Monoblock warmtepomp aansluiten op buffervat - type leiding?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserfreak
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-05 11:51
Hallo iedereen,

Na maanden werk en voorbereiding gaan we eindelijk onze warmtepomp kunnen aansluiten op het buffervat. De monoblock warmtepomp staat op ongeveer 8 meter van de woning. Ik heb een wachtbuis van 110mm van het buffervat binnen naar de monoblock unit buiten waardoor ik dus aanvoer en retour moet trekken. Deze leidingen moeten flexibel zijn wegens de bochten in de wachtbuis.

Liefst zou ik met DN25 of DN32 werken. De wachtbuis is volledig droog en ga ik achteraf met EPS korrels inblazen voor extra isolatie.

Ik zie dat overal de RVS ribbelbuis wordt aangeraden/gebruikt. Nu vroeg ik mezelf af of het geen idee zou zijn om EPDM heetwaterslang te gebruiken. Dit omdat het EPDM op zichzelf al goed isoleerd en het bovendien zeer flexibel is. Maar bovenal omdat de binnenkant glad is waardoor er volgens mij minder turbulatie in het water komt en de circulatiepomp dus minder hard moet werken voor hetzelfde debiet. Wat denken jullie?

Voorbeeld: https://www.slangenboer.nl/heetwaterslang-jumbo-nl

Mvg,
Daan

[ Voor 12% gewijzigd door laserfreak op 13-01-2025 15:28 ]

Liefhebber van embedded hardware en software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 16:40
EDPM slangen zijn over het algemeen niet zuurstofdiffusiedicht, en dat gaat problemen opleveren in je installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserfreak
@Xiphalon dankjewel voor de toelichting. Ik heb wat gegoogled en dat wil je inderdaad niet. Nu begrijp ik meteen waarom RVS wordt gebruikt in plaats van EPDM.

Deze buis lijkt mij perfect: https://www.woud-energiea...bele-rvs-ribbelbuis-dn25/

Of hebben jullie een betere leverancier?

[ Voor 40% gewijzigd door laserfreak op 13-01-2025 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerald.bruggink
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-05 13:43
hoe is het bevallen?

ik heb sinds 7 jan ook een warmtepomp aangesloten en heb 10 van de 15 meter buis buiten lopen.

ik heb alleen de temp van het buffervat en Wp in ter beschikking.
ik merk dat bij de onder nul dagen hij 4 kw gebruikt om 5 graden warmer te maken.
maar het verschil tussen buffervat en WP in is 1 graad.

dus 2 x 1 graat verlies een 5 graden gemaakt betekend 40% verlies:-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserfreak
Ik heb de leiding gekocht en het is mij eigenlijk super bevallen. Het enige waar ik geen rekening had gehouden was dat ik nippels nodig had met een hele brede rand. Die heb ik nabesteld en dit weekend heb ik de buitenunit alvast heel makkelijk kunnen aansluiten.

Bedoel je met 1 graad verlies dat er bv uit de WP 35 graden komt en aan de ingang van je buffervat er slechts 34 graden overblijft?

Mvg,
Daan