TFT geschikt voor Photoschop ?

Pagina: 1
Acties:

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 12:09
Hoi,

Vandaag was ik in een winkel een 15" TFT-scherm grondig aan het bekijken met een minitortestprogram.
Ik stond versteld van de zéér goede scherpte, geometrie, enz... van het TFT-scherm.
Alleen vroeg ik mij af, is zo'n scherm wel geschikt om er fotobewerking op te doen met een max. resolutie van 1024 x 768.
En is een 15" TFT-scherm echt te vergelijken met een 17" CTR-scherm van grootte.
Het gamen gebeurd wel eens door de kleinste in huis maar dat zijn vooral kinderspelletjes.
Graag reacties.

Moris

Verwijderd

Of ie voor fotobewerking geschikt is hangt natuurlijk gedeeltelijk af van wat voor soort foto's/scans van foto's je gebruikt. Als je foto's maakt met een digitaal apparaat van 10.000,= en je maakt foto's van 1600x1200 dan wordt het een ietsje irri ja. Maar voor normale huis tuin en keukenfoto's is ie prima geschikt. Meestal kom je dan niet boven 800x600 (digitaal) of 640x480 (scans) uit.

Verder is het zichtbare scherm idd. net zo groot als een 17" CRT scherm, aangezien die 17" de oppervlakte van het totale glas is. Aangezien hier dus rondom het plastic van de kast omheen "gevouwen" zit, hou je dus minder dan 17" effectief over. Ik geloof dat er op de buitenste randen ook niet helder geprojecteert kan worden, maar dat weet ik niet zeker. Bij een TFT scherm is dit in ieder geval niet het geval.

Verder zijn TFT monitor's alleen minder geschikt voor games waar je snel gericht moet reageren (Quake e.d.), aangezien de refresh rate wat lager ligt. Voor kinderspellen, strategiegames en andere wat tragere games is ie prima geschikt.

Maar als je hem vooral gebruikt voor het lezen van tekst en het bewerken van foto's en dat soort dingen is het natuurlijk wel een stuk rustiger voor de ogen en daarmee het hele hoofd.

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 12:09
Ik ben wel wat aan het sparen voor een negatiefscanner.
Daardoor krijg ik wel een veel betere kwaliteit wat foto's betreft.
Maar maakt dit iets uit voor de keuze in TFT of CTR?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
vaak kunnen TFT-tjes niet de 16 mln kleuren laten zien die je VGA-kaart produceert.
Je hebt dus kans dat je (vooral bij de goedkopere) LCD-monitor een A/D-convertor heeft van effectief 6 bits per kleur, waardoor je uitkomt op 262144 kleuren.
Hierbij kun je de kleur overgangen dus al zien en dat kan voor sommigen een probleem geven voor foto-bewerking.
Verder moet je ook goed kijken of de belichting over het hele oppervlak van het scherm gelijk is (bij een LCD komt de belichting vanaf de zijkant)
Soms is bij de goedkopere monitoren de rand lichter dan in het midden en dat is voor (betere) foto bewerking ook niet geweldig.
Daarnaast moet je vooral bij een LCD goed de gamma-correctie instellen (tooltje bij photoshop in controlpanel van windows), daar dit naar mijn mening ook nogal verschilt.
Hierdoor kun je echter wel krijgen dat je effectief nog minder kleuren over houd, omdat je A/D-converter een discrete waarde oplevert, met vrij constante afstand tussen de waardes.

Het beste is dus om een LCD met een digitale input (en bijbehorende VGA-kaart) te nemen, zodat je van die A/D-conversie fouten af bent, dan is een LCD nog wel te doen met fotoediting.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)