Scheur in muur onder stalen draagbalk carport

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BURN3R
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-05 16:59
Sinds een paar dagen zitten er wat barsten in de muur van onze schuur, vlak onder één van de twee stalen balken die het dak van onze carport draagt.
Op de stalen balken lagen oorspronkelijk (asbest) platen die waarschijnlijk minder zwaar waren dan de huidige houten constructie met bitumen plus een aantal zonnepanelen (sinds ongeveer twee jaar geleden).
Wellicht dat het geheel te zwaar geworden is door het ijs dat er onlangs op heeft gelegen, maar dat is pure speculatie.
Enig idee of dit mogelijk kwaad kan en wat hier aan te doen is om erger te voorkomen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vhi1rcZwI14hMhUIimFopPKLnGA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JrygbL8MlD6obC39otF6M67f.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-06 20:49

Fe2O3

Ja das roest

Is de nieuwe constructie doorgerekend?

Heeft er sneeuw opgelegen?

Die hoek op de rechter foto zou ik door een bouwkundige naar laten kijken.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:09
Foto met iets meer afstand, en hoe dik is die muur? Oplegging lijkt nu alleen de breedte van een baksteen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-06 20:43
Weet je of het staalprofiel alleen op die halfsteens muur rust of dat die nog een verankering heeft met een binnenmuur? Het profiel lijkt ruim 200 mm hoog en dat is gevoelsmatig een vrij flinke maat voor een carport. Maar op deze foto kan ik zo niet zien hoe groot de overspanning is.

Zoal @Fe2O3 al aangeeft zou sneeuwbelasting hier wel eens voor overbelasting kunnen hebben gezorgd.

Wanneer het staalprofiel alleen op deze halfsteens muur rust dan is het wellicht een idee om er een stempel onder te zetten om de boel tijdelijk te ondervangen. Daarna in alle rust verder kijken hoe dit op te lossen.

Rust het profiel op een binnenmuur dat is het slechts een cosmetisch ingreep en kun je de specie onder het profiel weghakken waardoor je de spanning wegneemt en kun je vervolgens de boel weer toonbaar maken. De ruimte onder de balk vul je dan op met een compress band of een flexibele kit.

[ Voor 0% gewijzigd door FrankHe op 13-01-2025 20:17 . Reden: voel = boel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:52
FrankHe schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:15:
Weet je of het staalprofiel alleen op die halfsteens muur rust of dat die nog een verankering heeft met een binnenmuur? Het profiel lijkt ruim 200 mm hoog en dat is gevoelsmatig een vrij flinke maat voor een carport. Maar op deze foto kan ik zo niet zien hoe groot de overspanning is.
Ja, dat profiel ziet er enorm uit voor een plat dak van een carport, ik had bij mijn vorige huis een carport met een overspanning van 6 meter, met de goot in het midden, berekend op 1,5 meter sneeuwbelasting en die overspanning werd ook gehaald met een koker 200 x 100 x 5.

Dat bij die hoek ziet er wel spannend uit, het lijkt echt alsof de oplegging van de koker eruit scheurt.

[ Voor 7% gewijzigd door StevenK op 13-01-2025 19:32 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
StevenK schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:30:
[...]

Ja, dat profiel ziet er enorm uit voor een plat dak van een carport, ik had bij mijn vorige huis een carport met een overspanning van 6 meter, met de goot in het midden, berekend op 1,5 meter sneeuwbelasting en die overspanning werd ook gehaald met een koker 200 x 100 x 5.

Dat bij die hoek ziet er wel spannend uit, het lijkt echt alsof de oplegging van de koker eruit scheurt.
Als het staal koud op de specie ligt zonder adequate drukverdeling dan is het inderdaad een vrij spannende situatie. Vandaar mijn advies om er direct een stempel onder te zetten wanneer de halfsteens muur het enige oplegpunt is aan die zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Ja dit ziet er wel spannend uit moet ik bekennen. Bakstenen die splijten.
Even een stempel halen bij Hornbach of Boels kan geen kwaad.
Fe2O3 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:46:

Heeft er sneeuw opgelegen?

het is hetzelfde punt toch :?

[ Voor 73% gewijzigd door paQ op 13-01-2025 20:33 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BURN3R
Bedankt voor alle reacties tot zover, ik heb gepoogd een duidelijke foto van de andere kant (binnenzijde schuur) te maken. Kon er door alle troep niet heel goed bij :X

De balk (het profiel?) ligt tussen onze schuur en die van de buren, hier zitten dus beide carports onder, zonder verdere ondersteuning op bijvoorbeeld de erfgrens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRTqEz8L-tBmbgb1SKFmWx6Y62I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDVjMeFhKlTOZYCixgtiZXcH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABxtTmJ2nBsBsDM28Wv0-giaNmw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0gNtm08QoKmQ38BrV45tESjd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jeeVSZUGe4zGyeQNsMOaP7RpFgE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZHxEVaKXSxXH93fHQVR7Lbr.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-06 15:38
Het voegwerk heeft volgens mij ook zijn beste tijd gehad. Dat kan natuurlijk ook effect hebben op je constructie namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Naja het is een halve steen oplegging, en nog een heel klein beetje erachter op wat specie... Heb niet de indruk dat dat stapeltje nou zo bijster veel bijdraagt. Althans minder dan dat het zou kunnen.

Het is net alsof de hogere druk in het midden (?) van de overspanning aan de muur (anker) trekt als het ware vanwege doorbuiging? Als je een lange waterpas in het midden van de koker houdt, ligt die dan vlak over de lengte van de waterpas? Of kan die wippen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-06 15:22
kan dit komen door krimp en uitzetting waardoor de bakstenen gaan wiebelen omdat de balk niet glijdt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Je kunt deze eens doorlopen en zien wat er uitkomt: https://www.eigenhuis.nl/wonen/onderhoud/scheurenwijzer

Dan krijg je wat uitleg bij de verschillende soorten scheuren, het resultaat kun je natuurlijk ook hier posten zodat anderen er nog wat over kunnen zeggen.

[ Voor 7% gewijzigd door True op 13-01-2025 21:41 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BURN3R
Hier heb ik helaas geen idee van, het is door een klusbedrijf geregeld en gezien ik er zelf geen verstand van heb, heb ik daar ook niet aan gedacht. Er is mij wel verteld dat het ook i.c.m. de zonnepanelen prima zou kunnen. Ik zal het proberen na te vragen.
We hebben niet echt sneeuw gehad maar er heeft wel een (denk dun) laagje ijs opgelegen.
Beide foto's betreffen dezelfde plek, maar vanuit een ander perspectief. Heb je misschien ook tips voor het vinden van een bekwame (en eerlijke) bouwkundige?
paQ schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:05:
Naja het is een halve steen oplegging, en nog een heel klein beetje erachter op wat specie... Heb niet de indruk dat dat stapeltje nou zo bijster veel bijdraagt. Althans minder dan dat het zou kunnen.

Het is net alsof de hogere druk in het midden (?) van de overspanning aan de muur (anker) trekt als het ware vanwege doorbuiging? Als je een lange waterpas in het midden van de koker houdt, ligt die dan vlak over de lengte van de waterpas? Of kan die wippen?
Ik hoop dat ik de vraag goed begrijp; de koker loopt met een lichte boog van schuur tot schuur, met in het midden een iets hoger punt.
Aan de binnenkant zie ik iets dat op een draadeind lijkt, wat naar beneden de muur in gaat. Kan dit op de een of andere manier ook dragend zijn of is het duidelijk uit de foto's dat alles op de bakstenen / specie direct onder de koker rust?
Ook het bouwdossier helemaal doorzocht maar helaas nergens iets kunnen vinden over hoe dit in elkaar steekt.
FrankHe schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:15:
Wanneer het staalprofiel alleen op deze halfsteens muur rust dan is het wellicht een idee om er een stempel onder te zetten om de boel tijdelijk te ondervangen. Daarna in alle rust verder kijken hoe dit op te lossen.
Gaat het dan om zoiets, op basis van welke hoogte ik nodig heb? En plaats ik deze dan direct op de tegel eronder of moet daar nog een plaat oid tussen om de druk te verdelen?
https://www.boels.com/nl-...tempel-150-250-cm/p/14856
sukkel 24 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:35:
kan dit komen door krimp en uitzetting waardoor de bakstenen gaan wiebelen omdat de balk niet glijdt
Ik snap niet goed wat hier precies bedoeld wordt. (geen kritiek, ik begrijp het oprecht niet)
Gaat het om het uitzetten+krimpen van het staal t.o.v. de muur en dat de stenen zo langzaam maar zeker los komen van de specie?
Zo ja, wat is dan het mechanisme dat er toe leidt dat van een aantal bakstenen (ogenschijnlijk) een "scherf" loskomt aan de buitenmuur?
True schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:41:
Je kunt deze eens doorlopen en zien wat er uitkomt: https://www.eigenhuis.nl/wonen/onderhoud/scheurenwijzer

Dan krijg je wat uitleg bij de verschillende soorten scheuren, het resultaat kun je natuurlijk ook hier posten zodat anderen er nog wat over kunnen zeggen.
Ik kom helaas niet voorbij vraag 3 :X geen van de opties lijkt op de schade die ik aan mijn muur zie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Deze balk lijkt net even te kort en met onvoldoende opleg (de doorsteek in de muur) krijg je dit soort scheuren.

Hier wil je vrij urgent wat aan doen.
Haal eerst even een paar zware stempels en zet die eronder.
Dat ding van boels is prima. Gebruik er wel 2. Je kan er nog een tegel oid onderleggen, maar hoeft niet per se. Laat daarna de boel even checken door een constructeur en win advies in over hoe je dit netjes kan fixen.

Even verduidelijking: De balk kan ook ook doorgezakt zijn in het midden, dus dan trekt die zichzelf ook uit de muur. Als je er een lange lat tegenaan houdt, zie je dan een kromming in de balk?

Ziet het er bij de buren hetzelfde uit?

[ Voor 59% gewijzigd door teacher op 14-01-2025 00:13 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:24
Het kan ook zijn dat de ondergrond wat verzakt is onder één van de oplegpunten, dan gaat het trekken. Kan ook zijn dat als de grondwaterstand veranderd dat het weer minder spanning geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
BURN3R schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:52:
Gaat het om het uitzetten+krimpen van het staal t.o.v. de muur en dat de stenen zo langzaam maar zeker los komen van de specie?
Zo ja, wat is dan het mechanisme dat er toe leidt dat van een aantal bakstenen (ogenschijnlijk) een "scherf" loskomt aan de buitenmuur?
Jep, een stalen balk bij -10°C is korter dan bij +40°C.

De uitzettingscoefficient van staal is 0,012 - 0,017 mm/strekkende meter/graad celsius.
Stel we pakken 50°C als ∆ voor de temperatuur, en een balk van 10m lang, dan is de balk hartje zomer 6-8mm langer dan in de winter.

Als het cement steviger vast zit aan het staal dan de kracht die de baksteen (extra) kan hebben, dan knapt de steen. (Er staat al druk op de baksteen door het gewicht wat erop rust) Of dat ook echt het probleem is durf ik niet te zeggen. Maar dan begrijp je de denkrichting.

Of er ook echt een probleem is durf ik niet te zeggen. De muur staat er nog gewoon onder, die balk kan nergens anders heen. Het kan ook prima een voornamelijk cosmetisch ding zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Zo te zien wordt de muur naar buiten getrokken als het staal krimpt. Dat kan door de draadeind komen, een glij-oplegging was hier beter geweest.
Het zal niet instorten, maar ik zou er wel wat aan doen. Eerst een stempel eronder en dan kijken wat een oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

@BURN3R laatste deel van @teacher zijn post is wat ik bedoel. Er wordt getrokken. Althans, zo lijkt het. Er zit van binnen alleen een starre verbinding, dus alles gaat mee.
Maar het kan ook gewoon gewicht zijn. Constructeur bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wat je ook uiteindelijk als resultaat gaat hebben, de juiste oplossing is nu direct even bouwstempels eronder en een constructeur laten kijken. Dan weet je 100% zeker dat er geen verdere schade ontstaat, en die constructeur kan je meteen vertellen wat er dan wél moet gebeuren.

Op zich is het normaal dat je her en der een scheurtje in het voegwerk krijgt als er meer druk op de muur komt te staan, die stalen balk zal een stuk meer werken dan het metselwerk. Het lijkt ook of de bakstenen eronder iets naar binnen getrokken worden en dat wil je echt niet.

De kans dat je hier nu een directe gevaarlijke situatie hebt is klein, maar er komen wel nog wat stormachtige tijden aan en dan is het weer een ander verhaal. Een flinke rukwind kan heel veel schade aanrichten en dit in een avondje veel erger maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-06 13:27
Stempels bij de Hornbach kosten 30 euro.
Bij boels 7 euro per week.

Zelf zou ik ze bij de hornbach halen, en als ze niet meer nodig zijn verkopen.
Je kan zelf ook op marktplaats kijken, er zullen vast stempels te koop staan in je omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
[...]

Ik kom helaas niet voorbij vraag 3 :X geen van de opties lijkt op de schade die ik aan mijn muur zie.
Ik kom hier op uit: https://www.eigenhuis.nl/...zer-onvoldoende-oplegging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:08
De balk zit vast aan de muur dmv de draadeind dat als anker gebruikt wordt; hierdoor is er geen beweging mogelijk, zoals Analmoebe schreef. Mag een vast punt zijn, maar het had wel een stukje folie mogen hebben tussen de balk en steen/cement. Ik ken de gehele situatie niet maar het kan zijn dat de constructeur de oplegging aan de andere zijde wel een vrije oplegging heeft; of dat het midden gebruikt wordt als uitzet mogelijkheid ( naar boven? ).
Als de muur een keer kletsnat geweest is en dan bevriest dan kan er daar gemakkelijk materiaal losspringen.

Constructeur erbij halen? Stempels? Lijkt me beide beetje drama voor nu. Aan de binnenzijde is een halfsteens muurtje er tegen aan gemetseld waar de balk nog deels opligt. Zo te zien niet te weinig oplegging. Ga je daar buiten een stempel zetten en opdraaien dan ga je juist een tegenovergestelde kracht zetten op het draadeind waardoor je de onderliggende muur lostrekt.

Voegen zijn voor tegen vocht en cosmetisch, niet voor de constructie; je kan wat voegen uit krauwen en opnieuw opvullen, maar dan ga je waarschijnlijk meer aan ergeren vanwege kleurverschil.

[ Voor 3% gewijzigd door Lord Anubis op 14-01-2025 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
[...]

Gaat het dan om zoiets, op basis van welke hoogte ik nodig heb? En plaats ik deze dan direct op de tegel eronder of moet daar nog een plaat oid tussen om de druk te verdelen?
https://www.boels.com/nl-...tempel-150-250-cm/p/14856
Dat is inderdaad een stempel. Plaats een grote houten balk op de tegels en zet daar de stempel op. Doe ook een stuk hout tussen de bovenkant van de stempel en jou stalen profiel om krassen te voorkomen.

Hier een afbeelding die dit het beste illustreert:
foto van een rij schroefstempels in een gebouw in aanbouw

In de foto zie je er tientallen, jij hebt in beginsel voldoende aan één stempel, maar haal er voor de zekerheid twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Lord Anubis schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:31:
De balk zit vast aan de muur dmv de draadeind dat als anker gebruikt wordt; hierdoor is er geen beweging mogelijk, zoals Analmoebe schreef. Mag een vast punt zijn, maar het had wel een stukje folie mogen hebben tussen de balk en steen/cement. Ik ken de gehele situatie niet maar het kan zijn dat de constructeur de oplegging aan de andere zijde wel een vrije oplegging heeft; of dat het midden gebruikt wordt als uitzet mogelijkheid ( naar boven? ).
Als de muur een keer kletsnat geweest is en dan bevriest dan kan er daar gemakkelijk materiaal losspringen.

Constructeur erbij halen? Stempels? Lijkt me beide beetje drama voor nu. Aan de binnenzijde is een halfsteens muurtje er tegen aan gemetseld waar de balk nog deels opligt. Zo te zien niet te weinig oplegging. Ga je daar buiten een stempel zetten en opdraaien dan ga je juist een tegenovergestelde kracht zetten op het draadeind waardoor je de onderliggende muur lostrekt.

Voegen zijn voor tegen vocht en cosmetisch, niet voor de constructie; je kan wat voegen uit krauwen en opnieuw opvullen, maar dan ga je waarschijnlijk meer aan ergeren vanwege kleurverschil.
In de foto waarop het draadeind is te zien lijkt het staalprofiel voor pakweg 30 mm tot 50 mm op de aan de binnenzijde gemetselde kolom te liggen. Het is op de foto wat lastig te zien hoever het daadwerkelijk is. Persoonlijk zou ik het zekere voor het onzekere nemen en er even een stempel onder zetten en daarna pas verder onderzoeken.

Wel is duidelijk dat deze constructie in het verleden niet conform de gangbare methoden is gerealiseerd. Materialen bewegen nu eenmaal en daar is geen voorziening voor getroffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ

Voegen zijn cosmetisch, maar je gaat er wel aan voorbij dat de baksteen zowel links als rechts onder de koker gebroken is.
En persoonlijk vind ik dat die voegen er al "bijgewerkt" uit zien.

Dit zijn 2 aanzichten van dezelfde balk, en je ziet dat de barst helemaal van links naar rechts gaat.
Dit ziet er gewoon uit alsof de bakstenen bezwijken onder het gewicht.
Rode lijn naast de barst getekend. De barst is niet overal zichtbaar, maar dan weer wel in het andere aanzicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKxLMXd0rpX5eGcsBEgjnEBcbTA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6OPatBSAPeHf2lMYQa1MD4Ba.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door FRANQ op 14-01-2025 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
FRANQ schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:03:
[...]

Voegen zijn cosmetisch, maar je gaat er wel aan voorbij dat de baksteen zowel links als rechts onder de koker gebroken is.
En persoonlijk vind ik dat die voegen er al "bijgewerkt" uit zien.

Dit zijn 2 aanzichten van dezelfde balk, en je ziet dat de barst helemaal van links naar rechts gaat.
Dit ziet er gewoon uit alsof de bakstenen bezwijken onder het gewicht.
Rode lijn naast de barst getekend. De barst is niet overal zichtbaar, maar dan weer wel in het andere aanzicht.
[Afbeelding]
Die ene baksteen is al gebroken en daarom zou ik er persoonlijk direct een stempel onder zetten en daarna pas gaan rondbellen voor verder onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:51
Ik mis nog steeds wat foto's van een totaal overzicht.

Maar voor zover nu zichtbaar is, lijkt het op schade door vervorming. De stalen balk is iets uit de muur getrokken.
Instortingsgevaar lijkt mij een beetje overdreven, tenzij er helemaal geen verband is tussen de stalen balk en de rest van de overkapping. Maar ik zie op de middelste foto van de tweede serie een hoekje van een windverband.
Dat houdt de balk wel op z'n plaats.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BURN3R
teacher schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 00:00:
Even verduidelijking: De balk kan ook ook doorgezakt zijn in het midden, dus dan trekt die zichzelf ook uit de muur. Als je er een lange lat tegenaan houdt, zie je dan een kromming in de balk?
Er zit een kleine kromming in naar boven (boog), waarbij het midden dus iets hoger zit, waarschijnlijk juist om te helpen tegen doorzakken?
teacher schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 00:00:
Ziet het er bij de buren hetzelfde uit?
Geen schade, maar wel dezelfde constructie.
JukeboxBill schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:15:
Ik mis nog steeds wat foto's van een totaal overzicht.

Maar voor zover nu zichtbaar is, lijkt het op schade door vervorming. De stalen balk is iets uit de muur getrokken.
Instortingsgevaar lijkt mij een beetje overdreven, tenzij er helemaal geen verband is tussen de stalen balk en de rest van de overkapping. Maar ik zie op de middelste foto van de tweede serie een hoekje van een windverband.
Dat houdt de balk wel op z'n plaats.
Hoop dat deze foto's daarbij helpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lP8W3p7mR1cGPx82X3ERv7BSa9I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ssugA4woFcF0hGfvYN0doYxB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAOfb_ibqAjxKpBMjtDmgROPYZo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0fnqhRrfvkZNoijHnDenFMdA.jpg?f=fotoalbum_tile
TheGhostInc schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 01:00:
Als het cement steviger vast zit aan het staal dan de kracht die de baksteen (extra) kan hebben, dan knapt de steen. (Er staat al druk op de baksteen door het gewicht wat erop rust) Of dat ook echt het probleem is durf ik niet te zeggen. Maar dan begrijp je de denkrichting.
Analamoebe schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 07:53:
Zo te zien wordt de muur naar buiten getrokken als het staal krimpt. Dat kan door de draadeind komen, een glij-oplegging was hier beter geweest.
paQ schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:44:
@BURN3R laatste deel van @teacher zijn post is wat ik bedoel. Er wordt getrokken. Althans, zo lijkt het. Er zit van binnen alleen een starre verbinding, dus alles gaat mee.
Het is wat lastig te zien maar wellicht dat de balk wel kan / zou moeten kunnen schuiven dankzij de ogenschijnlijke gleuf aan het uiteinde van de balk die op deze foto's hopelijk iets beter te zien is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdUBJk8STy1q_eFQ_jcLs04pZMU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a5baeUWSzoUtnbL1GhUKwGuN.jpg?f=fotoalbum_tile
Dit is aan de kant met schade.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nd04vamiLCh-cnSTVq1Tafv4O4k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ze5EuJPMsG97k2bhugMXmv0S.jpg?f=fotoalbum_tileDit is aan de andere kant van de schuur waar ik beter bij kan voor een foto.

Ben intussen ook bezig met het regelen van de schroefstempels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Er is idd overduidelijk een boog te zien. Het wordt wellicht wat vergezocht, maar in wezen zou je nog kunnen betogen dat het gewicht de bakstenen naar het midden drijft, juist vanwege de curve van de koker. (?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-06 17:41

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Toch geloof ik niet dat dit komt omdat de verticale druk op de muur wordt overschreden.

Als je gaat berekenen wat zo'n halve baksteen kan hebben op 10x10 cm, daar schrik je van.

code:
1
2
3
Metselwerk heeft eigenlijk altijd een druksterkte hoger dan 5N/mm2
100x100mm = 10000 
10000x5 = 50kN = 5 ton

Die hele dak constructie weegt misschien net 2 ton.

Ik denk echt dat dit puur komt omdat die koker steeds langer en korter wordt tijdens temperatuurschommelingen. Dat wringt gewoon die muur los op den duur

[ Voor 20% gewijzigd door AtomicShockwave op 14-01-2025 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:51
Lengteverandering t.g.v. doorbuiging is niet zo groot, tenzij het om cm's doorbuiging gaat.

Met @AtomicShockwave eens, drukkracht alleen kan dit niet veroorzaken.

Ik zie nu dat het een doorgaande constructie is, gekoppeld aan de volgende woning.
Temperatuurwisselingen is dan waarschijnlijker. Dat kan een aantal jaren doorgaan totdat het net iets te veel wordt.
Misschien in combinatie met andere belasting, zoals windkracht op de zonnepanelen, die er voorheen niet waren.

Toevallig ook geen hei activiteiten in de buurt geweest?

[ Voor 8% gewijzigd door JukeboxBill op 14-01-2025 14:25 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
BURN3R schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:48:
Ben intussen ook bezig met het regelen van de schroefstempels
Ik zou dat heroverwegen.
Je kunt met die stempels ook de zaak kapot drukken (in de warmte zetten ze uit) en als je er met de auto per ongeluk tegen aan rijdt, ben je veel verder van huis.

Die balk gaat echt niet zomaar naar beneden storten, daarvoor zit die hele muur in de weg.

Het klinkt misschien flauw, maar als je een constructeur nodig hebt om de constructie te controleren, wie controleert dan je stempel plan?
(Heb je er 1 of 2 nodig, die je beide kanten, moet je voorkomen dat ze wegschuiven door de lichte boog?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Ik blijf dat draadeind maar een vreemd iets vinden. Die zitten dus voor en achter in die ertegenaan gestapelde bakstenen? En het rust alleen op wat ondersabeling (hoop je) ?
Als het zetten en krimpen een ding is, dan ben ik benieuwd wat er gebeurt als je die moeren gewoon eens van spanning haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
TheGhostInc schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:16:
[...]

Ik zou dat heroverwegen.
Je kunt met die stempels ook de zaak kapot drukken (in de warmte zetten ze uit) en als je er met de auto per ongeluk tegen aan rijdt, ben je veel verder van huis.

Die balk gaat echt niet zomaar naar beneden storten, daarvoor zit die hele muur in de weg.

Het klinkt misschien flauw, maar als je een constructeur nodig hebt om de constructie te controleren, wie controleert dan je stempel plan?
(Heb je er 1 of 2 nodig, die je beide kanten, moet je voorkomen dat ze wegschuiven door de lichte boog?)
Een stempel zet niet noemenswaardig uit.
(Je hebt het over 0,012 mm per meter per graad)

Je zet hem eronder voor de zekerheid, je hoeft niet die balk op te gaan tillen.

Nu denk ik ook niet dat die balk elk moment naar beneden komt.
Maar als die baksteen het begeeft, kan het wel erger voorkomen.

[ Voor 8% gewijzigd door FRANQ op 14-01-2025 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:34
Dit probleem lijkt heel erg op wat de huizen bij ons in de buurt ook hebben. Bij ons loopt er een dwarsbalk tussen alle huizen over de opritten heen. Bij ons hangt er een carport aan, maar bij de rest niet. Toch zie je overal een scheur door te weinig dilatatie. Zo'n balk zet gewoon anders uit dan een baksteen en daardoor gaat ie scheuren geven. Dat is vrijwel nooit grote reden tot zorg, wel goed om er even een constructeur bij te halen. Maar ik zou niet als hobby bob in de weer gaan met stempels. Zo'n constructeur heeft komende dagen/weken vast wel een gaatje voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jlampie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-06 20:20
Bitumendak is fors zwaarder als asbest golfplaten. Dus stempel en constructeur advies vragen. Een goede vraagt echt geen 1000,- maar 250-350,-. Of buurjochie van bouwkunde opleiding. Is leuke testcase voor opleiding sterkte berekeningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:08
Het draadeind is een normaal iets; hier weliswaar beetje lang. De gleuf is ook normaal; enige wat beter had gekund is dat er folie of dergelijks onder de balk zat voor wat zet/schuifmogelijkheden. Er is dus een oplegging van ~15cm, 1,5 breedte van de steen en is ruim voldoende, gaat nergens heen. Zit ook nog eens een kruisverband in dus het gaat nergens heen. Geen stempel nodig.

Vanwege gewicht verandering, temperaturen, vocht en whatever een steen geknapt. Enige wat ik zou doen is zorgen dat de moer even los gemaakt wordt en dan beetje handvast vast zetten met wat vet zodat de ring niet vast roest aan de balk..

Folie eronder schuiven kan, maar dan moet je de stalen balken 1 voor 1 even een millimeter of twee-drie opdraaien en of je dat kan doen zonder andere schade. Risico is dat het blijft plakken aan de specie, zou daar dus niet aan beginnen.

Terzijde, hebben alle schuren daar een verschillende steentje?

[ Voor 10% gewijzigd door Lord Anubis op 15-01-2025 09:40 ]

Pagina: 1