@
ZpAz Je hebt een prijsalert ontvangen om 20:54, ik neem aan dat het screenshot en dus de prijsgrafiek van rond de tijd is dat je dit hebt gepost, dus rond 1:00 afgelopen nacht? Dit aannemende, zou het in theorie kunnen kloppen. De prijzen in de prijsgrafiek worden namelijk maar op 1 moment bepaald, namelijk rond middernacht (behalve die van de dag dat je kijkt, deze is realtime). De prijsalerts worden elk uur verstuurd, dus de lagere prijs was beschikbaar aanwezig ergens tussen 19:54 en 20:54. En ergens voor middernacht is deze prijs weer verdwenen.
De oudere prijzen in de prijsgrafieken hoeven dus niet perse echt de laagste prijs te zijn geweest van die dag. Het zou kunnen, waarschijnlijk ook in dit geval, dat er een lagere prijs is geweest, maar deze was niet meer geldig (geen voorraad meer of in prijs verhoogd) op het moment dat de laagste prijs van 13 januari 2025 werd bepaald.
Het maakt dit soort gevallen lastig, omdat je denkt dat er een fout zit in het systeem en je bent ook niet de eerste die erover struikelt. Pasgeleden heb ik gevraagd hoe het precies zat en heb ik bovenstaande uitleg gehad. Ik heb voorgesteld dit aan te passen naar een constant updatend systeem, in plaats van 1 moment op de dag. Op deze manier pak je ook flash-sales (beperkte voorraad en/of tijd) mee, die meer en meer voorkomen. Dan werkt ook ons deals-systeem beter, die dezelfde prijzen als indicatie meeneemt. En los je ook jouw probleem op, je ziet tenminste dat die prijs er ook echt is geweest. En als er een foute prijs is geweest die je terugziet in de grafiek, kunnen wij die sinds kort ook eenvoudig uit de geschiedenis verwijderen.
Dit blijkt echter niet zo makkelijk te zijn als op het eerste gezicht lijkt, grootste probleem is dat dit sinds 2002(!) zo werkt en de historische data ook voor andere zaken wordt gebruikt. Dit zal onderzocht moeten worden en dat heeft technisch wat uitdagingen. Het staat in ieder geval op de radar en ik vraag zelf regelmatig om updates, om het zo 'warm' te houden.
Omdat dit een technische wijziging betreft waarvoor eerst vooronderzoek moet worden gedaan, verplaats ik dit topic naar Mooie Features.