iMac of Mac Mini en MacBook Air opstelling?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karlijn22
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11-09 17:47
Hoi hoi,

Ik had een vraag over een thuiswerk opstelling in elkaar flansen. Ik heb dit nooit eerder hoeven doen, dus ik weet eigenlijk niet goed waar ik moet beginnen.

Ik heb een MacBook Air (13-inch, Early 2015) met macOS Montery als laatste grote update. Een paar jaar geleden heb ik er een nieuwe batterij in laten zetten waardoor het weer bijna als nieuw voelt! Maar ik merk dat deze Macbook steeds meer moeite krijgt met zwaardere dingen draaien zoals een videogesprek en tegelijkertijd dingen opzoeken.

Nu heb ik het geluk dat ik een smak geld heb gekregen. Doordat ik in de laatste fase van mijn studie zit kan ik nog gebruik maken van studentenkortingen bij bepaalde winkels. Ik vind dit het goede moment, ook ergonomisch gezien, om een iMac te kopen zodat ik met mijn werk dadelijk een vliegende start heb.

Welke iMac raden jullie aan? Kan ik mijn MacBook Air koppelen aan de iMac zodat ik twee schermen heb? Of kan ik beter kijken naar een Mac Mini met een bijpassend scherm?

Op fora kom ik veel mensen tegen die liever de MacBook Air (13-inch, Early 2015) hebben dan nieuwere versies vanwege de slechte bouw van de laatstgenoemde MacBook Air. Wat vinden jullie? Beter deze houden of een update?

Sorry voor de vele vragen, ik weet niet waar ik het anders kan vragen.

Dank je wel voor alle hulp!

Even extra informatie:
> Mijn MacBook Air blijkt steeds meer moeite te hebben met meerdere tabbladen open in Safari.
> Ik verwacht later bij mijn werk een Windows laptop te krijgen om mee te werken. Dus dat maakt het best ingewikkeld om een fijne werkplek te installeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Karlijn22 op 15-01-2025 14:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Voor een thuiswerkopstelling wil je ergonomie en flexibiliteit. Ik zou een laptop als basis nemen dan kan je ook op andere plekken werken. Die heeft ook een microfoon en camera, wat je bij een Mac Mini ook niet hebt.

Zet je laptop op een standaard op je bureau met een groot scherm er naast en een extern toetsenbord en muis. Neem een scherm met een Thunderbolt-aansluiting zodat je maar één kabel hoeft in te pluggen. Kijk verder dan Apple want ze maken niet de beste toetsenborden en muizen (en schermen hebben ze ook niet).

De huidige iMacs zijn enkel met 24" scherm en kunnen niet meer als extern display worden gebruikt. Daarnaast zijn ze niet in hoogte verstelbaar, dus ergonomisch ook niet ideaal.

Er wordt dit jaar een Macbook Air M4 verwacht. Als je kan wachten dan zou ik daar op wachten. Anders is de M3 nog steeds veel beter dan wat je nu hebt. Geen idee waar de "slechte bouw" over gaat, de Intel Macbook Pro's van 2016 - 2020 waren inderdaad niet top maar dat is al lang geleden nu.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Karlijn22 De bouwkwaliteit van de huidige Mac's zijn allemaal top.

Ik zou inderdaad ook een MacBook Air (of Mac mini) i.c.m. extern scherm aanraden (afhankelijk van of je hem ook buitenshuis e.d. wilt gebruiken) Apple maakt zelf bijvoorbeeld de Studio Displays, echt prachtige schermen, werk er dagelijks mee.

[ Voor 13% gewijzigd door Greatsword op 14-01-2025 10:51 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Je moet daarvoor wel diep in de buidel tasten (€ 1.779). Ik geloof best dat het een prachtig scherm is. Waar je vroeger een 27” iMac voor kocht daar heb je nu een 27” Studio Display voor. Dan komt er ook nog minimaal zo’n € 1.000 bij voor een MacBook Air.

[ Voor 11% gewijzigd door syltheboy op 14-01-2025 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier gekozen voor een MacBook air voor de mobiliteit. Thuis staat een Mac mini met een 38" beeldscherm (3* een A4 naast elkaar). Werkt fantastisch. Synchronisatie via OneDrive of iCloud, afhankelijk van de app waarin ik werk.

Het beeldscherm hoeft natuurlijk geen Apple Display te zijn, tenzij je geld hebt om te verbranden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17-09 23:17
Zelf ben ik meer van de macbooks. Sinds ze die M processors hebben zijn ze dusdanig goed dat ik zelf niet de meerwaarde zie van een Mac mini of een iMac (qua computer hardware). Zelf zou ik dan eerder gaan voor een macbook en daar een scherm, toetsenbord en muis/trackpad aan koppelen via een hubje/dockingstation, of gewoon het scherm rechtstreeks aan je monitor.
Maar ja, dat ben ik dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

syltheboy schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:09:
Je moet daarvoor wel diep in de buidel tasten (€ 1.779). Ik geloof best dat het een prachtig scherm is. Waar je vroeger een 27” iMac voor kocht daar heb je nu een 27” Studio Display voor. Dan komt er ook nog minimaal zo’n € 1.000 bij voor een MacBook Air.
Je kan natuurlijk ook een gebruikte kopen, vorige week nog 1 voor 1000,- voorbij zien komen via V&A ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heel blij met MacBook Air M2 en onlangs aangeschafte iMac M4. Studio Display in verhouding duurder dan alles wat in een iMac zit. Geen gemekker met kabels, aansluiten. Gewoon iMac aan en werken.

Portability voor op de bank en in de tuin, iMac voor in de werkkamer met een fatsoenlijk scherm. En met een verstelbaar bureau is de ergonomie ook prima aan te passen.

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlare
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:53
Je huidige Air heeft nu al moeite met sommige taken schijf je. Met een extra scherm aan de Air wordt dat in ieder geval niet beter...
De Air komt uit 2015 en is dus 10 jaar oud.
Verwacht hier dus geen wonderen meer van.
Ik zou hem houden voor simpel browsen, of wellicht verkopen (maar rijk wordt je er niet van).

Dit gezegd hebbende, zou ik gaan voor een mobiele oplossing. Dus een nieuwe(re) MacBook Air of MacBook Pro. In ieder geval met de M processor en dus geen Intel.
Daarnaast een losse monitor met minimaal USB-C video en power-supply over USB-C. Dan heb je maar 1 kabel nodig tussen de twee apparaten voor beeld en voeding richting laptop. Grootte is natuurlijk afhankelijk van jouw eigen eisen.
Los toetsenbord en muisje erbij en klaar.

Verder geef je aan dat je verwacht een windows laptop te krijgen zodra je werkt.
Als dat een moderne laptop is, dan zit daar minimaal USB-C op.
Die laptop kan dan ook worden aangesloten op het scherm in plaats van de MacBook.

Een scherm met Thunderbolt 4 zou kunnen, maar als de Windows laptop dat niet heeft, maar slechts een reguliere USB-C, dan kan het zijn dat er wat zaken niet goed samenwerken. Beetje vaag, maar er zijn zoveel standaarden binnen USB-C. En je weet niet welke een eventuele Windows laptop zal hebben. Dan wellicht beter een monitor te kopen die sowieso met alle laptops overweg kan en niet te zware spes heeft in de aansluitingen.

Zelf werk ik met een MacBook Pro M1 met daaraan een 32 inch 4K Thunderbolt 4 scherm. Daarnaast nog zo'n scherm en een Windows laptop met Thunderbolt 4. Dubbele set muis en toetsenbord erbij. Ik kan de laptops dus aan een willekeurig scherm hangen, hoewel dat in praktijk eigenlijk nooit wisselt. Wat ik soms wel doe: beide schermen aan de MacBook (via daisy-chain: extra TB4 kabel tussen 2 monitoren). Dat kan bijvoorbeeld wel met TB4, maar niet zomaar met regulier USB-C.

Succes met de keuzes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKorpel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Even specifiek reagerend op dit punt uit je extra informatie:
Karlijn22 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:53:
> Ik verwacht later bij mijn werk een Windows laptop te krijgen om mee te werken. Dus dat maakt het best ingewikkeld om een fijne werkplek te installeren.
Als je een vaste werkplek wil hebben voor zowel privé als werk, en daarbij (waarschijnlijk) wisselt tussen Mac en Windows - of in ieder geval tussen privé en werk machine, dan kan ik zeker onderschrijven wat hierboven al een aantal keer benoemd is: neem een los scherm dat ook op een (Windows) laptop van werk aangesloten kan worden. Voor privé kun je dit dan aansluiten op een nieuwe MacBook, of op een Mac Mini, dat ligt er vooral aan hoeveel portabiliteit je nodig hebt.

Persoonlijk zou ik in jouw situatie denk ik de volgende keuzes maken:
  • Nieuwe(re) MacBook zodat je niet per se 'vast' zit aan je bureau voor wat betreft privé gebruik.*
  • Los scherm dat op zowel Mac als Windows machine aan te sluiten is. Ik zou dan denk ik vooral ook even kijken naar een scherm met PD (power delivery) op USB-C, als het meezit kun je dan zowel privé als werk laptop gebruiken met maar één kabel.
  • Eventueel een laptopstandaard erbij zetten zodat je het scherm van de laptop (zowel privé als werk) als tweede scherm kunt gebruiken.
*Naast dat je zelf al benoemt dat je huidige MacBook moeite begint te hebben met bepaalde zaken, wordt hierboven al opgemerkt dat dit niet per se beter wordt als je een extern scherm aansluit; en daarbij heeft je huidige MacBook geen USB-C, waardoor je sowieso altijd twee kabels nodig zou hebben (oplader+scherm).

Alles natuurlijk ook afhankelijk van wat voor budget je voor jezelf in gedachten hebt.

Overigens weet ik niet of je al een bureau en bureaustoel hebt waar je tevreden mee bent, maar ik kan je aanraden om daar vooral ook nog even goed over na te denken. Een volle dag thuiswerken moet je mijns inziens minimaal net zo comfortabel kunnen doen als een volle dag op kantoor (of comfortabeler, als je het goed doet :+).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnnijm
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-08 16:25
Ik heb ooit mijn MacMini M1 ingewisseld voor een iMac M1 met 16 GB geheugen, omdat ik alle extra bedrading spuugzat was (webcam/speakers/scherm etc). Het prijsverschil is ook erg klein als je alles bij elkaar optelt.
Af en toe draai ik zelfs Windows 11 Pro in een apart window op de iMac via de App UTM. Je zou dan zelfs de Windows laptop niet nodig hebben, al hangt dat natuurlijk af van de softwareconfiguratie van de laptop (zakelijke licenties etc.).
Een Macbook kan eventueel via synchrone weergave het scherm van de iMac gebruiken.
Succes met het maken van een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VBald
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 02-08 13:09
@Karlijn22 Vele reacties geven extreme goed advies. Mijn vraag is: Wat is je Budget? Je zegt een smak geld. De MacBook Air kan je niet koppelen aan je iMac voor een extra scherm via kabel dan. Johnnijm adviseert dan synchrone weergave.
Er zijn ook monitoren met KVM, je kan je Mac en Windows erop aansluiten en 1 set toetsenbord en muis. Je kan dan switch tussen beide maar hebt dan maar 1 toetsenbord en muis nodig. Voorbeeld Gigabyt m32u.
Zoals Greatsword zegt kun je ook een gebruikte Macbook kope, zie V&A, misschien dat het goedkoper uitkomt voor je, je hoeft niet alles in een keer uit te geven.
Laat weten wat je uiteindelijk hebt gedaan, succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karlijn22
Hai!

Ik wilde jullie bedanken voor alle suggesties en hulp!
Na veel onderzoek en vragen aan ChatGPT heb ik gekozen voor een refurbished MacBook Air bij Apple zelf.

Zeer specifiek: Apple MacBook Air 2022 M2 8-core, 16GB ram, 10-core GPU, 256GB ssd, Qwerty, Goud
Omdat ik de rest van mijn budget aan mijn rijbewijs wil wijden en ik geen grafische hoogstaande dingen ga doen heb ik de M3 links laten liggen.
In vergelijking met mijn MacBook Air 2015 is het echt super snel!

Vandaag is de laptop binnen gekomen en nu kan ik ook verder gaan kijken naar een monitor die er goed bij past.

Groetjes,

Karlijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Karlijn22 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:51:
Hai!

Na veel onderzoek en vragen aan ChatGPT heb ik gekozen voor een refurbished MacBook Air bij Apple zelf.

Zeer specifiek: Apple MacBook Air 2022 M2 8-core, 16GB ram, 10-core GPU, 256GB ssd, Qwerty, Goud
Omdat ik de rest van mijn budget aan mijn rijbewijs wil wijden en ik geen grafische hoogstaande dingen ga doen heb ik de M3 links laten liggen.

Vandaag is de laptop binnen gekomen en nu kan ik ook verder gaan kijken naar een monitor die er goed bij past.

Groetjes,

Karlijn
Prima keuze, nu op zoek naar een goede monitor en juist dát kan lastig zijn. De resolutie van veel standaard schermen vallen erg tegen en scaling werkt niet goed. Vandaar mijn keuze voor een extra iMac naast mijn MacBook Air M2.

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Karlijn22 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:51:
Hai!

Groetjes,

Karlijn
De 27" en 32" LG Ultrafine (27UP850K en 32UP55NP)
kosten momenteel bijna hetzelfde (rond de 330 euro) bij Bol.com. Ik zie ze niet in de Tweakers pricewatch staan voor die prijs.

Deze hebben power delivery dus kunnen je Macbook Air opladen en hebben een ingebouwde USB hub. Omdat je Macbook Air zelf maar twee USB-C poorten heeft en maar één extern scherm kan aansturen is zo'n scherm ideaal. Als je het kleurprofiel van de monitor instelt op "vivid" komen de kleuren bijna exact overeen met het scherm van een Apple computer.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlijn22
@Johnny en @THE_BASE

Wat betreft de monitor, daar heb ik ChatGPT ook gevraagd vanwege specifieke eisen dat de monitor aan te sluiten is op zowel een MacBook als een windows laptop (zeer waarschijnlijk een werklaptop later). Dus vandaar dat ik een iMac denk ik achterwege laat.

Ik zag inderdaad dat de 27" waarschijnlijk het beste bij mijn behoeften passen.
ChatGPT heeft me Dell en LG monitoren gesuggereerd. Ik ga kijken wat het beste past met de monitor en studie/thuiswerk eisen. Ik doe niet aan grafisch design, dus ik denk niet dat het haarscherp hoeft te zijn.

Zal ik jullie nog op de hoogte houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijntjeh
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 30-06 16:22
Ik weet niet of je inmiddels al een monitor hebt aangeschaft, maar ik zou de scherpte toch meenemen in je overwegingen.
Ik heb nu een superscherpe monitor bij mijn mac mini en dat werkt toch wel een stuk prettiger dan zijn korrelige voorganger. En dat is voor gewoon huis, tuin en keuken computer werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:20
Karlijn22 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 00:04:
@Johnny en @THE_BASE

Wat betreft de monitor, daar heb ik ChatGPT ook gevraagd vanwege specifieke eisen dat de monitor aan te sluiten is op zowel een MacBook als een windows laptop (zeer waarschijnlijk een werklaptop later). Dus vandaar dat ik een iMac denk ik achterwege laat.

Ik zag inderdaad dat de 27" waarschijnlijk het beste bij mijn behoeften passen.
ChatGPT heeft me Dell en LG monitoren gesuggereerd. Ik ga kijken wat het beste past met de monitor en studie/thuiswerk eisen. Ik doe niet aan grafisch design, dus ik denk niet dat het haarscherp hoeft te zijn.

Zal ik jullie nog op de hoogte houden?
Jazeker, houd ons op de hoogte! Altijd leuk om te lezen waar je voor hebt gekozen (en waarom). d:)b

Have you tried turning it off and on again?

Pagina: 1