Game pc met de RTX 5080

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-04 13:32
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zal voornamelijk de nieuwe pc gebruiken om te gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tussen de €2.500 euro en €3.000.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Corsair MP600 PRO, 2 TB SSD, (CSSD-F2000GBMP600PRO, M.2 2280, PCIe 4.0 x4)
Deze M.2 heb ik kort geleden aangescorsairchaft. Zou mooi zijn als ik deze opnieuw kon gebruiken.
Crucial MX500, 1 TB SSD (CT1000MX500SSD1, SATA/600)
Weet niet of deze bruikbaar is in een nieuwe build en of dit het waard is.
Ik gebruik 2x AOC Q24G2A monitoren op 2560x1440

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb de volgende build gemaakt en zie graag reacties/feedback:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 595,-€ 595,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 5080 16G SUPRIM SOC€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCorsair 6500X Zwart€ 180,68€ 180,68
1WaterkoelingCorsair Nautilus 360 RS ARGB Zwart€ 119,-€ 119,-
1VentilatorsCorsair RS120 ARGB Triple Pack Zwart, 120mm€ 39,90€ 39,90
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K€ 114,90€ 114,90
1VoedingenCorsair RM1000x (2024)€ 169,-€ 169,-
1SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 159,-€ 159,-
Totaal€ 1.377,48

Het moederbord kon ik er door een bepaalde reden niet inzetten. Ik zat de te denken aan de volgende:

MSI B850 gaming plus.

of

MSI X670E Gaming Plus

uiteraard sta ik overal open voor suggesties. Moederbord kan uiteraard ook ander merk zijn. (heb gewoon het merk gekozen wat bekend bij mij is)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn vorige desktops hebben altijd corsair onderdelen gehad en dit beviel erg goed!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet echt.

Ga je overklokken?
Ik weet er weinig van, dan zou ik me eerst moeten inlezen.

Wat verwacht je van ons?
Ik krijg graag feedback/tips/advies wat misschien beter zou werken of wat betere onderdelen zijn. Zelf twijfel ik heel erg over een AIO cooler (de corsair die ik gelinkt heb of een ander) of een air cooler voor de CPU. Ik gebruik al jaren de Dark rock van be quiet, maar toch hoor/lees ik dat AIO beter is bij een higher end CPU. Ik sta open voor suggesties/tips/etc. qua merken.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:08
AIOs zijn duurder en heeft meer onderdelen die stuk kunnen gaan. Als enige reden zou ik er een adviseren als je het mooier vind. Koelprestaties van een goede luchtkoeler doen eigenlijk niet onder voor een AIO. Zeker als je niet extreem gaat overklokken.

Verder keurig systeem. Goed samengesteld. Beide moederborden zijn prima. Eventueel kan je deze overwegen: uitvoering: MSI Pro B650-S WiFi doet niet onder voor de door jouw geselecteerde bordjes, maar is stukken goedkoper.

PCIe gen 5 bordje is beter inderdaad: uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI

[ Voor 16% gewijzigd door Dekar op 13-01-2025 20:14 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joramboverhof
Bedankt voor je reactie!

Ik heb zelf nooit een AIO gebruikt. Hoe groot is bijvoorbeeld de kans dat er een lek ontstaat? Dat zou mijn grootste angst zijn.

En als je een luchtkoeler zou kiezen, welke zou je dan aanraden? Veel luchtkoelers zitten namelijk in de weg van de ram-slots.

Verder heb ik gekeken naar betaalbare moederbord die PCI-e 5.0 hebben i.v.m. de 5080.

[ Voor 13% gewijzigd door Joramboverhof op 13-01-2025 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
Een lek erg klein. Maar ze verliezen altijd water in de loop der jaren. Ze verliezen daarmee ook koelprestaties en kunnen meer geluid gaan maken. Ik ben er zelf geen fan van, en ik vind die dikke, grote luchtkoelers ook mooier.

Met een ATX moederbord kan je vaak wel bij je RAM als je niet te grote/hoge sticks neemt. Een hele populaire is de uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE . Koelt extreem goed en kost weinig.

Edit: kon het niet laten om toch wat alternatieven voor te stellen. Check deze kast even en voeding. Scheelt toch behoorlijk in prijs (mobo zit in dit lijstje inbegrepen) en misschien zelfs nog betere kwaliteit ook!

1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 199,-€ 199,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 5080 16G SUPRIM SOC€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenAntec Flux Zwart€ 113,80€ 113,80
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 36,90€ 36,90
1VoedingenPhanteks AMP GH 850W, Zwart€ 119,43€ 119,43
Totaal€ 1.338,03

Oja, PCIe gen 5 alweer. Terecht!

[ Voor 71% gewijzigd door Dekar op 13-01-2025 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:27
Dekar schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:36:
Eventueel kan je deze overwegen: uitvoering: MSI Pro B650-S WiFi doet niet onder voor de door jouw geselecteerde bordjes, maar is stukken goedkoper.
Maar dat moederbord loopt wel zeer warm, zie hieronder, zeker als je het vergelijkt met het nog goedkopere ASRock B650M-HDV/M.2 moederbord of het gelijk geprijsde Gigabyte B650 Eagle AX moederbord (beide blijven ca. 30 graden koeler). In dat opzicht is het Asus ROG Strix B650E-F Gaming WIFI uit je vorige post stukken beter, al is het ook duurder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bdc28huwxN-Gzam71Unqs5cvwMM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TVZYfvg7KF3CSoI6REMeRBui.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:13
Corsair MP600 Pro kun je meenemen, maar je kunt niet de heatspreader van het moederbord gebruiken.
De oudere MX500 zou je ook mee kunnen nemen, maar zou ik alleen als secudaire SSD gebruiken (dus geen Windows op draaien).

Bij de 6500X zul je het zijpaneel en eventueel de onderzijde gebruiken voor intake fans. Corsair levert echter geen reversed ARGB fans, zodat het aanzicht niet hetzelfde is als van de fans van de AIO-koeler.
Ik zou de goedkopere 6500D Airflow kiezen, zodat je aan de mesh voorzijde het triple pack kunt kiezen als intake fans. https://www.corsair.com/u...-case-black-cc-9011259-ww
PS: Asus en Lian-Li hebben wel reversed ARGB fans.

De 6500X/6500D hebben 4x USB3.0, dus ik zou een moederbord kiezen met 2x interne USB3.0 headers. Volgens mij biedt alleen ASRock dat, bijvoorbeeld: https://tweakers.net/pric...ck-b850-riptide-wifi.html

PS: de MSI Suprim is vaak wel een van de duurste modellen. Voor 2x QHD (=3,4x Full-HD) zou je ook een RTX4080 Super kunnen overwegen als de introductieprijs van de RTX5080 hoog uitvalt.

In mijn oude ITX systeem draait al ruim 9jaar een AIO-koeler (zonder onderhoud). Het verbruik van de 9800X3D is relatief laag en prima te koelen met lucht. Ik vind een AIO-koeler wel veel mooier en je hebt geen blok van 1kg aan je moederbord hangen. De RGB van je memory blijft daardoor ook goed zichtbaar.

Enkele suggesties:
1MoederbordenASRock B850 Riptide WiFi€ 239,80€ 239,80
1VideokaartenPNY GeForce RTX 5080 ARGB EPIC-X RGB Overclocked€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCorsair 6500D Airflow Zwart€ 139,-€ 139,-
1WaterkoelingCorsair Nautilus 360 RS ARGB Zwart€ 119,-€ 119,-
1VentilatorsCorsair RS120 ARGB Single Pack Zwart, 120mm€ 17,90€ 17,90
1VentilatorsCorsair RS120 ARGB Triple Pack Zwart, 120mm€ 39,90€ 39,90
1VoedingenCorsair RM1000x (2024)€ 169,-€ 169,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.593,50
Ik verwacht dat de PNY met 3-slots bevestiging en 6cm dikke koeler aanzienlijk goedkoper zal zijn. PNY is de fabrikant van de Quadro kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
LievenD schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:36:
[...]

Maar dat moederbord loopt wel zeer warm, zie hieronder, zeker als je het vergelijkt met het nog goedkopere ASRock B650M-HDV/M.2 moederbord of het gelijk geprijsde Gigabyte B650 Eagle AX moederbord (beide blijven ca. 30 graden koeler). In dat opzicht is het Asus ROG Strix B650E-F Gaming WIFI uit je vorige post stukken beter, al is het ook duurder.

[Afbeelding]
Er zijn inderdaad betere opties. Ik heb mijn post aangepast.
Ik zou me hier trouwens niet mega druk over maken. VRMs zijn veilig tot 125C (vaak zelfs 150C) en dit zijn veelal synthetische tests waarbij de CPU veel harder wordt gepusht dan met gaming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joramboverhof
Mijn bedoeling was om de AIO fans aan de bovenkant te hangen en 3x fans aan zijkant, 3x fans onderkant en 1x fan aan achterkant.

Dit zal toch wel goed zijn qua koelen?

en wat bedoel je met reversed ARBG? kan ik die fans niet overal gebruiken in het systeem?

[ Voor 21% gewijzigd door Joramboverhof op 13-01-2025 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
De AIO radiator aan de bovenkant is inderdaad het beste, de warmte wordt dan direct naar buiten geblazen.
De voor- en achterkant van een fan zijn verschillend. Aan de voorkant zit meestal een logo en aan de achterkant de bevestiging van de rotor aan het frame. Dat laatste ziet er minder mooi uit.
Als je 3 fans in het zijpaneel en 3 aan de onderzijde als intake monteert, dan kijk je dus tegen de achterkant aan. Er zijn dus enkele merken die de fans de andere kant op laten draaien, zodat je toch naar de mooie kant van de ARGB verlichting kijkt. Als voorbeeld: https://tweakers.net/pric...ple-pack-zwart-120mm.html
6x intake en 4x outtake is ruim en overdruk houdt je behuizing beter stofvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
Ah op die manier.

Dan moet ik dat een keer aanpassen. Ik heb namelijk die ARBG fans van corsair nog van mijn huidige pc.

Dus het beste wat ik kan doen qua airflow (als ik de 6500X neem, vind ik persoonlijk wat mooier) is intake 3x 120 fan aan onderkant (in), 3x 120 fan aan zijkant (in) en 1x 120 fan achterkant (uit). En dan uiteraard radiator van AIO boven (uit). En ik kan dus wel de 'gewone' fans gebruiken, alleen ze zitten dus verkeerd om, wat er wat slechter uitziet?

heb ik het zo goed voor ogen?

Of zal de 6500D echt voor vele graden lager zorgen?

En die fans die je linkte, werken die ook samen met ICUE bijvoorbeeld? of heb je dan verschillende patterns qua RBG?

[ Voor 19% gewijzigd door Joramboverhof op 13-01-2025 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
Joramboverhof schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:05:
Ah op die manier.

Dan moet ik dat een keer aanpassen. Ik heb namelijk die ARBG fans van corsair nog van mijn huidige pc.

Dus het beste wat ik kan doen qua airflow (als ik de 6500X neem, vind ik persoonlijk wat mooier) is intake 3x 120 fan aan onderkant (in), 3x 120 fan aan zijkant (in) en 1x 120 fan achterkant (uit). En dan uiteraard radiator van AIO boven (uit).

Ja, inderdaad. Warme lucht stijgt dus dit zal het beste werken.
De 6500D is handiger als de behuizing aan de zijkant weinig ruimte heeft of is ingebouwd. Bij een mesh voorzijde kun je aan de voorkant standaard intake fans monteren. Ik heb van Corsair nog geen reverse fans gevonden. De 6500D behuizing is zelf ook goedkoper, fans aan de onderzijde zou je achterwege kunnen laten.
En die fans die je linkte, werken die ook samen met ICUE bijvoorbeeld? of heb je dan verschillende patterns qua RBG?
De Corsair RS fans en de ASUS TR fans worden aangesloten op een ARGB-header en aangestuurd met de software van het moederbord.
Corsair ICUE fans worden aangesloten op een fan hub die wordt aangesloten op een interne USB2.0 header en aangestuurd met Corsair ICUE software. Ik zou beide varianten niet mixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
Duidelijk!

Ik heb aan de zijkant voldoende ruimte, waardoor het dus geen probleem zal zijn. Dan denk ik dat ik voor de 6500x zal gaan als het qua temperatuur niks uitmaakt. en dus alleen side fans is gewoon? onder optioneel?

Als ik het dus goed begrijp, wanneer ik de fans, van wellicht verschillende merken, gewoon aansluit op de mobo, zullen ze gelijk lopen qua RBG?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
LievenD schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:36:
[...]

[Afbeelding]
Geen gek idee om hier naar te kijken, maar een 7950X is geen 9800X3D en gamen is geen Cinebench.

In de praktijk hebben we het over de helft van het vermogen of minder. Dus ook veel minder belasting voor de VRM's en dus veel minder hitte.

Prima om er naar te kijken, maar je kan de 2 CPU's en daarmee de temps niet vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
Als je fans van verschillende merken via de ARGB-header aansluit, dan kun je ze allemaal via de moederbord software aansturen. Ik verwacht wel dat je wat kleurverschillen hebt, omdat verschillende merken ook verschillende leds gebruiken.

Alleen fans in het zijpaneel zal voldoende zijn, maar ik zou sowieso de fans van de radiator niet te snel laten draaien, zodat je overdruk houdt. Voor een 9800X3D is het ook niet nodig om de AIO fans en de pomp snel te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-05 15:59
Ah op die manier.

Dus het beste wat ik kan doen qua airflow (als ik de 6500X neem, vind ik persoonlijk wat mooier) is intake 3x 120 fan aan onderkant (in), 3x 120 fan aan zijkant (in) en 1x 120 fan achterkant (uit). En dan uiteraard radiator van AIO boven (uit). En ik kan dus wel de 'gewone' fans gebruiken, alleen ze zitten dus verkeerd om, wat er wat slechter uitziet?

Ik zou voor out take fan een 140mm Corsair nemen, deze: uitvoering: Corsair iCUE LINK QX140 RGB, Wit (per stuk), 140mm
Je kan ook de goedkopere RX versie nemen, die heeft minder RGB en geen temperatuur sensor: uitvoering: Corsair iCUE Link RX140 RGB, Single Pack, Zwart, 140mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
wvkreg schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:21:
[...]

Ik zou voor out take fan een 140mm Corsair nemen, deze: uitvoering: Corsair iCUE LINK QX140 RGB, Wit (per stuk), 140mm
Je kan ook de goedkopere RX versie nemen, die heeft minder RGB en geen temperatuur sensor: uitvoering: Corsair iCUE Link RX140 RGB, Single Pack, Zwart, 140mm
Deze dure iCUE fan vereist ook een iCUE LINK System Hub en aansluitkabel, die niet worden meegeleverd.
https://www.corsair.com/u...n-kit-white-co-9051007-ww

De Corsair radiator met bijpassende fans is ook erg duur. Uiteraard wel mooie koppelbare fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
Ik heb de corsair fans aangepast naar de ASUS fans.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yfe175pRRR5f1JkIiJmuL96YyJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ro5soQyA1T17dxmBGAAnjKs.jpg?f=fotoalbum_large

Twijfel alleen aan de radiatorslangen. Die lopen nu langs de achterkant, maar kunnen tegen de achter fan komen.

[ Voor 12% gewijzigd door Joramboverhof op 17-01-2025 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
Om de lange radiatorslang te verwerken wordt meestal de radiator 180 graden gedraaid met de koppelingen aan de voorkant. Als je dan ook de cpu-pomp 90/180 graden draait met de koppelingen aan de onder- of achterkant, dan hangen je slangen niet zover naar beneden en liggen ze straks ook niet op je videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
Goeie tip, dank je wel.

Dan moet ik de pomp losmaken. Dan moet ik ook weer nieuwe thermal paste erop doen neem ik aan? Er zat 'pre applied' op, maar dat moet ik dan schoonmaken?

Vervolgens een 'erwt' aan thermalpaste op de CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
Als de PC aan heeft gestaan en dus warm is geweest, dan zou ik de koelpasta vervangen.
Als je de pomp met pre-applied koelpasta los haalt, dan is de koelpaste ongetwijfeld niet meer gelijk verdeeld over het koelblok en ontkom je er waarschijnlijk niet aan, om dan ook de koelpasta te vervangen.
Ik zou eerst even de radiator omdraaien om te kijken of het nog nodig is (ik verwacht van wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
Ja precies. Als ik het zo bekijk is het behoorlijk wat slang.

En dan is een 'erwt' aan koelpasta voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
Ja, de koelpasta mag er ook niet onder vandaan komen. Eventueel de koelpasta zelf nog iets verdelen met een plastic pasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Koelpasta vervangen is inderdaad het beste, maar niet perse nodig hoor. Je kan het prima zonder vervangen doen en dan naar de temps kijken. Niet de beste manier, dat weet ik, maar het zou mij verbazen als het 3 graden gaat schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Joramboverhof schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:44:
Ja precies. Als ik het zo bekijk is het behoorlijk wat slang.

En dan is een 'erwt' aan koelpasta voldoende?
Beter te veel dan te weinig. Gewoon een flinke klont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Je kan ook prima de koeler er af halen en dan voor het terug plaatsen een kleine druppel in het midden van de CPU doen. Dan heb je zo goed als nieuwe pasta er op zonder moelijk te doen. Het uitdrogen duurt wel wat langer dus mag geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
En heeft iemand ook ervaring met Thermal paste guards?

Vind die nieuwe vorm van AMD tegenvallen qua thermal Paste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Joramboverhof schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:01:
En heeft iemand ook ervaring met Thermal paste guards?

Vind die nieuwe vorm van AMD tegenvallen qua thermal Paste.
Niet nodig hoor. Een flinke druppel is zat en als het een beetje er naast komt maakt dat ook niet uit. Nog nooit problemen gehad met wat extra dat overloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
Iemand ook ervaring met bepaalde GPU brackets i.c.m. bottom intake fans?
Pagina: 1