Oude ongebruikte wastafel afdoppen, legionella gevaar ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebearded
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-05 15:03
Hallo,

Onlangs kreeg ik van mijn schoonzus de vraag of ik misschien een oud wastafeltje op de slaapkamer kon afdoppen, zodat er een kast voor geplaatst kan worden. Ik ben me ervan bewust dat je normaal gesproken de afvoer niet verder moet afdoppen dan vijf keer de diameter van de buis, vanwege het risico op legionella. Daarom heb ik aanvankelijk aangegeven dat ik het niet aandurf.

Echter, het is zo dat die wastafel al jaren niet meer gebruikt wordt en ook niet doorgespoeld is. Volgens hen heeft een loodgieter, die eerder de badkamer heeft geplaatst, vermoedelijk de warmwaterleiding afgedopt. Dit is echter op een vrij vreemde afstand van de muur gebeurd. Die zouden ze dus ook dichter bij de muur willen afdoppen.

Ik ben niet zozeer op zoek naar een antwoord of het wel of niet veilig is, want ik weet dat het eigenlijk geen goed idee is, maar het alternatief is de muur open breken wat toch niet gaat gebeuren. De wastafel laten zitten kan ik ze wel adviseren, maar dan zullen ze die dus wel moeten gaan doorspoelen regelmatig en die nu al afgedopte warmwaterleiding zit er ook nog.

Ik wil proberen te begrijpen wat nu precies het risico is als het hele systeem al jaren niet in gebruik is. Wat zou het afdoppen in dit geval voor verschil maken?

Op die manier hoop ik hen beter te kunnen informeren of helpen.

Alvast bedankt!

Ik voeg even wat foto's toe ter referentie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbLFOIb7B7heuQqcE9Ljqzx2cQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4wTdoOj4Sarnasi9gfcnjFEa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bhjZO_r5cj5EjXs5GgieMr6EjQ=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/d1b20tWKK2kkntDCZqqT8nlW.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPTJ6b9hyNihVXLFAfNC7xuRjwo=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/7kX41EHxFm7dWIVd983NMVC3.gif?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:51
Is dat een cellen-beton muurtje? Want dan is daar een stukje uit beitelen en weer aanhelen nou ook weer niet zo ontzettend spannend, toch? Zolang de rest maar een recht vlak is hoef je volgens mij geen stucadoor te zijn om dat weer recht te smeren met een zak MP75. Oftewel waarom niet gewoon goed doen, die muur komt toch een kast tegenaan ook nog eens, dus zelfs als de afwerking niet perfect is, geen hond die het ziet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:47
Je maakt je zorgen over legionella in de stilstaande buis.
Dat begrijp ik, maar gezien de buis nu ook reeds stilstaand water bevat, waar maak je je nu zorgen over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Het is nu niet goed, en zonder wat werk wordt het ook niet goed. Als ze dat niet willen begrijpen, dan zou ik gewoon mijn handen er vanaf trekken. Beunhazen genoeg die er niet moeilijk over doen.

@99ruud99 Wil je nu zeggen dat het zo wel goed is omdat er nog niemand ziek is geworden?

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:58
Waarom willen ze het daar afdoppen en niet waar die koppeling al zit, dat is toch veel handiger.

Legionella groeit het beste tussen de 25 en 37 graden, hoe vaak heb je een afgedopte waterleiding achter een kast op die temperatuur?
Natuurlijk, als er iemand in huis is met een verminderde weerstand kan het een risico zijn. Maar met de bus naar het winkelcentrum gaan is ook niet vrij van gevaren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-05 22:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De vraag is denk ik ook even of het het einde van de leiding of vertakking is - en dan met name die van warm water ivm de legionella.
Als het een eindpunt is en er zit ergens een vertakking: water zoekt altijd de weg van de minste weerstand. Dus evt warm water zal dan altijd langs de vertakking gaan, en niet de afgesloten leiding in.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-05 11:40
No Hands schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:10:
Legionella groeit het beste tussen de 25 en 37 graden, hoe vaak heb je een afgedopte waterleiding achter een kast op die temperatuur?
Tenzij er goed gekoeld wordt elke zomer een paar weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-05 11:40
The Eagle schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:20:
De vraag is denk ik ook even of het het einde van de leiding of vertakking is - en dan met name die van warm water ivm de legionella.
Als het een eindpunt is en er zit ergens een vertakking: water zoekt altijd de weg van de minste weerstand. Dus evt warm water zal dan altijd langs de vertakking gaan, en niet de afgesloten leiding in.
Het probleem is juist dat het water niet de vertakking ingaat. De vertakking is stilstaand water en alles wat er al in zit kan er bij de juiste temperaturen lekker groeien en vermenigvuldigen. Uiteindelijk komt de rotzooi die je niet wilt op het punt waar het water nog wel langs stroomt en sleurt het schone water de bacteriën en overige verontreiniging mee.

Ik ken niet de cijfers van andere jaren, maar in bijvoorbeeld 2018 waren er 561 besmettingen in Nederland en daarvan overleden er 31

Schoonzus vindt het allemaal niet zo erg schijnbaar, en dan zoekt ze het maar lekker zelf uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebearded
99ruud99 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:58:
Je maakt je zorgen over legionella in de stilstaande buis.
Dat begrijp ik, maar gezien de buis nu ook reeds stilstaand water bevat, waar maak je je nu zorgen over?
Goed punt, dat is precies wat ik probeer uit te zoeken: of ik me zorgen maak om niks, omdat er, voor zover ik kan zien, toch niets aan de situatie zal veranderen, zelfs als ik, of iemand anders, hem zou aanpakken. Maar misschien is het ook meer een gewetenskwestie. Ik weet in ieder geval dat ik het thuis zelf nooit op die manier zou doen. Zoals @Wilke zegt, zou ik dan inderdaad eerder de muur maar een stuk openbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebearded
@P5ycho Je hebt gelijk, het blijft uiteindelijk toch een oplossing die niet echt deugt. Schoonzus vindt het allemaal niet zo'n probleem, omdat het al jaren zo is, dus wat maakt het uit? Laten we het erop houden dat we daar van mening verschillen.

Ik ben echter niet de beroerdste en help ze graag waar het kan, zelfs als dat misschien tegen mijn eigen principes ingaat. Het is tenslotte niet mijn huis. Daarom wilde ik via dit topic even wat meningen van jullie meenemen.

Dank voor alle reacties! Ik ga het zo aan haar voorleggen, en dan is het aan haar wat ze ermee doet. Ik ga er nog even een nachtje over slapen of ik, ondanks dat het tegen mijn principes in zou gaan, toch die leiding even voor haar afsluit.
Pagina: 1