Beste (computer)speakers voor Tinnitus (oorpiep)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Voor de tinnitus-lijders onder ons, wat zijn de beste (computer)speakers die je ooit hebt gehad en die je oren amper vermoeien?

Ik heb al vanalles geprobeerd, mijn top 3 lijst is:

1. iMac 27" 2010 (met de dikke randen, mooi warm geluid wat niet vermoeit op lage volumes)
2. iMac 27" 2017 (die met de dunnere randen, iets scheller dan de 2010 maar nog steeds erg goed)
3. Bose Companion 2 Series III (teveel bas)

Aangezien ik m'n iMac wil vervangen ben ik weer op zoek nu.
De Apple Studio Display schijnt goed geluid te hebben maar ik kan het nergens in alle rust testen (en hij is erg duur)

Wat zijn jullie ervaringen?

aanvulling:
Ik zoek?
Losse set computerspeakers of monitor met ingebouwde speakers

Wat is je budget?
Voor losse set max €500, voor monitor max €1500

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Op de PC te luisteren naar video en een beetje muziek.

Wat heb je zelf al gevonden?
Zie hierboven

Welke vragen heb je hier nog over?
Zie hierboven

[ Voor 24% gewijzigd door Juup op 13-01-2025 17:10 ]

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:09

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Heb je een specifieke reden waarom je vermoed dat bepaalde speakers specifiek prettiger zijn voor mensen die last hebben van tinnitus dan voor mensen zonder deze aandoening?
Heb je bijvoorbeeld naast de top3 ook voorbeelden van speakers die niet bevielen?

Het is een oprechte vraag, omdat ik benieuwd of dit specifiek te maken is op een bepaald karakter, kenmerk of kwaliteit van een luidspreker.

Ik kan me namelijk voorstellen dat goedkope speakers een slechte bas danwel full range weergave hebben, dus relatief iel / hoog klinken. En dat dat bijvoorbeeld vermoeiend is om naar te luisteren. Dat vind ik namelijk ook, hoewel ik geen tinnitus heb. Ik vraag me dus af of er vooral een verschil zit in de mate of snelheid van vermoeiing, of dat het ook echt over een ander aspect gaat.

[ Voor 32% gewijzigd door bartvl op 13-01-2025 15:19 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Daar zou ik in dit topic niet teveel op in willen gaan (dan ontspoort het misschien).
Als je googlet op tinnitus+speakers dan vind je ws. genoeg info hierover.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:54

Reptile209

- gers -

Juup schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:25:
Daar zou ik in dit topic niet teveel op in willen gaan (dan ontspoort het misschien).
Daar zou ik nou juist wèl op ingaan: als jij kan aangeven welke eigenschappen in het algemeen als gunstig voor je aandoening worden gezien, dan zijn er vast meer mensen die denken: dat zou dit setje kunnen zijn. Nu moeten mensen het of al weten (lotgenoten), of speciaal gaan googlen (of dus doorklikken en je niet gaan helpen).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:52

skoozie

SCSI

Anderen die je zouden kunnen helpen naar google sturen is misschien niet heel handig, dat zou namelijk ook het antwoord op je vraag kunnen zijn in dat geval.

Ik heb het niet op google opgezocht dus weet niet welk geluid vermoeiender wordt ervaren.
Van de oortjes/headsets van Bose merk ik wel dat die de Bass iets dikker aanzetten dan andere merken. op mijn PC heb ik Edifier R1855DB speakers welke een neutralere sound hebben, en toch hard genoeg kunnen. In het begin mistte ik de Bass iets omdat dat opeens minder was, maar het luisterd goed weg.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Juup schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:25:
Dan vind je hele reeksen speakers en oplossingen om bijvoorbeeld witte ruis of andere geluiden te maken als je wil slapen om op die manier de tinnitus weg te drukken met iets anders. Gelukkig is mijn tinnitus minder geworden nadat het begonnen is, maar dat werkt bij mij prima, echter het heeft helemaal niks met jouw vraag te maken.

Anyway, heb je al een equalizer geprobeerd? Als het simpelweg teveel bas is, kan je dat natuurlijk zo verminderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Tinnitus heeft veel verschillende verschijningsvormen dus hier is niet één antwoord op, denk ik.

Voor mij is alles goed, als het maar geen laptopspeakers zijn. Die klinken van zichzelf al blikkerig en komen voor mij dan snel in een ruiserig gebied terecht waardoor het vermoeiend wordt. Met de Focal shape 50 in mijn thuisstudio gaat het in ieder geval prima ;) Ik heb die studiomonitors uiteraard zo ingesteld dat ze neutraal klinken in de ruimte. In die zin kan een setje studiomonitors wel handiger zijn dan andere speakers, die zijn gericht op een zo neutraal mogelijke weergave van audio en hebben vaak ook regelaars voor laag en hoog aan boord.

Daarnaast is zo zacht mogelijk zetten het andere wat ik probeer te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Sissors schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:57:
Anyway, heb je al een equalizer geprobeerd? Als het simpelweg teveel bas is, kan je dat natuurlijk zo verminderen.
Ja ik probeerde even kort samen te vatten wat er goed/slecht is in m'n top 3.
Die Bose daar kan ik met equalizer op laag volume lang naar luisteren maar echt mooi kan ik het dan niet noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:07

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Juup Omdat dit aankoopadvies is verplaats ik je topic naar Beeld en geluid koopadvies

Vul dan je topicstart aan met onderstaande format, zodat je beter geholpen kunt worden.
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk apparaat je zoekt.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je bent het beste af met speakers die niet bepaalde bereiken onnatuurlijk versterken of vervormen. Bose valt af. Het geluid zal altijd zacht moeten staan. Laat je niet verleiden het volume op te voeren.

De druk op de trommelvliezen verlagen is van groot belang, vermijd lage tonen. Om lage tonen te horen is de werkelijke geluidsdruk al snel hoog. Dat neemt kwadratisch toe, bij zeer lage tonen. Je gehoor is dus geen meetinstrument voor geluidssterkte. Zoek maar eens een grafiek die dB(A) met dB vergelijkt. dB(A) is een een model die het menselijk gehoor zou moeten voorstellen. dB is de werkelijke geluidsdruk.

Je kan persoonlijk gevoelig worden voor ruis, zoals dat van een computer. Dat valt op te lossen door de computer werkelijk stil te maken. Voortdurende ruis kan ook je oren beschadigen, net als te hard geluid.

Je kan voor jezelf een test doen om te bepalen voor welke frequenties je gevoelig bent. Er zijn sites waarmee je frequenties kunt laten horen. Het hangt dan natuurlijk wel af van de speakers of koptelefoon hoe dat wordt weergegeven.

Van belang is ook dat het geluid niet wordt vervormd (afgesneden, tanden, etc), een sinus is beter en rustiger. Een oversturende (clippende) versterker is dus uit den boze. Tegenwoordig is dat niet zo vaak een probleem meer.
Pagina: 1