Surround geluid uit de Bravia OLED XR-65A84K

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G5-2021
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
Ik heb een Sony Bravia OLED XR-65A84K en een Yamaha RX-A1060 receiver.
Alles is volgens het boekje aangesloten. Er is geen soundbar of dergelijke moderne surround systemen, maar wel gewone boxen en een subwoofer aangesloten in een 7.1 opstelling. De YPAO-geluidstest werkte prima en hiermee zijn de boxen geconfigureerd.
De Bravia is via de eARC-HDMI verbinding aan de Yamaha gekoppeld en de Bluray-speler en de KPN tv-ontvanger zijn ook met HDMI aan de Yamaha gekoppeld. Daarnaast is de Bravia ook met een glasvezel kabel verbonden aan de Yamaha.
Alles werkt prima. Als ik directe tv-uitzendingen (of opgenomen programma's) bekijk, kan het geluid via de tv, of via de Yamaha worden afgespeeld. Overigens is het spijtig dat de zenders geen surround (Dolby of DTS) signalen doorsturen. Althans ik heb nog geen zender gevonden die dat wel doet.
Een DVD afspelen via mijn Bluray-speler gaat ook goed en dan heb ik wel Dolby of DTS surround.

Bij afspelen van een film die op mijn NAS staat, kan de Bravia blijkbaar geen STR-bestanden verwerken en ontbreekt dus de ondertiteling. Zoals de handleiding ook aangeeft is die ondersteuning er wel wanneer het signaal via de USB wordt aangeboden. Rest de vraag waarom SRT alleen bij gebruik van USB wordt ondersteund, want technisch is het dus mogelijk. Waarom? Zou trouwens met een firmware-update eenvoudig op te lossen zijn, dus is het de vraag waarom Sony zo'n gebrek laat voortbestaan.

Maar… Nu moet het geluid van de stream op de HDD via de eARC-HDMI óf via de glasvezel naar de Yamaha worden gevoerd, zodat ik ook kan genieten van surround in Dolby of DTS of wat verder nog ondersteund wordt. Wat ik ook instel: er is alleen geluid via de speakers van de Bravia.

Ik heb alle instellingen geprobeerd en vind het al vreemd dat ik in de Bravia moet kiezen tussen geluid via de HDMI, óf via de glasvezel. Blijkbaar werkt dat niet automatisch.
Maar wat ik ook instel: de Yamaha zwijgt. Alleen geluid via de Bravia zelf.
De glasvezel is een geluid-uitgang op de Bravia. Hoe kan ik dan het geluid dat via de USB binnenkomst via die glasvezel weer uitvoeren? Mag natuurlijk ook via de eARC-HDMI, maar ik vermoed dat dat moeilijker ligt.

Ben ik te naïef als ik denk dat wanneer alles volgens de handleiding met HDMI is aangesloten dat alles dan ook zou moeten werken zoals je wilt? Zet ik een keer mijn eigenwijzigheid volledig opzij en volg ik braaf de opgave van de fabrikant, werkt het nóg niet!
Je hebt bij Sony óf geen ondertiteling, óf je hebt geen surround.

Voor mij is Sony momenteel flink door het ijs gezakt, want als ik in google de vraag stel over hoe ik geluid kan krijgen uit de glasvezelverbinding van mijn Bravia, volgen er allemaal resultaten over andere apparaten waarop Sony allerlei antwoorden geeft, maar niet op mijn vraag.

Wie heeft er wel ideeën, tips en antwoorden?

PS.
Neem de tijd. Ik heb morgen toch geen tijd om te kijken naar reacties...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Ik heb een usb met mp4 filmpjes getest, en deze geeft beeld en geluid via hdmi en optical (tegelijk). Ik hoef niks te kiezen, uitgang audio op pass through.

De Sony standaard player kent beperkingen, ik zou een andere player downloaden uit de app store van Google. Er zit tenslotte een chromecast in.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120