Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:54
Na tien jaar software development ben ik toe aan iets anders. De motivatie om aan mijn taken te werken is op.
Hierdoor duren de dagen erg lang en is mijn productie laag.
Tijdens mijn werkzaamheden stoor ik mij aan verschillende dingen. Er zit spaghetti in de code, er is geen documentatie, de containers zijn op een brakke manier opgezet. etc.. Eigenlijk alle dagelijkse software development dingen vind ik nu vervelend.

Mijn ervaring zit vooral in Python development, backend systemen van web applicaties. Naar welke functies kan ik overstappen met deze ervaring?
Zelf denk aan tester / functioneel beheer, dit lijkt redelijk dicht bij huis te zitten qua benodigde vaardigheden. Ik heb ook een beetje ervaring met Cypress en Playwrite.
Wat ik zeker niet wil in frontend development. Data analyse is waarschijnlijk ook geen goed idee, ik heb geen wiskundige kennis.

Ik heb een HBO ICT diploma. Daarnaast geen andere certificaten of opleidingen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Ik voorzie dat je als tester nog meer gaat irriteren aan de technical debt en bugs waar de test suite op vast loopt in het geval die als lage prio worden ingeschat.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Opeens heb je het...

Wil je binnen hetzelfde bedrijf overstappen? Of wil je hetzelfde doen, maar dan elders? Wat wordt er gedaan met je feedback, en hoe geef je die? Kom je met concrete verbeteringen?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFly
CodeCaster schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:37:
Wil je binnen hetzelfde bedrijf overstappen?
Ik ben klaar met software development als beroep.

Wat het zoeken naar iets anders moeilijk maakt is dat mijn ervaring niet aansluit op andere functies. Dat is natuurlijk niet zo gek na tien jaar hetzelfde doen. Vandaar dit topic om inspiratie op te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Misschien doorgroeien naar PO? Dan heb je zelf ook wat te melden over de kwaliteit van de opgeleverde zaken, plus documentatie etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:55
Ga lekker wat heel anders doen, wat lijkt je leuk om te doen? Heb je al eens vacaturesites bezocht en bij jou in de buurt bekeken wat er zoal gezocht wordt aan personeel?

Wij kunnen hier wel allemaal leuke beroepen gaan oplepelen maar dat is ook schieten met hagel op een mug.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Docent software development? Dan leer je het de nieuwe generatie gelijk goed :)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:15
Het klinkt alsof je klaar bent met je baan, niet met het werk... Ik heb dit zelf onlangs ook gehad.

Tester of functioneel beheerder zijn niet echt heel erg uitdagend per se. Ik zou eerst development proberen bij een toko waar het geen bende is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Python is niet de beste taal voor iemand die van goed georganiseerde structuur houd (nee het is niet onmogelijk, maar simpelweg niet de "scene").

Probeer eens een Java project (bij een andere werkgever), of leer accepteren dat veel dingen in de commerciële echte wereld land nooit helemaal netjes zijn. Kijk naar het werk van de gemiddelde houtbewerker, loodgieter, elektricien, buschauffeur, postbezorger, zorgmedewerker.

Voor mijn gevoel is het meer zo dat je nu medior bent na 10 jaar, en je problemen hebt de rotzooi en traagheid van het dagelijks leven te accepteren. Alternatief zou zijn om een startup in te gaan waar je een zware vinger in de pap hebt (en het na 2-5 jaar dezelfde rotzooi kant op te zien gaan). Of een een-pitter te worden door je eigen producten te starten.
ChaserBoZ_ schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:27:
Docent software development? Dan leer je het de nieuwe generatie gelijk goed :)
Docenten zijn mislukte developers, no pun intended. Als je het niet voor elkaar krijgt in de echte wereld....

[ Voor 21% gewijzigd door _eLMo_ op 13-01-2025 20:38 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

CyberFly schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:30:
Tijdens mijn werkzaamheden stoor ik mij aan verschillende dingen.......Eigenlijk alle dagelijkse software development dingen vind ik nu vervelend.
Hoewel het gras vaak groener lijkt aan de overkant, kom je overal wel technical debt tegen in meerdere vormen en smaken. Afhankelijk van de grote van de organisatie kan je zoals iemand al eerder meldde denken aan een PO (Product Owner), een lead developer, meer de architectuur in, meer de security kant (en processen) op gaan. Maar het valt of staat wat er binnen het bedrijf mogelijk is natuurlijk. Of je stapt richting de meer traditionele people manager kant op. Het gaat er dan ook om, waar je jezelf ziet kunnen groeien en waar jouw interesses liggen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:56
Bij de politie zoeken ze veel mensen met een ICT achtergrond. Misschien zit daar wel iets bij voor jou.
Moet je natuurlijk geen strafblad hebben ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
_eLMo_ schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:35:
Python is niet de beste taal voor iemand die van goed georganiseerde structuur houd (nee het is niet onmogelijk, maar simpelweg niet de "scene").

Probeer eens een Java project (bij een andere werkgever), of leer accepteren dat veel dingen in de commerciële echte wereld land nooit helemaal netjes zijn. Kijk naar het werk van de gemiddelde houtbewerker, loodgieter, elektricien, buschauffeur, postbezorger, zorgmedewerker.

Voor mijn gevoel is het meer zo dat je nu medior bent na 10 jaar, en je problemen hebt de rotzooi en traagheid van het dagelijks leven te accepteren. Alternatief zou zijn om een startup in te gaan waar je een zware vinger in de pap hebt (en het na 2-5 jaar dezelfde rotzooi kant op te zien gaan). Of een een-pitter te worden door je eigen producten te starten.

[...]

Docenten zijn mislukte developers, no pun intended. Als je het niet voor elkaar krijgt in de echte wereld....
Jammer dat je er zo over denkt . . .

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:15
ChaserBoZ_ schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:24:
[...]

Jammer dat je er zo over denkt . . .
Hij komt wel echt over als een typische halsstarrige dev. Daar zou ik als ik ts was mijn oren niet teveel naar laten hangen.

Dat gezegd hebbende, docent is een vak en dat moet echt je roeping zijn.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Gatver. Hieruit blijkt maar weer: deze developer heeft geen flauw benul van de vaardigheden die een goede docent heeft. Of heeft zelf nooit goed onderwijs genoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
50% van je baan als developer is communicatie, verkopen naar je team, naar je leidinggevende. Dit lukt TS duidelijk niet op zijn huidige positie, misschien lukt hem dat wel in een andere functie, of een ander bedrijf. Maar ik zou geen docent worden voor je dat een beetje kan.

Sorry dat de waarheid hard is ;) Als je puur de ideale setup op je vakgebiedje wil lesgeven kan dat altijd natuurlijk, maar dat noem ik geen goed onderwijs.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31

Onderwijs is geen onderdeel van de echte wereld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 01:57
_eLMo_ schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:03:
50% van je baan als developer is communicatie, verkopen naar je team, naar je leidinggevende. Dit lukt TS duidelijk niet op zijn huidige positie, misschien lukt hem dat wel in een andere functie, of een ander bedrijf. Maar ik zou geen docent worden voor je dat een beetje kan.

Sorry dat de waarheid hard is ;) Als je puur de ideale setup op je vakgebiedje wil lesgeven kan dat altijd natuurlijk, maar dat noem ik geen goed onderwijs.
Waar baseer je je aanname op? TS heeft toch helemaal geen indicatie over zijn soft skills gegeven? We weten enkel dat TS geen plezier meer haalt uit het werk door de dagelijkse sleur en ergernissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:44
ipv een topic te openen lijkt het mij verstandiger dit te bespreken met je leidinggevende en samen met hem/ je werkgever te kijken naar de mogelijkheden binnen de bestaande organisatie.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 05:44

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Je kunt overwegen om op basis van een vaststellingsovereenkomst weg te gaan, zodat je WW krijgt en de tijd hebt om rustig te zoeken, en dan via het UWV een loopbaanbegeleidingtraject doen, cursussen volgen, solliciteren op verschillende functies etc.

Check bijvoorbeeld eens het overzicht met kansrijke beroepen 2024-2025: https://www.werk.nl/image...024-2025_tcm95-458847.pdf

Je kunt via hen bijvoorbeeld ook op proef gaan werken bij een bedrijf, met behoud van loon etc, om te zien of een beroep wel iets is voor je. https://www.rijksoverheid...j-bij-het-vinden-van-werk

[ Voor 24% gewijzigd door haagsepracht op 14-01-2025 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-10 20:04
Is die 10 jaar ervaring bij hetzelfde bedrijf, of heb je dezelfde ergernissen/ervaringen bij verschillende banen/bedrijven gehad? Bij mijn vorige werkgever vond ik het type werk (functioneel beheer) best leuk, maar de omgeving niet.

Ik heb een overstap naar een heel ander bedrijf gemaakt. Paar duizend medewerkers ipv ~60 en heel veel verschillende applicaties waar ik aan/mee werk, ipv 1 zeer matige mega-applicatie.

Je hebt natuurlijk nooit een garantie dat een overstap jou ook gaat werken, maar van wat ik in je startpost lees (spaghetti in de code, er is geen documentatie, de containers zijn op een brakke manier opgezet) dan is dat iets wat best anders kan zijn bij andere bedrijven.

On the other hand: wat heb je zelf de afgelopen jaren gedaan om deze problemen aan te pakken? Heb je een idee wat je hier aan zou willen doen maar is dit niet gelukt omdat andere mensen je tegenwerkten? Of heb je het maar geaccepteerd zoals het was?

In mijn geval was mijn overstap grotendeels gemotiveerd door frustratie over de gang van zaken. Waardeloze PM die geen nee kon zeggen tegen klanten, backlog van 2 jaar, incidentenproces dat voor geen meter liep, en alle voorstellen die ik deed werden genegeerd. Bij mijn huidige baan heb ik daadwerkelijk inspraak. Er zijn nog steeds wel frustraties, geen enkele baan is perfect, maar het is 10 keer beter dan mijn vorige baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFly
Devian schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 06:50:
ipv een topic te openen lijkt het mij verstandiger dit te bespreken met je leidinggevende en samen met hem/ je werkgever te kijken naar de mogelijkheden binnen de bestaande organisatie.
Mijn leidinggevende weet dat ik iets anders zoek.

Doel van dit topic is om wat inspiratie op te doen. Als ik zelf naar iets anders zoek voldoe ik logischerwijs niet aan de functie-eisen. Het voelt alsof ik gevangen zit in mijn vakgebied.
Corrit schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:20:
Is die 10 jaar ervaring bij hetzelfde bedrijf, of heb je dezelfde ergernissen/ervaringen bij verschillende banen/bedrijven gehad?
Dit is mijn 7e werkgever.

Het project waar ik nu aan werk is misschien wel de grootste puinhoop die ik ook gezien heb. De frustraties gingen heel snel van 0 naar 100.
418O2 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:32:
Het klinkt alsof je klaar bent met je baan, niet met het werk... Ik heb dit zelf onlangs ook gehad.
Echt leuk vind ik software development niet. Maar het is wel een baan met veel luxe zoals thuiswerken, vaste tijden, en een goed salaris.

[ Voor 15% gewijzigd door CyberFly op 14-01-2025 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funkymonk3y
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
Misschien een positie van waaruit je verbeteringen kan afdwingen, ik denk aan security officer of inkoop/contractbeheerder van IT? Andere kant van de tafel tegenover de software leverancier.

Mijn vrouw is net begonnen als contractmanager, met als enige ervaring dat ze de leverancierkant 10 jaar kent.

Dan mag jij als klant eisen stellen en borgen van de kwaliteit. De leveranciers moeten leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
CyberFly schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:48:
[...]

Doel van dit topic is om wat inspiratie op te doen. Als ik zelf naar iets anders zoek voldoe ik logischerwijs niet aan de functie-eisen. Het voelt alsof ik gevangen zit in mijn vakgebied.
Inspiratie hier opdoen is wellicht een goed idee, maar dat is wel een slechte drijfveer om over te stappen. Bepaal voor jezelf waarin je sterk bent of eventueel bereid bent over te stappen (met waarschijnlijk als prijs een periode met een lager salaris; dat laatste moet wel uit kunnen).
[...]

Het project waar ik nu aan werk is misschien wel de grootste puinhoop die ik ook gezien heb. De frustraties gingen heel snel van 0 naar 100.
Zeven werkgevers in 10 jaar is amper 1.5 jaar per werkgever. Dat is best kort. Lekker settlen in een team duurt meestal minimaal 1 jaar. Doorhebben welke leuke en lelijke kanten een organisatie heeft, duurt mogelijk nog langer (zeker bij een groot bedrijf). Python code zit meestal in een specifieke hoek. Qua taal is Python behoorlijk anders dan iets als C/C++/C#Java/Pascal, maar dat is wellicht wel te leren. Motivatie is wel een sleutelwoord.
[...]

Echt leuk vind ik software development niet. Maar het is wel een baan met veel luxe zoals thuiswerken, vaste tijden, en een goed salaris.
Tja, dat is niet zo'n heel goede intrensieke motivatie. Wel nuttige en belangrijke dingen, maar als je hier zwaar aan vast hangt, zal switchen ook echt tegenvallen. Op afstand is lastig te beoordelen of je hier zo zwaar aan vast zit, dat je verder geen wil/ruggegraat hebt om door te zetten naar mogelijk iets totaal anders (dan moet je ook wel weten wat je wel graag wilt en goed genoeg in kunt worden om de kost te verdienen).

Stel je eens voor dat je met deze (gebrek) aan drive gaat solliciteren, en de vraag is: waarom wil je bij ons (whatever bedrijf) in dit (whatever programmeertaal) vakgebied werken? En jij dan zegt: ah, lekker salaris, veel thuiswerken. Hoe groot denk je dat de kans is dat je aangenomen wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
[...]

[...]

[...]

Het klinkt gewoon alsof de plek waar je zit niet jouw plek is. Ik zit ook in development (PHP), maar er zijn toch we veel verschillende soorten banen hoor :)

Ik ga goed op onderhoud en die troep/spagetti verbouwen tot mooie code, ik heb een werkgever waar dat ook kan. Kan ook zijn dat je liever nieuwe technieken toepast, dan zou een medium sized webagency interessant kunnen zijn. Minder onderhoud, meer nieuwbouw.

Ik kan natuurlijk niet voor jou bepalen of heel development niets meer voor je is, maar ik heb ook wel eens hetzelfde als jou gevoeld en daarna kreeg ik een wel-leuke-baan. I.p.v. "Kut, het is weer maandag" denk ik nu alleen nog maar "ah kut, het is alweer ochtend" :9

Als je wilt heb ik een recruiter voor je waar ik goede ervaringen mee heb, zowel als kandidaat als bedrijf. Ze doen door heel Nederland en hebben een divers aantal bedrijven/banen beschikbaar. Van developer tot scrum master tot DevOpser.
Ik denk niet dat ik hier namen mag noemen, dus als je wilt mag je me een berichtje sturen. Ze denken goed mee, als kandidaat is het hele traject gratis dus proberen kan altijd?

offtopic:
En als iemand anders zich aangesproken voelt mag je me ook wel berichten hoor :P

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Zeker met de krapte op de arbeidsmarkt, is er genoeg ruimte om ook mensen aan te nemen die niet aan de functie-eisen (al zou ik ze eerder neer willen zetten als ideale functie-wensen) voldoen. Je hebt al behoorlijk wat jaren ervaring, en die ervaringen neem je ook mee in een andere functie. Gewoon solliciteren en aangeven dat je een overstap van ontwikkelaar naar x wilt maken en of je daar ook de juiste ondersteuning/training bij kan krijgen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:33
Even een ander idee: een werkgever vinden die niet zo heel ver weg is, en altijd/ vaak op kantoor gaan werken?

Gewoon omdat je dan misschien een band op bouwt met je werkgever maar vooral met je collega's. En daar motivatie/ geluk/ weet ik wat meer uit haalt.

Wat heb je verder wel aan je ontwikkeling gedaan de laatste 10 jaar? Ik neem aan dat dit niet zo uit de lucht komt vallen, dat je al langer minder gelukkig bent met de situatie (ook te zien aan de 7 werkgevers...). De eerste stap lijkt mij dan om te kijken wat je wél leuk lijkt en je daar op richten (bv met studie/ training).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik denk dat je vooral moet bedenken waar je energie van krijgt, en dat gaan najagen. :D

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-10 09:45
kamerplant schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:34:
Ik denk dat je vooral moet bedenken waar je energie van krijgt, en dat gaan najagen. :D
Een vrouw en kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:36
CyberFly schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:30:
Na tien jaar software development ben ik toe aan iets anders. De motivatie om aan mijn taken te werken is op.
Hierdoor duren de dagen erg lang en is mijn productie laag.
Tijdens mijn werkzaamheden stoor ik mij aan verschillende dingen. Er zit spaghetti in de code, er is geen documentatie, de containers zijn op een brakke manier opgezet. etc.. Eigenlijk alle dagelijkse software development dingen vind ik nu vervelend.

Mijn ervaring zit vooral in Python development, backend systemen van web applicaties. Naar welke functies kan ik overstappen met deze ervaring?
Zelf denk aan tester / functioneel beheer, dit lijkt redelijk dicht bij huis te zitten qua benodigde vaardigheden. Ik heb ook een beetje ervaring met Cypress en Playwrite.
Wat ik zeker niet wil in frontend development. Data analyse is waarschijnlijk ook geen goed idee, ik heb geen wiskundige kennis.

Ik heb een HBO ICT diploma. Daarnaast geen andere certificaten of opleidingen.
Overstappen richting data science en AI. Daar kan je met python lekker los gaan en met je software architectuur kennis voeg je ook flink wat toe aan teams vol data scientist.
Pagina: 1