Diameter tyleenslang buitenkraan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
Hoi Tweakers,

Ik wil vanaf mijn meterkast naar de zijkant en achterkant van het huis, in de kruipruimte, een tyleenslang leggen zodat ik dus aan de zijkant en achterkant een buitenkraan kan maken. Idee is om in de kruipruimte een T splitsing te maken. Nu zit ik alleen met de diameter omdat het afstanden van (geschat) 10 en 20 meter zijn vanaf de splitsing en nog 5 a 10 meter vanaf de meterkast. Is een 16mm slang groot genoeg om nog fatsoenlijke druk te hebben (1 kraan tegelijkertijd open)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:26
Hangt er vanaf wat je aanvoer is; als dat leidingwater is dat meestal 15 (aftakking) tot 20-22 mm (hoofdleiding) diameter. Als je veel druk / doorvoer wilt is groter beter, maar dan zul je ook op de hoofdleiding moeten aftakken met een grote diameter. Als er een (langere) dunnere diameter tussen zit zal dit de flow remmen.

Als er bv een pomp of iets dergelijks tussen zit met hogere volumes zou ik groter gaan.
Deze site geeft wat info over diameter + flow rate (https://www.gfps.com/nl-n...ools/flow-calculator.html). Om je huidige debiet te bepalen zou je de simpele rekensom zoals hier uitgelegd kunnen kijken (doe dit op een kraan die zo dicht mogelijk bij de hoofdleiding zit met grote diameter:
https://www.raintechshop.nl/techinfo/waterafgifte-kraan.html

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:12
wat is de diameter van de buis bij je water meter?
Als deze 16mm is heeft het geen zin om groter te gaan in de rest van je woning

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• REDN4S
  • Nu online
maubaan schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:11:
de diameter vanaf de watermeter (hoofdleiding) is zag ik ook maar 15 of 16mm (koper dus denk 15mm). dus ben ik voor de 16mm tyleenslang gegaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:28
REDN4S schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:00:
[...]

de diameter vanaf de watermeter (hoofdleiding) is zag ik ook maar 15 of 16mm (koper dus denk 15mm). dus ben ik voor de 16mm tyleenslang gegaan!
Binnenmaats 16mm mag ik hopen, tyleen is dikwandig, netto hou je 12.4mm over, ok voor een wastafel.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-05 15:33
maubaan schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:11:
Grote heeft altijd nut omdat je drukval lager is door de verminderde weerstand.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDN4S
  • Nu online
Het is 16mm buitenmaat. Het gaat puur om een buitenkraan om de planten water te geven en soms de auto wassen. Hoeft dus geen hele hoge druk.
Pagina: 1