Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msouverein
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-02 23:18
Hoi allemaal,

Ik ben gespeend van veel technische kennis, maar wel gewend om zelf veel uit te zoeken, Toch loop ik nu vast en hoop ik dat ik wat concrete adviezen mag ontvangen hier, waarvoor alvast superveel dank!

Ik zoek een laptop voor huis-, tuin- en keukengebruik en kom op het volgende vergelijkingslijstje: https://www.coolblue.nl/v...3698/943562/947910/943561. Daar zie je ook mijn budget in terug.

Ik wil graag 15 inch scherm, met numeriek toetsenbord, Windows. Fancy scherm en videokaart hoeven denk ik niet. Ik wil gewoon Word-docs maken, Excel gebruiken, foto's en andere bestanden bekijken maar niet uitgebreid bewerken, mailen, en websurfen en ook meer programma's naast elkaar open hebben. Ik zal de laptop vooral gaan gebruiken voor stamboomonderzoek en het schrijven van teksten, Vrij saai eigenlijk, haha. Ik zal er niet veel mee op pad gaan, maar een superzware laptop vind ik minder fijn.

Ik weet niet goed of AMD Ryzen 5 voor deze doeleinden verschil maakt met I5. Of AMD Ryzen 7 of I7 überhaupt beter zijn. En of meer dan 512 GB echt nodig is en de omvang van het cachegeheugen echt heel relevant is als het 8MB of meer is sowieso.

Bedankt voor jullie reacties!

Marleen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-05 14:48
Keuze is reuze maar als je gegarandeerd iets goeds wilt en het er voor over hebt kijk dan eens bij de zakelijke lijn van Dell of HP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-05 11:28
Mooi lijstje heb je gemaakt. Gezien de specificaties en de prijzen lijkt mij de laptop met 1TB de beste keuze.

Over de te verwachten duurzaamheid valt eigenlijk niet goed te oordelen omdat je in je openingspost te weinig informatie hebt gegeven. Als je laptop de hele tijd op een vaste plek blijft staan maakt het minder uit dat je niet zo'n stevige behuizing krijgt als bij een zakelijk model.

Afgezien daarvan weet je van een consumentenlaptop van tevoren nooit hoe lang die mee gaat.
Wil je zekerheid op dat gebied, maar niet je budget overschrijden, dan zul je voor een refurbished zakelijk model moeten kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-05 12:14
In dit gezelschap zou ik ook voor de Vivobook met 1 TB gaan. Bol heeft dezelfde nog wel iets goedkoper:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/2095982;2095974/

De Ryzen 5 (de Lenovo dus) is sowieso ouder dan de andere processors in de vergelijking. Deze Ryzen 7 en de gekozen i5's zullen elkaar denk ik niet veel ontlopen. Een i5 is sowieso een prima processor voor office en internetgebruik. Kan ook nog wel meer dan dat, een i3 zou al genoeg zijn. Maar persoonlijk ben ik altijd wel fan van een beetje overbemeten.

Als ik even vergelijk met de budgetoptie uit de Best Buy Guide, dan heeft die een snellere versie van de i5. Maar geen numeriek toetsenblok. De andere opties die daar aangedragen worden hebben ook geen numeriek toetsenblok, en er wordt al snel gerept over i3 processoren. Daar zou ik persoonlijk wegblijven, als je een wat grotere processor hebt, heb je er langer plezier van (tenzij de laptop onverhoopt stukgaat, maar die kans is niet wezenlijk anders binnen dezelfde prijsklasse, denk ik).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-05 21:00
Deze hieronder? Is de goedkoopste, maar toch vrij snel (sneller dan de Core i5-1235U) en heeft een IPS-scherm. Minpuntje is dat je het geheugen niet verder kunt uitbreiden, maar 16 GB is voorlopig nog wel voldoende.

#CategoryProductPrijs
1LaptopsLenovo IdeaPad 1 15ALC7 (82R400UKMH)€ 449,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-05 21:28
Ik zou eens naar de ASUS VivoBook 15 OLED X1505ZA-MA433W kijken. Deze heeft een uitstekend 2.8K OLED-scherm en vlotte Ryzen 5 7535HS-processor, en lijkt goed aan te sluiten op jouw gebruik.
Pagina: 1