Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 16:48
Voor mijn vrouw ben ik op zoek naar een nieuwe laptop. Ze is ZZP-er en zal er voornamelijk office werk mee doen maar ook als consument gebruiken. Gamen zal er niet op gebeuren.

Wat ga je met je laptop doen?
Het zal wel een Windows 11 systeem worden (niet mijn keuze maar wel van mijn vrouw) waarop ze vooral Office applicaties zal draaien en veel in de browser. Lichte afbeeldingsbewerking, Canva en Discord.

Wat is je budget?
Categorie 600-800 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, ze wil de laptop eenvoudig mee kunnen nemen naar klanten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Acer, Asus, Dell, eventueel HP. Vooral vanwege ervaringen met deze en andere merken. Uiteindelijk gaat het erom dat we kunnen vertrouwen op een degelijk apparaat met lange termijn ondersteuning en een voorkeur voor geen Chinees merk (Lenovo). Samsung bijvoorbeeld heeft een knipperlicht relatie met de Nederlandse markt en valt daarom af.

Bovenstaande in acht genomen ben ik in de pricewatch gaan zoeken. Gezien ik wil dat deze laptop net als de vorige twee liefst ook wel weer een jaartje of 7-8 mee moet kunnen, heb ik met een schuin ook naar de NPU gekeken omdat ik verwacht dat er mettertijd wel steeds meer AI op het eigen apparaat zal gebeuren.

Daarmee kom ik uiteindelijk uit op deze kandidaat: uitvoering: Acer Swift Go 14 OLED SFG14-63-R4V3

Wat me nog even tegenhoud om op de koop-knop te klikken is de koeling. Ik heb in het verleden 2 laptops gehad (in de zero's en 2010-2017) die hun primaire koeling aan de onderkant hadden en best wel wat warmte konden ontwikkelen. Dat leverde vervelend warme benen op. De huidige (te vervangen) laptop is een passief gekoelde metalen laptop met een Intel Core m3 processor dus die heeft dat issue niet.

Ik heb gekeken van welk materiaal de laptop gemaakt is. Acer vertelt er zelf niets over, Coolblue komt met:

Materiaal Kunststof
Materiaal bovenkant laptop Metaal
Materiaal toetsenbord omhulsing laptop Metaal
Materiaal onderkant laptop Metaal
(https://www.coolblue.nl/p...4-oled-sfg14-63-r4v3.html)
Ik hou het dus maar op metaal...?

Wat ik dus vooral wil vragen: hoe is dat met koeling tegenwoordig? Hoe warm worden zulke laptops in de praktijk?

En daarnaast zijn aanvullende tips natuurlijk welkom.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Is er meer informatie nodig in mijn bericht om een advies te kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04:13
Kies voor een zakelijk model laptop.

Waarom: ze gaat er veel mee op pad, dan moet hij een stevige behuizing hebben, zoals schermscharnieren die niet zomaar ineens stuk gaan door langdurig gebruik. Probeer je eens voor te stellen hoe het op een klant over komt als zij daar zit met haar laptop met een stuk ducttape over de gescheurde behuizing van een scharnier...

Je genoemde budget in combinatie met het beoogde soort gebruik maakt het alleen erg lastig om advies te geven. Voor 800 euro of minder ga je volgens mij geen goede zakelijke laptop vinden. Refurbished is een enorm risico vanwege zeer grote kans op een slecht presterende accu.

Als ik jou was zou ik haar het advies geven om nog even door te sparen voor een beter model dat meer zekerheid geeft voor een fijne ervaring op de langere termijn. Prijsklasse: 1000-2000 euro. Vindt je dat veel te gortig, dan is een Macbook Air de enige optie die vooraf voldoende zekerheid geeft en nog het meest in de buurt komt van je budget.

Vanwege je opmerking over geen warme benen willen zou ik ook zeker een Macbook Air aanraden.

[ Voor 24% gewijzigd door Uruk-Hai op 19-01-2025 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
@Tjolk Ik denk dat je zelf al een uitstekende keuze hebt gemaakt. De uitvoering: Acer Swift Go 14 OLED SFG14-63-R4V3 heeft een moderne, vlotte, efficiënte Ryzen 5 8645HS-processor, uitstekend 2.8K OLED-scherm. Het enige waar je nog over na zou kunnen denken is de accu, met 50Wh is die relatief klein. Tegelijk is het een kleine en zuinige laptop.

Wellicht is de Lenovo Yoga Pro 7 14AHP9 (83E3002XMH) een leuk alternatief, met als belangrijkste voordeel een 73Wh accu (maar geen OLED-scherm).

Beide laptops gaat je vrouw erg tevreden mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Thanks. Inmiddels is ze gegaan voor uitvoering: HP Pavilion Plus 14-ey0726nd

Voornaamste reden is dat ze enige tijd op mijn laptop heeft gewerkt en HEUL blij werd van het matte scherm.