat gebruiken voor de navigatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:01
1024x768 is (was) een heel gangbare resolutie, dus zou gek lopen als dat niet ondersteund word.
Windows heeft er in ieder geval geen enkel probleem mee, het zal dus vooral aan de te gebruiken software liggen of dat ondersteund wordt en er dan ook nog fijn (en bruikbaar) uitziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:47

mrc4nl

Procrastinatie expert

1024x768 is vaak wel het minimum voor veel programma's

Maar als de software die je gaat draaien ook uit het jaar kruik is ( net als deze resolutie) zal het vast niet zon probleem zijn.Anders moet je kijken naar een 1600x1200 monitor bijvoorbeeld als niet anders kan dan 4:3.

Maar mijn advies, ga geen geld neerleggen voor een nieuwe monitor met zon oude resolutie. lokale kringloop kan je vaak ook zo'n monitor voor paar euro ophalen. En "nieuwe" monitoren kan je ook gewoon een 4:3 signaal naar sturen ook al zijn ze wijder. en wie weet werkt de software ook gewoon op een breedbeeldscherm, kan je overschakelen zonder een nieuw scherm te kopen.

[ Voor 12% gewijzigd door mrc4nl op 14-01-2025 13:37 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Koop eerst je software en kijk wat zij aangeven als aanbevolen hardware ipv andersom?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

De resolutie is geen probleem. Voor iets aan boord een schip zal ik me eerder zorgen maken om:

- Het is een TN scherm, de kijkhoek zal erg slecht zijn, in principe: recht er voor, of vertekend voorbij praktisch. Zeker voor een navigatie toepassing is dat mogelijk niet wenselijk
- Heeft het scherm de juiste input?
- Ik kon niks vinden over de werkelijke helderheid, let daar wel op. Zeker als er een CCFL backlight in zit (gezien TN en VGA denk je "oud" maar de touch laag lijkt weer nieuw te zijn -- vaag product) raakt hij bovendien naar verloop helderheid kwijt. Voor iets wat in potentieel zonlicht afleesbaar moet zijn zal ik 500cd/m2 en een goede anti-reflectie laag STERK aanraden.
- Let op dat de touch input compatible is met de software en het OS wat je wilt gebruiken

4:3 verhouding is doorgaans erg fijn, afhankelijk van variant komt dit scherm zo te zien in 1024*768 of 1280*1024. Dat waren lange tijd gangbare resoluties. Vanuit een OS perspectief is het geen probleem, maar ik kan me voorstellen dat bepaalde (semi-web tech gebaseerde) navigatie apps misschien een bepaalde ratio aannemen tussen navigatie elementen/kaartweergave.
Pagina: 1