Hier heb ik helaas geen idee van, het is door een klusbedrijf geregeld en gezien ik er zelf geen verstand van heb, heb ik daar ook niet aan gedacht. Er is mij wel verteld dat het ook i.c.m. de zonnepanelen prima zou kunnen. Ik zal het proberen na te vragen.
We hebben niet echt sneeuw gehad maar er heeft wel een (denk dun) laagje ijs opgelegen.
Beide foto's betreffen dezelfde plek, maar vanuit een ander perspectief. Heb je misschien ook tips voor het vinden van een bekwame (en eerlijke) bouwkundige?
paQ schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:05:
Naja het is een halve steen oplegging, en nog een heel klein beetje erachter op wat specie... Heb niet de indruk dat dat stapeltje nou zo bijster veel bijdraagt. Althans minder dan dat het zou kunnen.
Het is net alsof de hogere druk in het midden (?) van de overspanning aan de muur (anker) trekt als het ware vanwege doorbuiging? Als je een lange waterpas in het midden van de koker houdt, ligt die dan vlak over de lengte van de waterpas? Of kan die wippen?
Ik hoop dat ik de vraag goed begrijp; de koker loopt met een lichte boog van schuur tot schuur, met in het midden een iets hoger punt.
Aan de binnenkant zie ik iets dat op een draadeind lijkt, wat naar beneden de muur in gaat. Kan dit op de een of andere manier ook dragend zijn of is het duidelijk uit de foto's dat alles op de bakstenen / specie direct onder de koker rust?
Ook het bouwdossier helemaal doorzocht maar helaas nergens iets kunnen vinden over hoe dit in elkaar steekt.
FrankHe schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:15:
Wanneer het staalprofiel alleen op deze halfsteens muur rust dan is het wellicht een idee om er een stempel onder te zetten om de boel tijdelijk te ondervangen. Daarna in alle rust verder kijken hoe dit op te lossen.
Gaat het dan om zoiets, op basis van welke hoogte ik nodig heb? En plaats ik deze dan direct op de tegel eronder of moet daar nog een plaat oid tussen om de druk te verdelen?
https://www.boels.com/nl-...tempel-150-250-cm/p/14856Ik snap niet goed wat hier precies bedoeld wordt. (geen kritiek, ik begrijp het oprecht niet)
Gaat het om het uitzetten+krimpen van het staal t.o.v. de muur en dat de stenen zo langzaam maar zeker los komen van de specie?
Zo ja, wat is dan het mechanisme dat er toe leidt dat van een aantal bakstenen (ogenschijnlijk) een "scherf" loskomt aan de buitenmuur?
Ik kom helaas niet voorbij vraag 3

geen van de opties lijkt op de schade die ik aan mijn muur zie.