Karmatags - filosofie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:12
Hoi,

Ik heb een ding met de KarmaTags. Wellicht is het probleem er niet en geld het enkel voor mij.

Als ik koud naar de Karmatags kijk dan verwacht ik dat als iemand een tag heeft dat hij er iets van weet en er iets over kan zeggen. Dus.. op een bepaalde dag en tijd zoekt iemand naar een onderwerp en dan ziet die persoon dat er mensen zijn met tags. Super handig!

Mensen zullen iets meer waarde hechten aan reacties van users met tags en die users zouden ook vaker informatie geven.

Nu zit ik altijd naar mijn eigen tags te kijken. En ik heb er globaal 2 waar ik beide de visie van hierboven niet in zie. Als ik naar mijzelf kijk dan denk ik "Karmatags zijn een prima idee, maar dienen niet hun doel".

1
Ik heb een tag: BoomBeach
Het probleem daarmee: Ik doe dat al 10 jaar niet meer.

Niemand die iets zou hebben aan de tag gaat er waarde uit halen dat ik die tag draag. Een user die eventueel die tag zou gebruiken loopt dood. De Karmatag dient niet zijn doel omdat ik het al lang niet meer doe en niemand anders het heeft opgenomen.

Ik wil die tag eigenlijk kwijt. Daar lijkt me de oplossing te zitten voor dit specifieke voorbeeld.

2
Ik heb een tag Aquarium
Het probleem daarmee: Ik geef daar zelden advies en help daar zelden mensen. Zeker relatief tot andere users in dat topic. Ik denk dat ik de tags heb gekregen omdat ik wel veel show en veel foto's plaats.
Maar eigenlijk gaat iemand die mijn tag gebruik weer dood lopen. Ik kan geen advies geven over 90% van wat er rondgaat in dat topic. Andere leden zoals @HuismAndré wel.

Ik wil de tag dus aan iemand anders geven. Een oplossing in die richting.

Het is geen klacht... ik zat meer voor mijzelf te denken of en hoe dit soort tags werken. In mijn geval zijn alle tags die ik heb niet echt functioneel. Andere gebruikers zouden er niet veel aan hebben... en ik denk dat een tag niet echt een medaile moet zijn maar meer een vorm van informatie.

Fijne avond!

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Het kan niet, maar als je van puur zuiver en eerlijk gebruik uit zou gaan dan zou ik het liefst mijn eigen tags kiezen. Zodat ik zelf kan aangeven waarin mensen mij kunnen benaderen.

Op zich zou dat het doel van de tag wel ten goede komen.
De score van tags moet dan wel duidelijk zijn. Als ik een tag aan mijzelf hang dan scoort die laag totdat ik waarde creëer in het topic. Maar dat is eigenlijk bijzaak.

Want iemand die zoekt naar een tag gaat mij vinden. En ik heb er iets over te zeggen (al is het een mening). Ik heb de tag aan mijzelf gehangen omdat ik denk dat ik op dat moment iets kan toevoegen aan dat onderwerp.

Het zuivere en eerlijke gebruik moet wellicht een karmagrens krijgen, maar als ik zelf kan kiezen welke tags ik wel en niet heb dan denk ik dat andere users er meer aan hebben dan nu.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006

Pazo

Mroaw?

Ik begrijp je wel, ik snap het nut van de karma badges ook niet helemaal. Als ik naar mijzelf kijk, heb ik badges op het gebied van Wyze (camera), Hikvision (camera) en Harmony (afstandsbediening). Waarom? Omdat ik daar in een ver verleden eens een review over geschreven heb. Daarna nooit meer iets mee gedaan. Waarom heb ik die badges dan nog?

En aan de andere kant: ik beheer Het Grote Enphase topic, waar ik enorm veel van weet en dus in post. Maar ik heb geen Enphase badge. Niet dat ik die perse hoef, maar vind ik dan wel weer vreemd.

Dus een opvolgende vraag: hoe worden die karma badges eigenlijk toegewezen? Wat voor systeem zit daar achter? Ze kunnen kennelijk niet verdwijnen als je ze eenmaal hebt? Wellicht dat iemand van de crew daar eens wat duiding aan kan geven.

EDIT: even de volgende pagina erbij gepakt: https://tweakers.net/info/faq/karma/
Wanneer krijg ik een badge?

Je krijgt een badge als je minimaal 750 karmapunten op een onderwerp hebt gescoord en je behoort tot de vijf gebruikers met de meeste karma op het onderwerp. Er zijn twee ranglijsten: een overall ranglijst van gebruikers die de meeste karma op een onderwerp hebben geproduceerd sinds het ontstaan van Tweakers, en een ranglijst van het afgelopen jaar. De aanvoerder van de overall ranglijst is karmakeizer van het onderwerp. De andere gebruikers in de ranglijst hebben de status van karmakoning.

Populaire onderwerpen waarop in totaal meer dan 250.000 karmapunten zijn geproduceerd hebben een toptien in plaats van een topvijf.
Ik heb dus karmakeizer op o.a. Hikvision en Wyze. Naast 2 geschreven reviews jaren geleden nooit meer wat mee gedaan of over getypt. Is er dan niemand die daar meer over verteld zou hebben al die jaren en ik mijn badge zou moeten verliezen?

[ Voor 40% gewijzigd door Pazo op 13-01-2025 20:50 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Die FAQ zegt niet echt duidelijk of het een medaile of een functionele tag is.

Ik zou het wel begrijpen als het als medaile word gezien. Dan houd dit topic een beetje op wat verder gewoon prima is.

Maar als we het functioneler kunnen maken dan voel ik daar wel wat voor.

Worden de tags eigenlijk ergens anders gebruikt? Zijn er plekken waar deze tags geplaatst worden als extra informatievoorziening? Bijvoorbeeld bij een nieuwitem oid.

[ Voor 3% gewijzigd door World Citizen op 13-01-2025 21:06 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 07:59

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

World Citizen schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:15:
Het kan niet, maar als je van puur zuiver en eerlijk gebruik uit zou gaan dan zou ik het liefst mijn eigen tags kiezen. Zodat ik zelf kan aangeven waarin mensen mij kunnen benaderen.
Een mogelijke opzie zou kunnen zijn het zo te programmeren dat je alleen een karmatag kunt krijgen over iets waarvan je in je profiel hebt aangegeven er een bepaalde vaardigheid/expertise in te hebben.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moonsugar
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:51

Moonsugar

Communitymanager
We herkennen bij Tweakers absoluut wat je zegt @World Citizen: de karmabadges zijn nu niet altijd even betrouwbaar. Vaak worden ze gebaseerd op iemands activiteit binnen een categorie maar dat staat niet altijd gelijk aan echte expertise. En zoals je aangeeft kunnen ze inderdaad ook verouderen. Dat maakt het lastig voor anderen om echt waarde uit die tags te halen, dit kwam ook naar voren uit een survey over het karmasysteem die we ooit hebben uitgezet, de community hecht eigenlijk geen waarde aan deze aanduidingen.

Dit punt komt intern wel vaker langs en er zijn al wel voorzichtige ideeën over hoe we dit ooit zouden kunnen verbeteren. Het gaat hier dan vooral over het aanpassen van de manier waarop tags worden toegekend en ook het mogelijk maken om ze te verwijderen. Het lastige is dat het systeem erachter behoorlijk complex is en het voor ons prioriteit zou moeten krijgen vanuit Tweakers om echt in te kunnen duiken en de resources te krijgen (lees: vooral developmenttijd) om het uit te voeren. De wil om het ooit aan te pakken is er in elk geval zeker maar ik zou je niet kunnen zeggen wanneer we dat zouden kunnen doen.

Ik blijf dit topic in ieder geval volgen want ik ben heel benieuwd naar de ideeën van de community hierover. Wie weet zitten er dingen tussen waar we wat mee kunnen.

Has wares if you have coin 💰

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
@Moonsugar (y)

"Het lastige is dat het systeem erachter behoorlijk complex is"

Whoa... :) We zijn Tweakers... komt wel goed ;)

In essentie willen dus liever niet dat een Tag een medaile is? Als ik dat eruit mag lezen...

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:35
Ik zou ze gewoon naar de prullenmand verwijzen. Het is realistischerwijs niet te doen om dat relevant te maken.

En is het de moeite, als het al lukt? Ik vraag het me af. Ik zou dan eerder naar tags toe gaan die mods toekennen en cureren. Die weten wel of iemand verstand heeft van een onderwerp of niet. En niet of die persoon domweg het vaakst post in topics over een onderwerp.

En de karmatags zijn nu ook soms wel erg precies gedefinieerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@World Citizen Ik herken wat je hier aankaart.

Even mijn eigen tags bekeken:
Sypie is karmakoning van 2 onderwerpen:
  • Belkin
  • Belkin Draadloze N+ Modem-Router
Ooit in een ver verleden daar eens wat geroepen/gevraagd. Ik heb volgens mij zelf niet/amper deze apparatuur gebruikt. EDIT: Ik zie dat ik zelfs een review heb geschreven van dat modem/router. Mijn RAM wordt minder begrijp ik.

Eigenlijk zou er een soort tijdslimiet aan moeten zitten. Indien langer dan XYZ jaar niets mee gedaan dan tag verwijderen.

[ Voor 10% gewijzigd door sypie op 14-01-2025 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
418O2 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:30:
Ik zou ze gewoon naar de prullenmand verwijzen.
De functie in essentie is wel handig.

In een perfect geval lees ik een nieuwsbericht over een TV van merk X.
Onder dat artikel zie ik tags. Die tags komen uiteindelijk uit bij meer informatie over die TV.

Als het zo werkt dan wil ik het wel. Meer informatie is altijd beter. (je kunt het er uiteraard niet mee eens zijn).

Ik wil weldegelijk een soort van tag die mij richting een persoon richt die er iets over te vertellen heeft.

Op zich is dat al een vraag. Willen we dat een tag aangeeft of iemand er echt verstand van heeft of willen we een tag die aangeeft of iemand er iets over te vertellen heeft.

Als we de tag uitgeven op waarde dan moeten we iedereen zijn posts gaan meten. Als iemand het zelf aan mag geven dan is dat ingewikkeld om waardevol te maken. (nou ja, we moeten het dus eigenlijk nog steeds gaan meten).

[ Voor 24% gewijzigd door World Citizen op 14-01-2025 21:40 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Is het wellicht een idee om je invetarislijst te koppelen aan tags.

Een user die zoekt naar informatie zoekt eigenlijk een user die dat product in hande heeft of in die wereld zit.
De invetarislijst van Tweakers is ook een ondergeschoven kindje. Als we die 2 combineren creëren we waarde aan een tag omdat die tag aangeeft dat iemand dat product heeft.
Je zou alle Pricewatch categorieën en filters kunnen gebruiken als tag.

Als je een user met die tag een vraag stelt krijg je een praktijk antwoord. Dat klinkt als waarde.

[ Voor 9% gewijzigd door World Citizen op 14-01-2025 22:11 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:35
Dat gaat allemaal wel erg om het idee van een openbaar forum heen.

En als je mijn post zou lezen gaat het mij erom dat je die usertags moet cureren en niet automatisch moet koppelen obv aantal posts in topics over dat onderwerp. Dat zegt namelijk niks over je kennis van dat product. Net als met het in bezit hebben van een product, trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Ik heb een aquarium met koraal. Ik zit dus ook op een koraal forum.

Ik zou het enorm handig vinden als ik zoek op een koraal en meteen de users zie die dit koraal ook hebben.

Dit lijkt me enorm handig. Wellicht kan ik een topic met een vraag starten en meteen al die users taggen die dat koraal ook hebben.

Koraal is toetsenbord?

[ Voor 3% gewijzigd door World Citizen op 14-01-2025 22:21 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Kijk ik er nou zo overheen of kan je ook niet zoeken op karmatags?

Als ik wil weten wie de meeste Posters zijn van bijvoorbeeld Tesla... Hoe zoek ik dat dan op?

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 17:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

World Citizen schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:11:
Kijk ik er nou zo overheen of kan je ook niet zoeken op karmatags?

Als ik wil weten wie de meeste Posters zijn van bijvoorbeeld Tesla... Hoe zoek ik dat dan op?
De karmaranglijst staat ook op de tag pagina: https://tweakers.net/tag/Aquarium/ bijvoorbeeld of in het geval van merken: merk: Tesla

Ik vraag me alleen wel af of het heel wenselijk is om daarop te zoeken en dan de 'experts' te gaan taggen elke keer als iemand een vraag over dat onderwerp wil stellen. Stel je vraag gewoon op de juiste plek en dan komen de verschillende mensen met verstand van zaken veel kans vanzelf wel langs.

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 20-01-2025 17:30 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

World Citizen schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:18:
Dit lijkt me enorm handig. Wellicht kan ik een topic met een vraag starten en meteen al die users taggen die dat koraal ook hebben.
Daar zit ik eigenlijk niet op te wachten. Hoewel ik plezier heb in mensen helpen ben ik geen commerciele helpdesk. Vragen beantwoorden doe ik publiekelijk op het forum, daar kunnen anderen er ook wat van leren zodat ik niet iedereen persoonlijk te woord hoef te staan.

Ik krijg nu al af-en-toe vragen van mensen op grond van badges die net zo goed/beter op het forum geplaatst hadden kunnen worden, zeker als de badges onterecht zijn.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:01
Worden Karma badges van gebande users ook meegenomen in het 'herschrijven' van het badge systeen?

-The_Mask-

Team anti-scalp - wauw..

Pagina: 1