Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-09 15:14

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Om meteen maar met de deur in huis te vallen:
Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat die HR92 niet spontaan meer reset?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nz0rRGJ-4aVHy4-kNhMLaG0oiA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6HcHPO4aujmUvNWn1svuUR7b.png?f=user_large

En dan het hoe en wat:
Vroeger zou ik het onder 'het systeem spookt' hebben gegooid, maar inmiddels weet ik dat die HR92 knoppen ineens gekke dingen kunnen doen. Als ze heel even geen stroom meer krijgen van de batterij, herstarten ze en staan dan standaard op 20 graden. Jammer genoeg kun je die standaard instelling niet aanpassen, het is wat het is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRSAClYynRUJU9-CFhXw8G5gZik=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/io8ghsEomEXBkad2ESzusAME.png?f=user_large
Dit is van vandaag:
4:31 ineens naar 20 graden.
6:25 staat de wekker en zien we het, terug naar 17 gezet
7:49 *paf* weer naar de 20
8:02 zelf weer teruggezet
...gedurende de dag een paar keer, super frustrerend

Maar het is ook wat zonde als de woonkamer de hele nacht op 20 graden wordt gestookt. De katten vinden het ongetwijfeld heerlijk, maar helemaal de bedoeling is het niet.

Het heeft te maken met de stroomvoorziening. HR92 eraf gehaald om 'm in de gaten te houden, hele dag niks aan de hand. Plaats ik 'm terug, dan bij de minste aanraking *paf* reset. Zoiets zal 's nachts ook gebeuren... temp komt onder de 17 graden, kop reageert door open te draaien, wat net genoeg is om *paf* te laten doen.

De batterijen zijn nieuw, en verschillende merken batterijen geprobeerd. Allemaal zonder succes. Stukje aluminiumfolie bij het klepje er tussen om contactverlies te voorkomen, maakt ook niet uit.

Als eerste optie zou ik dat batterijen klepje graag vastdraaien met schroefjes, maar die heb ik natuurlijk niet meer. Weet iemand wat de maat is van die dingen? In de handleiding hebben ze het natuurlijk alleen over 'schroefjes'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWzPSk0WWiXZSE4JjshubaSLv5Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LUS3ZqpldKeg1NO4Zuh9pZaf.png?f=user_large

Mocht dat 'm ook niet zijn... veel bewegende/losse onderdelen zijn er niet in dat ding. In het verleden al meerdere HR92's vervangen, maar da's geen financieel gezonde strategie. Meer ideeën?

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:01
De onderste batterij houders/contactpunten vanaf de andere (onder) kant even omhoog duwen met een kleine schroevendraaier.

Het metalen afsluitdekseltje kan verbogen zijn. Dat zou je nog kunnen controleren.

Als ik hier de batterijen vervang, en de knop dus van stroom is geweest pakt ie automatisch het programma op na 1-5 minuten. Ik zou verwachten dat jouw knop dat ook doet. Of is ie ook gelijk zijn toewijzing kwijt? Dan zou ik garantie proberen te claimen.

[ Voor 64% gewijzigd door wmeester op 13-01-2025 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
wmeester schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:37:
De onderste batterij houders/contactpunten vanaf de andere (onder) kant even omhoog duwen met een kleine schroevendraaier.

Het metalen afsluitdekseltje kan verbogen zijn. Dat zou je nog kunnen controleren.

Als ik hier de batterijen vervang, en de knop dus van stroom is geweest pakt ie automatisch het programma op na 1-5 minuten. Ik zou verwachten dat jouw knop dat ook doet. Of is ie ook gelijk zijn toewijzing kwijt? Dan zou ik garantie proberen te claimen.
Dank voor de snelle reactie :)

Die onderste pootjes zagen er op zich nog goed uit, lijken echt wel contact te maken, maar het kan geen kwaad ze een extra tikje omhoog te geven. Het afsluitdekseltje is gewoon strak recht. Als de knop aan is en ik duw daar heel licht op, reset 'ie ook al... raar ding.

De toewijzing blijft gewoon werken, dat is het probleem (gelukkig) niet. Moet er niet aan denken na elke reset dat ding opnieuw te moeten koppelen :X

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Kaastosti schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:58:
[...]

Dank voor de snelle reactie :)

Die onderste pootjes zagen er op zich nog goed uit, lijken echt wel contact te maken, maar het kan geen kwaad ze een extra tikje omhoog te geven. Het afsluitdekseltje is gewoon strak recht. Als de knop aan is en ik duw daar heel licht op, reset 'ie ook al... raar ding.

De toewijzing blijft gewoon werken, dat is het probleem (gelukkig) niet. Moet er niet aan denken na elke reset dat ding opnieuw te moeten koppelen :X
Maar als de toewijzing werkt, dan gaat ie toch weer terug naar zijn programma en niet de 20-graden-standaard-stook-temperatuur volgen?

Het gaat dus om de middelste pielletjes van de onderste contactpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
wmeester schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:06:
[...]Maar als de toewijzing werkt, dan gaat ie toch weer terug naar zijn programma en niet de 20-graden-standaard-stook-temperatuur volgen?
Dat programma corrigeert 'm alleen op de actiepunten die je hebt ingesteld. Initieel gaat 'ie naar 20 graden, als het programma langs een actiepunt voor 17 komt, zal 'ie die vast oppakken. Maar zoveel actiepunten zijn er niet.

Het kan ook niet de bedoeling zijn dat ik het programma volzet met actiepunten naar 17 graden elk half uur om dit tegen te gaan. Wat als ik het een keer wel warm wil hebben, dan zit ik met een programma dat 'm elk half uur naar de 17 duwt.

De contactpuntjes aan de onderkant heb ik wat naar boven geduwd, helaas met weinig effect. De batterijen lijken ook wel prima klem te zitten, rammelen niet. Ze lijken niet exact in het midden van de contactpunten te zitten, maar dat is de bouw van de HR92, die kan ik niet makkelijk exact in het midden houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k60Guc7tIFOmD3XIYZ8BIpwR1rc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IZDYJaGDPNahL38XBN8QucCc.jpg?f=user_large

Bovenkant ziet er ook best okee uit. Heb 'm nog ieeeetsje rechter gebogen dan op de foto, maakt niet uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4E5sWdUtK_3MKTN9YjFe2G4mr34=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AvwgBiAHzobXxEXQremIjMKx.jpg?f=user_large

Dit is een stevige druk, het gebeurt geregeld als ik 'm uberhaupt aanraak. Als je ernaar kijkt, is het al teveel.

[ Voor 11% gewijzigd door Kaastosti op 13-01-2025 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Kaastosti schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:54:
[...]

Dat programma corrigeert 'm alleen op de actiepunten die je hebt ingesteld. Initieel gaat 'ie naar 20 graden, als het programma langs een actiepunt voor 17 komt, zal 'ie die vast oppakken. Maar zoveel actiepunten zijn er niet.
Ik zie hier wat anders; initieel pakt ie de standaard 20 graden maar na 1-5 minuten pakt ie het ingestelde programma op wat dan geldt. Ook zonder actiepunten. Er staat dan in het scherm 'Synchron' en binnen 20 seconden zit ie op het programma.
Heb je wel een actief programma toegewezen aan de knop/zone?

Wat je met dat drukken laat zien kan ik reproduceren, de knoppen zijn daar erg gevoelig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Lijkt me eerder een slechte verbinding intern. De pinnetjes moeten de spannig van de batterij zoals je het nu hebt prima kunnen doorgeven. Zijn er mogelijkheden om het ding verder uit elkaar te schroeven? Wellicht ergens een droge soldeerlas?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
wmeester schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:23:
[...]

Ik zie hier wat anders; initieel pakt ie de standaard 20 graden maar na 1-5 minuten pakt ie het ingestelde programma op wat dan geldt. Ook zonder actiepunten. Er staat dan in het scherm 'Synchron' en binnen 20 seconden zit ie op het programma.
Heb je wel een actief programma toegewezen aan de knop/zone?

Wat je met dat drukken laat zien kan ik reproduceren, de knoppen zijn daar erg gevoelig voor.
De knop zit echt in de juiste zone. Zoals je kunt zien in het grafiekje blijft 'ie hier jammer genoeg wel de hele nacht op 20 staan, ondanks dat het programma om constant 17 vraagt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBt7rhIkTs4V3gQYpYrAQzmJ6js=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCH4EuJUPmwIEukD3B4X1gln.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nqLBTdspnjp7pxcHxdS9oj9LE3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PsD8W2aCZQoHvyL59YGWHMH4.jpg?f=fotoalbum_large

Zo ziet elke dag eruit, dus geen reden om iets anders te doen dan 17, tenzij wij aan de knop zitten.
Microkid schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:33:
Lijkt me eerder een slechte verbinding intern. De pinnetjes moeten de spannig van de batterij zoals je het nu hebt prima kunnen doorgeven. Zijn er mogelijkheden om het ding verder uit elkaar te schroeven? Wellicht ergens een droge soldeerlas?
Daar lijkt het inderdaad op, al heb ik eerder zo'n ding uit elkaar gehad en bar weinig kunnen vinden dat een contactverlies zou verklaren. Die dingen zijn overigens verdomd lastig weer netjes passend in elkaar te krijgen. Maar goed, als alle andere opties geprobeerd zijn, zit er weinig anders op dan er maar weer eentje open maken. Zucht, zo frustrerend dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Kaastosti schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:42:
[...]

De knop zit echt in de juiste zone.
Je kan de zone checken op de HR92 door op de grote knop onder het display te drukken; dan moet ie in het scherm de zone aangeven. Dat klopt?

Dat de batterijen snel slecht contact hebben dat betwijfel ik niet maar dat zou geen reden moeten zijn om het programma NIET op te pakken na een reset.

Ik las hier een soortgelijk iets:
https://theefficienthomeforum.co.uk/viewtopic.php?t=4515

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Kaastosti schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:42:
[...]

Daar lijkt het inderdaad op, al heb ik eerder zo'n ding uit elkaar gehad en bar weinig kunnen vinden dat een contactverlies zou verklaren. Die dingen zijn overigens verdomd lastig weer netjes passend in elkaar te krijgen. Maar goed, als alle andere opties geprobeerd zijn, zit er weinig anders op dan er maar weer eentje open maken. Zucht, zo frustrerend dit.
Denk dat er weinig anders op zit. Zelf heb ik ook een aantal van de HR92, maar dit probleem heb ik totaal niet. Wellicht is er ooit ergens een productiefoutje geweest?

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Nog even een andere aanvliegroute geprobeerd... ik heb gewoon een DC power supply liggen. Twee batterijen van 1.5V, dus het ding op 3V gezet, krokodillenbekjes eraan en gaan. De HR92 gaat aan en hoeveel ik ook met de contactjes duw, klooi, schud en tril... blijft gewoon werken.

Dan lijkt het toch echt een batterij connectie dingetje te zijn. Dat lees je op meer plekken, dat die batterijen nogal nauw luisteren... net een mm langer of korter en het is al mis.

@Microkid mag ik vragen welk merk/type jij erin hebt zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Kaastosti schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:05:
@Microkid mag ik vragen welk merk/type jij erin hebt zitten?
Duracell. Gaan lekker lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

ben eigenlijk wel benieuwd hoe je aan die grafiek komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

AOC schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:24:
[...]

ben eigenlijk wel benieuwd hoe je aan die grafiek komt :)
Ik neem aan Home Assistant of Domoticz (zoals in mijn geval).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVQ18m1XAXFMiyq0u6NGJKoW2pM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R3n7eQcjJhlBSEPRDTfrRmSQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
@AOC Dat grafiekje komt inderdaad uit Home Assistant. Integratie met Evohome webservice, werkt best okee :)

Inmiddels die batterijen vervangen door Duracell, zelfde issue. Batterij vervang adapter, zelfde issue. Echt wel een contract probleem bij het klepje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Kaastosti schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:38:
@AOC Dat grafiekje komt inderdaad uit Home Assistant. Integratie met Evohome webservice, werkt best okee :)

Inmiddels die batterijen vervangen door Duracell, zelfde issue. Batterij vervang adapter, zelfde issue. Echt wel een contract probleem bij het klepje.
Stomme vraag, maar druk je het metalen klepje goed vast? Of is dat wat strakker te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Microkid schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:43:
[...]

Stomme vraag, maar druk je het metalen klepje goed vast? Of is dat wat strakker te zetten?
Ja die zit op zich goed vast. Je kunt dat ding ook nog vastdraaien met kleine schroefjes, maar die heb ik natuurlijk niet meer en er is nergens te vinden welk type ze zijn. Al bij de Hornbach langsgeweest, die hebben rijen vol soorten en maten, maar precies degene die kanshebber was... op natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Goed, met een stukje aluminiumfolie onder het klepje kan ik ermee rommelen wat ik wil, blijft het doen. Niet helemaal de stabiele oplossing waar je op hoopt, maar het is iets. Hij blijft aan, knop is te draaien, het is wat het is.

In ieder geval bevestiging dat het contact tussen de batterijen via dat klepje de zwakke schakel is.

Pagina: 1