[VEEAM] Veeam Backup for M365 schijfruimte vrijmaken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-05 08:11

nitrodesign

There is more joy on a ...

Topicstarter
Wij maken gebruik van Veeam Backup for Microsoft 365 en hebben 3200+/- gebruikers die gebruik maken van OneDrive.

Wij hebben ingesteld dat er een retentie op zit van 5 jaar.

Nu willen wij een opschoon actie houden omdat wij om de zoveel weken opslag capaciteit moeten toevoegen omdat onze backup groeit met data (gemiddeld 50GB per dag).

Wat wij sowieso willen is alle gebruikers die uit dienst zijn om deze te verwijderen uit alle backups van OneDrive.

Op de Veeam website heb ik onderstaande kunnen vinden:

code:
1
2
3
$repository = Get-VBORepository -Name "ABC Daily Backup"
$user = Get-VBOEntityData -Type User -Repository $repository -Name "Chuck Brown"
Remove-VBOEntityData -Repository $repository -User $user -Mailbox -ArchiveMailbox -OneDrive -Sites

Dit heb ik gedaan (bij een aantal gebruikers die vertrokken zijn). Alleen ik zie dat de harde schijf capaciteit niet kleiner wordt.

Nu kwam ik in een ander forum het volgende tegen:
https://forums.veeam.com/...old-snapshots-t90363.html
Please be aware, with jet based databases, you won't reclaim any space with the deletion. Deleted blocks in the database will be marked as free and can be reused in further backup sessions.

Best,
Fabian
Weet iemand hoe je als nog ruimte kan vrij maken op de harde schijf?

Zoek je nog een leuk gepersonaliseerde gift, Check Custodo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
offtopic:
Misschien kun je beter nadenken over wat je precies backupt.

Ik zie vaak, wat ik een denkfout vind (of nouja, een klassiek denkwijze), dat men backups voor retentie gebruikt. Mijns inziens leg je de verantwoordelijkheid dan op de verkeerde plek. Backups zijn 'point-in-time' snapshots van wat op dat moment de werkelijkheid is. Alles dat voor en na het moment van de backup gebeurd wordt niet gezien.

Stel, je maakt elke dag om 0:00 uur een backup. Als ik om 1:00 uur een bestand maak, en deze om 2:00 uur weer verwijder, zal dit bestand nooit gebackupt worden. Al maak je elk uur een backup, alles wat in dat uur gebeurd is niet gezien. Dan kun je naar elke minuut gaan maar dat wordt onwerkbaar.

Mijns inziens zou de retentie dan ook binnen de applicatie moeten liggen; Mail of bestand verwijderd? In het archief en daar een retentie op instellen van hoe lang je beleidsmatig wilt. En daar maak je dan een backup van.

Dan backup je dus enkel het huidige archief (+actieve data). En je hoeft de backup geen 5 jaar te bewaren om toch 5 jaar terug te kunnen. Dat je wel enkele backups wat langer bewaart tegen ransomware, is heel verstandig maar het groeit veel minder snel dan in de klassieke methode van backuppen.

edit:
Toch maar even als 'off-topic' gemarkeerd, omdat het niks met je vraag zelf te maken heeft. :z
Inhoudelijk kan ik geen antwoord vinden op je vraag.

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 14-01-2025 12:50 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-05 16:58
Ik denk dat je backups mogelijk Immutability hebben.

Zie https://helpcenter.veeam..../immutability.html?ver=80

Maar kan je verder backups niet via de GUI verwijderen zoals in https://helpcenter.veeam....backup_copies.html?ver=80

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!