Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02:20

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Bij het openen van Samsung Magician zag ik dat mijn 250GB SSD 860 EVO al 370TB verschreven heeft. Dat lijkt me voor het gebruik van mijn 4 jaar oude schijf best veel, en kwam er net achter dat Samsung slechts "150TB" garandeerd.

Nu ben ik bang dat de SSD zomaar de geest kan geven, omdat de MTBF nu al 1.5X is overschreden.

Letten jullie hierop, of hebben jullie al iets naars meegemaakt hiermee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4e23wHPeoHkPeM43S7ptpy-eno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IuFgPjo1p5XlxKgRvLEjDQjx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEOBNxy5m6Nb42Z9n2JDN89ipq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AtGIl2Bkkky117ib8B6vDByH.jpg?f=fotoalbum_large

Gulfstream G650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Samsung's tool zegt "good". Aangezien de producent zelf zijn eigen producten het beste kent, moet dat ook de beste bron zijn voor een beoordeling.

Het is bekend dat kleinere SSD's minder lang meegaan.

Ik zou eens kijken wat er voortdurend aan schijven is en dat proces aanpassen of vermijden als dat haalbaar is. Deze SSD is ongeveer 1,3 jaar in gebruik. Met W10privacy kun je al veel Windows telemetrie en andere activiteiten uitschakelen. Dat kan verder ook nog met gpedit.msc (Group Policy Editor, niet aanwezig op Windows Home).

Op een werkstation die zo ingesteld is, wordt maar 10% van jouw hoeveelheid data weggeschreven.

Neemt de CRC count toe? Dat wijst op een mogelijk probleem met de datakabel. Die zou ik dan ook opnieuw koppelen en/of vervangen. Daarna in de gaten houden of de waarde oploopt (slecht) of stabiel blijft (goed).

Je kan een image backup maken op een mechanische hard disk, die je tijdelijk via USB koppelt. Dat stelt e.e.a. veilig. Zie mrmrmr in 'Macrium Reflect Home 8.1.8110' (voor Windows). Mocht de SSD kapot gaan, dan kun je met de al voorbereide rescue USB stick het systeem terugzetten op een nieuwe SSD. Belangrijke data die daarna gewijzigd wordt kun je vervolgens periodiek selectief backuppen op bijvoorbeeld een USB stick.

Alles gaat een keer stuk en dit was een populaire SSD, er is dus altijd iemand die er een probleem mee heeft gehad. Dat zegt op zich niet zoveel.

Het belang van het backup is altijd aanwezig, of de SSD nieuw of oud is. Nieuw is bij SSD's niet altijd beter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:23

nelizmastr

Goed wies kapot

370TB met maar 11320 uur is wel erg veel. Wat doe je met deze SSD dat hij pakweg 30GB per uur schrijft? Ik heb hier SSD’s uit servers gehaald die 5j non-stop hebben gewerkt die 200TB hebben gedaan (en ook 850 evo’s die toen op 1% health waren).

Gezien de overschrijding van de fabriekswaarden zou ik persoonlijk de SSD vervangen en deze op de plank leggen voor een noodgeval of een systeem dat nog geen SSD heeft en weinig wordt gebruikt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:00
Uiteraard direct vervangen i.v.m. onbetrouwbaarheid en vervangen met een grotere SSD en onder partitioneren voor langere levensduur.
Een 500GB SSD kost 50 euro, een partitie erop van 250GB en gaan met die banaan.
Door 250GB vrij te houden kan de SSD betere wearleveling doen voor langere levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:03
Hell-Slave schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:44:
Uiteraard direct vervangen i.v.m. onbetrouwbaarheid en vervangen met een grotere SSD en onder partitioneren voor langere levensduur.
Een 500GB SSD kost 50 euro, een partitie erop van 250GB en gaan met die banaan.
Door 250GB vrij te houden kan de SSD betere wearleveling doen voor langere levensduur.
Wat jij bedoeld is Overprovisioning ;)

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:00
Wylana schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:50:
[...]

Wat jij bedoeld is Overprovisioning ;)
Correct en dat doe je door je SSD te onder partitioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02:20

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
nelizmastr schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 07:35:
370TB met maar 11320 uur is wel erg veel. Wat doe je met deze SSD dat hij pakweg 30GB per uur schrijft? Ik heb hier SSD’s uit servers gehaald die 5j non-stop hebben gewerkt die 200TB hebben gedaan (en ook 850 evo’s die toen op 1% health waren).

Gezien de overschrijding van de fabriekswaarden zou ik persoonlijk de SSD vervangen en deze op de plank leggen voor een noodgeval of een systeem dat nog geen SSD heeft en weinig wordt gebruikt.
Meer dan gewoon browsen en af en toe wat downloads gebeurd er niet veel. Ik vind dit ook extreem hoog.

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-05 15:57
Dan gebeurt er ongecontroleerd toch iets wat jij niet wil.
Ik zou daar toch naar op zoek gaan (bv. door met de Windows prestatiemonitor gedurende langere tijd open te zetten en te bekijken) wáár dat opslagverkeer vandaan komt. Wellicht kom je achter de bron door tijdstippen te koppelen aan onverwacht verkeer en eens processen tijdelijk uit te schakelen.

Als je de bron hebt gevonden kun je daar wat aan doen en (pas) daarna je SSD vernieuwen volgens bovenstaande (configuratie) adviezen.
Pagina: 1