Volgorde nieuwbouw: eerst plak-pvc of keuken plaatsen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JR25
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 24-04 19:59
Goedemiddag,

Voor mijn binnenkort op te leveren nieuwbouwwoning heb ik zowel een keuken als een plak-pvc vloer aangeschaft. Nu heb ik bij beide partijen gevraagd wat een handige volgorde is: eerst de vloer leggen, of eerst de keuken installeren?

De keukenboer geeft aan dat het ze niks uitmaakt. Wel geven ze het volgende aan: ''De plint van de keuken zit op 450 mm vanuit de wand waar de keuken tegenaan wordt geplaatst gerekend. Let u dus goed op met een bestaande vloer dat deze ver genoeg doorloopt. Wij zijn niet verantwoordelijk voor de maatvoering van de bestaande vloer.''

De vloerenboer geeft aan te allen tijde de vloer eerst te leggen en dan pas de keuken te installeren, om de volgende reden: ''Als er nog geen keuken is geplaatst kunnen wij het overal doorleggen, dit zorgt voor de mooiste afwerking van de vloer en de keuken.''

Op verschillende website lees ik weer dat de tendens is om bij voorkeur eerst de keuken te installeren en dan pas de vloer.

Wat zijn jullie ervaringen/meningen hierover? Ik hoor het graag! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:56
Ik heb dit in 2020 ook aan de hand gehad en heb toen besloten eerst de complete vloer te leggen en daarna de keuken te plaatsen. Dit ook om het verschil in hoogte tussen beton en reeds gelegde vloer te elimineren i.v.m. onderplint.

Ik ben me er wel van bewust dat als ik ooit de vloer wil vervangen, maar niet de keuken, ik mezelf een uitdaging heb toebedeeld :)

Mijn gedachtegang was dat de vloer de keuken zou overleven. En ik op deze manier een "werkvlak" van gelijke hoogtes had voor de keuken.

What seems to be the officer, problem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-01 08:48
Eerst de hele vloer, dan de keuken. Niet over nadenken, gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-04 12:04
Inderdaad, hier ook eerst vloer, dan keuken.

Vloer loopt dan mooi door overal. Dan maakt het niet uit hoe diep de keuken is, wel zo handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-04 08:37

voz

De echte kenner

Bij mij is eerst de keuken geplaatst, daarna de vloer gelegd. Puur omdat dat zo uitkwam in de planning.

Maar, als ik opnieuw de keuze had dan zou ik eerst de vloer doen en dan de keuken, met het argument dat de vloer langer mee zal gaan dan de keuken. Vloer doorleggen geeft meer flexibiliteit voor de toekomst.

Daarnaast, als je toch eerder een andere vloer wil dan een andere keuken, dan zijn daar prima oplossingen voor. Het is makkelijker de vloer te vervangen om de keuken heen, dan het is om een stuk vloer bij te leggen als je ooit de keuken verandert.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 04:20
Als je de keus hebt eerst de vloer. Is ook veel makkelijker werken. Uiteindelijk betaal je daar links of rechtsom voor :)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:44
De keuken is een meubel, die komt dus als laatste.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:39

Tazzios

..

pssst
JR25 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:46:
...

De vloerenboer geeft aan te allen tijde de vloer eerst te leggen en dan pas de vloer te installeren, om de volgende reden: ''Als er nog geen keuken is geplaatst kunnen wij het overal doorleggen, dit zorgt voor de mooiste afwerking van de vloer en de keuken.''

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:12

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Zoals iedereen zegt, eerst de vloer, dan de keuken. Zo hebben wij het ook gedaan

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:46

paQ

Eigenlijk maakt het ook geen reet uit...
Als de vloerenboer eerder kan: doorleggen
is de vloerenboer vertraagd: boeie

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Bij ons is de keuken geplaatst voordat de vloer gelegd werd. Dit omdat het planningstechnisch zo uitkwam. Voor de vloerenboer maakt het niet uit. Ze hebben nu de vloerdelen tot een stuk onder de de plinten van de kastjes gelegd, ziet er gewoon prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:34
eerste de zoekfunctie

dan ontdek je dat het niet uitmaakt en beide kan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Voordeel van eerst de vloer leggen: als je in de toekomst een andere keuken wil kan je een andere vorm keuzen zonder dat je de vloer moet doen. De keuken komt op exact de hoogte die je met de keukenleverancier hebt afgesproken.

Voordeel van eerst keuken: Je kan in de toekomst makkelijker je vloer vervangen.

Er is één situatie waarin de vloer eerst moet: als je een keuken kiest met een deel als bar of tafel waarbij een extra poot of poten nodig zijn. Dat is eigenlijk niet te doen voor je vloerlegger.

Een andere reden om eerst te vloer te doen: een huis met een vloer zonder keuken is makkelijker in te richten dan andersom. In een huis met vloer zonder koken kan je provisorisch wonen, met alleen keuken zonder vloer is dat een stuk lastiger.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:52

MLLL

Palm Treo 650

Pvc verkleurt niet onder de keuken en waarschijnlijk staan er pootafdrukken van de keuken in het pvc na een aantal jaar.

Ergo , het maakt niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:49
Beide kan. Maar zolang ik een keuken koop voor 15-25 jaar en een vloer voor max 10 gaat die keuken er eerst in :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-04 20:31
Bij ons nieuwbouw huis de vloer (tegels) en keuken via dezelfde partij laten doen.
Ze hadden eerst de vloer gelegd tot deels onder de keuken zodat de plint er overheen valt, maar de pootjes op het beton staan.
De lijm moest nog een tijdje drogen (tegels waren enkele weken voor oplevering gelegd) en na oplevering werd de keuken geplaatst.

PV Output

Pagina: 1