Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furius89
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20-01 06:05
Beste forumleden,

Wij hebben sinds een aantal jaren (2021) een Remeha Tzerra Ace 39c CW5 ketel in onze woning hangen.
deze wordt aangestuurd door een modulerende Thermostaat Etwist.
woning is 170m² (±435m³) waarvan, 28m² vloerverwarming en 2 verdiepingen worden verwarmt door radiatoren (7 in totaal). Nu heb ik het idee dat wij "zeer" royaal stoken, ter vergelijking overburen identieke woning, wel andere ketel, zelfde gezinssamenstelling, temperatuur 1 graad lager hebben ruim 400m³ minder verbruikt over een jaar gemeten.... ons verbruik is 1750m³ p/j.
Nu heb ik al veel informatie hier op het forum doorgelezen maar ik heb nog het idee dat ik iets mis qua tuning.

de delta T over alle radiatoren is rond de 20°C (±1 a 2°C verschil per radiator), geregeld met de radiatorknop. (en afgetekend)
radiatoren hebben van oudsher geen Thermostatische radiatorkraan en voetventielen, gaat in de toekomst nog wijzigen maar wil nu ook besparen.
daarnaast heb ik de pomptoerental (PP016) gewijzigd naar 60%, minimum (PP018) 20% en maximum bij laaglast (PP017) 30% van de 60%.
Het maximum vermogen van de CV teruggeschroefd naar 2500 toeren, wat overeen komt met 10kw vermogen voor de warmtevraag.
Opwarmsnelheid (CP730) staat op 2 (langzamer), en afkoelsnelheid (CP740) staat op 1 (langzamer).

De woning op temperatuur krijgen duurt zeer lang met de temperaturen van afgelopen week.
verbruik op de P1 meter is gemiddeld 11m³ per dag voor het verwarmen van de woning, over de week genomen.
voorbeeld van gisteren (13-01-2025) P1 meter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7UgU6-4bOwExzwo_4hL0ktLroI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FZw6B1ZjXZpMVSHG4ILX7Sjc.jpg?f=fotoalbum_large
In bovenstaande voorbeeld van de P1 is de warmtevraag vanaf 13:00 21.5°C voorverwarming begint max 180min daarvoor, vervolgens was de kamer rond ±18:00 daadwerkelijk op temperatuur. om vervolgens rond 21:30 weer naar nachtstand 18°C te gaan. vanmorgen was de gemeten temperatuur 18°C in de woonkamer.

de aanvoertemperatuur stond op 60°C, deze heb ik gisteravond (13-01-2025) weer teruggezet naar 70°C, maar ik heb het gevoel dat het ergens anders inzit om zuiniger te stoken, Etwist moduleert immers zelf terug indien nodig.

we ventileren afdoende luchtvochtigheid gedurende de dag ruim onder de 50% (ook tijdens koken) was vanmorgen (14-01-2025) zelfs 36%. (70m³/h ventilatie is de basis, tijdens koken/douchen tijdelijk naar 175m³/h). natuurlijke toevoer, mechanische afvoer.

Voor ons voelt de woonkamer behaaglijk bij 21.5°C, open deur (niet handig ;) ) naar besparen is natuurlijk verlaging naar 20.5°C of nog lager, maar door de natuurlijke toevoer en koude val soms is dat voor ons vooralsnog geen optie. Ik heb namelijk het vermoeden dat ik iets mis of fout doe in de instellingen, graag jullie advies.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:34

Cr3ator

1 bar is geen bar

Dus je hebt een traag systeem (vloerverwarming) die je met maximaal 10kW voedt. Afgelopen week was het best fris. Dan houd je weinig vermogen over om, naast warm houden, ook nog extra op te warmen. Je hebt je cv-ketel ingeregeld alsof t een warmtepomp is: dan moet je m ook zo gaan gebruiken en dus geen (grote) nachtverlaging toepassen. Zeker niet aangezien je huis blijkbaar best wel vlot afkoelt en het vermogen dus hard nodig is. Nu moet de ketel in de ochtend eerst de vloer weer op temperatuur brengen, voordat deze een keer warmte aan de woning af gaat geven en dan pas ga je die 3,5C weer bijwarmen. In deze situatie is 1 graad per uur niet heel raar.

Al met al: het werkt zoals het is ingesteld: low and slow. 's Nachts dus hooguit terug naar zo'n 19,5-20C.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Furius89 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:25:
Beste forumleden,

Wij hebben sinds een aantal jaren (2021) een Remeha Tzerra Ace 39c CW5 ketel in onze woning hangen.
deze wordt aangestuurd door een modulerende Thermostaat Etwist.
woning is 170m² (±435m³) waarvan, 28m² vloerverwarming en 2 verdiepingen worden verwarmt door radiatoren (7 in totaal). Nu heb ik het idee dat wij "zeer" royaal stoken, ter vergelijking overburen identieke woning, wel andere ketel, zelfde gezinssamenstelling, temperatuur 1 graad lager hebben ruim 400m³ minder verbruikt over een jaar gemeten.... ons verbruik is 1750m³ p/j.
Nu heb ik al veel informatie hier op het forum doorgelezen maar ik heb nog het idee dat ik iets mis qua tuning.

de delta T over alle radiatoren is rond de 20°C (±1 a 2°C verschil per radiator), geregeld met de radiatorknop. (en afgetekend)
radiatoren hebben van oudsher geen Thermostatische radiatorkraan en voetventielen, gaat in de toekomst nog wijzigen maar wil nu ook besparen.
daarnaast heb ik de pomptoerental (PP016) gewijzigd naar 60%, minimum (PP018) 20% en maximum bij laaglast (PP017) 30% van de 60%.
Het maximum vermogen van de CV teruggeschroefd naar 2500 toeren, wat overeen komt met 10kw vermogen voor de warmtevraag.
Opwarmsnelheid (CP730) staat op 2 (langzamer), en afkoelsnelheid (CP740) staat op 1 (langzamer).

De woning op temperatuur krijgen duurt zeer lang met de temperaturen van afgelopen week.
verbruik op de P1 meter is gemiddeld 11m³ per dag voor het verwarmen van de woning, over de week genomen.
voorbeeld van gisteren (13-01-2025) P1 meter:
[Afbeelding]
In bovenstaande voorbeeld van de P1 is de warmtevraag vanaf 13:00 21.5°C voorverwarming begint max 180min daarvoor, vervolgens was de kamer rond ±18:00 daadwerkelijk op temperatuur. om vervolgens rond 21:30 weer naar nachtstand 18°C te gaan. vanmorgen was de gemeten temperatuur 18°C in de woonkamer.

de aanvoertemperatuur stond op 60°C, deze heb ik gisteravond (13-01-2025) weer teruggezet naar 70°C, maar ik heb het gevoel dat het ergens anders inzit om zuiniger te stoken, Etwist moduleert immers zelf terug indien nodig.

we ventileren afdoende luchtvochtigheid gedurende de dag ruim onder de 50% (ook tijdens koken) was vanmorgen (14-01-2025) zelfs 36%. (70m³/h ventilatie is de basis, tijdens koken/douchen tijdelijk naar 175m³/h). natuurlijke toevoer, mechanische afvoer.

Voor ons voelt de woonkamer behaaglijk bij 21.5°C, open deur (niet handig ;) ) naar besparen is natuurlijk verlaging naar 20.5°C of nog lager, maar door de natuurlijke toevoer en koude val soms is dat voor ons vooralsnog geen optie. Ik heb namelijk het vermoeden dat ik iets mis of fout doe in de instellingen, graag jullie advies.
Ik denk dat je vooral zal moeten accepteren dat stoken op 21,5 graden Celsius zonder deur naar de gang gewoon altijd meer gas zal kosten.

Heb even groot huis, ook over 3 woonlagen. Stoken niet alle kamers, max temp woonkamer 19 graden Celsius. Vorig jaar 560 kuub gas verstookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosss
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-06 23:01
jeroenkb schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:02:
[...]

Ik denk dat je vooral zal moeten accepteren dat stoken op 21,5 graden Celsius zonder deur naar de gang gewoon altijd meer gas zal kosten.

Heb even groot huis, ook over 3 woonlagen. Stoken niet alle kamers, max temp woonkamer 19 graden Celsius. Vorig jaar 560 kuub gas verstookt.
Ik heb eenzelfde manier van stoken, en vraag mij wel af of het comfortabeler zal zijn om een warmtepomp te nemen. Die kan dan 20/21 graden aanhouden en zal het comfort vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
bartosss schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:06:
[...]

Ik heb eenzelfde manier van stoken, en vraag mij wel af of het comfortabeler zal zijn om een warmtepomp te nemen. Die kan dan 20/21 graden aanhouden en zal het comfort vergroten.
Comfort is relatief. Ik stook het niet tot maar 19 graden om te besparen. 21 graden vind ik juist heel erg oncomfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16-06 22:08
Je past een nachtverlaging toe van 2,5 graden, dat is best vors. en een ketel moet dus ook flink opstoken. Daarnaast heb je je pomp teruggeschroefd, je vermogen flink teruggeschroefd.

Ik zou ten eerste je vermogen richting 15/18kw zetten en dan eens een minimale verlaging van 1 a 1,5 graden verlaging toepassen.

Ook is de missende deur naar de hal niet echt een goed idee. je warmte stijgt immers naar boven en dat kan je een paar m3 per dag kosten.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-06 16:13

Ursamajor

Astrofotograaf

Alle mensen, 21,5 graden stoken. Wij vinden het al heet als het 18 graden is en stoken dan tot 17,5 graden. Scheelt ook in de kosten.
Ieder zo zijn wensen natuurlijk. maar wel interessant om mee te lezen.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:43

_Arthur

blub

Furius89 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:25:
Je ventileert je warmte direct weer naar buiten.

Oplossingen: WTW installatie, of minder (hard) ventileren. En ook eventueel je huis beter isoleren als het zo snel afkoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furius89
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20-01 06:05
Goedemorgen Allen,

allereerst dank voor de reacties, ik bemerk dat ik niet alles even duidelijk heb uitgeschreven, zal per antwoord dan ook even iets meer duiding geven voor de situatie:
Cr3ator schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:44:
Dus je hebt een traag systeem (vloerverwarming) die je met maximaal 10kW voedt. Afgelopen week was het best fris. Dan houd je weinig vermogen over om, naast warm houden, ook nog extra op te warmen. Je hebt je cv-ketel ingeregeld alsof t een warmtepomp is: dan moet je m ook zo gaan gebruiken en dus geen (grote) nachtverlaging toepassen. Zeker niet aangezien je huis blijkbaar best wel vlot afkoelt en het vermogen dus hard nodig is. Nu moet de ketel in de ochtend eerst de vloer weer op temperatuur brengen, voordat deze een keer warmte aan de woning af gaat geven en dan pas ga je die 3,5C weer bijwarmen. In deze situatie is 1 graad per uur niet heel raar.

Al met al: het werkt zoals het is ingesteld: low and slow. 's Nachts dus hooguit terug naar zo'n 19,5-20C.
Qua verwarming heb ik inderdaad een aanbouw (bijkeuken met hobbyruimte) die we zelf geplaatst hebben waarin vloerverwarming zit. woning zelf wordt verwarmd middels radiatoren, woonkamer (50m²) staan drie radiatoren. verdieping met de slaapkamers en de badkamer, badkamer en kinderkamers (2) worden minimaal verwarmd (windzijde woning). Deur naar de hal / voordeur is dicht, ruimte is wel gesloten.

Het is inderdaad 3.5 graden, nachtverlaging kan ik inderdaad aanpassen.
qua verbruik versus graaddagen had ik over 2024 een ratio van 0,54 m³/graaddag.
een dag zoals gisteren 16-01-2025 heb ik een ratio gehaald van 0,48m³/graaddag. (sinds eergisteren weer stabiel na aantal wijzigingen, gisteren eerste meting gedaan).

qua nachtverlaging zal ik dit een aantal dagen gaan testen en dan kijken of dit het comfort ten goede komt en wellicht een verschil maakt met de m³/graaddag ratio met koudere dagen, kan vergelijken met voorgaande data.
jeroenkb schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:02:
[...]

19°C is in ons huis helaas oncomfortabel, bij de meeste dagen met wind staat deze vol op onze gevel. Er is een deur naar de hal en die is altijd gesloten, dus warmte zal daar niet ontsnappen.
Krissiejj schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:12:
Je past een nachtverlaging toe van 2,5 graden, dat is best vors. en een ketel moet dus ook flink opstoken. Daarnaast heb je je pomp teruggeschroefd, je vermogen flink teruggeschroefd.

Ik zou ten eerste je vermogen richting 15/18kw zetten en dan eens een minimale verlaging van 1 a 1,5 graden verlaging toepassen.

Ook is de missende deur naar de hal niet echt een goed idee. je warmte stijgt immers naar boven en dat kan je een paar m3 per dag kosten.
Nachtverlaging zou ik eens kunnen aanpassen om het verschil te verkleinen dit zou inderdaad kunnen schelen in opwarmtijd/energieverbruik.

qua vermogen en pompsnelheid heb ik nog wel wat vraagtekens, tijdens mijn laatste testen van afgelopen dinsdag heb ik alles nogmaals doorgelopen en gemeten in huis. Alle radiatoren (8st.) staan juist afgesteld, halen de 60°C en hebben een delta T van 12 a 13°C op de retour. wat ik gelezen heb hier op de forums is dat de ideale situatie. voor deze test ramen open gehad zodat de ketel maximaal moest werken (conform instellingen). vloerverwarming krijgt zelfde aanvoer, staat ingeregeld op 35graden, geeft 26°C retour. vloer zelf meet in de ochtend 23°C en gedurende de dag naar 28°C, ruimten zijn ±20 tot 21°C gedurende dag/nacht.

Wat ik bemerk in de praktijk is dat de ketel vaak terugmodeleerd naar 50 a 55°C aanvoertemperatuur.
ongetwijfeld heb ik nog een aantal zaken niet juist ingeregeld maar ik vraag me af of ik dit in de eerste stappen moet zoeken in het vermogen / pompsnelheid. de radiatoren moeten immers het geleverde vermogen in warmte wel kwijt kunnen, wat nu kan, want de ketel modeleerd immers terug.
retour temperatuur onder de CV zelf is 25°C kouder dan de aanvoer, rookgassen verlaten de ketel met ± 33°C.

En we hebben een deur naar de hal, die altijd gesloten is :)
_Arthur schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:10:
[...]

Je ventileert je warmte direct weer naar buiten.

Oplossingen: WTW installatie, of minder (hard) ventileren. En ook eventueel je huis beter isoleren als het zo snel afkoelt.
Qua ventilatie hebben wij inderdaad Mechanische afvoer en natuurlijke toevoer. Ik werk zelf in de ventilatiebranche en veelal wordt er om warmte binnen te houden te weinig geventileerd. ik kan inderdaad zuiniger stoken door minder te ventileren maar dan haal ik een CO² niveau waar ik mij niet comfortabel bij voel (± 1000ppm, hier blijf ik nu lekker onder) en hou ik in de zomer te veel vocht in huis. luchtvochtigheid is uiteraard in een koude periode van ondergeschikt belang doordat de absolute luchtvochtigheid zeer laag is, bij opwarming daalt dit zeer snel in percentage.

WTW vraagt om een rigoureuze verbouwing en aanleg van leidingen waar ik eerlijk gezegd niet op zit te wachten. qua investering ook een groot project (verhuizen is voordeliger).

Mijn vraag is echt gericht op de instellingen van de CV installatie op basis van bovenstaande gegevens, mocht dit niet volledig zijn of aanvullende vragen, dan vul ik dit graag aan. Ik wil graag begrijpen waar ik het zou moeten zoeken.

Qua isolatie is de woning uit 2007, ook goed te noemen, vloer minimaal 20cm EPS, gevel 12/14cm steenwol, dak heeft 15cm glaswol of steenwol. maar ten tijde van schrijven bedenk ik me dat we het dak nog wel kunnen verbeteren, maar dat staat los van de CV installatie voor mijn vraagstelling.
Pagina: 1