Gigabit netwerk KPN trager en instabieler dan verwacht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucasWillemsen
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20-09 18:22
Beste Tweakers gebruikers,

Wij zijn sinds een halfjaar overgestapt van Ziggo naar KPN, mede wegens het feit dat glasvezel hier werd aangelegd en we op deze manier gebruik konden maken van zo'n actie-aanbieding.
De Experiabox V12 is door de monteur aangesloten in de meterkast (dit was volgens hen de beste plek zonder in de vloeren te boren).
Beneden is de Wi-Fi degelijk, voor mijn gevoel verliest hij wel extreem veel snelheid, maar volgens de monteur zou het zo moeten kloppen.
Meting gemiddeld:
Telefoon bij de router: 900mbps
Telefoon in het halletje (1,5 meter van de meterkast vandaan), deur van de meterkast dicht: 650mbps
Telefoon in de woonkamer (1 deur van de meterkast + 1 deur van de hal) denk circa 7m verderop : 500mbps

De Wi-Fi is beneden dus wel oke, maar in mijn optiek veel data verlies (gezien het feit dat er een Superwifi 2 punt geinstalleerd is in de woonkamer)

1,5 meter van de meterkast af is er een trap om naar de eerste verdieping te komen , zodra je boven bent kijk je als het ware al tegen een ander SuperWifi 2 punt aan. Deze heb ik geinstalleerd zodat het 3e punt de best mogelijke connectie kan hebben.
2 meter van die wifi booster zit een kamer, hier is ook een booster geplaatst wegens het feit dat er in huis geen bekabeling ligt en de computer via Ethernet verbonden dient te worden.

Gemiddeld draait de computer op een snelheid van : 11 Ping, 280mbps download en 200mbps upload.
Deze snelheid is prima voor een normale gebruiker, echter vind ik dit toch wel al erg veel verlies qua snelheid (zeker gezien de afstand tussen de router, de ene wifibooster en de andere).

Echter valt de Wi-Fi soms tijdens het gamen half weg , dan daalt hij naar een 8 Ping , 14mbps download en 8mbps upload.

In de MijnModem website van KPN zit er echter ook een oranje symbooltje bij de internetkabel, ik weet echter ook niet hoe ik dit kan oplossen, eventueel dat jullie tips hebben?
De hele legging van de Netwerkmap ziet er overigens wel gewoon in orde uit, alleen die Ethernetpoorten zijn oranje.
Draadloze snelheid boven in diezelfde kamer met een iPhone 14 pro:
18 Ping, 175mbps download en 158mbps upload

Wat ik al geprobeerd heb:
SuperWiFi punten opnieuw instellen ,
Computer resetten,
Andere CAT internetkabel gebruiken,

Samenvattend:
Ik hoor graag of jullie tips hebben om de internetsnelheid te verbeteren in het huis, (liefst zonder kabel aan te leggen door het huis).
Ook hoor ik graag of jullie tips/tricks hebben zodat het internet er niet opeens (half) uit knalt tijdens het gamen! (dit gebeurd dagelijks een aantal keren).

Gear: Experiabox v12
3x superwifi 2.0 (die zwarte boosters)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2uSzOOeRbqhFzH2GTITOkUvfoo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/10tThBFF4ZrZzWBQ5O37mDyf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door LucasWillemsen op 13-01-2025 17:26 . Reden: Foto vergeten! ]

Beste antwoord (via LucasWillemsen op 28-01-2025 12:30)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:12
Superwifi2 zijn dual band repeaters.

Bij iedere superwifi in de keten gaat je snelheid /2.
Beginsignaal is ongeveer 1531 (wifi, niet internet) naar de superwifi in woonkamer.
Alleen daar hou je vanwege dualband ongeveer de helft over dus 650 is normaal.

Hal boven 918/2 is ongeveer 400.
De slaapkamerpc verwacht zou ook zo rond de 400 uit moeten komen tenzij er andere wifi clients verbonden zijn via het superwifi2. 280 is dus ook wel logisch.

Samengevat is het normaal. Wil je het verbeteren?
- superwifi bedraad aansluiten. Dit is de belangrijkste.

Alterntaief
- de superwifi uit woonkamer weghalen. Is dat echt nodig vanuit meterkast?
- de 2e superwifi bij slaapkamer weghalen. Wifi kaart in de pc stoppen.
En/of:
- het geheel vervangen voor een tri band setup maar dan moet je dus je experiabox en superwifi vervangen

Dat wegvallen naar lage snelheden kan van alles zijn. Meestal is dat de link op 5ghz verloren raakt en hij naar 2.4ghz schakelt. Dat kan overal in de keten dus op dat monent moet je even kijken wat superwifi dashboard zegt.

Maar belangrijkste: kabels gebruiken

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 13-01-2025 17:41 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• laurens0619
Superwifi2 zijn dual band repeaters.

Bij iedere superwifi in de keten gaat je snelheid /2.
Beginsignaal is ongeveer 1531 (wifi, niet internet) naar de superwifi in woonkamer.
Alleen daar hou je vanwege dualband ongeveer de helft over dus 650 is normaal.

Hal boven 918/2 is ongeveer 400.
De slaapkamerpc verwacht zou ook zo rond de 400 uit moeten komen tenzij er andere wifi clients verbonden zijn via het superwifi2. 280 is dus ook wel logisch.

Samengevat is het normaal. Wil je het verbeteren?
- superwifi bedraad aansluiten. Dit is de belangrijkste.

Alterntaief
- de superwifi uit woonkamer weghalen. Is dat echt nodig vanuit meterkast?
- de 2e superwifi bij slaapkamer weghalen. Wifi kaart in de pc stoppen.
En/of:
- het geheel vervangen voor een tri band setup maar dan moet je dus je experiabox en superwifi vervangen

Dat wegvallen naar lage snelheden kan van alles zijn. Meestal is dat de link op 5ghz verloren raakt en hij naar 2.4ghz schakelt. Dat kan overal in de keten dus op dat monent moet je even kijken wat superwifi dashboard zegt.

Maar belangrijkste: kabels gebruiken

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 13-01-2025 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucasWillemsen
@laurens0619 Bedankt voor je reactie.
In de woonkamer is hij (raar maar waar) echt nodig.
Zonder deze Wi-Fi boosters draaien we in de woonkamer op 80 a 150 mbps. Dus niet zo denderend als we TV willen kijken en nog iets op een telefoon willen doen.

M.b.t. de wifi in het halletje. Deze zit ook rond de 200 a 300 mbit (als je het punt van de slaapkamer uit schakelt).

Echter blijft voor mij dan nog steeds de vraag waarom ze aangeven dat de verbinding "excellent" is en bij ethernet een oranje kleur blijft...

Maargoed,
Mocht ik het toch willen bekabelen, zou het dan mogelijk zijn om vanuit de meterkast in 1x door te trekken naar de slaapkamer en daar een splitter / daar de ethernet aan te sluiten op de Wi-Fi booster? dan heb ik de belangrijkste spot meteen bedekt. De rest van het huis heeft de enorme snelheden nog niet per definitie nodig.

Terugkomend over de slaapkamer PC die 400mbps zou moeten halen..
Dit haalt hij niet , midden in de nacht als enige apparaat haalt die net de 300/320mbps...
Voor mijn gevoel is dat toch wel een heel groot verschil.

Ik heb er wel over nagedacht om de V12 eruit te gooien, ik ben er geen voorstander van gezien je weinig aan kunt passen en dergelijke, enige aanraders mbt vervangers?

[ Voor 18% gewijzigd door LucasWillemsen op 13-01-2025 18:00 . Reden: Extra toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
excellent staat waarschijnlijk voor 5ghz verbinding .
Poor == wss 2.4ghz verbinding en dan stort het allemaal in bij de meeste huishoudens.
Oranje is denk ik dat er een 100mbit verbinding op de utp poort zit

Maar die max snelheden zijn eigenlijk helemaal niet zo interessant. Het meeste werk blijft allemaal ruim onder de 50mbit. Wat wel belangrijk is de stabiliteit (en latency) en met een chain waar je een wifi signaal 2x gaat repeaten is dat wel suboptimaal.

Je noemt trouwens TV kijken, is dat kpn tv multicast? Zo ja, dat is zeer af te raden om over een (repeated) wifi netwerk te gebruiken. unicast moet prima lukken.

Je zou de hele setup kunnen vervangen voor een Deco Xe75 of BE65, dat is een tri-band setup en dan hou je hogere snelheden over.

Echter het blijft allemaal draadloos dus suboptimaal. Eigenlijk heb je prima apparatuur nu in bezit, het enige wat mist is een kabeltje ertussen.

Je kunt op de slaapkamer/game pc inderdaad gewoon een switch zetten. De superwifi2 heeft trouwens ook een mini ingebouwde switch dus je kunt ook de kabel van beneden naar superwifi boven in poort 1, en vervolgens de pc in poort 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:16
LucasWillemsen schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:58:
Maargoed,
Mocht ik het toch willen bekabelen, zou het dan mogelijk zijn om vanuit de meterkast in 1x door te trekken naar de slaapkamer en daar een splitter / daar de ethernet aan te sluiten op de Wi-Fi booster?
In theorie ja, of het in de praktijk mogelijk is ligt aan je huis en hoe erg je het vind dat kabels in het zicht blijven.
Ik heb er wel over nagedacht om de V12 eruit te gooien, ik ben er geen voorstander van gezien je weinig aan kunt passen en dergelijke, enige aanraders mbt vervangers?
Met de Experiabox is niks mis, je moet alleen niet de illusie hebben dat je met de Experiabox en draadloze Wifi hot spots overal in huis 1gbps wifi gaat halen.

Sowieso is de vraag hoe nuttig het is om geld en tijd te investeren om 1gbps wifi te realiseren. Voor normaal gebruik op je telefoon heb je het niet nodig en voor een pc ben je in de regel beter af met een kabel.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucasWillemsen
@FredvZ De wifi is soms zo dusdanig traag en instabiel dat de games niet fatsoenlijk op een computer gespeeld kunnen worden.

21:42 even speedtest gedaan Ping 13 147mbps download en 114mbps upload

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 17:11

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Er is weinig te koop wat het met deze architectuur beter zou doen. Draadloos op draadloos.

De enige verbeterstap die je hier kunt maken is inderdaad bekabelen.

Maar het wordt mij niet helemaal duidelijk of de lagere snelheden ook echt een probleem zijn. Ik snap dat bijvoorbeeld 80mbit een fractie is van je hele verbinding. Maar daar kun je eigenlijk van alles prima mee doen.

Edit: ah ik begrijp dat de PC een shaky verbinding heeft. De meting Ping 13ms en 147mbit zijn in ieder geval prima in orde. Ik denk dat je packet loss hebt van een wegvallende verbinding.
Oplossing wederom: bekabelen

Dit kun je ook testen door een ping eindeloos door te laten lopen in een commandprompt. Als je dan stopt, krijg je het gemiddelde

code:
1
c:\>ping -t 8.8.8.8

[ Voor 33% gewijzigd door AtomicShockwave op 13-01-2025 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucasWillemsen
@AtomicShockwave Alles is inderdaad wel oke bruikbaar, maar het wegvallen is niet prettig tijdens het gamen (gebeurd toch wel elk kwartier).

Lijkt net alsof die tussen de 2.4 en de 5 aan het switchen is omdat hij denkt dat de 5ghz te traag is.

ik heb er verder geen verstand van. Moet maar eens kijken of ik het zelf kan bekabelen of dat iemand het voor mij zou willen doen voor een mooie prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:38
LucasWillemsen schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:42:
@FredvZ De wifi is soms zo dusdanig traag en instabiel dat de games niet fatsoenlijk op een computer gespeeld kunnen worden.

De snelheid is niet je probleem, voor het gamen heb je een stabiele verbinding nodig met een lage latency.
Doordat je nu tussen de router van je provider en je PC over een dubbele wifi verbinding gaat verveelvoudig je de kans op verstoringen en daarmee een instabiele verbinding.

Ik zou het extra punt in de woonkamer weg halen. Het argument dat je tijdens het tv kijken 10/ 20 Mbit max niet meer met je telefoon kunt werken is niet valide. Zelfs als je op telefoon 4 K streamt 25/ 50 Mbit max heb je nog heel veel bandbreedte over als ik de resultaten van je speedstest bekijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:16
LucasWillemsen schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:42:

Ik vind dat geen gekke score voor wat je in huis hebt.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucasWillemsen
@saaltink Oke, ik zal het morgen eens proberen.
Monteur raadde wel aan dat te installeren wegens de 4k streaming van de TV. Anders ging het soms wat haperen .

@FredvZ Ik vind het voor een Experia box V12 en 3 superwifi boosters toch wel een baggere score. Als ik nou op 300/400 zat op de mindere punten was het een heel ander verhaal, maar dat ik soms op de 100's zit met booster en soms in de tientjes zit... Maargoed, ik heb er geen verstand van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucasWillemsen
@AtomicShockwave Zojuist de CMD even laten lopen. Zit elke keer op de 13,14,15ms.
Heeft soms uitschieters op de 20,21.
Hier en daar zie je een 62ms, 36ms, 165(!)ms,

oplossing hiervan is dus bekabelen begrijp ik?

wel dank aan jullie allemaal voor de moeite en inzet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:14
Draadloos is waardeloos. Als je in een buurt zit met veel WiFi routers die allemaal "slim" hun kanaal bepalen, kan de snelheid per uur verschillen. Eén ding weet je zeker, dat wordt nooit stabiel. De enige manier is simpelweg bedraad aansluiten. En ook geen Powerline, dat is ook vragen om ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 17:11

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

LucasWillemsen schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:04:
@AtomicShockwave Zojuist de CMD even laten lopen. Zit elke keer op de 13,14,15ms.
Heeft soms uitschieters op de 20,21.
Hier en daar zie je een 62ms, 36ms, 165(!)ms,

oplossing hiervan is dus bekabelen begrijp ik?

wel dank aan jullie allemaal voor de moeite en inzet!
Na een tijdje kun je control + C doen,

Dan krijg je een gemiddelde, en ook de loss.

Maargoed, de performance die je haalt hoort bij deze draadloze architectuur. En die werkt eigenlijk nog helemaal niet zo slecht in jouw geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:52
Als je een KPN glasvezel lijn aanschaft, koop dan eerst een goede router. Die Expereia's kan je beter in doos laten zitten.
Ik heb hier een 7 jaar oude Fritz!box en ik krijg in line of site op 14 meter afstand (huis is 15 meter breed) nog steeds 180mbps met een ping van gemiddeld 12. En geen enkele extra repeater er tussen. Loop ik naar een ander deel van het huis buiten de directe line of sight, dan heb ik na 7 meter hemelsbreed met 3 tussen muren nog steeds 80mbps met ping van 22.

En als je nog eens een leuke test wil doen. Pak eens een wifi test tool op de mobiel ( ik heb de FritzWLAN tool getest) en kijk dan een naar het verschil in snelheid op je verbinding. Houdt dan eens je toestel horizontaal (plat op tafel) en eens verticaal. Bij mij scheelde dat in de test rond de 100mbps snelheid.

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:42
Feit dat het ergens anders goed werkt heeft de TS niet zo veel aan. Omstandigheden (wel of niet veel wifi netwerken in de buurt, wel of niet dikke betonnen muren en plafonds, mega geïsoleerd huis) kunnen er voor zorgen dat draadloze netwerken een heel stuk minder presteren dan bekabelde netwerken.

Daarom is het hier al veelvuldig gegeven advies van bekabelen ook het beste. Het zal namelijk gegarandeerd tot een beter resultaat leiden. En die garantie kan met welke andere wifi oplossing dan ook, nooit gegeven worden, hoe fijn het ook kan zijn om wel een goed presterend Wifi netwerk te hebben.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:52
Klopt wat je zegt over alles bekabeld gebruiken...
Eigenlijk heb je wifi alleen voor mobiel en tablet. Zelfs de laptop hoor je gewoon bekabeld te gebruiken voor thuiswerken.
Ik heb al medewerker gesproken die 250 euro teveel vond om extra netwerkleidingen aan te laten leggen in een nieuwbouwhuis van 500.000 euro. En daar nu spijt van heeft. en daarom nu met een slechte wifi ontvangst zit op de verdieping.

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:43

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

HMaster_II schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:11:

Ik heb al medewerker gesproken die 250 euro teveel vond om extra netwerkleidingen aan te laten leggen in een nieuwbouwhuis van 500.000 euro. En daar nu spijt van heeft. en daarom nu met een slechte wifi ontvangst zit op de verdieping.
Ik heb voor 1500 euro extra loze leidingen laten leggen door het hele huis in mijn nieuwbouw :o :+

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-01 15:39
De gemeten gegevens zijn op zich prima.
Kan de instabiliteit niet te maken hebben met te veel AP's zodat je devices heen en weer schakelen tussen de verschillende AP's?
Je hebt nu (inclusief de Experiabox) 4 AP's
Terwijl voor een gemiddeld huis 2 stuks meestal wel voldoende zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:33

pistole

Frutter

Ik had ook hobbelige verbindingen van mijn wifi, terwijl ik de super wifi access point al bekabeld had aangesloten. Voor mij was het wisselen naar een ander kanaal de oplossing.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Wat @pistole zegt zou nog kunnen

Misschien zitten je accesspoints op een DFS kanaal. Zou je snel achter moeten kunnen komen want als het goed is zit iedere superwifi (inclusief experiabox) op hetzelfde kanaal.
Weet niet of je dat bij KPN kunt instellen maar dat zou nog een eenvoudig iets zijn om te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:48
Wat is in vredesnaam “superWifi”? Lijkt me een marketing kreet die verder niks toevoegt. Of zou smartWifi toch beter zijn? Bullshit imo.
Interessanter is welke standaard dit is.
Ik zie ook niet waarom je 1Gbit nodig zou hebben via Wifi. Laat dat maar los. Verder gewoon kabels trekken, afscheid nemen van provider-(beheerde)meuk. Neem het in eigen hand zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:33

pistole

Frutter

valkenier schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 07:45:
Wat is in vredesnaam “superWifi”? Lijkt me een marketing kreet die verder niks toevoegt. 9f zou smartWifi toch beter zijn? Bullshit ino.
Interessanter is welke standaard dit is.
Ik zie ook niet waarom je 1Gbit nodig ziu hebben via Wifi. Laat dat maar los. Verder gewoon kabels trekken, afscheid nemen van provider-(beheerde)meuk. Neem het in eigen hand zou ik zeggen.
SuperWifi is wifi 6, en natuurlijk is het een marketing naam. Maar ik denk dat minimaal 99% van de gebruikers van KPN niet technisch van aard zijn en gewoon 'willen dat het werkt'.
Voor veel mensen is de 'provider-(beheerde)meuk' gewoon prima.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:48
*knip*. Dit voegt niet zoveel toe aan het oplossen van het probleem van de TS.

[ Voor 84% gewijzigd door rens-br op 15-01-2025 09:01 ]

Pagina: 1