Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleFly
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-07 12:22
Mijn vraag:
Ik heb in 2024 (november) mijn PC geupgrade, de CPU (3700x) is vervangen door een 5800x3D en de 5700XT GPU is vervangen door een RX 7800XT. Ook heb ik de boot SSD vervangen van een 1 TB naar 2 TB.

Sinds deze upgrade ervaar ik constant problemen met de PC. De pc sluit zichzelf af op wikkeleurige momenten, het is dus niet zo dan windows de PC afsluit oid. Nee, het is net of de voedingskabel eruit wordt getrokken.

Ik heb al eerdere poginge gewaagd dit probleem op de lossen, zonder resultaat. Windows Event Viewer zegt ook niks nuttigs, daar vindt ik enkel errors in de lijn van "last pc shutdown at xx:xx was unexpected" als er uberhaupt iets in de event viewer staat. zoals verwacht, zijn er dus ook geen crash logs om naar te kijken.

Ik heb al geprobeerd mijn oude hardware (cpu/gpu) te gebruiken wat geen oplossing bood. (ik heb dus alle mogelijke CPU / GPU Combinaties geprobeerd met de oude en nieuwe hardware).
Ik heb ook een nieuwe PSU en een nieuw moederbord geprobeerd, wat ook niet hielp.
Ik heb ook een memory test gedaan op de RAM, wat geen problemen vond.

Heeft er iemand enig idee wat het probleem hier kan zijn? logischer wijs zou de SSD vervangen de volgende stap zijn, gezien dat het enige component is wat nog niet is vervangen, maar toch zou ik graag nog wat input willen krijgen over mijn probleem. ik vindt het namelijk wel vreemd dat dit een SSD issue zou zijn, zo kan ik bijvoorbeeld een bepaalde game helemaal niet spelen, en andere weer wel. Soms heb ik in 1 game helemaal geen shutdowns en een aantal maanden later ineens wel. Ik moet wel zeggen dat ik nog bijna nooit een shutdown heb gehad terwijl ik NIET aan het gamen was.

nog wat bijkomende info: ik heb nog een 2TB HDD in de pc zitten, als 2e schijf. Verder zit de pc aangesloten op een externe mic via USB, een 1440P scherm uit 2024, en een 1080P TN scherm uit 2015 als 2e monitor.

graag hoor ik jullie mening/gedachte over mijn PC probleem.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:52
welke combinaties heb je precies geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleFly
freaky35 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:48:
welke combinaties heb je precies geprobeerd?
De volgende combindaties van CPU / GPU:

5700XT / 5800x3D
7800XT / 5800x3D (huidig)
5700XT / 3700X (oude setup - geeft nu wel problemen)
7800XT / 3700X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:47
Welke voedingen heb je gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
Heb je bij het vervangen van de Boot schijf Windows gecloned/gekopieerd of opnieuw geïnstalleerd?

Is er misschien een nieuwe bios beschikbaar met (betere) ondersteuning voor de nieuwe cpu?

Je hebt hardware redelijk uitgesloten, ik zou eerst bios doen en dan een schone Windows installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
het moederbord,dat is nog steeds dezelfde ook toch?.

maak even een lijst van alle hardware die je gebruikt,hebt,types ect

Wat ik raar vind is dat de oude setup nu ook problemen geeft,hiervoor dus niet,als ik het goed begrijp?,
dus ik ga toch denken dat bv dat daar wat mee aan de hand is,maar

En zeker inderdaad een verse installatie doen,indie je dit niet gedaan hebt nog dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleFly
freaky35 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:56:
het moederbord,dat is nog steeds dezelfde ook toch?.

maak even een lijst van alle hardware die je gebruikt,hebt,types ect

Wat ik raar vind is dat de oude setup nu ook problemen geeft,hiervoor dus niet,als ik het goed begrijp?,
dus ik ga toch denken dat bv dat daar wat mee aan de hand is,maar

En zeker inderdaad een verse installatie doen,indie je dit niet gedaan hebt nog dan
Ja, ik snap ook niet goed waarom de oude setup ineens wel problemen geeft. Daarom verdenk ik de SSD, gezien dat het enige is wat nog niet is vervangen. Ik zal als ik thuis ben de types hardware even verzamelen.

En ik heb ook al een aantal keer windows opnieuw geinstalleerd, de bios geupdate. (ik ben ook eens verhuisd tussendoor dus de bios is door een lege CMOS batterij ook al eens gereset)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JelleFly
analogworm schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:55:
Heb je bij het vervangen van de Boot schijf Windows gecloned/gekopieerd of opnieuw geïnstalleerd?

Is er misschien een nieuwe bios beschikbaar met (betere) ondersteuning voor de nieuwe cpu?

Je hebt hardware redelijk uitgesloten, ik zou eerst bios doen en dan een schone Windows installatie
Ik heb alles opnieuw geinstalleerd (ook al meerdere keren nieuwe windows install), dus niet gecloned. Bios is al een paar keer geupdate tussendoor. Maar ik kan altijd eens kijken voor een nieuwe bios versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JelleFly
Flamesz schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:54:
Welke voedingen heb je gebruikt?
De nieuwe voeding: Corsair RM850e V2 (Mei 2024)
Oude voeding: Corsair TX650M V2 (november 2020)

[ Voor 5% gewijzigd door JelleFly op 14-01-2025 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleFly
Hier is de lijst met onderdelen van mijn upgrade:
PCPartPicker Part List: https://pcpartpicker.com/list/frVrGJ

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D 3.4 GHz 8-Core Processor
CPU Cooler: Noctua NH-D15 82.5 CFM CPU Cooler ($109.95 @ Amazon)
Storage: Samsung 980 Pro 2 TB M.2-2280 PCIe 4.0 X4 NVME Solid State Drive ($169.99 @ Amazon)
Video Card: *Sapphire PULSE Radeon RX 7800 XT 16 GB Video Card ($529.00 @ Amazon)
Case: Fractal Design Meshify C ATX Mid Tower Case (Purchased For €0.00)
Power Supply: Corsair RM850e (2023) 850 W 80+ Gold Certified Fully Modular ATX Power Supply ($114.00 @ Amazon)
Total: $922.94
Prices include shipping, taxes, and discounts when available
*Lowest price parts chosen from parametric criteria
Generated by PCPartPicker 2025-01-14 15:54 EST-0500[/code][/code]
Hier is de lijst van onderdelen van mijn originele PC:
PCPartPicker Part List: https://pcpartpicker.com/list/jQYCwz

CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 8-Core Processor ($129.97 @ Amazon)
Motherboard: MSI B550M PRO-VDH WIFI Micro ATX AM4 Motherboard ($89.99 @ MSI)
Memory: Corsair Vengeance LPX 32 GB (2 x 16 GB) DDR4-2400 CL16 Memory ($59.99 @ Amazon)
Storage: Samsung 970 Evo 1 TB M.2-2280 PCIe 3.0 X4 NVME Solid State Drive ($159.00 @ Amazon)
Video Card: MSI GAMING X Radeon RX 5700 XT 8 GB Video Card
Case: NZXT H510 ATX Mid Tower Case ($99.98 @ Newegg Sellers)
Power Supply: Corsair TX550M Gold 550 W 80+ Gold Certified Semi-modular ATX Power Supply
Total: $538.93
Prices include shipping, taxes, and discounts when available
Generated by PCPartPicker 2025-01-14 15:56 EST-0500
Case en PSU klopt niet helemaal, zie mijn eerdere opmerking voor de PSU modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:49
Het klinkt als een spanning probleem, misschien een keer een ander stopcontact of verdeeldoos proberen?

Als de ssd problemen geeft zou ik niet verwachten dat je pc plots uit gaat, maar eerder een Windows error.

Monitor of monitor kabel zoals hdmi kan ook de oorzaak zijn, daar loopt ook spanning doorheen.
Je zou kunnen proberen hem op de tv aan te sluiten bijvoorbeeld

[ Voor 27% gewijzigd door REDSD op 15-01-2025 06:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
Een andere suggestie die vaak voorbij komt/kwam is je geheugen. Zo te zien is dat ook hetzelfde gebleven / niet uitgesloten? Misschien eerst een tijdje het ene bankje, dan het andere bankje draaien. Of een memtest86?

Edit: nvmd, beter lezen. Staat in de start post.

[ Voor 10% gewijzigd door analogworm op 14-01-2025 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ment0
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-07 13:39
Heb je gecheckt op gebogen pins of vuil/koelpasta die in de socket is gekomen tijdens de switch?

Half vrijstaand, enkelsteens 1914 huis, 350+m2, +- 200m2 verwarmd. Gedeeltelijk hr++, dubbelglas en enkelglas. Quatt duo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleFly
ment0 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 00:25:
Heb je gecheckt op gebogen pins of vuil/koelpasta die in de socket is gekomen tijdens de switch?
Nee, maar dan zou ik wel enorm veel pech moeten hebben wil het beide CPUs en MOBOs beinvloeden?
Daarnaast zou ik als het zoiets was eerder verwachtten dat niet tot aan windows opstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-06 18:11

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Sinds deze upgrade ervaar ik constant problemen met de PC. De pc sluit zichzelf af op wikkeleurige momenten, het is dus niet zo dan windows de PC afsluit oid. Nee, het is net of de voedingskabel eruit wordt getrokken.
"Sluit zichzelf" in mijn oren = Windows gaat netjes services stoppen etc

Of bedoel je pc valt uit?
En wat gebeurd daarna? Start hij vanzelf weer op? of Blijft deze uit?
Kan je deze weer aandrukken / klikken via powerknop?
Heb je eventueel gebeurtenis op beeld?
Last but not least, zijn dat specifieke momenten of compleet willekeurig? Dus is het onder spanning / stress (games of rendering etc) of is het ook in ruststand?

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleFly
Noob_Saibot schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 07:54:
[...]

"Sluit zichzelf" in mijn oren = Windows gaat netjes services stoppen etc

Of bedoel je pc valt uit?
En wat gebeurd daarna? Start hij vanzelf weer op? of Blijft deze uit?
Kan je deze weer aandrukken / klikken via powerknop?
Heb je eventueel gebeurtenis op beeld?
Last but not least, zijn dat specifieke momenten of compleet willekeurig? Dus is het onder spanning / stress (games of rendering etc) of is het ook in ruststand?
Inderdaar eerdeer valt uit - zoals ik beschreef in de OP, alsof de stekker uit de PC wordt getrokken.
Hij start daarna niet uitzichzelf op, ik moet dan weer de pc aanzetten met de power knop.
gebeurd verder niet echt iets op beeld oid.
Specifieke momenten? Weet ik niet zeker. Ik heb wel het idee dat het soms vaker gebeurd dan andere keren. Zo kan ik bijvoorbeeld de ene game helemaal niet spelen, omdat de PC constant uit valt (City Skylines 2 bijvoorbeeld). In sommige games valt hij uit, maar niet direct zodra ik in de game zit - en kan dus wel een tijdje spelen (bijvoorbeeld Stellaris, ik kan bijvoorbeeld in een sessie van 2u 3-4x uitvallen). Maar daarnaast, kon ik gisteren bijvoorbeeld wel sons of the forest spelen van 2,5u zonder uit te vallen. dus het gebeurd over het algemeen wel alleen tijdens gamen, maar echt specifieke momenten? moeilijk te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D K
  • Registratie: November 2024
  • Niet online

D K

ergens een fan tussen 12 & 5V zitten?
klinkt inderdaad gewoon echt alsof de voeding uitklikt, anders had je wel een bluescreen te pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleFly
D K schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:51:
ergens een fan tussen 12 & 5V zitten?
klinkt inderdaad gewoon echt alsof de voeding uitklikt, anders had je wel een bluescreen te pakken
Is dan alsnog niet super duidelijk waar het dan in zit, ik heb namelijk al eens een andere voeding (incl kabels) gebruikt, en heb tussendoor ook de case veranderd, zie met zijn eigen fans en fan controller kwam. zowel voor als na deze veranderingen nogsteeds het probleem. Wat mij dan de probleemdoeners zouden kunnen zijn lijkt me het volgende:
- SSD
- Display/HDMI kabel
- andere USB toebehoren bv. headset, microfoon o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleFly
REDSD schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:11:
Het klinkt als een spanning probleem, misschien een keer een ander stopcontact of verdeeldoos proberen?

Als de ssd problemen geeft zou ik niet verwachten dat je pc plots uit gaat, maar eerder een Windows error.

Monitor of monitor kabel zoals hdmi kan ook de oorzaak zijn, daar loopt ook spanning doorheen.
Je zou kunnen proberen hem op de tv aan te sluiten bijvoorbeeld
Ik zou dan eerder verwachtten dan het een of andere (USB) accessoire is. Heb ook al eens andere verdeeldoos geprobeerd, andere voeding, en ben ondertussen ook al verhuisd, dus de theorie dat ik slecht kwaliteit bekabeling in het huis had of verstoring/veel rommel op het net in huis heb die het veroorzaakt lijkt me ook niet meer van toepassing. (tenzij het een apparaat is wat is meeverhuisd? diepvries oid?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:12

hamsteg

Species 5618

Valt uit, dan zit je in de hoek van de hardware. Als het ook maar iets in de hoek van Windows zou zijn of SSD dan zou Windows wel draaien en een BSD geven.

Mijn eerste verdacht zou gaan naar:
- GPU versus Power Supply
- Mainboard

Alle andere dingen geven wel foutmeldingen via Windows waarna een BSD blijft staan (memory, SSD, CPU). Omdat ook de oude situatie niet meer werkt zou ik het mainboard of de power supply (connector) verdenken. Waarschijnlijk is er iets beschadigd. In zeer bijzondere situaties kan het geheugen het probleem zijn maar dit wordt vaak wel weer gelogd.

Als je toch steeds opnieuw installeert zou je eens een Linux distributie kunnen proberen en CL opstarten (zonder GUI dus). Laat die maar eens een tijdje staan en vervolgens startx en weer laten staan. Dan sluit je snel heel veel uit.

Politiek overgevoelig: complexiteit en gevoeligheid van politieke onderwerpen, waarbij het de kunst is een constructieve dialoog te voeren. Censuur door overgevoeligheid: gedrag waarbij bepaalde content wordt geredigeerd uit angst voor offensief te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:44
Als hij zomaar uitgaat denk ik aan stroom, als het bij verschillende PSU's is dan is het sluiting in het systeem (contact tussen mobo en kast/kabel of gebruik je een stekkerdoos die rot is?

Wat ik ook zou proberen is het geheugen zo laag mogelijk te zetten qua snelheid en timings en een fan erop zetten. Ik heb ooit rot geheugen gehad dat hetzelfde veroorzaakte, geen BSOD maar meteen zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:59

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Klinkt inderdaad als een spanningsprobleem, Is de PC wel geaard?

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
moederbord kan ook problemen geven,bij een slecht contact van cpu in socket bv,kan die ook uitvallen,zou naar zowel de voeding kijken als naar het moederbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Als ik al je posts bij elkaar optel zie ik één onderdeel wat al die tijd hetzelfde is en dat is het moederbord. Dan heb je je antwoord toch?

Ik kan ook niet lezen. Je hebt blijkbaar wel een ander moederbord geprobeerd.

[ Voor 23% gewijzigd door Patriot op 15-01-2025 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronny77
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 27-06 13:41
Ben je er ondertussen al verder mee?

Je zou de CPU en GPU afzonderlijk kunnen strestesten met een benchmark oid.
Of toch een memtest nog eens langer laten draaien. Aangezien het toch het vaakst onder belasting plaats vind lijkt het toch een spanning of hitte probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleFly
Beste Tweakers,

een tijdje geleden heb ik in een forumpost hulp gevraagd over een probleem met mijn gaming PC.
deze sloot namelijk op (lijkend) wikkeleurige momenten af (al kon ik er bij sommige games van uit gaan dit dit veel vaker gebeurde).

Het komt er dus op neer dat ik sinds mijn vorige forumpost https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2282610 zo goed als alles in dit systeem heb vervangen, tot het punt waarbij ik nu dus twee systemen heb.
Mijn originele systeem, welke ik eerst had geupgrade maar uiteindelijk een hele nieuwe build is geworden:
Ryzen 7 3700X
Radeon 5700XT
32 GB RAM

dit wilde ik dus upgraden naar:
Ryzen 7 5800X3D
Readon 7800XT.

Maar doordat ik problemen bleef ervaren met dit systeem, telkens een onderdeel vervangen. SSD, RAM, PSU, Moederbord, zelfs de case.
Nu heb ik dus het punt bereikt dat de upgrade een losstaande build is en mijn originele PC als reserveonderdelen overhield.

Nu wilde ik dus afgelopen weekend de oude pc terug in elkaar zetten omdat ik deze als server wilde gebruiken. maar nadat ik alles in elkaar had gezet (dit is dus exact dezelfde PC die ik eerst had, dus alle oude componenten , minus een HDD die wel is verhuisd naar de nieuwe build) en deze te testen... wat blijkt? ik heb met dit systeem OOK het automatische shutdown probleem. na alles in het systeem te hebben vervangen tot het punt dat ik twee systemen heb nu, heb ik dus nogsteeds het originele probleem: de PC sluit op willekeurige momenten af. er zijn games waarbij dit gegarandeerd gebeurd, maar de meeste kan het 3x op 1 dag gebeuren, of ik kan een week zonder problemen de pc gebruiken.

Dus nu mijn nieuwe vraag geupdate verzoek om feedback: Wat te doen om dit probleem op te lossen...? mijn eerste idee was om een UPS aan te schaffen en te testen of de bedrading/kwaliteit van het net waarop de pc is aangesloten mogelijk het probleem is. Ik moet hier dan ook wel vermelden: ik ben tijdens dit hele verhaal ook al eens verhuist.. mijn vorige woning had wel enorm oude stopcontacten, was een jaren 80 woning. mijn nieuwe woning is een uit de jaren 60, dus wederom zou het kunnen dat er ergens een kwaaltje in de bedrading of aansluitingen zit.

Graag zou ik willen vragen of er nog andere ideeen of oplossingen zijn die mij kunnen helpen? Ik heb dit topic geprobeerd kort te houden, en heb dus veel details over wat ik wel/niet heb gedaan of geprobeerd niet gekopieerd naar dit topic, dus ik zou wel willen verzoeken om eerst het oude topic door te lezen om te kijken of ik de vraag die je wilt stellen daar al niet eerder heb beantwoord.

dus: is een UPS de beste volgende oplossing? ik heb beide system al in elke mogelijke combinatie getest, dus tenzij om een of andere reden een probleem met een nieuw onderdeel de componeten van beide systemen heeft beschadigd op een of andere manier, denk ik wel dat het problee echt buiten de PC of de componenten daarin zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleFly
Ronny77 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:08:
Ben je er ondertussen al verder mee?

Je zou de CPU en GPU afzonderlijk kunnen strestesten met een benchmark oid.
Of toch een memtest nog eens langer laten draaien. Aangezien het toch het vaakst onder belasting plaats vind lijkt het toch een spanning of hitte probleem te zijn.
Wat lang geleden, maar ik heb een nieuw topic geplaatst als 'update' voor het probleem.
de korte samenvatting hiervan is dat ik alles tot zover had vervangen dat ik een compleet tweede pc heb kunnen samenstellen met de 'reserve' componenten, maar nu had ik die laatst ook getest en bleek dat deze ook hetzelfde probleem heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:22
Bekabeling ook al eens nagekeken / vervangen?
Niet dat een beschadigde kabel warm wordt (bij gamen) en overslag maakt naar de kast (aarde) waarop je voeding uit gaat?

Eventueel kun je nog wat pinpointen met wat specifieke testen op de PC.
GPU benchmark -> pakt het GPU gedeelte
CPU benchmark -> CPU
windows bureablad -> 'idle test'

enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:22
Ik zit ook net je andere topic te lezen. Vervelend dit toch wel voor je... Probeer eens de PC te gebruiken bij iemand anders. Ik kan met haast niet voorstellen dat het met de elektra in een huis te maken heeft want dan zou je verwachten dat er meer apparaten zijn met problemen. Maar je weet nooit...

En zijn de onderdelen bij elkaar wel compatibel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleFly
Ferret schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:43:
Ik zit ook net je andere topic te lezen. Vervelend dit toch wel voor je... Probeer eens de PC te gebruiken bij iemand anders. Ik kan met haast niet voorstellen dat het met de elektra in een huis te maken heeft want dan zou je verwachten dat er meer apparaten zijn met problemen. Maar je weet nooit...

En zijn de onderdelen bij elkaar wel compatibel?
Ik heb beide systemen rondom een 3700x/5800x3d gebouwd, elk onderdeel is compatibel met elkaar. De enige andere oorzaak die ik me kan bedenken is dat ik een foutive CPU kreeg (de 5800X3D) en dat deze iets in het moederbord heeft beschadigd, en daardoor dus ook dezelfde problemen veroorzaakt bij het originele systeem.. maar ik kan me bijna niet voorstellen dat een slechte CPU schade aan zou kunnen brengen aan het moederbord. dan verwacht ik dat de CPU zelf gewoon de oorzaak is en dat de 3700X terugplaatsen het probleem zou moeten oplossen. Maar dat is dus niet het geval.

Ik kan me ook niet voorstellen dat ik bijvoorbeeld 2 slechte voedingen heb, of 2 slechte moederborden. de problemen begonnen nadat ik de upgrade deed naar de 5800X3D.

Aan de andere kant, zowel mijn huidige woning als vorige woning waren aan de oudere kant. (huidig jaren 60, eerdere woning jaren 80) Daarnaast merk ik in mijn huide woning ook dat soms de lichten (voornamelijk woonkamer) wel eens 'flcikeren'. dus dat is nog een reden wat mij er toe doet denken dat een UPS oid misschien zou kunnen helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:02

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-07 13:06
Ik vind dit bijzonder dat niemand dit nog niet geroepen heeft:
Wat staat er in de Event Viewer Logs?

(Rechtermuisknop op de Start knop -> Event Viewer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleFly
Duke of Savage schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 14:22:
Ik vind dit bijzonder dat niemand dit nog niet geroepen heeft:
Wat staat er in de Event Viewer Logs?

(Rechtermuisknop op de Start knop -> Event Viewer).
Helaas niet bijzonder veel, soms staat er niks, soms staat er alleen een error met "last shutdown was unexpected". maar verder niks wat mij tot een duidelijk probleem lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:44
Spontaan afluiten (en Event Viewer die geen idee heeft) lijkt op een hardware issue, ik had het met mijn vorige PSU maar dat heb je al getest/veranderd.
Heb je al een nieuwe stroomkabel en/of ander stopcontact geprobeerd?
Gebruik je een stekkerdoos?

City Skylines 2 is volgens mij extreem CPU limited en daar heb je de meeste problemen mee dus een check op koeling/oververhitting/stroomverbruik/CPU voltage.
Pagina: 1